FIA proponuje przywrócenie wymiany opon

Nowy format kwalifikacji także będzie tematem najbliższych obrad Komisji Formuły 1
10.10.0521:37
Marek Roczniak
1919wyświetlenia

W wysłanym podczas ostatniego weekendu Grand Prix na torze Suzuka liście FIA poinformowała zespoły Formuły 1 o tym, że jest gotowa przywrócić w przyszłym sezonie możliwość wymiany opon w trakcie wyścigu, jeśli wszystkie zespoły wyrażą na to zgodę przed końcem października. Jest to o tyle dziwne, że Federacja zakaz wymiany wprowadziła w celu spowolnienia rozwoju opon i prędkości osiąganych przez bolidy na zakrętach.

Być do takiej decyzji skłoniły FIA problemy z oponami w tym sezonie, zwłaszcza przypominający farsę wyścig na torze Indianapolis, choć ludzie doszukujący się teorii spiskowych sugerują, że Federacja chce w ten sposób pomóc Ferrari w powrocie na szczyt. Jakie by nie były powody, przywrócenie wymiany opon może nie być takie łatwe, bowiem szef McLarena, Ron Dennis, zapowiedział, że nie wyrazi na to zgody, gdyż domaga się stabilności w przepisach, a nie radykalnych zmian co sezon. Innego zdania jest najbliższa konkurencja stajni z Woking w tym sezonie - szef Renault, Flavio Briatore, jest gotowy zgodzić się na propozycję FIA, jeśli ma to zwiększyć bezpieczeństwo kierowców.

Bez większościowej zgody zespołów przywrócenie wymiany opon nie będzie jednak możliwe i to samo odnosi się również do zaproponowanego najpierw przez Bernie Ecclestone’a, a teraz popieranego także przez FIA nowego formatu kwalifikacji. Jest on oparty na systemie knock-out, czyli odrzucaniu pięciu najwolniejszych kierowców po dwóch 15-minutowych sesjach jeżdżonych z dowolną ilością paliwa, aż na torze pozostanie 10 kierowców. Stoczą oni walkę o pole position podczas ostatnich 20 minut, mając już w bakach taką ilość paliwa, z jaką zamierzają rozpocząć wyścig. Komisja Formuły 1 zbierze się 24 października, by zatwierdzić zmiany na przyszły sezon, o ile spotkają się one z poparciem zespołów.

