Motorsport.com: FIA zmodyfikuje procedurę startową F1
Podstawą do zmian jest zapis o tym, iż "kierowca ma prowadzić bolid sam i bez pomocy".
09.07.1523:23
3402wyświetlenia
Zespoły Formuły 1 zostały poinformowane o wprowadzeniu zmian w procedurze startowej, które wejdą w życie od sierpniowego Grand Prix Belgii - ustalili dziennikarze portalu motorsport.com.
Realizując dążenia do wyeliminowania pomocy dostępnych dla kierowców F1, FIA zadecydowała o wprowadzeniu restrykcyjnych limitów dotyczących systemów startowych. Ich celem jest zapewnienie, że największy wpływ na zachowanie samochodu przy starcie będzie miał sam zawodnik.
FIA wystosowała do zespołów specjalny list w którym przypomina artykuł 20.1 Regulaminu Sportowego F1, głoszący że
kierowca musi prowadzić samochód sam i bez żadnej pomocy.
Dodatkowo dyrektor wyścigów z ramienia Federacji - Charlie Whiting przestrzega, że przepis ten będzie egzekwowany jeszcze bardziej rygorystycznie, tak by zapewnić, iż to kierowca a nie jego inżynier wyścigowy, będzie w wyłączny sposób odpowiedzialny za przygotowanie bolidu do startu rywalizacji.
W dyrektywie FIA zastrzegła większą kontrolę wyznaczania punktu chwytania sprzęgła zaznaczając, iż nie może on zostać zmieniony od pierwszego wyjazdu z pit lane aż do rozpoczęcia wyścigu. Organ zarządzający pragnie także ograniczyć możliwość udzielania w tej materii pomocy ze strony zespołu.
Whiting przekazał również pierwsze wskazówki dotyczące wprowadzenia zakazu nadmiernego instruowania kierowców z poziomu alei serwisowej. Podczas przedwyścigowego rekonesansu lub okrążenia formującego wszystkie komunikaty płynące z alei serwisowej do samochodu będą ograniczone wyłącznie do tematów związanych z bezpieczeństwem lub informacjami o charakterze sportowym - pomiędzy inżynierem a kierowcą nie może dojść do konwersacji dotyczących procedury startowej.
Whiting zastrzegł, że tolerowane przez FIA będą przypadki zgłaszania na przykład poważnych problemów z samochodem, ostrzeżenie o przebiciu opony lub uszkodzeniu samochodu, bądź sugestie o ewentualnych problemach w bolidach konkurencyjnych zawodników. Dodatkowo przekazywane będą mogły być instrukcje o zjeździe bolidu do alei serwisowej w celu naprawy bądź wycofania się z wyścigu, informacje o pojawieniu się żółtych bądź czerwonych flag, przerwaniu procedury startowej i tym podobnych. Dozwolone będzie także doniesienie kierowcy o mokrym torze, oleju na asfalcie, odłamkach bolidu w poszczególnych zakrętach lub konieczność zamiany pozycji z innymi kierowcami.
FIA zaznaczyła przy tym, iż przekazanie każdej innej wiadomości będzie stanowiło złamanie artykułu 20.1 Regulaminu Sportowego, co może zaowocować nałożeniem kary.
KOMENTARZE