Rusza drugi sezon World Series by Renault
Dzisiaj na belgijskim torze Zolder rozpoczyna się drugi sezon mistrzostw World Series by Renault
29.04.0612:42
1201wyświetlenia
Dzisiaj na belgijskim torze Zolder rozpoczyna się drugi sezon mistrzostw World Series Formula Renault 3,5. W ubiegłym roku zwycięzcą w całym cyklu mistrzostw świata został Robert Kubica.
Teraz rywalizacja w tej serii, będącej wizytówką firmy Renault, rozpoczyna się na nowo. Współzawodniczyć będą ze sobą "starzy wyjadacze" z ubiegłego roku oraz kierowcy, którzy przenieśli się tutaj z Formuły 3 lub Formuły Renault 2.0. Teoretycznie prawie dwudziestu z trzydziestu zawodników ma potencjalne szanse, aby wkrótce stać się mistrzem świata World Series by Renault.
Cała seria rozpoczęła swój żywot niedawno. Nieśmiałe początki miały miejsce właśnie tu, w Zolder w Belgii przed rokiem. Otwierające mistrzostwa wyścigi wygrali wówczas Enrico Toccacelo i Robert Kubica. Był to bardzo ekscytujący i dramatyczny sezon. Teraz, aby powstrzymać nadmierny temperament młodych kierowców, tor został odpowiednio przebudowany, dokonano pewnych tymczasowych zmian mających zapewnić jeszcze większe bezpieczeństwo. Przede wszystkim poszerzono pobocza wokół toru. Ale na szczęście zachował on swój dotychczasowy urok.
W ostatnich kilku miesiącach trwały intensywne przygotowania do sezonu. Każdy z 15 dopuszczonych do rywalizacji zespołów przeprowadzał testy na trzech torach, które znalazły się w tym roku w kalendarzu mistrzostw (Barcelona, Le Mans, Nurburgring). Testy pozwoliły przekonać się jak w tym roku może wyglądać rozkład sił i jak bardzo konkurencyjni są poszczególni kierowcy.
Oczywiście, uwaga jest skoncentrowana teraz przede wszystkim na dwunastu kierowcach, którzy już startowali w WSbR w roku ubiegłym, podczas debiutu tej serii. Zawodnicy, którzy w ubiegłym roku stawali na podium, teraz będą zapewne liczyć się w walce o mistrzowski tytuł. Należą do tej grupy: Christian Montanari (Prema Power Team), Eric Salignon (Interwetten.com), Patrick Pilet (GD Racing), Enrico Toccacelo (Eurointernational), Colin Fleming (Carlin Motorsport), Alx Danielsson (Comtec Racing) i Milos Pavlovic (Cram Compétition). Co prawda Celso Miguez (Pons Racing), Ryo Fukuda (Tech 1 Racing), Matteo Meneghello (GD Racing), Tomas Kostka i Pastor Maldonado (Draco Racing) w roku 2005 nie zasmakowali szampana na podium, ale z pewnością będą chcieli to nadrobić w tym sezonie.
"Starzy wyjadacze" stoją na przeciw licznego kontyngentu przybyłego do WSbR z innych juniorskich serii, przede wszystkim z Formuły 3. Na jego czele stoją zeszłoroczni mistrzowie z czempionatu hiszpańskiego i brytyjskiego, czyli Alvaro Parente (Victory Engineering) i Andy Soucek (Interwetten.com). Już w czasie przedsezonowych testów obydwaj pokazali, że nie przypadkowo zdobyli wspomniane tytuły. Nie należy zapominać też o takich zawodnikach jak: James Rossiter (Pons Racing), Alvaro Barba (Jenzer Motorsport), Pascal Kochem (Eurointernational), Robbie Kerr (KTR), czy Steven Kane (Epsilon Euskadi) - wszyscy oni odnosili całkiem przyzwoite rezultaty w czasie dotychczasowych występów w F3.
Dwóch byłych kierowców Formuły Renault 2.0 wyglądało całkiem dobrze na testach przedsezonowych WSbR. Zarówno Mikhail Aleshin (Carlin Motorsport), jak i Benjamin Hanley (Cram Compétition), wicemistrzowie odpowiednio Niemiec i Włoch z ubiegłego roku, będą chcieli zaprezentować się jak z najlepszej strony w nowej dla nich serii wyścigowej. Warto dodać, że Hanley dołączył ostatniej zimy do programy rozwojowego kierowców Renault (RDD).
Na tym zamyka się lista potencjalnych faworytów. Na uwagę zasługują jeszcze Hayanari Shimoda (Victory Engineering), Davide Valsecchi (Epsilon Euskadi), Borja Garcia i Bruce Jouanny (RC Motorsport), którzy mogą próbować namieszać w stawce.
