Grand Prix Bahrajnu - zapowiedź - BMW Sauber

Wypowiedzi Mario Theissena i Willy'ego Rampfa przed pierwszym wyścigiem i informacje o Bahrajnie
06.03.0613:20
BMW Sauber / Proximus
1512wyświetlenia
Wielkimi krokami zbliża się ten moment: początek nowego sezonu mistrzostw świata Formuły 1, z nowym zespołem BMW Sauber F1 Team. Kierowcy Nick Heidfeld (Niemcy), Jacques Villeneuve (Kanada) i Robert Kubica (Polska), który jako trzeci i rezerwowy kierowca wystąpi w piątkowych treningach za kierownicą trzeciego bolidu BMW Sauber F1.06, są już w blokach startowych.


Mario Theissen, dyrektor BMW Motorsport:
"Minęło osiem miesięcy od początku prac przy zespole BMW Sauber F1 Team. W tym krótkim okresie intensywnie pracowaliśmy nad rozwojem teamu. Połączyliśmy siły Monachium i Hinwil, zaczęliśmy rozbudowywać zespół, podpisaliśmy kontrakty z kierowcami, rozpoczęliśmy współpracę z silnymi sponsorami i partnerami, zbudowaliśmy samochód przejściowy, wreszcie zaczęliśmy testy modelu BMW Sauber F1.06. Po okresie intensywnych testów zimowych kierowcy chwalą nowy samochód. Również inżynierowie są przekonani, że w porównaniu z zeszłym sezonem wykonaliśmy znaczny krok do przodu. Można powiedzieć, że na tym etapie prac rozwojowych nasze perspektywy wyglądają bardzo dobrze. Nie wiemy jeszcze, w jaki sposób nasza praca przełoży się na wyniki osiągane na torze. Nie spodziewamy się cudów, chcemy jedynie do maksimum wykorzystać nasze możliwości i stopniowo się poprawiać.

Jeśli chodzi o przepisy techniczne, najważniejsza jest zmiana silników z V10 na V8. Będzie to kosztowało nas, a także pozostałych producentów silników, sporo pracy - także po rozpoczęciu sezonu. W pierwszych wyścigach najważniejszą rolę odegra z pewnością niezawodność. Z marketingowego punktu widzenia obecność Formuły 1 na Bliskim Wschodzie jest szczególnie mile widziana przez BMW, jako producenta samochodów segmentu premium. W 2005 r. BMW odnotowało wzrost sprzedaży w Bahrajnie o około 25%. Cały zespół z niecierpliwością oczekuje wizyty w Bahrajnie i początku wyścigowego sezonu"
.

Willy Rampf, dyrektor techniczny d/s nadwozia:
"Podczas zimowych testów przejechaliśmy prawie 10 000 kilometrów nowymi samochodami BMW Sauber F1.06. Nastał czas niecierpliwego oczekiwania na pierwszą konfrontację z rywalami. Pierwsze ważne wskazówki będziemy mieli po sobotnich kwalifikacjach w Bahrajnie. Nowe przepisy, pozwalające na zmianę kół w czasie wyścigu, sprawią, że trzeba będzie poświęcić większą uwagę właśnie kwalifikacjom. W zeszłym sezonie decydującą rolę odgrywała wytrzymałość opon na dystansie całego wyścigu, teraz ponownie najważniejsze będą wyniki kwalifikacji.

Robert Kubica odegra bardzo ważną rolę jako nasz trzeci kierowca. Już w piątek rano będzie w stanie dokonać pierwszych porównań i przekazać nam wartościowe informacje odnośnie doboru opon. W Bahrajnie sprawdzimy nasz samochód po raz pierwszy w tak wysokich temperaturach, przez co poszczególne podzespoły będą szczególnie obciążone. Wraz z powrotem wymiany opon, wyścig będzie znacznie większym wyzwaniem dla całego zespołu. Mam tu na myśli specjalistów od strategii, którzy znów będą mieli większą swobodę w planowaniu taktyki na wyścig - właśnie dzięki zmianie w przepisach. O ile w sezonie 2005 czasy okrążeń poprawiały się przed każdym zjazdem do boksu na tankowanie, o tyle teraz najlepsze czasy będą osiągane tuż po wyjeździe z boksu, na świeżych oponach. To da strategom szersze pole do popisu i sprawi, że wyścigi będą bardziej interesujące"
.

