Grand Prix Bahrajnu - zapowiedź - BMW Sauber
Wypowiedzi Mario Theissena i Willy'ego Rampfa przed pierwszym wyścigiem i informacje o Bahrajnie
06.03.0613:20
1512wyświetlenia
Wielkimi krokami zbliża się ten moment: początek nowego sezonu mistrzostw świata Formuły 1, z nowym zespołem BMW Sauber F1 Team. Kierowcy Nick Heidfeld (Niemcy), Jacques Villeneuve (Kanada) i Robert Kubica (Polska), który jako trzeci i rezerwowy kierowca wystąpi w piątkowych treningach za kierownicą trzeciego bolidu BMW Sauber F1.06, są już w blokach startowych.
Mario Theissen, dyrektor BMW Motorsport:
"Minęło osiem miesięcy od początku prac przy zespole BMW Sauber F1 Team. W tym krótkim okresie intensywnie pracowaliśmy nad rozwojem teamu. Połączyliśmy siły Monachium i Hinwil, zaczęliśmy rozbudowywać zespół, podpisaliśmy kontrakty z kierowcami, rozpoczęliśmy współpracę z silnymi sponsorami i partnerami, zbudowaliśmy samochód przejściowy, wreszcie zaczęliśmy testy modelu BMW Sauber F1.06. Po okresie intensywnych testów zimowych kierowcy chwalą nowy samochód. Również inżynierowie są przekonani, że w porównaniu z zeszłym sezonem wykonaliśmy znaczny krok do przodu. Można powiedzieć, że na tym etapie prac rozwojowych nasze perspektywy wyglądają bardzo dobrze. Nie wiemy jeszcze, w jaki sposób nasza praca przełoży się na wyniki osiągane na torze. Nie spodziewamy się cudów, chcemy jedynie do maksimum wykorzystać nasze możliwości i stopniowo się poprawiać.
Jeśli chodzi o przepisy techniczne, najważniejsza jest zmiana silników z V10 na V8. Będzie to kosztowało nas, a także pozostałych producentów silników, sporo pracy - także po rozpoczęciu sezonu. W pierwszych wyścigach najważniejszą rolę odegra z pewnością niezawodność. Z marketingowego punktu widzenia obecność Formuły 1 na Bliskim Wschodzie jest szczególnie mile widziana przez BMW, jako producenta samochodów segmentu premium. W 2005 r. BMW odnotowało wzrost sprzedaży w Bahrajnie o około 25%. Cały zespół z niecierpliwością oczekuje wizyty w Bahrajnie i początku wyścigowego sezonu".
Willy Rampf, dyrektor techniczny d/s nadwozia:
"Podczas zimowych testów przejechaliśmy prawie 10 000 kilometrów nowymi samochodami BMW Sauber F1.06. Nastał czas niecierpliwego oczekiwania na pierwszą konfrontację z rywalami. Pierwsze ważne wskazówki będziemy mieli po sobotnich kwalifikacjach w Bahrajnie. Nowe przepisy, pozwalające na zmianę kół w czasie wyścigu, sprawią, że trzeba będzie poświęcić większą uwagę właśnie kwalifikacjom. W zeszłym sezonie decydującą rolę odgrywała wytrzymałość opon na dystansie całego wyścigu, teraz ponownie najważniejsze będą wyniki kwalifikacji.
Robert Kubica odegra bardzo ważną rolę jako nasz trzeci kierowca. Już w piątek rano będzie w stanie dokonać pierwszych porównań i przekazać nam wartościowe informacje odnośnie doboru opon. W Bahrajnie sprawdzimy nasz samochód po raz pierwszy w tak wysokich temperaturach, przez co poszczególne podzespoły będą szczególnie obciążone. Wraz z powrotem wymiany opon, wyścig będzie znacznie większym wyzwaniem dla całego zespołu. Mam tu na myśli specjalistów od strategii, którzy znów będą mieli większą swobodę w planowaniu taktyki na wyścig - właśnie dzięki zmianie w przepisach. O ile w sezonie 2005 czasy okrążeń poprawiały się przed każdym zjazdem do boksu na tankowanie, o tyle teraz najlepsze czasy będą osiągane tuż po wyjeździe z boksu, na świeżych oponach. To da strategom szersze pole do popisu i sprawi, że wyścigi będą bardziej interesujące".
