Jonathan Neale o programie rozwojowym MP4-21
"Jako dyrektor zarządzający jestem ostatecznie odpowiedzialny za osiągi McLaren Racing"
05.01.0611:20
841wyświetlenia
Jonathan Neale, dyrektor zarządzający McLaren Racing, omawia ogólny program rozwoju modelu MP4-21.
Jaką spełniasz rolę w zakresie projektu MP4-21?
Jako dyrektor zarządzający jestem ostatecznie odpowiedzialny za osiągi McLaren Racing. Muszę się upewnić, że nie zawiedziemy. Moim specyficznym zadaniem związanym z MP4-21 jest dopilnowanie, abyśmy mieli konkretną listę celów i zadań do zrealizowania przy tym modelu. Nie oznacza to, że potrafię wypisać specyfikację samochodu, ale mam zadbać o to, aby ekipa inżynierska McLaren Racing stworzyła jak najbardziej konkurencyjny samochód na miarę swoich możliwości. Jestem także odpowiedzialny za odpowiednie wykorzystanie zasobów i zadbanie o to, aby osiągnięta została założona specyfikacja techniczna. Musimy trzymać się ściśle narzuconego harmonogramu i wiedzieć, kiedy muszą być podejmowane krytyczne decyzje, na jakiej podstawie i kto ma je podejmować.
Jak postępują testy na torze?
Testy na torze o tej porze roku są dla nas bardzo istotne. Na razie stosujemy przejściowy samochód, czyli wersję z 2005 roku z zamontowanym silnikiem Mercedes-Benz V8. Naszym kluczowym zagadnieniem jest rozwój silnika i systemu chłodzącego, obok znaczących testów opon Michelin w związku ze zmianą opon z długodystansowych na takie, które operują na krótkich dystansach. Program postępuje zgodnie z planem, jednak jest to dopiero początek i specyfikacja podwozia oraz silnika ulega częstym zmianom wraz z pozyskiwaniem dodatkowych informacji. Dla przykładu: podczas testów, które rozpoczęły się we wtorek, 13 grudnia na torze Jerez, pracowaliśmy nad elementami zawieszenia, karoserią i sprawdzanymi w przejściowym samochodzie koncepcjami opracowanymi przez dział rozwojowo-badawczy, które są mocno związane z bazową specyfikacją MP4-21. Po testach w Jerez praca była kontynuowana w Centrum Technologicznym McLarena - ekipy odpowiedzialne za produkcję i montaż samochodu miały tylko półtora dnia wolnego w okresie świąt, wraz z członkami ekipy projektantów i kierownictwa. Testy na torze zostaną wznowione w następną środę, 11 stycznia w Jerez.
Kiedy zespół rozpoczął testy pierwszych komponentów dla MP4-21?
W rzeczywistości rozwijamy i testujemy ogólne pomysły oraz konkretne komponenty nieprzerwanie, a więc niemożliwe jest określenie konkretnej daty. Kluczowym momentem były wrześniowe testy, kiedy to zadebiutował nasz silnik V8 w Silverstone.
Kiedy spodziewacie się debiutu MP4-21 na torze?
Obecnie wyjazd MP4-21 na tor jest zaplanowany na środek lub końcówkę stycznia, jednak jak zawsze może to ulec zmianie, jako że finalizujemy bazową specyfikację.
Jaki jest ogólny plan programu testowego aż do Bahrajnu?
Po przedświątecznych testach planujemy testować w każdy dostępny tydzień przed Grand Prix Bahrajnu, poczynając od drugiego tygodnia w Jerez. Kiedy nowy samochód będzie już gotowy, naszym głównym celem będą testy wytrzymałościowe, sprawdzanie oprogramowania, systemów i 11.500 części samochodu, z których 90% uległo zmianie w stosunku do MP4-20. Następnie wejdziemy w fazę poprawiania poszczególnych elementów samochodu. Dla przykładu specyfikacja aerodynamiczna była ustalana na przełomie października i listopada i od tego momentu ekipa aerodynamiczna pracowała nad serią ulepszeń osiągów - będą one wprowadzone zanim bolid wyjedzie na pierwsze tegoroczne Grand Prix i będą kontynuowane przez cały sezon.
Źródło: pitpass.com
KOMENTARZE