Źródło: F1-Live.com, GrandPrix.com, pitpass.com

KOMENTARZE

20
m.j.m
13.10.2005 09:58
Presja Ferrari? A to ciekawe stwierdzenie. Jestem przekonany, że Ferrari z wymianą opon czy bez i tak wróci na szczyt czy się to komuś podoba czy nie! A wymiana opon bardzo by się przydała, bo to przecież wielka przyjemność oglądanie mechaników w akcji.
Minardi
11.10.2005 03:18
Opony-tak,proszę,ale kwalifikacje? no.....nie bardzo trawie taki nowy system
robert.palilo
11.10.2005 01:34
To jest to słynne obniżanie kosztów? Coroczne zmiany przepisów podwyższają koszty panie Mosley.
HeinzHaraldHakkinen
11.10.2005 12:55
Jestem zwolennikiem wymiany opon, ale trudno nie zgodzić się z Denisem. Kiedy tylko uczynią postępy, zaraz jest kolejna zmiana przepisów. To przypomina nasz krajowe podatki! :-)
Majster
11.10.2005 11:46
Bodaj kierowcy i zespoły chciał takich kwalifikacji: "Od obecnego różni się on tym, iż kierowcy jeździliby z minimalną ilością paliwa, natomiast kolejność wyjeżdżania na tor byłaby ustalana na podstawie czasów uzyskanych podczas sobotnich treningów, a nie jak obecnie na podstawie klasyfikacji końcowej poprzedniego wyścigu.Dodatkowo podobnie jak w zeszłym roku po pierwszej serii przejazdów następowałaby druga tura, tak więc każdy kierowca miałby dwie próby na wykręcenie najlepszego czasu, z tym że drugie okrążenie pomiarowe przejeżdżane byłoby także z minimalną ilością paliwa." I to by było najlepsze rozwiązanie.....
Hindus
11.10.2005 11:39
powrotu Ferrari na sam szczyt!! wszyscy dobrze wiemy z czym ferrari ma najwiekszy problem, oczywiscie z oponami. A Ron patrzy w przyszłosc, nie zgadzajac sie na warunki Fia ma jednego przeciwnika z głowy, co daje mu duzo lepsza sytuacje
W
11.10.2005 10:48
"dobrze wiemy czego sie boi Ron" - czego...? Nie wiemy. Powiedz nam.
Szakall
11.10.2005 09:11
impulse9-> co do zmiany opon zgadzam sie z toba ale jus nie zgadzam sie z 1 zmiana wszystkich opon..a tym bardziej ze Ferrari nie wroci na szczyt :> bo w tym sezonie zawodza TYLKO opony areodynamike maja dobra dowodem na to moze być Fastest Lap Michael Schumacher-a w GP San Marino. pozdroo
Hindus
11.10.2005 09:05
no, w koncu pit stopy beda widowiskowe, dobrze wiemy czego sie boi Ron!!!!!!!!, do impulse9 skad masz takie informaacje ze ferrari nie wróci na szczyt przez 10 lat?? byli na szczycie 6 lat i nie ma problemu zeby wrócili do czołówki!!
Mariusz
11.10.2005 07:13
Ten nowy system kwalifikacji przypomina mi trochę metody rodem z NBA albo innych lig amerykańskich, gdzie jest sezon zasadniczy i play-off. Ale jestem jak najbardziej za przywróceniem wymiany opon w F1.
Pezet
11.10.2005 07:04
nowy system kwalifikacji to kolejna głupota. sztuczne zasady, bezsensowne. mogliby powrócić do godzinnej sesji, w której każdy kierowca ma możliwość przejechania określonej liczby okrążen. i tyle. zespoły powiny mieć też możliwość zmian w aucie po kwalifikacjach - zarówno ustawień jak i ilości paliwa. trzeba powrócić do tego, co się sprawdziło. przecież pojedynki hakkinen-schumacher w kwalifikacjach oglądało się z przyjemnością. a potem włączało się tv na poranną niedzielną sesję, w której teamy przygotowywały się do wyścigu. tamte zasaday wydają się być najlepsze, najbardziej widowiskowe. i proste. a nie jakieś odrzucanie 5 zawodników i jakieś inne duperele...
KIU
11.10.2005 06:37
"A ja mam prosta propozycje jesli chodzi o zmiane opon, niech bedzie mozliwa (bo brak tego prawie wszystkim) ale mozna by tak zrobic ze gdy zmienia sie opony to nie mozna tankowac i jesli sie tankuje to nie mozna zmieniac opon." zi3000 -> to juz jest od tego roku
zi3000
11.10.2005 06:13
A ja mam prosta propozycje jesli chodzi o zmiane opon, niech bedzie mozliwa (bo brak tego prawie wszystkim) ale mozna by tak zrobic ze gdy zmienia sie opony to nie mozna tankowac i jesli sie tankuje to nie mozna zmieniac opon.
KIU
11.10.2005 05:18
Brawo Ron pomyślałeś na pewno ale nie powiedziałeś :) że jeśli wróci wymiana opon to Ferrari może znowu brylować a tak zespoły Michelina takie jak: McLaren, Renault, B.A.R., ... będą miały znowu małe problemy .
impulse9
10.10.2005 09:43
co za idioci ??? odrazu mowilem ze zakaz zmiany opon to glupota - w czasie wyscigu powinni pozwolic na JEDNĄ zmiane wszystkich opon...BTW Ferrari juz nie wroci na szczyt - przynajmniej przez najblizsze 5-10 lat...
Szakall
10.10.2005 09:34
Ferrari rulez hehe :) czyli 8 tytuł dla MSCH :)
rafaello85
10.10.2005 08:52
Nareszcie jakaś mądra decyzja FIA. Chyba oni też doszli do wniosku, że zakaz zmian opon to farsa!!!
nickolas
10.10.2005 08:44
Ja wprowadziłbym możliwość użycia w qualu i wyścigu 8 opon. I niech sobie wymieniają jak i kiedy chcą...
Zombie
10.10.2005 08:24
Presja Ferrari robi swoje :)
mateusz
10.10.2005 08:22
Ja na miejscu Dennisa też bym się nie zgodził