Zespoły przedyskutują ideę zniesienia limitu 100 kg paliwa na wyścig

Orędownikiem wprowadzenia takiej zmiany w przepisach jest Cyril Abiteboul.
22.04.1616:40
Nataniel Piórkowski
1654wyświetlenia


Zespoły Formuły 1 przedyskutują propozycję zniesienia limitu 100 kilogramów paliwa na wyścig, pragnąc zażegnać obawy co do tego, iż po wprowadzeniu nowych przepisów technicznych kierowcy nie będą mogli wykorzystywać pełnego potencjału swoich bolidów.

Członkowie Grupy Strategicznej oraz Komisji Formuły 1 spotkają się w nadchodzący wtorek w Biggin Hill, aby podjąć decyzje dotyczące zmian w przepisach na 2017 rok, które mają zaowocować poprawą tempa samochodów od 3 do 5 sekund na pojedynczym okrążeniu.

Podczas gdy porozumienie w kwestiach aerodynamiki udało osiągnąć się już wcześniej (teraz może zaprzepaścić je przeprowadzone nagle głosowanie w obu gremiach), władze sportu nadal muszą ustalić wiele pobocznych kwestii. Źródła portalu motrsport.com informują, że w agendzie wtorkowych spotkań znajdzie się kwestia zarządzania przez kierowców zużyciem paliwa.

Już zimą pojawiały się głosy mówiące o tym, iż jeśli zostaną wprowadzone poważne zmiany w przepisach, a jednocześnie nie uda się znieść limitu stu kilogramów paliwa na wyścig, kierowcy nie będą w stanie wykorzystywać maksymalnych osiągów swoich konstrukcji.

Zdaniem dyrektora zarządzającego Renault Sport F1 - Cyrila Abiteboula, sport powinien dążyć do zniesienia limitu. Prawdę mówiąc zarządzanie paliwem odgrywało pewną rolę nawet w erze silników V8, jako część taktyki, optymalizacji czasów okrążeń, czasu trwania wyścigu. Całkowicie zniósłbym limit paliwa, dzięki czemu udałoby się nam pozbyć wszystkich negatywnych komentarzy, względem fantastycznej nowej technologii. Wykonaliśmy fantastyczną pracę ograniczając zużycie paliwa o 30-40%, ale cała ta fantastyczna wiadomość jest niszczona przez limit paliwa na wyścig. Przez to ludzie myślą, że rzeczywiście w Formule 1 chodzi teraz wyłącznie o zarządzanie paliwem.

KOMENTARZE

11
Phobos
23.04.2016 11:46
@marios76 Jeśli przyjmuje się, ze każdy kilogram paliwa to strata ok 0,03 sekundy na okrążeniu (+/- w zależności od toru), to twoje przykładowe 30 kg, może zwolnić bolid o niemalże sekundę na kółku. Więc jeśli ktoś tu jest w błędzie, to raczej nie bartoszcze.
bartoszcze
23.04.2016 06:03
@marios76 Mogę się tylko zdziwić, że nie pojmujesz znaczenia 30 kg różnicy masy bolidu (liczba była dość przykładowa, taka żeby na pewno była znacząca), skoro zespoły leją i 90 kg, jeśli uważają że wystarczy na wyścig.
gumek73
22.04.2016 09:26
@marios76. Nawiązuję tylko do artykułu, a tam jak byk stoi, że chodzi o limit 100 kg paliwa na wyścig, a nie o limit chwilowego przepływu paliwa.
marios76
22.04.2016 09:08
@bartoszcze Tu jestes w dużym błędzie. Te 30kg paliwa to kilka procent masy bolidu, a może chodzic o mniej. A moc może wzrosnąć naprawde sporo. Poza tym 30 jest na poczatku wyscigu. Z czasem coraz mniej. Sugerujesz że auto nieco ciezsze, bedzie zawsze wolniejsze, bez wzgledu na moc osiagana przez jego silnik.
bartoszcze
22.04.2016 09:02
Jak ktoś zaleje 130 kg to będzie o 30kg cięższy i tyle będzie rumakowania. Problem dotyczy niektórych wyścigów, w których 100 kg może nie wystarczyć, bo i tak było na styk.
marios76
22.04.2016 09:00
@gumek73 Limit przeplywu... paliwo wyczerpaloby się w trakcie wyscigu. Czyli: chwilowe spalanie przewyższa średnią. Tak to wyglada w skrócie. Moc wzrosnie czy nie, ale bedzie wykorzystywana plynniej, bez oszczędzania. Ma to sens.
gumek73
22.04.2016 07:51
@enstone. Może czegoś nie zrozumiałem z tego tekstu, ale chodzi tylko o zniesienie limitu 100 kg paliwa na wyścig, a nie o zniesienie limitu przepływu, a to z raczej wielkiej różnicy nie zrobi, bo i tak moc silników specjalnie nie wzrośnie.
benethor
22.04.2016 07:45
Czyli Renault oficjalnie nie jest w stanie zbudować silnika dorównującego Mercedesowi i Ferrari, a w dodatku zaczyna im się tyłek palić bo Honda jednak nadgania. Problem tylko w tym, że po zniesieniu limitu paliwa cała reszta także przyspieszy
Shaitan
22.04.2016 07:23
A co, po zlikwidowaniu tej zasady nagle się nie będzie zarządzało ilością paliwa (czyt. oszczędzało)? BS
enstone
22.04.2016 07:12
No, w końcu ktoś ze świadka F1 chce zmienić lub znieść ten idiotyczny limit przepływu paliwa. Jestem jak najbardziej za zniesieniem limitu, a najlepiej to przywrócić tankowanie.
marios76
22.04.2016 03:40
A mi sie podobały postoje z tankowaniem... :) Teraz w sumie 2-3 sekundy i w drogę. Wtedy wiecej paliwa, mniej, jakieś inne taktyki. Jakby jeszcze 3 rodzaje opon byly wtedy dostepne. Znieść limit 100kg, to znqczy ile by chcieli wlać? 110 czy 200? Bo coś mi się zdaje , że nie obędzie sie bez zmian w bolidach.