Koncepcja "tarczy" została preferowanym systemem ochrony kokpitu

Rozwiązanie jest przygotowywane do wejścia do użytku od sezonu 2018.
25.04.1721:28
Nataniel Piórkowski
4937wyświetlenia


Władze Formuły 1 zamierzają zrezygnować w wprowadzenia od sezonu 2018 systemu Halo na rzecz zastosowania ujawnionej na początku bieżącego miesiąca koncepcji tarczy.

Ustalenia w tej sprawie zostały podjęte w trakcie wtorkowego posiedzenia Grupy Strategicznej i Komisji F1.

Według pierwotnych planów system halo (na zdjęciu powyżej) miał zostać wprowadzony do F1 od sezonu 2017 - w wyniku wcześniejszego głosowania przeprowadzonego w trakcie obrad Grupy Strategicznej podjęto jednak decyzję o opóźnieniu jego debiutu do 2018 roku. Rozwiązanie testowane przez zespoły w trakcie ubiegłorocznych mistrzostw, budziło skrajne opinie w środowisku sportu.

Bacząc na kontrowersje w trakcie Grand Prix Chin FIA zaprezentowała kierowcom kompromisowe rozwiązanie - wydłużoną w kierunku nosa bolidu osłonę, która nie zakrywa całego kokpitu. Obecnie projekt ten stał się preferowaną koncepcją do wprowadzenia w 2018 roku.

Dokonano analizy kilku bardziej zintegrowanych rozwiązań mających na celu zapewnić dodatkową ochronę kierowcy w kokpicie i podjęto decyzję o zapewnieniu priorytetowego statusu przezroczystemu systemowi "tarczy". FIA zamierza przeprowadzić w trakcie bieżącego sezonu testy tego systemu, w celu przygotowania go do wdrożenia w 2018 roku - czytamy w oświadczeniu organu zarządzającego.

KOMENTARZE

15
TAZO_Marques
26.04.2017 10:45
[quote="benethor"][/quote] człowieku, co ty porównujesz...
marvin
26.04.2017 10:14
@L00Kass ale zdajesz sobie sprawę, że samolot ma inny kształt szyby, porusza się z inną prędkością, ma radar, wysokościomierz i całą masę aparatury, która powoduje, że można lądować w ciemno?
L00Kass
26.04.2017 08:03
Przez to projekt tarczy powinien być uzupełniony elemantami Halo na krawędzi szyby, łącząc sie z zapinanym pałąkiem nad kaskiem, w celu uniknięcia kontaktu z kołem. W deszczu samoloty też latają z szybami odpowiednio wyprofilowanymi z powłoką hydrofobową. Ew. w deszcz bez szyby, samo Halo. Edit: @marvin Tak, aerodynamiczne szyby w szybowcach, awionetkach. W F1 przecież nie będzie to szyba jak w Hammerze H1. Aeroscreen w nazwie projektu RBR nasuwa wnioski. Jeszcze jako ciekawostka: http://autokult.pl/516,mclaren-zastapi-wycieraczki-rozwiazaniem-rodem-z-mysliwcow Dadzą radę.
marios76
26.04.2017 04:41
Coś tu jest "nie halo" ;) Następny kierowca w F1 (oby nie) zginie i tak przez błąd człowieka, a nie niedociągnięcia zabezpieczeń. Tak jak Bianchi. Umówmy się, nie są w stanie zbudowaćbolidu odpornego na zderzenia z dźwigiem itp. Z resztą, ludzkie ciało ma ograniczoną odporność na przeciążenia i przy szybkim zatrzymaniu, człowiek zginie, bez złamania choćby jednej kości.
sneer
25.04.2017 11:39
Ja proponuję dodać fotel wyrzucany klasy 0-0. Jeżdżą (a czasem latają) na tyle szybko, że łatwo powinno się go dostosować do F1. W przypadku deszczu, na sygnał Charliego, po zatrzymaniu bolidów katapultowanie się powinno być obowiązkowe.
Aeromis
25.04.2017 11:18
@mr_bean2000 Bez wątpienia będzie szybko uciekać, bo w końcu to F1, jednak będzie też i sporo nieustannie zasłaniać przez ten niski kąt. Są to moje obawy, które zrodziły się na podstawie tego co powiedziało paru kierowców i co wydaje mi się logiczne. Nie krytykuję w pełni - po prostu mam obiekcje, można je nazwać spekulacjami.
ergie
25.04.2017 09:41
najlepszy byłby automatycznie zamykany i otwierany dach... wzorowany na tm ze Stadionu Narodowego w Warszawie... McLuke@ i wtedy F1 połaczy sie z serią LeMans ;)
McLuke
25.04.2017 09:38
Zamknięcie kokpitu i tak nas czeka w przyszłości, to nieuniknione po wypadku Julesa i wcześniej Massy. FIA do tego dąży, więc stanie się to prędzej czy później.
mr_bean2000
25.04.2017 09:38
@Aeromis Wydaje mi się, że przy dużej prędkości i woda będzie szybko uciekać z tej osłony. Poza tym w deszczu i tak mało co jeżdżą :P
marvin
25.04.2017 09:07
@benethor słyszałeś o czymś takim jak wycieraczki?
Sar trek
25.04.2017 09:07
Nie rozumiem, w czym ten projekt jest lepszy od aeroscreena Red Bulla. Wizualnie lepiej się prezentował, a projekt upadł nawet szybciej, niż Halo
benethor
25.04.2017 08:22
@TAZO_Marques jakoś w seriach z dachem ani w WEC nie ma tego problemu...
Aeromis
25.04.2017 08:20
@TAZO_Marques Po to są naukowcy, aby dostarczyli dane co do wymaganej trwałości materiału i czy wytworzenie takiego materiału jest już realne (koszta). _____ Kąt tarczy pokazany w rysunkach jest tak mały, że faktycznie mam obiekcje te same co kierowcy - ogromny spadek widoczności podczas deszczu. Nie podoba mi się ten projekt.
TAZO_Marques
25.04.2017 08:07
A nie pomyślales o tym że jakby gościu miał wypadek a samochód stanąłby w płomieniach to szanse na ucieczkę z zamkniętego bolidu spadają do zera? Ok trzeba opracować coś co automatycznie się otworzy itp itd a co w przypadku gdy się nie otworzy? Teraz kierowca ucieknie i nawet się nie poparzy gorzej jak się zamknie...na amen...
---
25.04.2017 07:34
Wizualnie najlepsze z tych trzech rozwiązań, ale i tak uważam, że jeśli już się tak uparli na tą ochronę, to już wolałbym całkowite zamknięcie bolidu, a nie jakieś półotwarte cuda wianki.