Przewidywane strategie na torze Hungaroring wg Jamesa Allena
Już w ten weekend cyrk F1 zawita na węgierskim torze Hungaroring
28.07.1113:19
1657wyświetlenia
(Oryginalne opracowanie: James Allen, www.jamesallenonf1.com)
Już w ten weekend cyrk F1 zawita na węgierskim torze Hungaroring, który zazwyczaj jest miejscem znikomej liczby manewrów wyprzedzania, ale być może DRS ułatwi sprawę kierowcom, a strategom da jeszcze jedną zmienną, którą będą musieli wziąć pod uwagę.
Ostatni niedzielny wyścig o GP Niemiec pokazał, jak zażarta jest walka pomiędzy kierowcami i jak ważną rolę odgrywa strategia.
Hungaroring - 4,381 km długości. Dystans - 70 okrążeń = 306,630 km. 14 zakrętów, przeciętna prędkość 196 km/h (najmniejsza ze wszystkich permanentnych torów)
Ustawienia aero - wysoki docisk. Prędkość maksymalna 301 km/h (z DRS), 291 km/h bez DRS.
Maksymalny gaz - 55% okrążenia (mało). Paliwo potrzebne na przejechanie wyścigu - 150,5 kg (przeciętnie/wysoko), zużycie paliwa 2,15 kg/okrążenie (przeciętnie)
Czas spędzony na hamowaniu - 14% okrążenia. Liczba stref hamowania - 11. Zużycie hamulców - wysokie
Czas stracony na postój w boksie - 14s (przeciętnie/mało), całkowity postój 18s
Efekt paliwowy (strata czasowa na każde 10 kg paliwa) - 0,35s (wysoki)
Tor jest rzadko używany poza sezonem, a więc na rozpoczęciu weekendu jest brudny, a przyczepność poprawia się w miarę upływu czasu. Oznacza to, że osiągi opon w piątek mogą być bardzo mylące, a także to, że najbardziej istotne poprawki w ustawieniu samochodów oraz planowanie strategii może odbyć się w czasie jednogodzinnej sesji treningowej w sobotni poranek.
Tor jest ciasny i kręty, a do tego mało przyczepny i wyboisty. Liczą się tu tylko wolne zakręty, obiekt jest bardzo techniczny. Od kierowców Hungaroring wymaga także siły fizycznej, jako że zawsze hamują i wchodzą w zakręty, rzadko przy tym mając czas na odpoczynek. Pomimo, że hamowanie nie jest szczególnie ostre, hamulce mają również mało czasu na ochłodzenie, przez co ich zużycie jest wysokie.
Na tym torze bardzo liczy się start, jako że wolne zakręty 1 i 3 rozciągają całą stawkę. Dojazd do pierwszego zakrętu jest długi - 400m, licząc pierwszego kierowcę. Na starcie ważny będzie tu także KERS, ale w trakcie samego wyścigu nie będzie odgrywał tak dużej roli ze względu na to, iż brak na tym torze mocnych dohamowań, przez co z kolei KERS może nie być do końca doładowany.
Przewiduje się nieco deszczu we czwartek i piątek oraz gorącą pogodę w sobotę i niedzielę. Temperatura ok. 27-28 stopni Celsjusza
Opony wybrane na GP Węgier: żółte (miękkie) i czerwone (supermiękkie). Taka kombinacja użyta już była w Montrealu i Monako.
Różnica między obiema mieszankami w Monako nie była wielka, natomiast w Montrealu padało, przez co nie poznaliśmy ich dokładnych osiągów. Miękka mieszanka dobrze radzi sobie z gorącymi warunkami na torze (w przeciwieństwie do pośredniej i twardej).
Hungaroring jest wymagający dla przednich opon, częściowo przez długie zakręty, a częściowo przez balans ustawiony bardziej naprzód. Tylne opony nie powinny mocno się zużywać.
Zazwyczaj wyprzedzanie jest bardzo trudne, a strefa DRS będzie usytuowana na prostej start/meta, co powinno stworzyć więcej możliwości wyprzedzeń. Stratedzy będą musieli wziąć to pod uwagę.
Czas potrzebny na postój w alei serwisowej jest stosunkowo krótki, ale zużycie opon nie powinno być takim problemem, pomimo wysokich temperatur, a więc możemy być świadkami 2 lub 3 postojów.
W Niemczech opony miękkie wystarczyły na 30 okrążeń, a tu powinny wytrzymać nawet 35 okrążeń, przez co wielu może próbować strategię 2 postojów. W Monako kierowcy próbowali jazdy na supermiękkich wykorzystywanych podczas kwalifikacji i po pierwszej zmianie zakładali świeży zestaw zgodnie ze strategią 3 postojów.
