Grand Prix Włoch 2011 okiem Pirelli

Włoski producent mówi o swoich przewidywaniach przed swoim domowym wyścigiem
06.09.1113:24
Inf. prasowa
1520wyświetlenia

Grand Prix Włoch na Monzy jest jednym z najstarszych i najbardziej wyczekiwanych wyścigów sezonu dla Pirelli. Zawody odbywają się w parku położonym zaledwie pół godziny jazdy od siedziby włoskiej firmy, położonej na północy Mediolanu.

Tor Monza jest integralną częścią sportowej historii Pirelli, a także jedną z najszybszych pętli w kalendarzu, ze średnimi prędkościami w okolicach 250 km/h. To ogromne wyzwanie dla opon, kierowców oraz inżynierów. Na Monzę Pirelli przywozi pośrednie opony PZero „białe” i miękkie PZero „żółte”, zaprojektowane z myślą o stawieniu czoła szybkiemu układowi pętli i umożliwieniu zespołom zastosowania szerokiego wachlarza strategii.

Pierwsze zawody na tym historycznym torze odbyły się w 1922 roku, a w tym sezonie Grand Prix Włoch rozgrywana jest po raz 82. i po raz 61. na Monzy.W swojej ojczyźnie Pirelli zdobyło sześć zwycięstw w latach 50., kiedy tor był najbardziej znany z pochylonych łuków, które do dziś można podziwiać jako atrakcję turystyczną. Współczesny tor był przez lata poważnie modyfikowany, ale wciąż trudno jest odnaleźć perfekcyjną trakcję przy przyspieszaniu i hamowaniu, bo zespoły stosują niski poziom docisku w celu uzyskania jak największych prędkości na pokonywanych pełnym gazem prostych odcinkach toru.

Szykany otoczone są wysokimi tarkami i w tych miejscach toru opony są poddawane dużemu obciążeniu poprzecznemu, które dodatkowo potęguje wyzwanie dla ogumienia na dystansie 53 okrążeń wyścigu. Mimo że jest to jeden z najbardziej wymagających torów w kalendarzu, gdzie pole styku opony z nawierzchnią podczas jazdy po prostej może wzrosnąć trzykrotnie w porównaniu z sytuacją, gdy auto stoi w miejscu, w przypadku czołowych kierowców oczekuje się od dwóch do trzech zjazdów na zmianę ogumienia.

DYREKTOR PIRELLI MOTORSPORT MÓWI:



Paul Hembery: Monza to oczywiście bardzo ważny wyścig dla nas, zarówno z technologicznego jak i firmowego punktu widzenia. Nie możemy się doczekać rywalizacji w domu, w decydującym dla rozwoju mistrzostw punkcie. Na szybkim torze w rodzaju Monzy strategia dotycząca opon z pewnością będzie ważna, bo trudno jest nadrobić stracony na pasie serwisowym czas, gdy kierowcy jadą przez tak długi czas z maksymalnie wciśniętym gazem. Spodziewamy się różnicy około sekundy na okrążeniu pomiędzy miękkim i pośrednim ogumieniem, ale to się potwierdzi dopiero na torze, w czasie treningów. Kluczem będzie wszechstronność opon, bo w ten weekend ogumienie będzie musiało radzić sobie z różnorodnymi warunkami. Jak zawsze jest to duże wyzwanie, ale jednocześnie nie możemy doczekać się okazji do zaprezentowania najlepszej włoskiej technologii i wiedzy w domowym wyścigu we Włoszech.

CZŁOWIEK ZZA KIEROWNICY MÓWI



Fernando Alonso (Ferrari): Monza to bardzo wyjątkowy wyścig dla każdego kierowcy: to najszybszy tor w mistrzostwach świata i jazda po nim daje niezwykłe odczucia. To specjalne także z przyczyn emocjonalnych, zwłaszcza dla kierowcy Scuderii Ferrari, czego doświadczyłem po raz pierwszy w zeszłym roku. Zwycięstwo na Monzy jest niesamowite, a wygrana za kierownicą czerwonego samochodu jeszcze bardziej. Widok z podium na tysiące ubranych na czerwono kibiców, wymachujących czerwonymi flagami, jest przytłaczający. Nasz cel w tym roku jest taki sam jak w zeszłym sezonie: wygranie wyścigu. Jesteśmy świadomi, że mamy potencjał na osiągnięcie tego celu, ale wiemy też, że nasi przeciwnicy są bardzo mocni. Jestem pewien, że czeka nas bardzo emocjonujący wyścig, tak jak wielokrotnie miało to miejsce w tym sezonie. Powrót Pirelli do F1 poprawił widowisko, co było jednym z celów stawianych na początku sezonu, więc musimy im za to podziękować - a nie ma ku temu lepszej okazji niż ich domowy wyścig.

UWAGI TECHNICZNE:



  • Monza to jeden z torów, na których Pirelli testowało przed inauguracyjnym sezonem w Formule 1.

  • Aby zredukować opory, na Monzy samochody jeżdżą z najmniejszym dociskiem. Typowy pakiet aerodynamiczny na Monzę wytwarza o około 15% mniej docisku w porównaniu z tym wykorzystywanym na Spa, gdzie rozegrano poprzedni wyścig. Ma to duży wpływ na zachowanie opon, które bardziej się ślizgają.

  • Zawieszenie to kolejny obszar ustawień na Monzę, który ma wpływ na ogumienie. Niski poziom docisku oznacza, że w dużej mierze trzeba polegać na przyczepności mechanicznej, więc ustawienia zawieszenia są tak dobrane, aby zapewnić najlepszą możliwą trakcję podczas przyspieszania i hamowania, jednocześnie umożliwiając kierowcom atakowanie szykan.

  • Monza to wyścig o historycznym znaczeniu dla lidera mistrzostw świata Sebastiana Vettela. Niemiec został najmłodszym w historii zwycięzcą Grand Prix z zapasem niemal roku, wygrywając Grand Prix Włoch 2008 w wieku 21 lat i 73 dni. Drugi w zestawieniu jest Fernando Alonso, który triumfował w Grand Prix Węgier 2003 w wieku 22 lat i 26 dni.



Mieszanki opon wybrane na wyścigi w sezonie 2011
Grand PrixTor@Supermiękka
(czerwona)
@Miękka
(żółta)
@Pośrednia
(biała)
@Twarda
(srebrna)
@Strategie
1AustraliiAlbert Parkpokaż
1MalezjiSepangpokaż
1ChinShanghaipokaż
1TurcjiIstanbul Parkpokaż
1HiszpaniiCatalunyapokaż
1MonakoMonte Carlopokaż
1KanadyMontrealpokaż
1EuropyValenciapokaż
1Wielkiej BrytaniiSilverstonepokaż
1NiemiecNurburgringpokaż
1WęgierHungaroringpokaż
1BelgiiSpapokaż
1WłochMonza
Źródło: Informacja prasowa Pirelli