Rusza drugi sezon World Series by Renault

Dzisiaj na belgijskim torze Zolder rozpoczyna się drugi sezon mistrzostw World Series by Renault
29.04.0612:42
Mariusz Karolak
1200wyświetlenia

Dzisiaj na belgijskim torze Zolder rozpoczyna się drugi sezon mistrzostw World Series Formula Renault 3,5. W ubiegłym roku zwycięzcą w całym cyklu mistrzostw świata został Robert Kubica.

Teraz rywalizacja w tej serii, będącej wizytówką firmy Renault, rozpoczyna się na nowo. Współzawodniczyć będą ze sobą "starzy wyjadacze" z ubiegłego roku oraz kierowcy, którzy przenieśli się tutaj z Formuły 3 lub Formuły Renault 2.0. Teoretycznie prawie dwudziestu z trzydziestu zawodników ma potencjalne szanse, aby wkrótce stać się mistrzem świata World Series by Renault.

Cała seria rozpoczęła swój żywot niedawno. Nieśmiałe początki miały miejsce właśnie tu, w Zolder w Belgii przed rokiem. Otwierające mistrzostwa wyścigi wygrali wówczas Enrico Toccacelo i Robert Kubica. Był to bardzo ekscytujący i dramatyczny sezon. Teraz, aby powstrzymać nadmierny temperament młodych kierowców, tor został odpowiednio przebudowany, dokonano pewnych tymczasowych zmian mających zapewnić jeszcze większe bezpieczeństwo. Przede wszystkim poszerzono pobocza wokół toru. Ale na szczęście zachował on swój dotychczasowy urok.

W ostatnich kilku miesiącach trwały intensywne przygotowania do sezonu. Każdy z 15 dopuszczonych do rywalizacji zespołów przeprowadzał testy na trzech torach, które znalazły się w tym roku w kalendarzu mistrzostw (Barcelona, Le Mans, Nurburgring). Testy pozwoliły przekonać się jak w tym roku może wyglądać rozkład sił i jak bardzo konkurencyjni są poszczególni kierowcy.

Oczywiście, uwaga jest skoncentrowana teraz przede wszystkim na dwunastu kierowcach, którzy już startowali w WSbR w roku ubiegłym, podczas debiutu tej serii. Zawodnicy, którzy w ubiegłym roku stawali na podium, teraz będą zapewne liczyć się w walce o mistrzowski tytuł. Należą do tej grupy: Christian Montanari (Prema Power Team), Eric Salignon (Interwetten.com), Patrick Pilet (GD Racing), Enrico Toccacelo (Eurointernational), Colin Fleming (Carlin Motorsport), Alx Danielsson (Comtec Racing) i Milos Pavlovic (Cram Compétition). Co prawda Celso Miguez (Pons Racing), Ryo Fukuda (Tech 1 Racing), Matteo Meneghello (GD Racing), Tomas Kostka i Pastor Maldonado (Draco Racing) w roku 2005 nie zasmakowali szampana na podium, ale z pewnością będą chcieli to nadrobić w tym sezonie.

"Starzy wyjadacze" stoją na przeciw licznego kontyngentu przybyłego do WSbR z innych juniorskich serii, przede wszystkim z Formuły 3. Na jego czele stoją zeszłoroczni mistrzowie z czempionatu hiszpańskiego i brytyjskiego, czyli Alvaro Parente (Victory Engineering) i Andy Soucek (Interwetten.com). Już w czasie przedsezonowych testów obydwaj pokazali, że nie przypadkowo zdobyli wspomniane tytuły. Nie należy zapominać też o takich zawodnikach jak: James Rossiter (Pons Racing), Alvaro Barba (Jenzer Motorsport), Pascal Kochem (Eurointernational), Robbie Kerr (KTR), czy Steven Kane (Epsilon Euskadi) - wszyscy oni odnosili całkiem przyzwoite rezultaty w czasie dotychczasowych występów w F3.

Dwóch byłych kierowców Formuły Renault 2.0 wyglądało całkiem dobrze na testach przedsezonowych WSbR. Zarówno Mikhail Aleshin (Carlin Motorsport), jak i Benjamin Hanley (Cram Compétition), wicemistrzowie odpowiednio Niemiec i Włoch z ubiegłego roku, będą chcieli zaprezentować się jak z najlepszej strony w nowej dla nich serii wyścigowej. Warto dodać, że Hanley dołączył ostatniej zimy do programy rozwojowego kierowców Renault (RDD).

Na tym zamyka się lista potencjalnych faworytów. Na uwagę zasługują jeszcze Hayanari Shimoda (Victory Engineering), Davide Valsecchi (Epsilon Euskadi), Borja Garcia i Bruce Jouanny (RC Motorsport), którzy mogą próbować namieszać w stawce.

Dwóch kierowców z Belgii będzie w tym roku startować w cyklu World Series. Gregory Franchi (Prema Power Team) i Jerome d'Ambrosio (Tech 1 Racing) zapewne dużo lepiej niż pozostali znają tor Zolder, gdzie zastanie zainaugurowany drugi sezon mistrzostw. Wspierać ich będą zapewne liczni fani, co też może być nie bez znaczenia. Na silne wsparcie kibiców w najbliższych dniach może liczyć tez belgijski zespół KTR, w którym startują Sean McIntosh i Robbie Kerr.