Różnica pomiędzy torem w Monaco a Hungaroringiem leży w łatwiejszym zastosowaniu DRS w ten weekend, a to oznacza, że kierowcy z 2-postojową strategią jadący na zużytych oponach będą wrażliwi na ataki kierowców z 3-postojową strategią, którzy będą jechać na oponach świeższych.
SC są tu rzadkością. Szansa pojawienia się to ok. 20%, a w ciągu ostatnich 6 lat pojawiły się tylko dwukrotnie.
Starty są krytyczną częścią wyścigu i strategia może mocno ucierpieć z powodu słabego startu. W tym roku starty są szczególnym problemem dla Marka Webbera: miał 3 pole positions, ale za każdym razem tracił prowadzenie na starcie. [...]
GP Węgier jest 11 rundą w kalendarzu 2011, a to oznacza połowę sezonu. Zespoły muszą pogodzić się z trzema zmianami regulaminowymi dotyczącymi mapowania silnika w tym sezonie, muszą więc brać pod uwagę odpowiednią ilość paliwa bez zmian silnika pomiędzy kwalifikacją i wyścigiem.
W Wielkiej Brytanii i Niemczech Red Bull wciąż był na topie w trakcie kwalifikacji, ale ich przewaga zmniejszyła się w porównaniu z początkiem sezonu, podczas gdy ich samochód jest wolniejszy w czasie wyścigu niż Ferrari czy McLaren. Może to być częściowo spowodowane modyfikacjami samochodów, ale także przez zakaz zmiany mapowania silnika pomiędzy sesjami.
Red Bull wciąż jest jednak niepokonany jeśli chodzi o kwalifikacje - Vettel zdobył w tym sezonie 7 pole position, a Webber 3. W zeszłym roku zespół wygrał ten wyścig.
Ferrari spisuje się świetnie na oponach miękkich oraz supermiękkich i będzie tak prawdopodobnie w ten weekend. Mark Webber wygrał tu w zeszłym roku, może to być również szansa dla Lewisa Hamiltona, który wygrał ten wyścig dwukrotnie oraz dla Fernando Alonso, który wygrał tu w 2003.
Źródło: jamesallenonf1.com
Już w ten weekend cyrk F1 zawita na węgierskim torze Hungaroring, który zazwyczaj jest miejscem znikomej liczby manewrów wyprzedzania, ale być może DRS ułatwi sprawę kierowcom, a strategom da jeszcze jedną zmienną, którą będą musieli wziąć pod uwagę.
Ostatni niedzielny wyścig o GP Niemiec pokazał, jak zażarta jest walka pomiędzy kierowcami i jak ważną rolę odgrywa strategia.
Charakterystyka toru
Hungaroring - 4,381 km długości. Dystans - 70 okrążeń = 306,630 km. 14 zakrętów, przeciętna prędkość 196 km/h (najmniejsza ze wszystkich permanentnych torów)
Ustawienia aero - wysoki docisk. Prędkość maksymalna 301 km/h (z DRS), 291 km/h bez DRS.
Maksymalny gaz - 55% okrążenia (mało). Paliwo potrzebne na przejechanie wyścigu - 150,5 kg (przeciętnie/wysoko), zużycie paliwa 2,15 kg/okrążenie (przeciętnie)
Czas spędzony na hamowaniu - 14% okrążenia. Liczba stref hamowania - 11. Zużycie hamulców - wysokie
Czas stracony na postój w boksie - 14s (przeciętnie/mało), całkowity postój 18s
Efekt paliwowy (strata czasowa na każde 10 kg paliwa) - 0,35s (wysoki)
Tor jest rzadko używany poza sezonem, a więc na rozpoczęciu weekendu jest brudny, a przyczepność poprawia się w miarę upływu czasu. Oznacza to, że osiągi opon w piątek mogą być bardzo mylące, a także to, że najbardziej istotne poprawki w ustawieniu samochodów oraz planowanie strategii może odbyć się w czasie jednogodzinnej sesji treningowej w sobotni poranek.
Tor jest ciasny i kręty, a do tego mało przyczepny i wyboisty. Liczą się tu tylko wolne zakręty, obiekt jest bardzo techniczny. Od kierowców Hungaroring wymaga także siły fizycznej, jako że zawsze hamują i wchodzą w zakręty, rzadko przy tym mając czas na odpoczynek. Pomimo, że hamowanie nie jest szczególnie ostre, hamulce mają również mało czasu na ochłodzenie, przez co ich zużycie jest wysokie.
