GP Belgii: Raikkonen dyktuje tempo w pierwszym treningu

Fin wykręcił jednak swój rezultat na ultramiękkiej, a drugi Hamilton - miękkiej mieszance.
25.08.1711:32
Nataniel Piórkowski
5761wyświetlenia
Embed from Getty Images

Kimi Raikkonen uzyskał najlepszy czas okrążenia podczas porannej piątkowej sesji treningowej przed niedzielnym wyścigiem o Grand Prix Belgii. W TOP3 znaleźli się jeszcze Lewis Hamilton i Sebastian Vettel. Fin wykręcił jednak swój rezultat na ultramiękkiej, a drugi Hamilton - miękkiej mieszance.

Pierwszym kierowcą, który pojawił się na torze był Stoffel Vandoorne, który o poranku testował system Halo. Do bolidu Belga przymocowana była także aparatura służąca do pomiaru przepływu powietrza. W trakcie FP1 pole widzenia z zamontowanym Halo sprawdzili także Lewis Hamilton i Marcus Ericsson.

Po zaledwie pięciu minutach od zapalenia się zielonego światła na wyjeździe z alei serwisowej, Fernando Alonso zgłosił spadek mocy jednostki napędowej. Dwukrotny mistrz świata, korzystający ze specyfikacji 3.5 Hondy został wkrótce poproszony o zjazd do alei serwisowej.

Kilka minut później okrążenia instalacyjne miał już na koncie komplet 20 kierowców. Po krótkiej przerwy do jazdy powrócił Esteban Ocon, który na supermiękkiej mieszance ustanowił pierwszy rezultat dnia 1:48,962s. O 10:17 sesja została jednak przerwana po tym, jak Felipe Massa wypadł z toru w zakręcie Malmedy. Brazylijczyk stracił kontrolę nad swoim bolidem najeżdżając na tarkę po wewnętrznej wirażu i uderzył w zlokalizowaną blisko toru barierę z opon.

Sesja została wznowiona o godzinie 9:25, a FIA poinformowała zespoły o wydłużeniu okresu korzystania z "pierwszych" kompletów ogumienia z 40 do 49 minut. Wielu kierowców bez zbędnej zwłoki powróciło do pracy na torze - chwilę później nowym liderem tabeli został Daniel Ricciardo (1:47,688s na ultramiękkim ogumieniu), za którym plasowali się kierowcy Ferrari. Niedługo po tym na pozycję lidera przesunął się Lewis Hamilton, któremu udało się wykręcić czas 1:37,410s na oznaczonych czerwonym kolorem supermiękkich Pirelli PZero.

Do jazdy powrócił Fernando Alonso - tym razem jednak Hiszpan poinformował swoich inżynierów o niesprawnym DRS. Tymczasem kontynuujący przejazd Hamilton sugerował, że w jego Mercedesie W08 w szybkim tempie dochodzi do przegrzewania się ogumienia. Podczas gdy Ricciardo powrócił na pierwsze miejsce w wynikiem 1:46,656s, do garażu Williams powrócił bolid Massy, w którym poważnym uszkodzeniom uległo przednie zawieszenie. Hamilton dwukrotnie zaliczył szeroki wyjazd na asfaltowe pobocze przy La Source, narzekając na pracę ogumienia. Wcześniej w tym samym miejscu tor opuścił Esteban Ocon. Pomimo nie najlepszych wrażeń Brytyjczykowi udało się jednak wykręcić rekordowy czas: 1:46,439s.

Dziesięć minut przed godziną jedenastą wszyscy kierowcy powrócili do garażów, aby zespoły mogły przekazać Pirelli pierwsze zużyte komplety ogumienia. Podczas krótkiej przerwy zawodnicy analizowali dane z pierwszych przejazdów, a mechanicy wprowadzali pierwsze drobne poprawki bazując na wstępnych opiniach kierowców. Po około pięciu minutach Ocon wskoczył na szóstą pozycję, tuż przed Vettela, używając miękkich opon, a Ricciardo zniwelował stratę do Hamiltona do poziomu 0,112s dzięki kolejnej próbie na ultramiękkich oponach.

Tuż po jedenastej na P1 znalazł się jednak Valtteri Bottas - 1:46,424s uzyskane na miękkich oponach zapewniło Finowi przewagę 0,015s nad Hamiltonem, który swój najlepszy czas uzyskał na supermiękkim ogumieniu. Chwilę po tym były kierowca Williamsa wypadł z toru na żwirowe pobocze wirażu Franges i chociaż był w stanie kontynuować jazdę, szybko zameldował się w pit lane z niewielkimi uszkodzeniami prawej strony przedniego skrzydła. Na kolejny przejazd wyruszył Fernando Alonso. "Znowu nie działa" - stwierdził Hiszpan komentując pracę DRS w swoim bolidzie. Nie najlepiej weekend w Belgii rozpoczynał się również dla Romaina Grosjeana, który tradycyjnie w negatywny sposób wypowiadał się na temat pracy hamulców.

