GP Chin: Zapowiedź wyścigu - BMW Sauber

Mistrzostwa świata Formuły 1 wkraczają w decydująca fazę
26.09.0614:21
BMW Sauber / Proximus
1681wyświetlenia
Grand Prix Chin

29 września - 1 października 2006 r.
Szesnasta runda mistrzostw świata (z osiemnastu)

Zapowiedź


Mistrzostwa świata Formuły 1 wkraczają w decydująca fazę. Do końca sezonu 2006 pozostały już tylko trzy wyścigi. Po odwiedzeniu Chin i Japonii w zaledwie tygodniowym odstępie, zespoły polecą do Brazylii i tam po kolejnych dwóch tygodniach zostanie rozegrana ostatnia runda sezonu.

Te trzy tory mają ze sobą niewiele wspólnego. Ciasne obiekty w Japonii i Brazylii kontrastują z przestronnym, nowoczesnym Shanghai International Circuit. Infrastruktura położonego na przedmieściach Szanghaju toru jest oszałamiająca, a pomysłowy układ toru niesie ze sobą liczne wyzwania dla kierowców.

Zespół BMW Sauber F1 Team ukończył w punktowanej ósemce 13 spośród 15 rozegranych dotychczas wyścigów i przekroczył własne oczekiwania, zdobywając dwukrotnie miejsce na podium. Zespół przygotowywał się do azjatyckich startów podczas trzydniowej sesji testowej na torze Jerez i spodziewa się znów walki o kolejne punkty w klasyfikacji mistrzostw świata.

Sebastian Vettel, który był trzecim kierowcą zespołu BMW Sauber F1 Team w Turcji i we Włoszech, będzie pełnił taką samą rolę w wyścigach w Chinach, Japonii i Brazylii.

Nick Heidfeld:
"Dopiero drugi raz będę się ścigał w Szanghaju, bo rok temu leczyłem kontuzję i opuściłem wyścig. Mój pierwszy start tutaj był wspaniałym doświadczeniem. Szanghaj to fascynujące miasto, a atmosfera w położonej nad rzeką dzielnicy jest szczególna. To także miejsce pełne kontrastów. Z jednej strony mamy supernowoczesne i jedno z najszybciej rozwijających się miast świata, a kilka metrów dalej ludzie żyją w nędzy i nie mają nawet toalet w domach.

Sam tor robi wrażenie. Mimo, że jest na wskroś nowoczesny, wciąż ma charakter. Już podczas pierwszej wizyty miałem wrażenie, że bywałem tu od zawsze - po prostu dobrze się tam czuję. Pierwszy zakręt po prostej startowej jest dość niezwykły. Dojeżdżasz z dużą prędkością i na wejściu nie odejmujesz gazu. Potem jednak łuk się zacieśnia coraz bardziej i w końcu musisz zredukować aż do dwójki"
.

Robert Kubica:
"Nie mogę się doczekać wyścigu w Szanghaju. Po raz pierwszy wystartuję w wyścigu poza Europą. Ścigałem się już w Chinach, ale miało to miejsce na terenie byłej portugalskiej kolonii w Makao. Tamtejszy tor uliczny jest zdecydowanie moim ulubionym obiektem. W 2004 i 2005 r. ukończyłem tu legendarny wyścig Formuły 3 na drugim miejscu. Układ toru w Szanghaju wygląda bardzo interesująco, cechą charakterystyczną jest kilka bardzo oryginalnych zakrętów.

Jeżdżąc tu po raz pierwszy będę mógł skorzystać z dotychczasowego doświadczenia zgromadzonego podczas startów w Formule 1. To będzie mój czwarty start i mam nadzieję na sukces.

Chińska mentalność bardzo różni się od europejskiej, ale z poprzednich pobytów tutaj zachowałem bardzo dobre wspomnienia. Cieszę się, że znów odwiedzę ten kraj. Przylatuję do Szanghaju tydzień wcześniej, by przyzwyczaić się nie tylko do zmiany czasu i do upałów, ale także do otoczenia"
.

Sebastian Vettel:
"Kiedy myślę o Chinach, przychodzą mi do głowy mali ludzie, Wielki Mur, tania elektronika, zupełnie obcy język i kultura oraz pismo, które nic mi nie mówi. Dotychczas byłem tylko w Hongkongu i w Makao. Hongkong dziwnie pachnie, ale samo miasto jest ładne. Jest tam Aleja Sław podobna do tej w Hollywood, z odciskami dłoni takich ludzi jak Jackie Chan. Makao to jeden z moich ulubionych torów, ale poza tym nie widziałem nic z tego ogromnego kraju, zamieszkałego przez tak wielu ludzi. Miło byłoby zobaczyć coś poza samymi miastami.

