GP Chin: Zapowiedź wyścigu - BMW Sauber
Mistrzostwa świata Formuły 1 wkraczają w decydująca fazę
26.09.0614:21
1681wyświetlenia
Grand Prix Chin
29 września - 1 października 2006 r.
Szesnasta runda mistrzostw świata (z osiemnastu)
Zapowiedź
Mistrzostwa świata Formuły 1 wkraczają w decydująca fazę. Do końca sezonu 2006 pozostały już tylko trzy wyścigi. Po odwiedzeniu Chin i Japonii w zaledwie tygodniowym odstępie, zespoły polecą do Brazylii i tam po kolejnych dwóch tygodniach zostanie rozegrana ostatnia runda sezonu.
Te trzy tory mają ze sobą niewiele wspólnego. Ciasne obiekty w Japonii i Brazylii kontrastują z przestronnym, nowoczesnym Shanghai International Circuit. Infrastruktura położonego na przedmieściach Szanghaju toru jest oszałamiająca, a pomysłowy układ toru niesie ze sobą liczne wyzwania dla kierowców.
Zespół BMW Sauber F1 Team ukończył w punktowanej ósemce 13 spośród 15 rozegranych dotychczas wyścigów i przekroczył własne oczekiwania, zdobywając dwukrotnie miejsce na podium. Zespół przygotowywał się do azjatyckich startów podczas trzydniowej sesji testowej na torze Jerez i spodziewa się znów walki o kolejne punkty w klasyfikacji mistrzostw świata.
Sebastian Vettel, który był trzecim kierowcą zespołu BMW Sauber F1 Team w Turcji i we Włoszech, będzie pełnił taką samą rolę w wyścigach w Chinach, Japonii i Brazylii.
Nick Heidfeld:
"Dopiero drugi raz będę się ścigał w Szanghaju, bo rok temu leczyłem kontuzję i opuściłem wyścig. Mój pierwszy start tutaj był wspaniałym doświadczeniem. Szanghaj to fascynujące miasto, a atmosfera w położonej nad rzeką dzielnicy jest szczególna. To także miejsce pełne kontrastów. Z jednej strony mamy supernowoczesne i jedno z najszybciej rozwijających się miast świata, a kilka metrów dalej ludzie żyją w nędzy i nie mają nawet toalet w domach.
Sam tor robi wrażenie. Mimo, że jest na wskroś nowoczesny, wciąż ma charakter. Już podczas pierwszej wizyty miałem wrażenie, że bywałem tu od zawsze - po prostu dobrze się tam czuję. Pierwszy zakręt po prostej startowej jest dość niezwykły. Dojeżdżasz z dużą prędkością i na wejściu nie odejmujesz gazu. Potem jednak łuk się zacieśnia coraz bardziej i w końcu musisz zredukować aż do dwójki".
Robert Kubica:
"Nie mogę się doczekać wyścigu w Szanghaju. Po raz pierwszy wystartuję w wyścigu poza Europą. Ścigałem się już w Chinach, ale miało to miejsce na terenie byłej portugalskiej kolonii w Makao. Tamtejszy tor uliczny jest zdecydowanie moim ulubionym obiektem. W 2004 i 2005 r. ukończyłem tu legendarny wyścig Formuły 3 na drugim miejscu. Układ toru w Szanghaju wygląda bardzo interesująco, cechą charakterystyczną jest kilka bardzo oryginalnych zakrętów.
Jeżdżąc tu po raz pierwszy będę mógł skorzystać z dotychczasowego doświadczenia zgromadzonego podczas startów w Formule 1. To będzie mój czwarty start i mam nadzieję na sukces.
Chińska mentalność bardzo różni się od europejskiej, ale z poprzednich pobytów tutaj zachowałem bardzo dobre wspomnienia. Cieszę się, że znów odwiedzę ten kraj. Przylatuję do Szanghaju tydzień wcześniej, by przyzwyczaić się nie tylko do zmiany czasu i do upałów, ale także do otoczenia".
Sebastian Vettel:
"Kiedy myślę o Chinach, przychodzą mi do głowy mali ludzie, Wielki Mur, tania elektronika, zupełnie obcy język i kultura oraz pismo, które nic mi nie mówi. Dotychczas byłem tylko w Hongkongu i w Makao. Hongkong dziwnie pachnie, ale samo miasto jest ładne. Jest tam Aleja Sław podobna do tej w Hollywood, z odciskami dłoni takich ludzi jak Jackie Chan. Makao to jeden z moich ulubionych torów, ale poza tym nie widziałem nic z tego ogromnego kraju, zamieszkałego przez tak wielu ludzi. Miło byłoby zobaczyć coś poza samymi miastami.