Na początku finałowych piętnastu minut swoje czary poprawili na ultramiękkich oponach Ricciardo, Verstappen i Vettel. Holender i Niemiec awansowali odpowiednio na trzecie i drugie miejsce, podczas gdy zwycięzca tegorocznego GP Azerbejdżanu plasował się na czwartej lokacie, przed Bottasem i Raikkonenem. Wcześniej jednak Hamilton poprawił na miękkich oponach najlepszy czas sesji na 1:45,55s.

Bliżej końca sesji Hamilton nadal nie był zadowolony z ogumienia, tym razem zwracając uwagę na niepokojące wibracje. Siedem minut przed wywieszeniem flagi w szachownicę McLaren uporał się w końcu z awarią DRS w bolidzie Alonso, który znajdował się na trzynastym miejscu, ze stratą sekundy do zespołowego kolegi - Vandoorne'a. Ostatni głos należał do Raikkonena, który o 11:25 został nowym liderem tabeli z wynikiem lepszym o 0,053s. Mistrz świata z 2007 roku używał jednak ultramiękkiej mieszanki opon, a nie jak Brytyjczyk - miękkiej.

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Kimi Raikkonen (7)Ferrari SF70H1:45,50213
2Lewis Hamilton (44)Mercedes W08 EQ Power+1:45,5550,0530,05319
3Sebastian Vettel (5)Ferrari SF70H1:45,6470,1450,09213
4Max Verstappen (33)Red Bull RB131:46,3020,8000,65518
5Daniel Ricciardo (3)Red Bull RB131:46,3520,8500,05022
6Valtteri Bottas (77)Mercedes W08 EQ Power+1:46,4240,9220,07220
7Carlos Sainz (55)Toro Rosso STR121:47,4461,9441,02222
8Esteban Ocon (31)Force India VJM101:47,6702,1680,22427
9Daniił Kwiat (26)Toro Rosso STR121:47,8512,3490,18120
10Stoffel Vandoorne (2)McLaren MCL321:47,8652,3630,01418
11Jolyon Palmer (30)Renault R.S.171:47,9302,4280,06514
12Nico Hulkenberg (27)Renault R.S.171:48,0372,5350,10715
13Fernando Alonso (14)McLaren MCL321:48,2522,7500,21518
14Sergio Perez (11)Force India VJM101:48,4522,9500,20019
15Lance Stroll (18)Williams FW401:48,5413,0390,08924
16Kevin Magnussen (20)Haas VF-171:48,6153,1130,07420
17Romain Grosjean (8)Haas VF-171:48,6263,1240,01120
18Marcus Ericsson (9)Sauber C361:50,1604,6581,53421
19Pascal Wehrlein (94)Sauber C361:51,2635,7611,10313
20Felipe Massa (19)Williams FW40---3
107% najlepszego czasu: 1:52,887

KOMENTARZE

8
oxiplegatz
25.08.2017 03:21
Od GP Belgii Williams na nowego mechanika: znanego motocyklistę Guy'a Martin'a (Isle of Man TT). Widać go było w dzisiejszej transmisji. Przedwczoraj go zatrudniono.
Zomo
25.08.2017 02:23
[quote="krzychol2000"]Ten sezon chyba naprawde jest zwiastunem kilku lat całkowitej dominacji czerwonego bolidu. Raikkonen to jest jednak kozak![/quote] Jak juz sobie sarkastycznie zartujesz to dodaj chociaz ";-)" na koncu @krzycho2000. A na serio to na SPA Red Bull nigdy nie byl silny (poza przypadkami takimi jak 2014) wiec Mercedesa i Ferrari nikt tu nie bedzie gonil.
Malineusz
25.08.2017 11:19
To będzie dominacja Merca co mnie bardzo cieszy :)
Sasilton
25.08.2017 10:26
Hamilton ma 1,5s zapasu z samych opon, wiec nie zrozumiałe są zachwyty nad Ferrari.
KamBrillant
25.08.2017 10:17
Palmer zrobił wynik życia. Ale przyjdą Quale i wszystko wróci do normy
Sgt Pepper
25.08.2017 10:05
@krzychol2000 popatrz może na opony. To Ci powinno dać wiele do myślenia. No chyba że patrzyłeś na tabelkę na górze i napiszesz że "przecież wszyscy mieli Pirelli". :)
rno2
25.08.2017 10:02
@krzychol2000 Wyniki FP 1 & 2 na Hungaroringu: 2 x P1 Ricciardo. Red Bull wraca do gry, Hurra! Oh, wait... Wyciąganie wniosków na podstawie pierwszej sesji treningowej jest bezcelowe.
Lejnus
25.08.2017 09:55
To tylko treningi. Rozumiem, że tor długi ale w półtorej godziny zrobić tylko po 13 okr. (Ferrari)...