GP Indii 2011 okiem Pirelli

Dane z tego wyścigu będą miały wpływ na przyszłoroczną strategię firmy
24.10.1120:49
Inf. prasowa
1226wyświetlenia

Niedawno zbudowany tor Buddh International Circuit to nieznane terytorium dla wszystkich zespołów i dla Pirelli.

Obiekt nigdy wcześniej nie był używany, zatem Pirelli zdecydowało się nominować ogumienie, które pokryje każdą ewentualność: obok twardych opon P Zero „srebrnych” - które pojawią się po raz ostatni w tym sezonie - kierowcy korzystać będą z miękkich P Zero „żółtych”. Wbrew zwyczajowi, oponą podstawową w Indiach będzie mieszanka miękka, a twardsze opony będą ogumieniem opcjonalnym.

To oznacza, że podczas piątkowych treningów zespoły będą miały do dyspozycji więcej opon miękkich niż twardych. Będzie to pierwsza szansa na zapoznanie się z liczącym 5,137 kilometra długości torem. Ponadto każdy kierowca otrzyma dodatkowy komplet miękkich opon na piątkowe jazdy, co pozwoli do maksimum wykorzystać czas na torze i umożliwi Pirelli zebranie wartościowych danych na przyszłość.

Zebranie jak największej ilości danych przed kwalifikacjami i wyścigiem będzie priorytetem dla wszystkich, ale tor będzie prawdopodobnie „zielony” i śliski, bo nigdy wcześniej nie był używany. Tak jak w przypadku weekendu w Korei, przez weekend warunki mogą się poprawiać w miarę nakładania gumy na nawierzchnię i zmiany poziomu przyczepności. Na ewolucję toru wpływa także fakt, że nawierzchnia jest dosyć nowa i zawarte w masie bitumicznej oleje jeszcze się nie rozproszyły.

Jednym z ciekawszych miejsc prawoskrętnego toru Buddh są Zakręty 10 i 11: o charakterystyce podobnej do słynnego Zakrętu 8 w Turcji. Są szybkie i długie, a także wywołują mocne obciążenie boczne ogumienia. Jednak w przeciwieństwie do tureckiego Zakrętu 8, zacieśniają się - a nie otwierają.

DYREKTOR PIRELLI MOTORSPORT MÓWI:



Paul Hembery: Zdecydowaliśmy się na celowo konserwatywne nominacje ogumienia, dobierając mieszankę twardą i miękką, bo w przypadku całkowicie nowego toru nigdy nie jest się całkowicie pewnym warunków, które będą panowały podczas wyścigu. Dobraliśmy opony w taki sposób, żeby zespoły jeździły więcej na miękkiej mieszance, zwłaszcza, że przyznajemy dodatkowe zestawy takich opon na piątkowe treningi. To nam pomoże podjąć pewne decyzje pod kątem strategii na przyszły rok - szczególnie, że jak dotąd obserwujemy bardzo dużą wytrzymałość miękkiego ogumienia. Jest jeszcze za wcześnie na przewidywania odnośnie oczekiwanej liczby pit stopów, ale spodziewamy się dość dużej różnicy w czasach okrążeń uzyskiwanych na obu mieszankach.

CZŁOWIEK ZZA KIEROWNICY MÓWI



Narain Karthikeyan (Hispania Racing Team): To jeden z najbardziej wymagających torów w kalendarzu i ponieważ nowe obiekty zawsze są pełne niewiadomych, rozumiem decyzje podjęte przez Pirelli odnośnie doboru mieszanek. Nawierzchnia jest tu wyjątkowo gładka w porównaniu z większością torów w kalendarzu i myślę, że jest to plus. Różnica w czasach okrążeń pomiędzy obiema mieszankami będzie ogromna, może przekraczać nawet dwie sekundy na kółko. Spodziewam się, że zespoły będą chciały jak najmniej korzystać z twardej mieszanki: może krótki przejazd w końcówce wyścigu, bo korzyści w czasie okrążenia płynące ze stosowania miękkiej mieszanki powinny okazać się ważniejsze niż jej krótsza żywotność - tor nie jest zbyt szorstki, a temperatura powinna utrzymywać się na poziomie poniżej 40 stopni Celsjusza. Długa aleja serwisowa odegra swoją rolę w strategii, bo zespoły będą chciały wykonać jak najmniejszą liczbę pit stopów w czasie wyścigu. Sam układ toru będzie bardzo obciążający dla ogumienia - zwłaszcza nachylony Zakręt 10, który jest długim, posiadającym kilka wierzchołków prawym łukiem, nieco podobnym do Zakrętu 8 w Turcji. Przednia lewa opona będzie tu z pewnością mocno obciążona. Jest też kilka wolnych zakrętów i na wyjściach z nich szczególne wyzwanie postawione zostanie przed tylnymi oponami. Ogólnie będzie to wymagający tor dla ogumienia i ciekawie będzie zobaczyć, jak potoczy się weekend. Nie mogę się już doczekać.

