Pirelli otwarte na wprowadzenie do F1 18-calowych felg

Włoski producent jest też przygotowany na dostarczanie inteligentnego ogumienia z sensorami.
01.06.1812:20
Nataniel Piórkowski
5349wyświetlenia
Embed from Getty Images

Pirelli przekonuje, że jest w stanie przygotować dla Formuły 1 nową generację inteligentnych opon dostosowanych do 18-calowych felg.

Pirelli dostarcza opony F1 od sezonu 2011. Obecny, trzyletni kontrakt włoskiego producenta z FOM wygasa wraz z końcem 2019 roku. Wkrótce rozpoczną się rozmowy nad jego przedłużeniem.

Według planów Liberty Media w sezonie 2021 w sporcie ma dojść do poważnych zmian w przepisach, które mogą pociągnąć za sobą konieczność wprowadzenia nowej generacji opon. Dyrektor generalny Pirelli - Marco Tronchetti Provera zaznaczył, że jego firma z radością stawi czoła wszelkim wyzwaniom technicznym, wśród których może znaleźć się punkt o zwiększeniu rozmiaru felg z 13 do 18 cali.

Jesteśmy otwarci. Oczywiście najpierw muszą zostać wprowadzone odpowiednie regulacje, a zespoły muszą być przygotowane do wprowadzenia tego rodzaju opon. Musimy też przeprowadzić testy. Teamy muszą rozwinąć bolidy z myślą o 18-calowych felgach. Współpraca ogumienia z zawieszeniem, konfiguracja oraz wymiary zawieszenia - wszystko musi zostać sprawdzone i potrzeba na to trochę czasu - tłumaczył Tronchetti Provera, który odwiedził padok Formuły 1 przy okazji Grand Prix Monako.

Koncern z Mediolanu sugeruje, że w serii Grand Prix mogłyby pojawić się w niedalekiej przyszłości inteligentne opony, które dzięki sensorom wbudowanym w powierzchnię opony natychmiastowo przekazywałyby dane na temat bieżących osiągów ogumienia. W ostatnim czasie Pirelli wprowadziło tego typu technologię w swoich produktach przeznaczonych dla samochodów drogowych.

Jesteśmy otwarci na wprowadzenie sensorów, o ile wzmocni to czynnik sportowy. Zespoły muszą przemyśleć to w kontekście wartości dodanej, a więc wzbogacenia przepływu informacji, jakimi dysponują na obecną chwilę. Jesteśmy gotowi na rozpoczęcie testów. Chcemy wiedzieć, jakie informacje są przydatne dla ekip F1. Pragniemy wspierać rozwój technologii oraz widowiska.

W 2014 roku Pirelli sprawdziło w bolidzie F1 18-calowe obręcze oraz niskoprofilowe opony. Doszło do tego przy okazji testów na Silverstone. Program dostawcy ogumienia realizował wtedy Lotus.

KOMENTARZE

13
Sasilton
03.06.2018 11:37
Te felgi są paskudne, oby zostały te co są.
Mar122
02.06.2018 04:36
@Aeromis W sumie racja ;) Można właśnie zachować przy tym kulturę, a nie wyzywać.
Aeromis
02.06.2018 11:43
@Mar122 Nie podoba mi się Twoja opinia ;) Każdy kto ocenia może zostać ocenionym - ale kulturalnie. Dlatego właśnie dawno temu w tym przypadku użyłem alternatywnej opcji.
krecik705
02.06.2018 09:06
Może Michelin zdecyduje się wejść do rywalizacji? Byli chętni na 18'. Tak mówili kiedyś.
jojob
01.06.2018 11:07
[quote]Marco Tronchetti Provera zaznaczył, że jego firma z radością stawi czoła wszelkim wyzwaniom technicznym, wśród których może znaleźć się punkt o zwiększeniu rozmiaru felg z 13 do 18 cali.[/quote] Fajnie wstawiać czoła wszelkim wyzwaniom, ale po co stawiać czoło głupim wyzwaniom?
Mar122
01.06.2018 04:06
https://youtu.be/QVcmWsyhXhQ Od 24 do 30 sekundy widać świetnie jak zachodzi znoszenie na tylnej osi. Poprawia to sterowność. Na nisko profilowych oponach ten efekt nie zajdzie.
iceneon
01.06.2018 03:53
Fantastyczna sprawa! W końcu bolidy nabiorą agresywnego wyglądu. Do tego aktywne zawieszenie i gitara.
dulk
01.06.2018 03:11
oszczędności ma mieć pirelli - a nie teamy a jak zrobią standardowe hamulce to drożej pewnie nie bedzie niz teraz a zmiany są ok - przecież na tym polega f1 by ciągle coś zmieniać
marios76
01.06.2018 02:58
Srednio to wyglada... @dulk Oczywiscie w ramach oszczednosci projekt nowych hamulcow- wieksze tarcze, zaciski.... nowe zachowanie itp. Itd. ;)
enzo777
01.06.2018 01:51
https://www.youtube.com/watch?v=LDnlfUmlI1I
mbwrobel
01.06.2018 01:49
Na małych felgach wysoka opona lepiej kompensuje moment obrotowy - z jakiegoś powodu przecież w dragsterach z tyłu stosuje się monstrualnie wielkie balony. Wydaje mi się, że niższe opony na 18" felgach będą łatwiej traciły przyczepność podczas przyspieszania i na dohamowaniach.
dulk
01.06.2018 01:31
może oszczędność gumy i niższy koszt opony?
paymey852
01.06.2018 12:57
Ktoś mi wytłumaczy jaki jest powód takiej zmiany oprócz zainteresowania innego dostawcy?