Leclerc najszybszy w deszczowym treningu na torze Hockenheim

Ostatnie przygotowania do kwalifikacji i wyścigu odbyły się na mokrym torze.
21.07.1813:01
Nataniel Piórkowski
3995wyświetlenia
Embed from Getty Images

Charles Leclerc uzyskał najlepszy czas okrążenia w deszczowym sobotnim treningu przed GP Niemiec.

Tuż przed startem sesji opady deszczu przybrały na sile. Z padoku płynęły informacje o nie najlepszej dyspozycji Lewisa Hamiltona, który cały poranek spędził w pomieszczeniu gościnnym Mercedesa.

Po zapaleniu się zielonego światła na wyjeździe z alei serwisowej okrążenia instalacyjne na deszczowych oponach pokonali kierowcy Saubera: Marcus Ercisson oraz Charles Leclerc oraz Kevin Magnussen z Haasa. Nieco później swoje pierwsze kółko w sobotę przejechał Max Verstappen. Po około dwudziestu minutach pomiarową próbę ukończył ścigający się dla Renault Nico Hulkenberg, który odnotował czas 1:36,873s. Zespołowy kolega Niemca - Carlos Sainz, obrócił swój bolid w siódmym zakręcie.

Mało optymistyczny w ocenie warunków pogodowych był dyrektor zarządzający francuskiego teamu - Cyril Abiteboul. W takich warunkach jazda nie ma sensu. Nie jestem nawet pewien, czy zdecydowano by się na rozegranie w nich kwalifikacji. To zbyt ryzykowne. Mam nadzieję, że czasówka się odbędzie, ale Carlos donosił nam, że warunki są naprawdę niebezpieczne.

Po 30 minutach od startu sesji sześciu kierowców wciąż nie miało na koncie ani jednego okrążenia - byli to reprezentanci Mercedesa, Ferrari i Force India. Nic nie wskazywało na to, aby opady miały osłabnąć.

Esteban Ocon wyjaśniał powody, dla których Force India decyduje się na oszczędzanie "deszczówek": Nie mamy wystarczającej liczby opon, by pozwolić sobie na wyjazd w tej sesji. Dla każdego zespołu ze środka stawki tego typu warunki to szansa. Miejmy nadzieję, że tor pozostanie mokry na kwalifikacje.

Dziesięć minut przed godziną trzynastą do garażu Mercedesa powrócił Lewis Hamilton. W końcówce zajęć warunki pogodowe uległy lekkiej poprawie. Na torze pojawili się kolejni kierowcy, w tym Sebastian Vettel i Valtteri Bottas, którzy otrzymali szansę pokonania pomiarowych okrążeń.

Vettel uzyskał najlepszy czas okrążenia (1:35,573s), ale krótko po tym obrócił swój bolid w nawrocie. W ostatniej minucie wynik kierowcy Ferrari przebił Siergiej Sirotkin, który zszedł do poziomu 1:35,334s. Garaż Mercedesa opuścił na jedno wolne kółko Lewis Hamilton. Ostatecznie na czele tabeli FP3 ukończył Charles Leclerc. Zawodnik Saubera wykręcił rezultat 1:34,577s.


Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 24°C
Temperatura powietrza: 19°C
Prędkość wiatru: 0,5 m/s
Wilgotność powietrza: 91%
Mokro

REZULTATY TRENINGU 3

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Charles Leclerc (16)Sauber C371:34,5778
2Marcus Ericsson (9)Sauber C371:35,0000,4230,4239
3Siergiej Sirotkin (35)Williams FW411:35,3340,7570,3349
4Sebastian Vettel (5)Ferrari SF71H1:35,5730,9960,2395
5Pierre Gasly (10)Toro Rosso STR131:35,6591,0820,0866
6Brendon Hartley (28)Toro Rosso STR131:36,1511,5740,4926
7Nico Hulkenberg (27)Renault R.S.181:36,8732,2960,7224
8Kimi Raikkonen (7)Ferrari SF71H1:37,7553,1780,8824
9Lance Stroll (18)Williams FW411:38,3933,8160,6387
10Romain Grosjean (8)Haas VF-18---2
11Kevin Magnussen (20)Haas VF-18---2
12Max Verstappen (33)Red Bull RB14---1
13Fernando Alonso (14)McLaren MCL33---1
14Stoffel Vandoorne (2)McLaren MCL33---2
15Daniel Ricciardo (3)Red Bull RB14---1
16Carlos Sainz (55)Renault R.S.18---2
17Valtteri Bottas (77)Mercedes W09 EQ Power+---2
18Esteban Ocon (31)Force India VJM11---2
19Sergio Perez (11)Force India VJM11---1
20Lewis Hamilton (44)Mercedes W09 EQ Power+---2
107% najlepszego czasu: 1:41,197