Tor jest nowy i wygląda na niełatwy. Widziałem w telewizji, jak kierowcy popełniają dużo błędów. Jest tu szybka prosta, potem następna i ciasny nawrót. Trudno będzie odnaleźć właściwe punkty hamowania. Spodziewam się zdobycia kolejnych nowych doświadczeń w Chinach"
.

Mario Theissen, dyrektor BMW Motorsport:
"Nasze wyniki w trzech ostatnich wyścigach pokazują, że jesteśmy na krzywej wznoszącej. Trzeci czas Nicka w kwalifikacjach na Monzy i dwa finisze na podium - Nick na Węgrzech i Robert we Włoszech - to o wiele lepsze wyniki niż mogliśmy oczekiwać w pierwszym sezonie startów. To wciąż nowe doświadczenie dla zespołu - pozdrawiać naszego kierowcę stojącego na podium. Ale to wspaniałe uczucie!

Trzy wyścigi przed końcem sezonu jesteśmy na piątym miejscu w mistrzostwach konstruktorów. To także więcej niż się spodziewaliśmy, ale obrona tej pozycji nie będzie łatwa. Pozostałe w kalendarzu tory to zupełnie różne wyzwania od tego, z czym mieliśmy do czynienia na Monzy, gdzie szło nam tak dobrze. Teraz celem jest utrzymanie wysokiej formy podczas azjatyckich wyścigów, znów wejść do pierwszej dziesiątki w kwalifikacjach i uzyskać kolejne punkty w wyścigu.

Przestronny tor pod Szanghajem zrobił na nas ogromne wrażenie także podczas drugiej wizyty na tym obiekcie, w 2005 r. Organizacja rundy mistrzostw świata w Chinach otworzyła nowe możliwości przed firmami związanymi z Formuła 1. Chiński rynek to ogromny potencjał dla BMW Group, ze wzrostem w wysokości 36% w 2005 r. i 41% w 2006 r. BMW ma w Chinach swoją fabrykę, gdzie powstają modele Serii 3 i Serii 5"
.

Willy Rampf, dyrektor techniczny d/s nadwozia:
"Szanghaj to jeden z torów, które stawiają wysokie wymagania przed aerodynamiką samochodów, głównie ze względu na zmianę silników na V8. Długie proste i szeroka nawierzchnia sprawiają, że łatwo tu wyprzedzać - o ile dysponuje się wysoką prędkością na prostych. Zbyt mały docisk aerodynamiczny sprawi jednak, że straci się szybkość w wolnych i średnich zakrętach. W ostatnich tygodniach prowadziliśmy intensywne prace w tunelu aerodynamicznym i wprowadzimy parę modyfikacji, które powinny pozwolić nam na utrzymanie tendencji wzrostowej. Trzeci kierowca będzie miał szczególnie ważną rolę w piątek, jeśli chodzi o wypracowanie ustawień które zapewnią nam dobry występ w kwalifikacji i solidne, równe czasy okrążeń w samym wyścigu".

Fakty i liczby








Tor/DataShanghai International Circuit/1 października 2006
Czas startu (lokalny/GMT)14:00 czas lokalny, 08:00 czas środkowoeuropejski
Okrążenie/Długość wyścigu5,451 km/305,066 km (56 okrążeń)
Zwycięzca 2005Fernando Alonso (Mild Seven Renault F1 Team), 1h39m53,618
Pole position 2005Fernando Alonso (Mild Seven Renault F1 Team), 1:34,080
Najszybsze okrążenie 2005Kimi Räikkönen (West McLaren Mercedes), 1:33,242
Rekord toruMichael Schumacher (Scuderia Ferrari Marlboro),1.32,238 (2004)


&,../tory/shanghai.jpg,,

KierowcaNick HeidfeldRobert KubicaSebastian Vettel
Data urodzin10.05.197707.12.198403.07.1987
Miejsce urodzinMönchengladbach/NiemcyKraków/PolskaHeppenheim/Niemcy
NarodowośćNiemiecPolakNiemiec
ZamieszkałyStäfa, SzwajcariaKraków, PolskaHeppenheim/Niemcy
Stan cywilnyDziewczyna Patricia Papen,
córka Juni
KawalerKawaler
Wzrost164 cm184 cm176 cm
Waga59 kg73 kg62 kg
Debiut w F12000, Melbourne2006, Budapeszt2006, Stambuł
Starty w GP1133-
Udział w GP1153-
Pole position1--
Wygrane---
Miejsca na podium51-
Najszybsze okrążenia---
Najlepsze miejsce
 w mistrzostwach
8--
Zdobyte punkty76--
Punkty w sezonie 2006206-


















