Audi zdominowało sześciogodzinny wyścig na Spa

Niemiecka marka ścigała się sama ze sobą
06.05.1214:06
Łukasz Godula
4283wyświetlenia

Loic Duval, Marc Gene i Romain Dumas wykorzystali atut niesamowitej szybkości Audi R18 Ultra i pokonali rywali z napędem hybrydowym, który debiutował w tym wyścigu. Maszyny Audi zdominowały zawody na Spa i zajęły pierwsze cztery miejsca na mecie.

Druga runda World Endurance Championship została kompletnie zdominowana przez samochody Audi, jednak świetne osiągi na suchej nawierzchni maszyny z numerem 3 sprawiły, że to Duvalm Gene i Dumas osiągnęli zasłużone zwycięstwo nad swoimi partnerami.

Wyścig rozpoczął się w mokrych warunkach, które dały przewagę maszynom e-tron posiadającym napęd na cztery koła, przez co początkowo prowadził Tom Kristensen przed Andre Lottererem. Na trzecim okrążeniu kolejność się zmieniła i Lotterer szybko umocnił się na prowadzeniu. Za nimi jechały samochody z konwencjonalnym napędem.

Dwie hybrydy jako pierwsze zjechały do boksu i pozostały na przejściowych oponach, jednak były kierowca Peugeota, Gene zmienił opony na gładkie i było to sprytne posunięcie, które umożliwiło mu pościg za maszynami e-tron. Pomógł mu również problem z przednią lampą w samochodzie Kristensena, który zmusił go do zmiany nosa oraz kosztował 45 sekund, co zepchnęło tą załogę na trzecie miejsce. Gene zmniejszył stratę do Lotterera pod koniec przejazdu, zanim przekazał stery Duvalowi, który zaprezentował świetne osiągi i wyprzedził Benoit Trelutera.

Niedługo po objęciu przez Duvala prowadzenia, na tor dwa razy wyjechał samochód bezpieczeństwa, drugi raz był spowodowany dużym wypadkiem samochodu klasy LMP2, a dzięki szczęśliwemu układowi na torze zapewniło to samochodowi z numerem 3 bezpieczną przewagę. Następnie Dumas musiał jedynie dowieźć maszynę do mety podczas ostatnich dwóch przejazdów.

O zwycięstwie zadecydowało wiele rzeczy - powiedział po wszystkim Duval. Wybór opon na początku wyścigu był jedną sprawą. Później moje tempo pozwoliło nam złapać liderów i wyprzedzić ich. Drugi samochód bezpieczeństwa też nam trochę pomógł, jednak nawet bez tego myślę, że moglibyśmy wygrać.

Marcel Fassler dowiózł samochód z numerem 1 do mety na drugiej pozycji dzięki późnemu postojowi i był to mimo wszystko imponujący rezultat jak na debiut nowej hybrydowej maszyny. Olivier Jarvis również zjechał późno, jednak jego załoga zakończyła zawody na podium przed Zwycięzcami z Sebring: Kristensenem, McNishem i Capello, którzy doświadczyli wielu problemów podczas wyścigu.

Za samochodami Audi, Rebellin wygrał walkę pośród maszyn zasilanych benzyną, a Nicolas Prost dowiózł Lolę z numerem 12 na piątej pozycji. Nick Heidfeld przejechał bardzo mocny przejazd i wyprzedził Dome Pescarolo, w czasie gdy Strakka HPD również uczestniczyła w walce.

Samochód Dome, prowadzony przez Sebastiana Bourdais i Nicolasa Minassiana, ostatecznie ukończył zmagania na 16 miejscu z powodu problemów, których doświadczyli, co oznaczało, że siostrzany Rebellion zakończył wyścig na szóstej lokacie przed samochodem Strakka.

Sam Hancock i Simon Dolan odnieśli zasłużone zwycięstwo w klasie LMP2 po odebraniu prowadzenia w późnej fazie wyścigu z rąk Robbiego Kerra, który zjechał po paliwo na pięć minut przed końcem. Samochód ADR-Delta prowadził przez większość wyścigu, jednak Zytek zespołu Jota zawsze trzymał się za nimi w zasięgu ataku.

Wyścig w klasie GT dostarczył niezwykłych emocji, gdyż Porsche prowadzone przez Richarda Lietza odparło ataki Gianmarii Bruniego w Ferrari i na mecie oba samochody zameldowały się z różnicą mniejszą od sekundy. Porsche ustanowiło dużą przewagę w początkowej fazie zawodów na mokrej nawierzchni, jednak pościg Bruniego oznaczał, że rezultat nie był pewny aż do samej końcówki.