KOMENTARZE

7
Pauree
21.07.2018 12:29
@Anderis - tu nie chodzi o pracę nad ustawieniami. Ilu kierowców z obecnej stawki ma pojęcie, jak jeździć po mokrym Hockenheimringu? Dziewięciu kierowców przejechało parę okrążeń i to tyle. Jak w wyścigu spadnie deszcz to nagle wszyscy zjadą do boksów, bo nie będą chcieli obciążać sprzętu i ryzykować kraksy? Właśnie po to się jeździ w takich warunkach, żeby się do nich przyzwyczaić. I nie mówię tu o biciu rekordów okrążeń i ustawianiu bolidu na deszcze, ale chociażby o tym żeby nabrać jakiekolwiek pojęcie o tym, jak bolid zachowuje się na tym torze, kiedy jest mokro. Trzeba dobrać jakoś sensownie punkty dohamowań, zaznajomić się z tym, gdzie na deszczowym torze tworzą się jakieś kałuże. A nie, że jak przyjdzie co do czego, to wszyscy podkulą ogon i będą płakać, że mokro a oni po mokrym nie jeździli :) Kiedyś już była afera, co ktoś odpuścił sobie testy opon na mokrą nawierzchnię, a potem płakał, że opony na mokrą nawierzchnię są złe i nie nadają się do jazdy. I to samo jest z jazdą po mokrym - jak się nie uczysz jeździć po mokrym, to potem na każdą kropelkę wody będziesz narzekał :)
Aeromis
21.07.2018 12:24
@Pauree Jest dokładnie tak jak napisał @Anderis, nie ma sensu sprawdzać. [quote="Pauree"]Czy to są te czasy, kiedy już nawet nie chce się próbować jeździć w deszczu?[/quote]Tak. W T2 VER miał 1:13, spokojnie można było dziś oczekiwać 1:12,5 przy suchym treningu. @lukmack Czemu uważasz że wiesz lepiej? Dużo napisałeś, ale nic z tego nie ma się do realnych spraw związanych z prowadzeniem bolidu w po głębokich kałużach które "odrywają" koła od toru. Można sobie wtedy skręcać i hamować jak w rolkach po lodzie. Poza tym to były treningi a nie kwalifikacje i nikt nie chce rozwalić bolidu by mieć do końca dnia wolne. W piłce nożnej wszakże tez się kalkuluje nie atakując gdy nie trzeba. @cwiek Chodziło o styl gry a nie wyniki - nie mieszaj tematów.
cwiek
21.07.2018 11:51
[quote]Bo dawała z siebie 150%, nie kalkulowali co się opłaca. Grali tak że wszyscy mimo 2 miejsca ich pokochali.[/quote] Euro 2016, reprezentacja Portugalii w fazie pucharowej eliminuje po dogrywce Chorwację, po karnych Polskę i Walię w regulaminowym czasie. W finale ogrywa po dogrywce Francję. Opinia: niezasłużony mistrz, wymęczyli mistrzostwo, byli o karnego od wyeliminowania w ćwierćfinale. Mundial 2018, Chorwacja eliminuje po karnych Danię, po karnych Rosję i po dogrywce Anglię. W finale przegrywa z Francją. Opinia: byli niesamowici, powinni być mistrzami, itp. ;)
lukmack
21.07.2018 11:33
Szlak mnie trafia jak czytam tekst typu: "W takich warunkach jazda nie ma sensu.", "To zbyt ryzykowne.", "Carlos donosił nam, że warunki są naprawdę niebezpieczne". To nie jest niedzielna jazda do kościoła tylko F1, tu mają być emocje (nie mówię że mają się zabijać), a nie spadnie deszcz to nikt nie jeździ i wszyscy najlepiej by chcieli żeby odwołać bo jest trudno... Na tym polegają wyścigi że musisz sobie radzić ze zmiennymi warunkami i najlepiej je wykorzystać pod siebie, a nie oczekiwać komfortu, bo jak mokro to trzeba umieć jeździć. Połowa stawki ma pełno w gaciach jak spadnie deszcz, dodatkowo absurdy z oponami (jak może być za mało opon deszczowych...) i "oszczędności". Przykre że z roku na rok F1 przypomina karykaturę samej siebie (szczególnie zachowaniem i wypowiedziami niektórych osób). Problemem obecnej F1 jest to że jeżdżą pieniądze, a nie umiejętności. Nawiązując do piłki nożnej większość osób jakie znam kibicowało Chorwacji - czemu? Bo dawała z siebie 150%, nie kalkulowali co się opłaca. Grali tak że wszyscy mimo 2 miejsca ich pokochali. W F1 też tak by się dało, ale powinno być więcej emocji, walki bez kalkulowania, spore ryzyko (żwirowe pułapki a nie lotniska lub odpowiednie zabezpieczenie typu pasy ścierne) i tankowanie oraz wojna oponiarska.
Anderis
21.07.2018 11:20
@Pauree - Pewnie chodzi o to, że nie ma za bardzo jak skutecznie pracować nad ustawieniami na mokry tor, bo deszcz nigdy nie jest jednakowo intensywny, bolidy stale przesuszają po trochu tor itp. więc przyczepność na mokrym torze zmienia się z minuty na minutę i set-up, który się sprawdza w tym momencie, może być już zupełnie do niczego za 5 minut. A skoro tak, to po co obciążać silniki, skrzynie, ryzykować kraksę w trudnych warunkach i opuszczenie kwalifikacji z tego powodu.
Pauree
21.07.2018 11:12
Zawsze mnie zastanawia jak to jest, że kierowcy mając mokry trening, w ogóle nie decydują się na jazdę. Przecież kwalifikacje mogą być mokre, w wyścigu może spaść deszcz - nikogo nie interesuje, żeby zorientować się, jak będzie wyglądać jazda w takich warunkach? Czy to są te czasy, kiedy już nawet nie chce się próbować jeździć w deszczu?
marios76
21.07.2018 11:05
Sirotkin na podium, 3 sekundy przed Strollem! ;)