KierowcaNick HeidfeldJacques Villeneuve
KwalifikacjeWyścigPunktyKwalifikacjeWyścigPunkty
GP Bahrajnu10.12.-11.nie ukończył-
GP Malezji15.nie ukończył-14.7.2
GP Australii8.4.59.6.3
GP San Marino15.13.-12.12.-
GP Europy15.10.-9.8.1
GP Hiszpanii10.8.114.12.-
GP Monako16.7.215.14.-
GP Wlk. Brytanii9.7.210.8.1
GP Kanady13.7.211.nie ukończył-
GP USA10.nie ukończył-6.nie ukończył-
GP Francji16.8.114.11.-
GP Niemiec12.nie ukończył-18.nie ukończył-
KierowcaNick HeidfeldRobert Kubica
GP Węgier11.3.610.dyskw. (7.)-
GP Turcji6.14.-9.12.-
GP Włoch3.8.17.3.6


Po piętnastu wyścigach zespół BMW Sauber F1 Team zajmuje 5. miejsce w mistrzostwach świata konstruktorów, z 33 punktami na koncie.

Historia toru

Ogrom toru w Szanghaju przytłacza każdy inny obiekt w Formule 1 - to oznacza długie spacery. Tor otwarto w 2004 r. po 18 miesiącach budowy. W bagno o obszarze 5,3 km2 wbito betonowe słupy o długości od 40 do 80 metrów, od góry przykrywając je metrową warstwą polistyrenu oraz ziemią. Tor został zaprojektowany przez niemieckiego architekta Hermanna Tilke, którego dziełem są także między innymi tory w Bahrajnie, Turcji i Malezji.

Trudno ocenić czas podróży z miasta na tor. W zależności od położenia hotelu, dojazd może zająć od niewiele ponad pół godziny do nawet trzech godzin w czasie szczytu.

Tor składa się z siedmiu prawym i siedmiu lewych zakrętów. Najdłuższa prosta to nie prosta startowa, ale odcinek między zakrętami 13 i 14, gdzie samochody jadą pełnym gazem przez dobre 1300 metrów.

Układ toru oparty jest na chińskim znaku Shang, oznaczającym "góra" lub "powyżej", a futurystyczne budynki boksów i trybun udają tradycyjne chińskie budowle. Tor może pomieścić 200 000 widzów.

Szanghaj, miasto portowe i strefa wolnego handlu na wschodnim wybrzeżu kraju w pobliżu delty rzeki Yangcy, to najszybciej rozwijające się chińskie miasto. W granicach administracyjnych Szanghaju żyje ponad 18 milionów mieszkańców, z czego ponad połowa w samym mieście.

Źródło: Polskie Biuro Prasowe Roberta Kubicy

KOMENTARZE

10
boSS
27.09.2006 04:06
nie że mogą paść, padną
Pussik
26.09.2006 10:31
Silniki mogą paść.
Phaedra
26.09.2006 07:45
Robcia zaprosili po raz kolejny na czwartkowa konferencje. F1 juz nie moze bez niego zyc.
buczu
26.09.2006 05:41
Ja obstawiam, że Vettel znowu w pięknym stylu i zpustym bakiem paliwa wygra trening.
boSS
26.09.2006 04:29
a ja że nie dojedzie
god
26.09.2006 04:13
Ciekawe jakie modyfikacje aerodynamiczne wprowadzilo BMW? Co do Roberta to mysle ze pojdzie mu dobrze, a nawet bardzo dobrze. Obstawiam miejsce 4-6 a jak bedzie mial fuksa to nawet podium :>
Adriannn
26.09.2006 03:37
Prawie sami kawalerzy w tym zespole:) Tor ogółem jest fajny. Tylko szkoda że tylko jeszcze 3 eliminacje do końca.
Sebix
26.09.2006 03:23
Jak to jest z tym debiutem w F1 - Sebastian ma liczonyod udziauł w treningach w Turcji a Robert w wyścigu. Testy chyba nie są brane pod uwage jago debiut.
minardi
26.09.2006 01:22
Vettel..chciał być delikatny...
Pussik
26.09.2006 12:43
"Hongkong dziwnie pachnie" :]