Wieści z Le Mans 2006 - Audi TDI wygrywa
Biela-Pirro-Werner zwycięzcami 74. edycji Le Mans 24 Godziny
18.06.0618:10
1279wyświetlenia
Podczas siedemnastej godziny zmagań na francuskim torze Le Mans, na prowadzeniu w dalszym ciągu znajdowali się Frank Biela/Emanuele Pirro/Marco Werner. Dwaj Niemcy oraz Włoch przez cały czas jechali wyśmienicie i wyglądało na to, że przy podobnej jeździe jak dotychczas niemiecki team mógł już chłodzić szampana.
Przypomnijmy, iż byłoby to przełomowe zwycięstwo - Audi R10 TDI jest bowiem napędzane silnikiem wysokoprężnym o pojemności 5499 cm3, 12V i kącie rozwarcia 90°. Moc to aż 650 KM/ 4500 obr./min. Skrzynia ma pięć przełożeń, a waga to 925 kg. Jest to niewątpliwie techniczny majstersztyk.
Wspomniana załoga zdołała pokonać 267 okrążeń. Na drugim miejscu uplasowali się Francuzi z Pescarolo, przy czym tym razem prowadził aktualny rajdowy mistrz świata - Sebastien Loeb. Ich strata to 3 kółka. Trzecia lokata należała do drugiego teamu fabrycznego Audi. Włoch Capello tracił 9 okrążeń do Loeba. Na czwartej pozycji jechał Pedro Lamy (Aston Martin DBR9), tracąc cztery długości toru do Audi R10 nr 7. Dalej Gavin w Chevrolecie Corvette oraz na 6. miejscu Erdos (MG- Lola AER).
Po 18. godzinach ścigania czołówka była bez zmian. Prowadził Włoch Pirro (283 okr.) przed Helarym, jadącym na Pescarolo-Judd nr 17 (+ 4 okr.) oraz przed Capello, prowadzącym Audi R10 (+ 9 okr straty do Francuza). Na czwartym miejscu bez zmian P. Lamy (+ 4 okr.); dalej Gavin (+1 okr.), Erdos (+ 2 okr. do Gavina), Czech Tomas Enge (+ 4 okr.) oraz na ósmej pozycji Luc Alphand (+ 2 okr).
Kolejna, 19. godzina zmagań to spadek Erdosa z 6. pozycji na 8. Dzięki temu Enge awansował na miejsce nr 6, a Alphand - na pozycję nr 7. Włocha Capello zmienił Duńczyk Tom Kristensen, siedmiokrotny triumfator wyścigu Le Mans 24h.
Cztery godziny przed końcem maratonu E. Pirro zmienił Frank Biela. Enge utrzymał się na 6. miejscu, a Alphand (miedzy innymi uczestnik Rajdu Dakar oraz Rajdu Tunezji) spadł na 9. lokatę. Erdos bez zmian, na miejscu 8. Na 7. lokatę awansowała załoga Pescarolo-Judd, prowadzona przez Francuza Erika Comasa (2. w Le Mans 2005).
W 21. godzinie zmagań Alphand awansował o jedno oczko, a Erdos spadł na 9. lokatę. W Pescarolo-Judd Helarego zmienił Franck Montagny. W Chevrolecie Corvette Gavina zmienił rodak Kristensena - Jan Magnussen. Na 3 godziny przed końcem wyścigu Frank Biela wypracował aż 5 długości toru, natomiast Kristensen zniwelował stratę do 8 kółek.
Po 22. godzinie ścigania się Werner zastąpił Franka Bielę, a Szkot McNish - Kristensena. Enge zaliczył awans na 5. pozycję, natomiast na 4. miejscu pojawił się Chevrolet Corvette, prowadzony przez Jana Magnussena. Tym samym Chevrolet objął prowadzenie w klasie LM GT1.