Zobacz także: wypowiedzi kierowców zespołu BMW Sauber przed Grand Prix Bahrajnu
Fakty i liczby:
&,tory/bahrain.jpg,,
=Historia państwa i toru:
W tym roku pustynny kraj po raz pierwszy jest gospodarzem wyścigu otwierającego nowy sezon. W 2006 r. na torze w miejscowości Sakhir, położonej na południe od stolicy Bahrajnu, Manamy, wyścig F1 odbędzie się po raz trzeci.
Bahrajn otarł się już o Formułę 1 w 2006 r. 24 lutego, po testach przeprowadzonych przez kilka zespołów, odbył się tutaj festiwal "Yalla Bahrain!", z pokazami lotniczymi i fajerwerkami. Wzdłuż alei króla Faisala, głównej arterii Manamy, paradowały samochody wyścigowe - w tym dwa bolidy Formuły BMW, jeden z nich prowadzony przez lokalnego bohatera, Mohammeda Al Bahranę. Samochody użyczone zostały przez miejscowe BMW Performance Center, otwarte w styczniu 2005 r. Centrum prowadzi kursy dla początkujących kierowców wyścigowych, a także szkoli kierowców drogowych samochodów BMW. W grudniu 2005 r. Bahrajn był gospodarzem pierwszego światowego finału Formuły BMW.
Zaprojektowany przez Hermanna Tilke obszerny, nowoczesny kompleks Bahrain International Circuit (BIC) zajmuje obszar 170 hektarów. Budowa trwała 16 miesięcy i pochłonęła 150 mln dolarów. Projekt cieszył się wsparciem szejka Salmana bin Hamada al Khalify, koronowanego księcia Bahrajnu i fana wyścigów. Szejk jest także przewodniczącym Bahrajńskiej Federacji Samochodowej.
Na budowę kompleksu zużyto 70 000 m3 betonu i 8500 ton stali. Do zabezpieczenia zużyto 82 000 opon i 5 000 m siatki ochronnej. Trybuny mieszczą 50 000 widzów (w tym trybuna główna:10 500). Dojazd do toru jest znakomicie oznakowany, nie brakuje korzystnych połączeń transportowych z miastem.
Tor ma pięć różnych wariantów. Najdłuższy z nich to wersja Grand Prix, licząca 5412 m. Najbardziej stromy podjazd ma nachylenia 3,6%, w przypadku zjazdów maksymalna wartość wynosi 5,6%. Tor składa się z 15 zakrętów (sześć lewych i dziewięć prawych), a prosta startowa ma długość 1090 m.
Bahrajn jest jednym z Emiratów Arabskich od uzyskania niezależności od Wielkiej Brytanii w 1971 r. Głową królestwa jest emir, który rządzi za pośrednictwem rady ministrów. Zajmujące obszar 665 km2 państwo rozrzucone jest na 36 wyspach u wybrzeża Arabii Saudyjskiej. Stolica, Manama, położona jest na głównej wyspie Bahrajnu (powierzchnia 578 km2).
W kraju wydobywa się ropę naftową od 1932 r., ale jej zasoby się kurczą. Główną rolę w gospodarce państwa przejmuje przemysł przetwórczy, wydobycie gazu oraz międzynarodowe usługi bankowe.
W Bahrajnie panuje suchy, pustynny klimat z łagodnymi zimami i gorącym latem. W zeszłym sezonie GP Bahrajnu było najgorętszym wyścigiem sezonu, z temperaturą powietrza sięgającą w niedzielę 42 stopni Celsjusza. W 2006 r. temperatura podczas Grand Prix powinna być niższa, bo wyścig odbywa się cztery tygodnie wcześniej.
Źródło: Oficjalna strona Roberta Kubicy / Proximus
Mario Theissen, dyrektor BMW Motorsport:
"Minęło osiem miesięcy od początku prac przy zespole BMW Sauber F1 Team. W tym krótkim okresie intensywnie pracowaliśmy nad rozwojem teamu. Połączyliśmy siły Monachium i Hinwil, zaczęliśmy rozbudowywać zespół, podpisaliśmy kontrakty z kierowcami, rozpoczęliśmy współpracę z silnymi sponsorami i partnerami, zbudowaliśmy samochód przejściowy, wreszcie zaczęliśmy testy modelu BMW Sauber F1.06. Po okresie intensywnych testów zimowych kierowcy chwalą nowy samochód. Również inżynierowie są przekonani, że w porównaniu z zeszłym sezonem wykonaliśmy znaczny krok do przodu. Można powiedzieć, że na tym etapie prac rozwojowych nasze perspektywy wyglądają bardzo dobrze. Nie wiemy jeszcze, w jaki sposób nasza praca przełoży się na wyniki osiągane na torze. Nie spodziewamy się cudów, chcemy jedynie do maksimum wykorzystać nasze możliwości i stopniowo się poprawiać.