Źródło: autosport.com
P.Kierowca (Nr)Nar.SamochódOkr.Czas/strataPkt.
1Marc Gene (3)Audi R18 Ultra1606h00m22,708
1Loic Duval (3)Audi R18 Ultra1606h00m22,708
1Romain Dumas (3)Audi R18 Ultra1606h00m22,708
2Marcel Fassler (1)Audi R18 e-tron quattro160+0:46,801
2Andre Lotterer (1)Audi R18 e-tron quattro160+0:46,801
2Benoit Treluyer (1)Audi R18 e-tron quattro160+0:46,801
3Marco Bonanomi (4)Audi R18 Ultra159+1 okr.
3Oliver Jarvis (4)Audi R18 Ultra159+1 okr.
4Tom Kristensen (2)Audi R18 e-tron quattro159+1 okr.
4Allan McNish (2)Audi R18 e-tron quattro159+1 okr.
4Rinaldo Capello (2)Audi R18 e-tron quattro159+1 okr.
5Nick Heidfeld (12)Lola B12/60 Coupé - Toyota156+4 okr.
5Neel Jani (12)Lola B12/60 Coupé - Toyota156+4 okr.
5Nicolas Prost (12)Lola B12/60 Coupé - Toyota156+4 okr.
6Harold Primat (13)Lola B12/60 Coupé - Toyota155+5 okr.
6Andrea Belicchi (13)Lola B12/60 Coupé - Toyota155+5 okr.
7Danny Watts (21)HPD ARX 03a - Honda154+6 okr.
7Jonny Kane (21)HPD ARX 03a - Honda154+6 okr.
7Nick Leventis (21)HPD ARX 03a - Honda154+6 okr.
8Sam Hancock (38)Zytek Z11SN - Nissan151+9 okr.
8Simon Dolan (38)Zytek Z11SN - Nissan151+9 okr.
9John Martin (25)Oreca 03 - Nissan151+9 okr.
9Robbie Kerr (25)Oreca 03 - Nissan151+9 okr.
9Tor Graves (25)Oreca 03 - Nissan151+9 okr.
10Brendon Hartley (48)Oreca 03 - Nissan151+9 okr.
10Warren Hughes (48)Oreca 03 - Nissan151+9 okr.
10Jody Firth (48)Oreca 03 - Nissan151+9 okr.
11Bas Leinders (35)Morgan - Judd HK150+10 okr.
11David Hansson (35)Morgan - Judd HK150+10 okr.
12Karun Chandhok (22)HPD ARX 03a - Honda150+10 okr.
12Peter Dumbreck (22)HPD ARX 03a - Honda150+10 okr.
12David Brabham (22)HPD ARX 03a - Honda150+10 okr.
13Jack Clarke (45)Oreca 03 - Nissan149+11 okr.
13Jens Petersen (45)Oreca 03 - Nissan149+11 okr.
13Bastien Briere (45)Oreca 03 - Nissan149+11 okr.
14Stefan Johansson (28)Lola B12/80 Coupé - Nissan148+12 okr.
14Fabien Giroix (28)Lola B12/80 Coupé - Nissan148+12 okr.
14Maxime Jousse (28)Lola B12/80 Coupé - Nissan148+12 okr.
15Sebastien Bourdais (17)Dome S102.5 - Judd147+13 okr.
15Nicolas Minassian (17)Dome S102.5 - Judd147+13 okr.
16Ricardo Gonzalez (41)Zytek Z11SN - Nissan147+13 okr.
16Elton Julian (41)Zytek Z11SN - Nissan147+13 okr.
16Christian Zugel (41)Zytek Z11SN - Nissan147+13 okr.
17Olivier Pla (24)Morgan - Judd144+16 okr.
17Mathieu Lahaye (24)Morgan - Judd144+16 okr.
17Jacques Nicolet (24)Morgan - Judd144+16 okr.
18Richard Lietz (77)Porsche 911 RSR144+16 okr.
18Marc Lieb (77)Porsche 911 RSR144+16 okr.
19Giancarlo Fisichella (51)Ferrari F458 Italia144+16 okr.
19Gianmaria Bruni (51)Ferrari F458 Italia144+16 okr.
20Frederic Makowiecki (59)Ferrari F458 Italia143+17 okr.
20Jaime Melo (59)Ferrari F458 Italia143+17 okr.
21Andrea Bertolini (71)Ferrari F458 Italia141+19 okr.
21Olivier Beretta (71)Ferrari F458 Italia141+19 okr.
22Nicolas Armindo (67)Porsche 911 RSR139+21 okr.
22Raymond Narac (67)Porsche 911 RSR139+21 okr.
22Anthony Pons (67)Porsche 911 RSR139+21 okr.
23Jean-Denis Deletraz (29)Lola B12/80 Coupé - Nissan139+21 okr.
23Keiko Ihara (29)Lola B12/80 Coupé - Nissan139+21 okr.
23Frederic Fatien (29)Lola B12/80 Coupé - Nissan139+21 okr.
24Christian Ried (88)Porsche 911 RSR139+21 okr.