Zobacz także: wypowiedzi kierowców zespołu BMW Sauber przed Grand Prix Bahrajnu

Fakty i liczby:

Tor/DataBahrain International Circuit/12 marca 2006
Czas startu (lokalny/GMT)14:30/11:30 (czas środkowoeuropejski: 12:30)
Okrążenie/Długość wyścigu5,412 km/308,238 km (57 okrążeń)
Zwycięzca 2005Fernando Alonso (Mild Seven Renault F1 Team), 1:29.18,531
Pole position 2005Fernando Alonso (Mild Seven Renault F1 Team), 3.01,902
(czas łączny z 1. i 2. kwalifikacji)
Najszybsze okrążenie 2005Pedro de la Rosa (West McLaren Mercedes), 1.31,447 na 43. okrążeniu
Rekord toruMichael Schumacher (Scuderia Ferrari Marlboro), 1.30,252 (2004 r.)


&,tory/bahrain.jpg,,

KierowcaNick HeidfeldJacques VilleneuveRobert Kubica
Data urodzin10.05.197709.04.197107.12.1984
Miejsce urodzinMönchengladbach/NiemcySt-Jean-sur-Richelieu/
Quebec, Kanada
Kraków/Polska
NarodowośćNiemiecKanadyjczykPolak
ZamieszkałyStäfa, SzwajcariaVillars, SzwajcariaKraków, Polska
Stan cywilnyDziewczyna Patricia Papen,
córka Juni
KawalerKawaler
Wzrost164 cm171 cm184 cm
Waga59 kg67 kg73 kg
Debiut w F12000, Melbourne1996, Melbourne-
Starty w GP98152-
Udział w GP100153-
Pole position1 13-
Wygrane-11-
Miejsca na podium423-
Najszybsze okrążenia-9-
Najlepsze miejsce
 w mistrzostwach
81997 mistrz świata
(Williams Renault)
-
Zdobyte punkty56228-
Punkty w sezonie 2006---
=Historia państwa i toru:
W tym roku pustynny kraj po raz pierwszy jest gospodarzem wyścigu otwierającego nowy sezon. W 2006 r. na torze w miejscowości Sakhir, położonej na południe od stolicy Bahrajnu, Manamy, wyścig F1 odbędzie się po raz trzeci.

Bahrajn otarł się już o Formułę 1 w 2006 r. 24 lutego, po testach przeprowadzonych przez kilka zespołów, odbył się tutaj festiwal "Yalla Bahrain!", z pokazami lotniczymi i fajerwerkami. Wzdłuż alei króla Faisala, głównej arterii Manamy, paradowały samochody wyścigowe - w tym dwa bolidy Formuły BMW, jeden z nich prowadzony przez lokalnego bohatera, Mohammeda Al Bahranę. Samochody użyczone zostały przez miejscowe BMW Performance Center, otwarte w styczniu 2005 r. Centrum prowadzi kursy dla początkujących kierowców wyścigowych, a także szkoli kierowców drogowych samochodów BMW. W grudniu 2005 r. Bahrajn był gospodarzem pierwszego światowego finału Formuły BMW.

Zaprojektowany przez Hermanna Tilke obszerny, nowoczesny kompleks Bahrain International Circuit (BIC) zajmuje obszar 170 hektarów. Budowa trwała 16 miesięcy i pochłonęła 150 mln dolarów. Projekt cieszył się wsparciem szejka Salmana bin Hamada al Khalify, koronowanego księcia Bahrajnu i fana wyścigów. Szejk jest także przewodniczącym Bahrajńskiej Federacji Samochodowej.

