Istanbul Park - wymagania techniczne

Istanbul Park to najnowszy tor ze wszystkich w kalendarzu, z wymagającym układem zakrętów
22.08.0612:58
Marek Roczniak
884wyświetlenia
Po trzytygodniowej przerwie, zespół Renault wkroczy w decydującą fazę mistrzostw świata 2006, przystępując w najbliższy weekend do zaledwie drugiej w historii Grand Prix Turcji. Wysokie temperatury, najnowszy tor ze wszystkich w kalendarzu i wymagający układ, w którego skład wchodzi najbardziej wymagający w całym sezonie ósmy zakręt - jednym słowem zespoły czeka dosyć trudny weekend. Oto jak francuska stajnia przygotowuje swoje bolidy do tego wyścigu.

&,../tory/istanbul1.gif,Układ toru Istanbul Park,

Aerodynamika: Istanbul Park to bardzo nowoczesny tor, a więc nadal jest w dobrym stanie. Nawierzchnia toru jest bardzo gładka i krawężniki nie są zbyt agresywne, co powinno oznaczać relatywną łatwość w znalezieniu stabilnego balansu samochodu. Użyjemy mniejszej siły dociskowej w stosunku do ostatnich wyścigów: pakiet na wyścig w Turcji będzie bliższy ustawieniom zapewniającym średnią siłę dociskową, z jakich zespoły korzystały w północnoamerykańskich rundach mistrzostw.

Opony: Opony nie są szczególnie narażone na zużycie w Turcji, ale trzeba zwracać szczególną uwagę na przednie opony, a zwłaszcza na prawą przednią, która jest poddawana największemu obciążeniu w ósmym zakręcie. W istocie jest to jeden z najbardziej wymagających zakrętów w całym sezonie, jeśli chodzi o przód bolidu. Aby uniknąć potencjalnych problemów, możemy dostosowywać ustawienia zawieszenia i kąt nachylenia przedniego skrzydła. Jednakże zawsze musimy mieć na uwadze znalezienie odpowiedniej równowagi pomiędzy chronieniem opon i utrzymaniem przyczepności mechanicznej, aby samochód był szybki w bardziej technicznych sekcjach toru.

Zawieszenie: Aby ograniczyć zużycie opon, zwłaszcza z przodu bolidu, głównymi parametrami które możemy regulować są ustawienia zawieszenia. Biorąc pod uwagę wymagania toru i jego dobry stan, możemy użyć relatywnie sztywnych ustawień, dzięki którym samochód będzie dobrze reagował na zmianę kierunku w technicznych sekcjach i pozostawał stabilny w szybkich zakrętach.

Hamulce: Strefa hamowania przed dwunastym zakrętem jest najbardziej istotna na tym torze i złe dostosowanie do niej hamulców może kosztować kierowców mnóstwo czasu, jeśli ominą najbardziej wewnętrzną stronę (apex) tego wolnego zakrętu. Jednakże ogólnie rzecz biorąc Istanbul Park nie jest szczególnie wymagający dla hamulców, które mogą się schłodzić na długich prostych przed głównymi strefami hamowania.

Osiągi silnika: Istanbul Park jest zróżnicowanym torem dla silnika. Blisko 65% okrążenia przejeżdża się na pełnym gazie, co jest średnią wartością w sezonie. Potrzebujemy łatwego w sterowaniu silnika, z dobrą maksymalną prędkością do wyprzedzania na głównej prostej - ale bez poświęcania na ten cel osiągów przy niskich prędkościach. Bacznie przyglądamy się również mocy uzyskiwanej przy wysokich obrotach, aby pokonywanie trzyczęściowego ósmego zakrętu było łatwiejsze.

Chłodzenie silnika: Spodziewane temperatury w Turcji powinny być niezwykle wysokie, ale to nie powinno stwarzać specjalnych problemów dla chłodzenia silnika. W tej fazie sezonu znamy już bardzo dobrze wymagania samochodu jeśli chodzi o chłodzenie i nie ma tutaj bardzo wolnych sekcji, w których silnik byłby wystawiony na ryzyko przegrzania. Co więcej, długie proste są w stanie zapewnić silnikowi wystarczające chłodzenie.

Źródło: RenaultF1.com

KOMENTARZE

2
McLuke
22.08.2006 04:34
to na pewno bedzie ciekawy wyścig... chyba każdy wie dlaczego :-D co nie??
Lukas
22.08.2006 03:27
Zapowiada sie przedni wyścig :D już nie mogę się doczekać...