Jeśli chodzi o przepisy techniczne, najważniejsza jest zmiana silników z V10 na V8. Będzie to kosztowało nas, a także pozostałych producentów silników, sporo pracy - także po rozpoczęciu sezonu. W pierwszych wyścigach najważniejszą rolę odegra z pewnością niezawodność. Z marketingowego punktu widzenia obecność Formuły 1 na Bliskim Wschodzie jest szczególnie mile widziana przez BMW, jako producenta samochodów segmentu premium. W 2005 r. BMW odnotowało wzrost sprzedaży w Bahrajnie o około 25%. Cały zespół z niecierpliwością oczekuje wizyty w Bahrajnie i początku wyścigowego sezonu".
Willy Rampf, dyrektor techniczny d/s nadwozia:
"Podczas zimowych testów przejechaliśmy prawie 10 000 kilometrów nowymi samochodami BMW Sauber F1.06. Nastał czas niecierpliwego oczekiwania na pierwszą konfrontację z rywalami. Pierwsze ważne wskazówki będziemy mieli po sobotnich kwalifikacjach w Bahrajnie. Nowe przepisy, pozwalające na zmianę kół w czasie wyścigu, sprawią, że trzeba będzie poświęcić większą uwagę właśnie kwalifikacjom. W zeszłym sezonie decydującą rolę odgrywała wytrzymałość opon na dystansie całego wyścigu, teraz ponownie najważniejsze będą wyniki kwalifikacji.
Robert Kubica odegra bardzo ważną rolę jako nasz trzeci kierowca. Już w piątek rano będzie w stanie dokonać pierwszych porównań i przekazać nam wartościowe informacje odnośnie doboru opon. W Bahrajnie sprawdzimy nasz samochód po raz pierwszy w tak wysokich temperaturach, przez co poszczególne podzespoły będą szczególnie obciążone. Wraz z powrotem wymiany opon, wyścig będzie znacznie większym wyzwaniem dla całego zespołu. Mam tu na myśli specjalistów od strategii, którzy znów będą mieli większą swobodę w planowaniu taktyki na wyścig - właśnie dzięki zmianie w przepisach. O ile w sezonie 2005 czasy okrążeń poprawiały się przed każdym zjazdem do boksu na tankowanie, o tyle teraz najlepsze czasy będą osiągane tuż po wyjeździe z boksu, na świeżych oponach. To da strategom szersze pole do popisu i sprawi, że wyścigi będą bardziej interesujące".
Zobacz także: wypowiedzi kierowców zespołu BMW Sauber przed Grand Prix Bahrajnu
Fakty i liczby:
Tor/Data | Bahrain International Circuit/12 marca 2006 |
Czas startu (lokalny/GMT) | 14:30/11:30 (czas środkowoeuropejski: 12:30) |
Okrążenie/Długość wyścigu | 5,412 km/308,238 km (57 okrążeń) |
Zwycięzca 2005 | Fernando Alonso (Mild Seven Renault F1 Team), 1:29.18,531 |
Pole position 2005 | Fernando Alonso (Mild Seven Renault F1 Team), 3.01,902 (czas łączny z 1. i 2. kwalifikacji) |
Najszybsze okrążenie 2005 | Pedro de la Rosa (West McLaren Mercedes), 1.31,447 na 43. okrążeniu |
Rekord toru | Michael Schumacher (Scuderia Ferrari Marlboro), 1.30,252 (2004 r.) |
&,tory/bahrain.jpg,,
Kierowca | Nick Heidfeld | Jacques Villeneuve | Robert Kubica |
---|---|---|---|
Data urodzin | 10.05.1977 | 09.04.1971 | 07.12.1984 |
Miejsce urodzin | Mönchengladbach/Niemcy | St-Jean-sur-Richelieu/ Quebec, Kanada | Kraków/Polska |
Narodowość | Niemiec | Kanadyjczyk | Polak |
Zamieszkały | Stäfa, Szwajcaria | Villars, Szwajcaria | Kraków, Polska |
Stan cywilny | Dziewczyna Patricia Papen, córka Juni | Kawaler | Kawaler |
Wzrost | 164 cm | 171 cm | 184 cm |
Waga | 59 kg | 67 kg | 73 kg |
Debiut w F1 | 2000, Melbourne | 1996, Melbourne | - |
Starty w GP | 98 | 152 | - |
Udział w GP | 100 | 153 | - |
Pole position | 1 | 13 | - |
Wygrane | - | 11 | - |
Miejsca na podium | 4 | 23 | - |
Najszybsze okrążenia | - | 9 | - |
Najlepsze miejsce w mistrzostwach | 8 | 1997 mistrz świata (Williams Renault) | - |
Zdobyte punkty | 56 | 228 | - |
Punkty w sezonie 2006 | - | - | - |
W tym roku pustynny kraj po raz pierwszy jest gospodarzem wyścigu otwierającego nowy sezon. W 2006 r. na torze w miejscowości Sakhir, położonej na południe od stolicy Bahrajnu, Manamy, wyścig F1 odbędzie się po raz trzeci.