Na budowę kompleksu zużyto 70 000 m3 betonu i 8500 ton stali. Do zabezpieczenia zużyto 82 000 opon i 5 000 m siatki ochronnej. Trybuny mieszczą 50 000 widzów (w tym trybuna główna:10 500). Dojazd do toru jest znakomicie oznakowany, nie brakuje korzystnych połączeń transportowych z miastem.

Tor ma pięć różnych wariantów. Najdłuższy z nich to wersja Grand Prix, licząca 5412 m. Najbardziej stromy podjazd ma nachylenia 3,6%, w przypadku zjazdów maksymalna wartość wynosi 5,6%. Tor składa się z 15 zakrętów (sześć lewych i dziewięć prawych), a prosta startowa ma długość 1090 m.

Bahrajn jest jednym z Emiratów Arabskich od uzyskania niezależności od Wielkiej Brytanii w 1971 r. Głową królestwa jest emir, który rządzi za pośrednictwem rady ministrów. Zajmujące obszar 665 km2 państwo rozrzucone jest na 36 wyspach u wybrzeża Arabii Saudyjskiej. Stolica, Manama, położona jest na głównej wyspie Bahrajnu (powierzchnia 578 km2).

W kraju wydobywa się ropę naftową od 1932 r., ale jej zasoby się kurczą. Główną rolę w gospodarce państwa przejmuje przemysł przetwórczy, wydobycie gazu oraz międzynarodowe usługi bankowe.

W Bahrajnie panuje suchy, pustynny klimat z łagodnymi zimami i gorącym latem. W zeszłym sezonie GP Bahrajnu było najgorętszym wyścigiem sezonu, z temperaturą powietrza sięgającą w niedzielę 42 stopni Celsjusza. W 2006 r. temperatura podczas Grand Prix powinna być niższa, bo wyścig odbywa się cztery tygodnie wcześniej.

Źródło: Oficjalna strona Roberta Kubicy / Proximus

KOMENTARZE

8
makos_bmw
07.03.2006 11:14
Za jego karierę to ja też trzymam kciuki, oby robił coraz większe postępy, doskonalił umiejętności, robił kilometry i oswajał się z bolidem :] Ale wy się jaracie jakby RK miał w ten weekend walczyć o podium :D Jasne, ja też się cieszę z jego obecności w F1, tymbardziej że dołączył do mojego ukochanego teamu, ale patrzę realnie - on jest PIĄTKOWYM TESTEREM. Pozdro :]
McLuke
07.03.2006 03:10
makos_bmw no co ty nie rób siary!! Robert jest jedynym polakiem w F1 i trzeba trzymac kciuki za jego przyszła karierę... kto wie może całkiem iedługo bedzie kierowcą głównym? oby tylko..... Powodzenia dla Roberta
Klyta Mirek
07.03.2006 02:32
makos_bmw chyba nia wiesz jak ważna dla zespołu jest rola piątkowego testera . Jest za co trzymać kciuki .
odiss
06.03.2006 11:15
Robert bedzie chyba musiał zrzucic.. ale ze wzrostu to juz raczej nie zrzuci...
makos_bmw
06.03.2006 11:05
Co wy macie z tym Robertem? Za co trzymacie kciuki? Za piątkowe testy? Ludzie obudźcie się, on jest testerem, a nie kierowcą głównym :/
Metalpablo
06.03.2006 10:41
z tym wzrostem to w F1 troche problemów jest:),184 to bardzoo dużo.Wurz ma 186 i nie mógł sie zmieścić w maka,ja mam jeszcze wiecej:),to juz tylko pare dni.Adrenalinka rośnie:D.Trzymam kciuki za Roberta
Matthew
06.03.2006 07:04
Hehe ale Robert jest od nich duzo wyzszy i duzo ciezszy. Napewno nie beda mu podskakiwac hihi
PIPI
06.03.2006 01:38
Juz tylko pare Dni i Robert wyjedzie na tor.... Ps. Jestem Pierwszy!