Cały tegoroczny cykl będzie miał nieco inny format, niż zmagania zeszłoroczne. Sobota i niedziela będą dniami, w których odbywać się będą sesje kwalifikacyjne. A po każdej z nich będzie rozgrywany tylko jeden wyścig. W niedzielę podczas wyścigu każdy zawodnik będzie musiał zjechać do strefy serwisowej na pit stop i wymienić dwie opony.

Lista startowa WSbR na sezon 2006
NrKierowcaNarodowośćZespółPoprzednia seria
1Steven KANEGBREPSILON EUSKADI (ESP)Brytyjska F3
2Davide VALSECCHIITAEPSILON EUSKADI (ESP)
3Pastor MALDONADOVENDRACO MULTIRACING USA (ITA)-
4Tomas KOSTKACZEDRACO MULTIRACING USA (ITA)-
5Robbie KERRGBRKTR (BEL)A1GP
6Sean McINTOSHCANKTR (BEL)A1GP/Formuła Renault UK
7Michael ALESHINRUSCARLIN MOTORSPORT (GBR)FR 2.0 Eurocup
8Colin FLEMINGUSACARLIN MOTORSPORT (GBR)-
9Celso MIGUEZESPPONS RACING (ESP)-
10James ROSSITERGBRPONS RACING (ESP)F3 Euroseries
11Ben HANLEYGBRCRAM COMPETITION (ITA)FR 2.0 Eurocup
12Milos PAVLOVICSCGCRAM COMPETITION (ITA)-
14Alvaro BARBAESPJENZER MOTORSPORT (SUI)Hiszpańska F3
15Alessandro BONETTIITAJENZER MOTORSPORT (SUI)Włoska F3000
16Alvaro PARENTEPORVICTORY ENGINEERING (ITA)Brytyjska F3
18Hayanari SHIMODAJPNVICTORY ENGINEERING (ITA)A1GP
19Matteo MENEGHELLOITAGD RACING (ITA)-
20Patrick PILETFRAGD RACING (ITA)-
21Eric SALIGNONFRAINTERWETTEN.COM (AUT)-
22Andy SOUCEKESPINTERWETTEN.COM (AUT)Hiszpańska F3
23Enrico TOCCACELOITAEUROINTERNATIONAL (ITA)-
24Pascal KOCHEMGEREUROINTERNATIONAL (ITA)Niemiecka F3
25Borja GARCIAESPRC MOTORSPORT (ITA)GP2
26Bruce JOUANNYFRARC MOTORSPORT (ITA)LMES
27Alx DANIELSSONSWECOMTEC (GBR)-
28Edwin JOWSEYGBRCOMTEC (GBR)FR 2.0 Eurocup
29Gregory FRANCHIBELPREMA POWERTEAM (ITA)F3 Euroseries
30Christian MONTANARISMRPREMA POWERTEAM (ITA)-
31Jerome D'AMBROSIOBELTECH 1 RACING (FRA)FR 2.0 Eurocup
32Ryo FUKUDAJPNTECH 1 RACING (FRA)-
%350%3%NR%%BEZALIGN%&|Kalendarz wyścigów WSbR na sezon 2006|
Data|Tor|Kraj|
04/29 - 04/30|Zolder|Belgia|
05/27 - 05/28|Monaco|Monako|
06/17 - 06/18|Istanbul|Turcja|
07/15 - 07/16|Misano|Włochy|
07/28 - 07/29|Spa-Francorchamps|Belgia|
08/05 - 08/06|Nurburgring|Niemcy|
09/09 - 09/10|Donington|Wielka Brytania|
09/30 - 10/01|Le Mans|Francja|
10/28 - 10/29|Barcelona|Hiszpania|
%||
Źródło: Renault-Sport.com

KOMENTARZE

4
Maraz
29.04.2006 03:59
Porteiro obecnie w GP2 z Gommendym, Zuberem i Vallesem. A 2 opony w WSbR trzeba było wymieniać w drugim wyścigu także i w 2005 :) Zmiana formatu weekendów polega tylko na tym, że obie sesje kwalifikacyjne nie będą już rozgrywane w jednen dzień, podobnie jak i wyścigi. Niestety nie wiem gdzie można oglądać WSbR w tym roku, może Motors TV lub AB Moteurs. Dzisiejsze najważniejsze rezultaty: pole position zdobył Montanari, a wyścig wygrał Salignon. Na razie górują więc starzy wyjadacze :)
Pussik
29.04.2006 02:38
Gdzie jest Porteiro?? Gdzie można oglądac wyścigi WSBR? Wymiana 2 opon, ale zrobili ;P Czyli przednie opony będą pewnie mieszanką hard, albo ogólny nacisk bedzie nałożony na tył.
Phaedra
29.04.2006 01:03
Ciekawy sklad ma KTR i widze jednego spadochroniarza z GP2
im9ulse
29.04.2006 12:44
ciekawe czy Epsilon powtorzy sukces z ubieglego sezonu ??? bez Roberta bedzie ciezko ;)