Oficjalna lista zawodników, którzy wycofali się wskutek awarii po 22 godzinach i 6 minutach rywalizacji (po godzinie 15:06):
Nr | Zespół | Samochód | Przyczyna |
---|---|---|---|
69 | BMS Scuderia Italia | Aston Martin DBR9 | wypadek |
77 | Multimatic Panoz M.S. | Panoz Esperante | problemy z elektryką |
13 | Courage Competition | Courage Mugen | uszkodzenie skrzyni biegów |
85 | Spyker SquadronB.V. | Spyker C8 Spyder | dysfunkcja silnika spowodowana wyciekiem oleju |
35 | G-Force Racing | Courage Judd | dysfunkcja skrzyni biegow |
37 | Paul Belmondo Racing | Courage Ford | wypadek spowod. wybuchem opony |
36 | Paul Belmondo Racing | Courage Ford | defekt silnika |
98 | Noel Del Bello | Porsche 911 GT3 RSR | wypadek przy Mulsanne |
61 | Russian Age Racing | Ferrari 550 Maranello | def. silnika spow. dysfunkcją ukł. chłodz. |
5 | Swiss Spirit | Courage Judd | defekt skrzyni biegów |
30 | Welter Gerard | WR Peugeot | pożar |
90 | White Lightning Racing | Porsche 911 GT3 RSR | wypadek |
12 | Courage Competition | Courage Mugen | defekt silnika |
14 | Racing For Holland | Dome Judd | wypadek |
6 | Lister Storm Racing | Lister Storm LP Hybride | wypadek |
39 | Chamberlain - Synergy | Lola AER | defekt ukł. transmisyjnego |
91 | T2M Motorsport | Porsche 911 GT3 RS | błąd w ilości nalanego paliwa |
67 | Convers Menx Team | Ferrari 550 Maranello | wypadek |
86 | Spyker SquadronB.V. | Spyker C8 Spyder | defekt silnika spow. uszkodzeniem wałka |
76 | IMSA Performance Matmut | Porsche 911 GT3 RSR | defekt silnika |
50 | Larbre Competition Team | Ferrari 550 Maranello | dysfunkcja sprzegła |
89 | Sebah Automotive Ltd | Porsche 911 GT3 RSR | defekt przekładni |
9 | Creation Autosportif LTD | Creation CA06/H Judd | wybuch silnika |
Zwycięskie trio - Frank Biela, Emanule Pirro i Marco Werner
Wyniki 74. edycji 24-godzinnego wyścigu na torze Le Mans | ||||||||||
P. | Nr | Zespół | Klasa | Kierowca w boksie | Okr. | Strata | Ost.okr. | Naj.okr. | Stopy | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 8 | Audi Sport Team Joest | LMP1 | PIRRO E. | 380 | 6:20.375 | 3:32.062 | 27 | ||
2. | 17 | Pescarolo Sport | LMP1 | LOEB S. | 376 | 4 Laps | 5:03.867 | 3:35.770 | 32 | |
3. | 7 | Audi Sport Team Joest | LMP1 | McNISH A. | 367 | 13 Laps | 6:20.164 | 3:31.211 | 29 | |
4. | 64 | Corvette Racing | LMGT1 | GAVIN O. | 355 | 25 Laps | 5:46.063 | 3:51.851 | 25 | |
5. | 16 | Pescarolo Sport | LMP1 | COLLARD E. | 352 | 28 Laps | 5:05.000 | 3:35.656 | 31 | |
6. | 007 | Aston Martin Racing | LMGT1 | PICCINI A. | 350 | 30 Laps | 4:54.289 | 3:50.770 | 26 | |
7. | 72 | Alphand Aventures | LMGT1 | GOUESLARD P. | 346 | 34 Laps | 4:47.969 | 3:56.101 | 29 | |
8. | 25 | RML | LMP2 | NEWTON M. | 343 | 37 Laps | 4:48.125 | 3:44.495 | 29 | |
9. | 62 | Russian Age Racing | LMGT1 | PIQUET N. | 343 | 8.360 | 5:03.696 | 3:56.446 | 31 | |
10. | 009 | Aston Martin Racing | LMGT1 | SARRAZIN S. | 342 | 38 Laps | 5:24.398 | 3:51.531 | 26 | |