Bahrajn otarł się już o Formułę 1 w 2006 r. 24 lutego, po testach przeprowadzonych przez kilka zespołów, odbył się tutaj festiwal "Yalla Bahrain!", z pokazami lotniczymi i fajerwerkami. Wzdłuż alei króla Faisala, głównej arterii Manamy, paradowały samochody wyścigowe - w tym dwa bolidy Formuły BMW, jeden z nich prowadzony przez lokalnego bohatera, Mohammeda Al Bahranę. Samochody użyczone zostały przez miejscowe BMW Performance Center, otwarte w styczniu 2005 r. Centrum prowadzi kursy dla początkujących kierowców wyścigowych, a także szkoli kierowców drogowych samochodów BMW. W grudniu 2005 r. Bahrajn był gospodarzem pierwszego światowego finału Formuły BMW.
Zaprojektowany przez Hermanna Tilke obszerny, nowoczesny kompleks Bahrain International Circuit (BIC) zajmuje obszar 170 hektarów. Budowa trwała 16 miesięcy i pochłonęła 150 mln dolarów. Projekt cieszył się wsparciem szejka Salmana bin Hamada al Khalify, koronowanego księcia Bahrajnu i fana wyścigów. Szejk jest także przewodniczącym Bahrajńskiej Federacji Samochodowej.
Na budowę kompleksu zużyto 70 000 m3 betonu i 8500 ton stali. Do zabezpieczenia zużyto 82 000 opon i 5 000 m siatki ochronnej. Trybuny mieszczą 50 000 widzów (w tym trybuna główna:10 500). Dojazd do toru jest znakomicie oznakowany, nie brakuje korzystnych połączeń transportowych z miastem.
Tor ma pięć różnych wariantów. Najdłuższy z nich to wersja Grand Prix, licząca 5412 m. Najbardziej stromy podjazd ma nachylenia 3,6%, w przypadku zjazdów maksymalna wartość wynosi 5,6%. Tor składa się z 15 zakrętów (sześć lewych i dziewięć prawych), a prosta startowa ma długość 1090 m.
Bahrajn jest jednym z Emiratów Arabskich od uzyskania niezależności od Wielkiej Brytanii w 1971 r. Głową królestwa jest emir, który rządzi za pośrednictwem rady ministrów. Zajmujące obszar 665 km2 państwo rozrzucone jest na 36 wyspach u wybrzeża Arabii Saudyjskiej. Stolica, Manama, położona jest na głównej wyspie Bahrajnu (powierzchnia 578 km2).
W kraju wydobywa się ropę naftową od 1932 r., ale jej zasoby się kurczą. Główną rolę w gospodarce państwa przejmuje przemysł przetwórczy, wydobycie gazu oraz międzynarodowe usługi bankowe.
W Bahrajnie panuje suchy, pustynny klimat z łagodnymi zimami i gorącym latem. W zeszłym sezonie GP Bahrajnu było najgorętszym wyścigiem sezonu, z temperaturą powietrza sięgającą w niedzielę 42 stopni Celsjusza. W 2006 r. temperatura podczas Grand Prix powinna być niższa, bo wyścig odbywa się cztery tygodnie wcześniej.
Źródło: Oficjalna strona Roberta Kubicy / Proximus
KOMENTARZE