Na tym torze bardzo liczy się start, jako że wolne zakręty 1 i 3 rozciągają całą stawkę. Dojazd do pierwszego zakrętu jest długi - 400m, licząc pierwszego kierowcę. Na starcie ważny będzie tu także KERS, ale w trakcie samego wyścigu nie będzie odgrywał tak dużej roli ze względu na to, iż brak na tym torze mocnych dohamowań, przez co z kolei KERS może nie być do końca doładowany.
Prognoza pogody
Przewiduje się nieco deszczu we czwartek i piątek oraz gorącą pogodę w sobotę i niedzielę. Temperatura ok. 27-28 stopni Celsjusza
Prawdopodobne zużycie opon i inne zmienne
Opony wybrane na GP Węgier: żółte (miękkie) i czerwone (supermiękkie). Taka kombinacja użyta już była w Montrealu i Monako.
Różnica między obiema mieszankami w Monako nie była wielka, natomiast w Montrealu padało, przez co nie poznaliśmy ich dokładnych osiągów. Miękka mieszanka dobrze radzi sobie z gorącymi warunkami na torze (w przeciwieństwie do pośredniej i twardej).
Hungaroring jest wymagający dla przednich opon, częściowo przez długie zakręty, a częściowo przez balans ustawiony bardziej naprzód. Tylne opony nie powinny mocno się zużywać.
Zazwyczaj wyprzedzanie jest bardzo trudne, a strefa DRS będzie usytuowana na prostej start/meta, co powinno stworzyć więcej możliwości wyprzedzeń. Stratedzy będą musieli wziąć to pod uwagę.
Liczba pitstopów i przewidywany czas zjazdu
Czas potrzebny na postój w alei serwisowej jest stosunkowo krótki, ale zużycie opon nie powinno być takim problemem, pomimo wysokich temperatur, a więc możemy być świadkami 2 lub 3 postojów.
W Niemczech opony miękkie wystarczyły na 30 okrążeń, a tu powinny wytrzymać nawet 35 okrążeń, przez co wielu może próbować strategię 2 postojów. W Monako kierowcy próbowali jazdy na supermiękkich wykorzystywanych podczas kwalifikacji i po pierwszej zmianie zakładali świeży zestaw zgodnie ze strategią 3 postojów.
Różnica pomiędzy torem w Monaco a Hungaroringiem leży w łatwiejszym zastosowaniu DRS w ten weekend, a to oznacza, że kierowcy z 2-postojową strategią jadący na zużytych oponach będą wrażliwi na ataki kierowców z 3-postojową strategią, którzy będą jechać na oponach świeższych.
Szansa pojawienia się samochodu bezpieczeństwa
SC są tu rzadkością. Szansa pojawienia się to ok. 20%, a w ciągu ostatnich 6 lat pojawiły się tylko dwukrotnie.
Forma startowa zespołów
Starty są krytyczną częścią wyścigu i strategia może mocno ucierpieć z powodu słabego startu. W tym roku starty są szczególnym problemem dla Marka Webbera: miał 3 pole positions, ale za każdym razem tracił prowadzenie na starcie. [...]
Ogólna forma zespołów
GP Węgier jest 11 rundą w kalendarzu 2011, a to oznacza połowę sezonu. Zespoły muszą pogodzić się z trzema zmianami regulaminowymi dotyczącymi mapowania silnika w tym sezonie, muszą więc brać pod uwagę odpowiednią ilość paliwa bez zmian silnika pomiędzy kwalifikacją i wyścigiem.
W Wielkiej Brytanii i Niemczech Red Bull wciąż był na topie w trakcie kwalifikacji, ale ich przewaga zmniejszyła się w porównaniu z początkiem sezonu, podczas gdy ich samochód jest wolniejszy w czasie wyścigu niż Ferrari czy McLaren. Może to być częściowo spowodowane modyfikacjami samochodów, ale także przez zakaz zmiany mapowania silnika pomiędzy sesjami.
Red Bull wciąż jest jednak niepokonany jeśli chodzi o kwalifikacje - Vettel zdobył w tym sezonie 7 pole position, a Webber 3. W zeszłym roku zespół wygrał ten wyścig.
Ferrari spisuje się świetnie na oponach miękkich oraz supermiękkich i będzie tak prawdopodobnie w ten weekend. Mark Webber wygrał tu w zeszłym roku, może to być również szansa dla Lewisa Hamiltona, który wygrał ten wyścig dwukrotnie oraz dla Fernando Alonso, który wygrał tu w 2003.
Źródło: jamesallenonf1.com
KOMENTARZE