GP Australii: trening 2 - Schumacher dyktuje tempo
Wyniki i opis drugiej piątkowej sesji treningowej na ulicznym torze Albert Park.
16.03.1208:13
12594wyświetlenia
Michael Schumacher zdołał uzyskać najlepszy czas okrążenia podczas drugiego treningu na torze Albert Park, na którym w niedzielę odbędzie się inaugurujący tegoroczny sezon wyścig o Grand Prix Australii.
Popołudniowa sesja nie rozpoczęła się w tak sprzyjających warunkach pogodowych jak pierwsza, gdyż zaraz po zakończeniu porannych jazd nad Melbourne zaczęły zbierać się ciemne chmury, z których w rezultacie lunął obfity deszcz, krzyżujący zespołom konstruktywną realizację programów.
Doprowadziło to do sytuacji, w której kierowcy nie grzeszyli zbytnią aktywnością na torze, a po niecałej półgodzinie zajęć swój czas okrążenia odnotowało tylko pięciu kierowców: Vergne -1:47,166 sek, a za nim Kobayashi, Ricciardo, Maldonado oraz Karthikeyan, który tego popołudnia zdołał przejechać swe pierwsze okrążenia pomiarowe podczas tegorocznego Grand Prix Australii. Śliski asfalt powodował drobne incydenty, jednak wszystkie kończyły się jedynie narobieniem strachu samemu zawodnikowi i jego ekipie.
Godzinę przed finiszem sesji, sędziowie podjęli decyzję o pozwoleniu kierowcom na używanie DRS. Z kolei Perez był bardzo blisko kontaktu z barierą z opon w zakręcie nr 13, jednak tak jak między innymi Kobayashi czy Ricciardo cały incydent uszedł mu - o ironio - na sucho. Tymczasem w tabeli rezultatów na pierwszą lokatę wskoczył Fernando Alonso, który uzyskał czas na poziomie 1:42,171 sek. Chwilę później czas Hiszpana przebił jego kolega z Ferrari, Felipe Massa: 1:41,976 sek.
W przeciwieństwie do porannego treningu, aleję serwisową udało opuścić się Pedro de la Rosie. Hiszpan nie nacieszył się jednak czasem spędzonym na torze - przejechał tylko jedno okrążenie, po którym zjechał do boksów i zgłosił solidną porcję problemów trapiących F112. W tym samym czasie z bardzo dobrym tempem jechał Jenson Button, który wskoczył na pierwszą lokatę, uzyskując 1:39,497 sek. Sztuka ta nie udała się Pastorowi Maldonado, który stracił do Brytyjczyka 0,089 sek. Kierowca McLarena nie odpuszczał i na kolejnym kółku urwał ze swojego rezultatu kolejne 1,5 sek.
W miarę upływu czasu i zwiększeniu ruchu na torze, z asfaltu znikała powoli warstwa zalegającej na nim wody; swą cegiełkę do osuszania toru dołożyło także nisko zawieszone słońce. Nikt nie ryzykował jednak wyjazdu na ogumieniu na suchy tor, korzystając z opon przejściowych, oznaczonych w tym roku łatwo rzucającym się w oczy zielonym kolorem. Tymczasem z pierwszej lokaty zepchnął Buttona Michael Schumacher, osiągając 1:37,649 sek. Na półmetku sesji czołową piątkę tworzyli Perez (1:37,189 sek), dalej Schumacher, Maldonado, Vettel, Button.
Ostatnie pół godziny rozpoczęło się w nieco nostalgiczny sposób, a realizator raczył telewidzów widokami zatoki St. Kilda oraz panoramy centrum Melbourne. Mogło się wręcz wydawać, że wszystkie zespoły czekają na przeschnięcie toru i możliwość pokonania kilku cennych kilometrów na pewnej i bardziej przyczepnej nawierzchni, ponieważ prognozy pogody na dzień kwalifikacji nie przewidują powtórki z rozrywki i opadów deszczu. Pierwszym śmiałkiem okazał się Narain Karthikeyan, który nie bez problemów zaczął powiększać swój dorobek doświadczeń z F112 z założoną do niego pośrednią mieszanką Pirelli. Na dwadzieścia minut przed wywieszeniem flagi w szachownicę, na torze nie pojawili się jeszcze w ogóle Hamilton, Raikkonen i Grosjean.
Ostatnie piętnaście minut to duży ruch na torze i częste poprawy najlepszych rezultatów. Najpierw Vettel, a chwilę później Grosjean - 1:36,190 sek - przebili najlepszy czas Pereza. Przez chwilę i tylko przez zrządzenie losu i kumulację sprzyjających czynników, na trzecim miejscu znalazł się nawet Timo Glock. Kolejnym, który pobił najlepszy rezultat był Felipe Massa, stracił końcówkę porannej sesji przez wpadnięcie w żwirowa pułapkę. Dobre tempo prezentowali także kierowcy Sahara Force India, Di Rescie udało się nawet wskoczyć na pierwsze miejsce z rekordem drugiego sektora, gdy w tym samym czasie Hulkenberg piastował piąte miejsce za Webberem i Kovalainenem.