Dwóch kierowców z Belgii będzie w tym roku startować w cyklu World Series. Gregory Franchi (Prema Power Team) i Jerome d'Ambrosio (Tech 1 Racing) zapewne dużo lepiej niż pozostali znają tor Zolder, gdzie zastanie zainaugurowany drugi sezon mistrzostw. Wspierać ich będą zapewne liczni fani, co też może być nie bez znaczenia. Na silne wsparcie kibiców w najbliższych dniach może liczyć tez belgijski zespół KTR, w którym startują Sean McIntosh i Robbie Kerr.
Cały tegoroczny cykl będzie miał nieco inny format, niż zmagania zeszłoroczne. Sobota i niedziela będą dniami, w których odbywać się będą sesje kwalifikacyjne. A po każdej z nich będzie rozgrywany tylko jeden wyścig. W niedzielę podczas wyścigu każdy zawodnik będzie musiał zjechać do strefy serwisowej na pit stop i wymienić dwie opony.
Lista startowa WSbR na sezon 2006 | ||||
Nr | Kierowca | Narodowość | Zespół | Poprzednia seria |
---|---|---|---|---|
1 | Steven KANE | GBR | EPSILON EUSKADI (ESP) | Brytyjska F3 |
2 | Davide VALSECCHI | ITA | EPSILON EUSKADI (ESP) | |
3 | Pastor MALDONADO | VEN | DRACO MULTIRACING USA (ITA) | - |
4 | Tomas KOSTKA | CZE | DRACO MULTIRACING USA (ITA) | - |
5 | Robbie KERR | GBR | KTR (BEL) | A1GP |
6 | Sean McINTOSH | CAN | KTR (BEL) | A1GP/Formuła Renault UK |
7 | Michael ALESHIN | RUS | CARLIN MOTORSPORT (GBR) | FR 2.0 Eurocup |
8 | Colin FLEMING | USA | CARLIN MOTORSPORT (GBR) | - |
9 | Celso MIGUEZ | ESP | PONS RACING (ESP) | - |
10 | James ROSSITER | GBR | PONS RACING (ESP) | F3 Euroseries |
11 | Ben HANLEY | GBR | CRAM COMPETITION (ITA) | FR 2.0 Eurocup |
12 | Milos PAVLOVIC | SCG | CRAM COMPETITION (ITA) | - |
14 | Alvaro BARBA | ESP | JENZER MOTORSPORT (SUI) | Hiszpańska F3 |
15 | Alessandro BONETTI | ITA | JENZER MOTORSPORT (SUI) | Włoska F3000 |
16 | Alvaro PARENTE | POR | VICTORY ENGINEERING (ITA) | Brytyjska F3 |
18 | Hayanari SHIMODA | JPN | VICTORY ENGINEERING (ITA) | A1GP |
19 | Matteo MENEGHELLO | ITA | GD RACING (ITA) | - |
20 | Patrick PILET | FRA | GD RACING (ITA) | - |
21 | Eric SALIGNON | FRA | INTERWETTEN.COM (AUT) | - |
22 | Andy SOUCEK | ESP | INTERWETTEN.COM (AUT) | Hiszpańska F3 |
23 | Enrico TOCCACELO | ITA | EUROINTERNATIONAL (ITA) | - |
24 | Pascal KOCHEM | GER | EUROINTERNATIONAL (ITA) | Niemiecka F3 |
25 | Borja GARCIA | ESP | RC MOTORSPORT (ITA) | GP2 |
26 | Bruce JOUANNY | FRA | RC MOTORSPORT (ITA) | LMES |
27 | Alx DANIELSSON | SWE | COMTEC (GBR) | - |
28 | Edwin JOWSEY | GBR | COMTEC (GBR) | FR 2.0 Eurocup |
29 | Gregory FRANCHI | BEL | PREMA POWERTEAM (ITA) | F3 Euroseries |
30 | Christian MONTANARI | SMR | PREMA POWERTEAM (ITA) | - |
31 | Jerome D'AMBROSIO | BEL | TECH 1 RACING (FRA) | FR 2.0 Eurocup |
32 | Ryo FUKUDA | JPN | TECH 1 RACING (FRA) | - |
Data|Tor|Kraj|
04/29 - 04/30|Zolder|Belgia|
05/27 - 05/28|Monaco|Monako|
06/17 - 06/18|Istanbul|Turcja|
07/15 - 07/16|Misano|Włochy|
07/28 - 07/29|Spa-Francorchamps|Belgia|
08/05 - 08/06|Nurburgring|Niemcy|
09/09 - 09/10|Donington|Wielka Brytania|
09/30 - 10/01|Le Mans|Francja|
10/28 - 10/29|Barcelona|Hiszpania|
%||
Źródło: Renault-Sport.com
KOMENTARZE