24Gianluca Roda (88)Porsche 911 RSR139+21 okr.
24Paolo Ruberti (88)Porsche 911 RSR139+21 okr.
25Soheil Ayari (49)Oreca 03 - Nissan139+21 okr.
25Pierre Kaffer (49)Oreca 03 - Nissan139+21 okr.
25Luis Perez-Companc (49)Oreca 03 - Nissan139+21 okr.
26Marco Cioci (81)Ferrari F458 Italia138+22 okr.
26Piergiuseppe Perazzini (81)Ferrari F458 Italia138+22 okr.
26Matt Griffin (81)Ferrari F458 Italia138+22 okr.
27Pedro Lamy (50)Chevrolet Corvette C6-ZR1137+23 okr.
27Patrick Bornhauser (50)Chevrolet Corvette C6-ZR1137+23 okr.
27Julien Canal (50)Chevrolet Corvette C6-ZR1137+23 okr.
28Pierre Ehret (58)Ferrari F458 Italia137+23 okr.
28Frankie Montecalvo (58)Ferrari F458 Italia137+23 okr.
28Gunnar Jeannette (58)Ferrari F458 Italia137+23 okr.
29James Rossiter (32)Lola B12/80 Coupé - Lotus137+23 okr.
29Luca Moro (32)Lola B12/80 Coupé - Lotus137+23 okr.
29Kevin Weeda (32)Lola B12/80 Coupé - Lotus137+23 okr.
30Nelson Panciatici (26)Oreca 03 - Nissan136+24 okr.
30Roman Rusinow (26)Oreca 03 - Nissan136+24 okr.
30Pierre Ragues (26)Oreca 03 - Nissan136+24 okr.
31Markus Palttala (55)Porsche 911 RSR134+26 okr.
31Joel Camathias (55)Porsche 911 RSR134+26 okr.
31Paul Daniels (55)Porsche 911 RSR134+26 okr.
32Tracy Krohn (57)Ferrari F458 Italia129+31 okr.
32Niclas Jonsson (57)Ferrari F458 Italia129+31 okr.
32Michele Rugolo (57)Ferrari F458 Italia129+31 okr.
33Franck Mailleux (23)Oreca 03 - Nissan128+32 okr.
33Olivier Lombard (23)Oreca 03 - Nissan128+32 okr.
33Jordan Tresson (23)Oreca 03 - Nissan128+32 okr.
34Stephane Sarrazin (44)HPD ARX 03b - Honda123+37 okr.
34Ryan Dalziel (44)HPD ARX 03b - Honda123+37 okr.
34Vicente Potolicchio (44)HPD ARX 03b - Honda123+37 okr.
Niesklasyfikowani
35Bertrand Baguette (15)Oak Pescarolo - Judd151
35Guillaume Moreau (15)Oak Pescarolo - Judd151
35Dominik Kraihamer (15)Oak Pescarolo - Judd151
36Thomas Holzer (31)Lola B12/80 Coupé - Lotus124
36Mirco Schultis (31)Lola B12/80 Coupé - Lotus124
36Dariusch Ahrabian (31)Lola B12/80 Coupé - Lotus124
37Philippe Thirion (43)Norma M200P - Judd83
37Philippe Haezebrouck (43)Norma M200P - Judd83
38Jonathan Hirschi (40)Oreca 03 - Judd45
38Michel Frey (40)Oreca 03 - Judd45
38Ralph Meichtry (40)Oreca 03 - Judd45
39Jean-Philippe Belloc (70)Chevrolet Corvette C6-ZR139
39Pascal Gibon (70)Chevrolet Corvette C6-ZR139
39Christophe Bourret (70)Chevrolet Corvette C6-ZR139
40Stefan Mucke (97)Aston Martin Vantage V811
40Darren Turner (97)Aston Martin Vantage V811
40Adrian Fernandez (97)Aston Martin Vantage V811
41Robert Kauffman (61)Ferrari F458 Italia0
41Rui Aguas (61)Ferrari F458 Italia0
41Brian Vickers (61)Ferrari F458 Italia0

KOMENTARZE

5
Sar trek
06.05.2012 09:44
Brian Vickers. Czy on nie jeździł jeszcze niedawno w NASCAR?
witek2403
06.05.2012 03:26
Quick Nick najlepszy spoza Audi!
calsonic
06.05.2012 01:22
W tym roku Le Mans w kontekście LMP1 można sobie darować...
Kamikadze2000
06.05.2012 01:21
Jak to jest, że z przeciętniaków może wyjśc na prawdę dobry zespół. Peugeot stawiał na gwiazdy - może z tym się przeliczyli. Wyścigi długodystansowe to jednak zupełnie coś innego - stąd też Robert nigdy się nimi nie interesował.
adnowseb
06.05.2012 12:38
Niestety norma :((