11. | 66 | ACEMCO Motorsports | LMGT1 | FITTIPALDI C. | 337 | 43 Laps | 4:53.164 | 3:55.519 | 31 | |
12. | 63 | Corvette Racing | LMGT1 | FELLOWS R. | 327 | 53 Laps | 5:45.687 | 3:53.075 | 30 | |
13. | 24 | Binnie Motorsports | LMP2 | BINNIE B. | 326 | 54 Laps | 5:37.563 | 3:35.883 | 22 | |
14. | 27 | Miracle Motorsports | LMP2 | MACALUSO J. | 324 | 56 Laps | 5:23.211 | 3:57.423 | 26 | |
15. | 81 | Team LNT | LMGT2 | DEAN R. | 321 | 59 Laps | 4:53.492 | 4:12.331 | 20 | |
16. | 83 | Seikel Motorsports | LMGT2 | FARNBACHER D. | 320 | 60 Laps | 5:15.492 | 4:06.373 | 23 | |
17. | 87 | Scuderia Ecosse | LMGT2 | KIRKALDY A. | 311 | 69 Laps | 6:38.344 | 4:06.855 | 20 | |
18. | 80 | Flying Lizard Motorsports | LMGT2 | van OVERBEEK J. | 309 | 71 Laps | 5:05.735 | 4:07.023 | 24 | |
19. | 33 | Intersport Racing | LMP2 | FIELD C. | 297 | 83 Laps | 13:37.274 | 3:44.274 | 42 | |
20. | 22 | Rollcentre Racing | LMP2 | BARBOSA J. | 294 | 86 Laps | 5:53.187 | 3:46.388 | 23 | |
21. | 32 | Barazi Epsilon | LMP2 | CUNNINGHAM N. | 294 | 2:59.313 | 5:01.500 | 3:48.201 | 29 | |
22. | 93 | Team Taisan Advan | LMGT2 | NISHIZAWA K. | 291 | 89 Laps | 7:00.282 | 4:12.113 | 20 | |
23. | 53 | Jloc Isao Noritake | LMGT1 | APICELA M. | 283 | 97 Laps | 4:09.110 | 3:59.668 | 23 | |
24. | 73 | Ice Pol Racing Team | LMGT2 | LAMBERT Y. | 282 | 98 Laps | 5:39.414 | 4:17.317 | 26 | |
25. | 2 | Zytek Engineering | LMP1 | ANDERSEN P. | 269 | 111 Laps | 5:16.368 | 3:38.156 | 26 | |
26. | 19 | Chamberlain Synergy | LMP1 | BERRIDGE B. | 267 | 113 Laps | 5:28.703 | 3:43.028 | 22 | |
27. | 20 | Pierre Bruneau | LMP2 | PULLAN S | 244 | 136 Laps | 6:22.586 | 3:56.352 | 23 | |
Nie ukończyli wyścigu | ||||||||||
5 | Swiss Spirit | LMP1 | PRIMAT H. | |||||||
6 | Lister Storm Racing | LMP1 | MOLLER J. | |||||||
9 | Creation Autosportif | LMP1 | ORTIZ F. | |||||||
12 | Courage Competition | LMP1 | FREI A. | |||||||
13 | Courage Competition | LMP1 | GOUNON JM. | |||||||
14 | Racing for Holland | LMP1 | LAMMERS J. | |||||||
30 | Welter Gerard | LMP2 | BRICHE J. | |||||||
35 | G-Force Racing | LMP2 | LEROCH J-F. | |||||||
36 | Paul Belmondo Racing | LMP2 | GOSSELIN C-Y. | |||||||
37 | Paul Belmondo Racing | LMP2 | BOUVET JB. | |||||||
39 | Chamberlain Synergy | LMP2 | AMARAL M. | |||||||
50 | Larbre Competition | LMGT1 | GARDEL G. | |||||||
61 | Russian Age Racing | LMGT1 | VANN C. | |||||||
67 | Convers Menx Team | LMGT1 | PERGL R. | |||||||
69 | BMS Scuderia Italia | LMGT1 | BABINI F. | |||||||
76 | IMSA Perf. Matmut | LMGT2 | DUMAS R. | |||||||
77 | Multimatic Panoz M.S. | LMGT2 | MAXWELL S. | |||||||
85 | Spyker Squadron | LMGT2 | CREVELS D. | |||||||
86 | Spyker Squadron | LMGT2 | BLEEKEMOLEN J. | |||||||
89 | Sebah Automotive Ltd | LMGT2 | POMPIDOU X. | |||||||
90 | White Lightning Racing | LMGT2 | BERGMEISTER J. | |||||||
91 | T2M Motorsport | LMGT2 | YAMAGISHI Y. | |||||||
98 | Del Bello Noel | LMGT2 | BOURDAIS P. | |||||||
KOMENTARZE