FIA przedstawiła zmiany w regulaminie sportowym

20.03.0200:00
Marek Roczniak
1099wyświetlenia

Podczas dzisiejszego spotkania Światowej Rady Sportów Motorowych w Paryżu uzgodnione zostały zmiany w regulaminie sportowym. Najważniejszą z nich jest wprowadzenie od 1 stycznia 2004 roku ograniczenia liczby silników, przypadających na jednego kierowcę podczas wszystkich trzech dni składających się na weekend Grand Prix, do tylko jednego. W przypadku każdej zmiany silnika (podczas wolnych treningów, sesji kwalifikacyjnej lub rozgrzewki) kierowca będzie przesunięty na starcie wyścigu o dziesięć pozycji w dół. Użycie zapasowego bolidu będzie się również liczyło jako zmiana silnika. W porozumieniu z zespołami FIA opracuje także dokładną definicję zmiany silnika, aby w ten sposób zapobiec ewentualnemu przebudowywaniu uszkodzonych silników w boksach. Wprowadzenie tego ograniczenia ma na celu zmniejszenie rosnących w zastraszającym tempie kosztów związanych z prowadzeniem zespołu uczestniczącego w wyścigach Formuły Jeden. Również z tego samego względu regulamin techniczny dotyczący konstrukcji nadwozi pozostanie bez zmian do końca sezonu 2004.

Kolejne dwie zmiany w regulaminie sportowym wejdą od razu w życie. Pierwsza z nich dotyczy wprowadzenia nowej kary, którą sędziowie (stewardzi) będą mogli nakładać na kierowców zamieszanych w incydent. Kara ta będzie polegała na obniżeniu pozycji startowej takiego kierowcy w następnym wyścigu o dziesięć miejsc. Natomiast druga zmiana dotyczy bolidów, które w 30 sekund po rozpoczęciu okrążenia rozgrzewającego poprzedzającego start wyścigu nie będą w stanie bez pomocy ruszyć z miejsca. Po upływie tego czasu bolid taki będzie musiał być zapchany do strefy boksów.

Ponadto w regulaminie sportowym znalazł się zapis określający sposób numeracji bolidów. W ostatnich latach numery nadawane były zgodnie z klasyfikacją generalną konstruktorów z poprzedniego sezonu, z wyjątkiem zespołu, w którym znalazł się mistrz świata z poprzedniego sezonu (zespół taki otrzymywał numery 1 i 2). Dzięki stosownemu zapisowi w regulaminie ten sposób numeracji jest od teraz oficjalny i wszystkie zespoły będą go musiały przestrzegać.

Podczas dzisiejszego spotkania zapadła również decyzja o wprowadzeniu od 1 stycznia 2003 roku systemu ochrony głowy i szyi kierowców (Head and Neck Protection System), jeśli wszystkie zespoły biorące udział w wyścigach Formuły Jeden potwierdzą, iż żaden z kierowców nie znajdzie się z tego powodu w niekorzystnej sytuacji. Wprowadzenie tego systemu jest również uzależnione od podpisania umowy z koncernem DaimlerChrysler, która pozwoli FIA na wprowadzenie tego systemu również do innych, nadzorowanych przez siebie sportów motorowych.