UWAGI TECHNICZNE:



  • Z danych symulacyjnych dla toru Buddh International Circuit, który liczy 16 zakrętów, wyliczono teoretyczny czas okrążenia na poziomie minuty i 27 sekund. Średnia prędkość wyniesie około 210 km/h, a na głównej prostej - liczącej ponad kilometr długości, najdłuższej w obecnym kalendarzu Formuły 1 - samochody rozpędzą się do prawie 320 km/h.

  • Różnice poziomów na dystansie okrążenia powodują, że na opony działają większe niż zazwyczaj siły pionowe. Wejścia w zakręty są dość szerokie, co ma ułatwiać wyprzedzanie. W tym kontekście kluczowymi miejscami są Zakręty 10 i 11, gdzie na stojących wokół trybunach mieści się 13 000 widzów.

  • Aleja serwisowa, licząca ponad 600 metrów, jest jedną z najdłuższych w Formule 1. To wydłuża czas wizyty na pasie serwisowym i ma wpływ na wyścigową strategię. Wyścig ma liczyć 60 okrążeń. Tor wymaga kompromisu w ustawieniach, ze średnim poziomem docisku aerodynamicznego. Powinno być ciepło i sucho, z temperaturami w okolicach 30 stopni Celsjusza.


Mieszanki opon wybrane na wyścigi w sezonie 2011
Grand PrixTor@Supermiękka
(czerwona)
@Miękka
(żółta)
@Pośrednia
(biała)
@Twarda
(srebrna)
@Strategie
1AustraliiAlbert Parkpokaż
1MalezjiSepangpokaż
1ChinShanghaipokaż
1TurcjiIstanbul Parkpokaż
1HiszpaniiCatalunyapokaż
1MonakoMonte Carlopokaż
1KanadyMontrealpokaż
1EuropyValenciapokaż
1Wielkiej BrytaniiSilverstonepokaż
1NiemiecNurburgringpokaż
1WęgierHungaroringpokaż
1BelgiiSpapokaż
1WłochMonzapokaż
1SingapuruMarina Baypokaż
1JaponiiSuzukapokaż
1Korei Pd.Yeongampokaż
1IndiiBuddh
1Abu ZabiYas Marina
1BrazyliiInterlagos

PIRELLI W INDIACH:



  • Hinduska siedziba Pirelli mieści się w Nowym Delhi, mieście-gospodarzu Grand Prix Indii. Położona jest o pół godziny drogi od toru Buddh.

  • Hinduska supermodelka Lakshmi Menon, urodzona w Bangalore, wystąpiła w kalendarzu Pirelli na rok 2011. Zdjęcia były wykonywane w Paryżu, a uroczysta prezentacja odbyła się w Moskwie.

  • Sprzedaż opon w segmencie Ultra High Performance - sektor, w którym Pirelli jest znanym światowym liderem - wzrasta w Indiach. Według Hinduskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów, roczna sprzedaż ma w 2015 roku wzrosnąć do pięciu milionów aut, a w 2020 roku do ponad dziewięciu milionów.


Źródło: Informacja prasowa Pirelli

KOMENTARZE

2
katinka
25.10.2011 10:57
A mnie ciekawi ogolnie jak wyglada ten tor i jak beda sie na tym nowym asfalcie opony zuzywaly, zwlaszcza, ze temperatura tam jest chyba nie taka niska, a lepsze maja byc tylko te miekkie gumy, no i jeszcze te zakrety 10 i 11. Oby Lewis nie mial przechlapane juz od samego poczatku. Dziwne tez, ze na kazdym nowym torze zgapiane sa jakies fajne zakrety z innych torow, podobno na tym torze w Austin tez ma byc ala zakret nr 8 z Turcji. A super chyba by bylo, aby kazdy powstajacy tor mial tak jak te starsze cos swojego fajnego i niepowtarzalnego.
Prozacson
25.10.2011 05:27
Mnie ciekawi tylko jedno. Zważywszy na różnicę w dociskach poszczególnych modeli czy kierowcy będą próbować szukać innej linii jazdy w zakręcie 10,11. Co do opon to każdy zespół będzie musiał szybko opracować odpowiednią strategię zwłaszcza że zużycie opon może się zmieniać wraz ze wzrostem przyczepności toru.