Podczas gdy większość kierowców korzystała z ogumienia oznaczonego białym kolorem, w Lotusie Kimiego Raikkonena, Romaina Grosjeana, Bruno Senny i Nico Hulkenberga założone były opony wykonane z miękkiej mieszanki. Na sześć minut przed końcem dzisiejszych zajęć, na czoło wysunął się Schumacher. Rzutem oka na drugą część tabeli można było zobaczyć nazwiska Alonso czy Buttona, jednak Hiszpan zdołał poprawić swój rezultat awansując na trzecie miejsce. W samej końcówce sesji Maldonado stracił panowanie nad swym Williamsem i bezpiecznie wyjechał poza tor w przedostatnim zakręcie - wszystko skończyło się wyłącznie na chwilowym pokazaniu żółtych flag.
W kategorii rozczarowującej można traktować dyspozycję Toro Rosso - zawodnicy włoskiej stajni wyprzedzali tylko kierowców dwóch najsłabszych zespołów HRT i Marussi. Dużo szczęście miał za to Heikki Kovalainen i Kamui Kobayashi, którzy byli niezwykle blisko roztrzaskania bolidów o bandy okalające tor. W samej końcówce na czoło stawki wysunął się Schumacher, a Karthikeyan po raz kolejny sprawdził działanie służb porządkowych parkując swój bolid tym razem pomiędzy zakrętami nr 5 i 6.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 19°C
Temperatura powietrza: 18°C
Prędkość wiatru: 6,0 m/s
Wilgotność powietrza: 69%
Mokro/Sucho
REZULTATY TRENINGU 2
P. | Kierowca (Nr) | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Michael Schumacher (7) | Mercedes F1 W03 | 1:29,183 | 16 | |||
2 | Nico Hulkenberg (12) | Force India VJM05 | 1:29,292 | 0,109 | 0,109 | 19 | |
3 | Sergio Perez (15) | Sauber C31 | 1:30,199 | 1,016 | 0,907 | 23 | |
4 | Fernando Alonso (5) | Ferrari F2012 | 1:30,341 | 1,158 | 0,142 | 13 | |
5 | Kamui Kobayashi (14) | Sauber C31 | 1:30,709 | 1,526 | 0,368 | 14 | |
6 | Paul di Resta (11) | Force India VJM05 | 1:31,466 | 2,283 | 0,757 | 13 | |
7 | Felipe Massa (6) | Ferrari F2012 | 1:31,505 | 2,322 | 0,039 | 14 | |
8 | Heikki Kovalainen (20) | Caterham CT01 | 1:31,932 | 2,749 | 0,427 | 16 | |
9 | Nico Rosberg (8) | Mercedes F1 W03 | 1:32,184 | 3,001 | 0,252 | 17 | |
10 | Sebastian Vettel (1) | Red Bull RB8 | 1:32,194 | 3,011 | 0,010 | 19 | |
11 | Mark Webber (2) | Red Bull RB8 | 1:32,296 | 3,113 | 0,102 | 20 | |
12 | Timo Glock (24) | Marussia MR01 | 1:32,632 | 3,449 | 0,336 | 17 | |
13 | Witalij Pietrow (21) | Caterham CT01 | 1:32,767 | 3,584 | 0,135 | 15 | |
14 | Romain Grosjean (10) | Lotus E20 | 1:32,822 | 3,639 | 0,055 | 11 | |
15 | Jenson Button (3) | McLaren MP4-27 | 1:33,039 | 3,856 | 0,217 | 18 | |
16 | Lewis Hamilton (4) | McLaren MP4-27 | 1:33,252 | 4,069 | 0,213 | 11 | |
17 | Pastor Maldonado (18) | Williams FW34 | 1:34,108 | 4,925 | 0,856 | 21 | |
18 | Kimi Raikkonen (9) | Lotus E20 | 1:34,275 | 5,092 | 0,167 | 7 | |
19 | Bruno Senna (19) | Williams FW34 | 1:34,312 | 5,129 | 0,037 | 17 | |
20 | Jean-Eric Vergne (17) | Toro Rosso STR7 | 1:34,485 | 5,302 | 0,173 | 29 | |
21 | Daniel Ricciardo (16) | Toro Rosso STR7 | 1:34,604 | 5,421 | 0,119 | 31 | |
22 | Charles Pic (25) | Marussia MR01 | 1:34,770 | 5,587 | 0,166 | 13 | |
23 | Narain Karthikeyan (23) | HRT F112 | 1:42,627 | 13,444 | 7,857 | 16 | |
24 | Pedro de la Rosa (22) | HRT F112 | - | - | - | 1 |
107% najlepszego czasu: 1:35,425
KOMENTARZE