Tor jest nowy i wygląda na niełatwy. Widziałem w telewizji, jak kierowcy popełniają dużo błędów. Jest tu szybka prosta, potem następna i ciasny nawrót. Trudno będzie odnaleźć właściwe punkty hamowania. Spodziewam się zdobycia kolejnych nowych doświadczeń w Chinach".
Mario Theissen, dyrektor BMW Motorsport:
"Nasze wyniki w trzech ostatnich wyścigach pokazują, że jesteśmy na krzywej wznoszącej. Trzeci czas Nicka w kwalifikacjach na Monzy i dwa finisze na podium - Nick na Węgrzech i Robert we Włoszech - to o wiele lepsze wyniki niż mogliśmy oczekiwać w pierwszym sezonie startów. To wciąż nowe doświadczenie dla zespołu - pozdrawiać naszego kierowcę stojącego na podium. Ale to wspaniałe uczucie!
Trzy wyścigi przed końcem sezonu jesteśmy na piątym miejscu w mistrzostwach konstruktorów. To także więcej niż się spodziewaliśmy, ale obrona tej pozycji nie będzie łatwa. Pozostałe w kalendarzu tory to zupełnie różne wyzwania od tego, z czym mieliśmy do czynienia na Monzy, gdzie szło nam tak dobrze. Teraz celem jest utrzymanie wysokiej formy podczas azjatyckich wyścigów, znów wejść do pierwszej dziesiątki w kwalifikacjach i uzyskać kolejne punkty w wyścigu.
Przestronny tor pod Szanghajem zrobił na nas ogromne wrażenie także podczas drugiej wizyty na tym obiekcie, w 2005 r. Organizacja rundy mistrzostw świata w Chinach otworzyła nowe możliwości przed firmami związanymi z Formuła 1. Chiński rynek to ogromny potencjał dla BMW Group, ze wzrostem w wysokości 36% w 2005 r. i 41% w 2006 r. BMW ma w Chinach swoją fabrykę, gdzie powstają modele Serii 3 i Serii 5".
Willy Rampf, dyrektor techniczny d/s nadwozia:
"Szanghaj to jeden z torów, które stawiają wysokie wymagania przed aerodynamiką samochodów, głównie ze względu na zmianę silników na V8. Długie proste i szeroka nawierzchnia sprawiają, że łatwo tu wyprzedzać - o ile dysponuje się wysoką prędkością na prostych. Zbyt mały docisk aerodynamiczny sprawi jednak, że straci się szybkość w wolnych i średnich zakrętach. W ostatnich tygodniach prowadziliśmy intensywne prace w tunelu aerodynamicznym i wprowadzimy parę modyfikacji, które powinny pozwolić nam na utrzymanie tendencji wzrostowej. Trzeci kierowca będzie miał szczególnie ważną rolę w piątek, jeśli chodzi o wypracowanie ustawień które zapewnią nam dobry występ w kwalifikacji i solidne, równe czasy okrążeń w samym wyścigu".
Fakty i liczby
&,../tory/shanghai.jpg,,
Po piętnastu wyścigach zespół BMW Sauber F1 Team zajmuje 5. miejsce w mistrzostwach świata konstruktorów, z 33 punktami na koncie.
Historia toru
Ogrom toru w Szanghaju przytłacza każdy inny obiekt w Formule 1 - to oznacza długie spacery. Tor otwarto w 2004 r. po 18 miesiącach budowy. W bagno o obszarze 5,3 km2 wbito betonowe słupy o długości od 40 do 80 metrów, od góry przykrywając je metrową warstwą polistyrenu oraz ziemią. Tor został zaprojektowany przez niemieckiego architekta Hermanna Tilke, którego dziełem są także między innymi tory w Bahrajnie, Turcji i Malezji.
Trudno ocenić czas podróży z miasta na tor. W zależności od położenia hotelu, dojazd może zająć od niewiele ponad pół godziny do nawet trzech godzin w czasie szczytu.
Tor składa się z siedmiu prawym i siedmiu lewych zakrętów. Najdłuższa prosta to nie prosta startowa, ale odcinek między zakrętami 13 i 14, gdzie samochody jadą pełnym gazem przez dobre 1300 metrów.
Układ toru oparty jest na chińskim znaku Shang, oznaczającym "góra" lub "powyżej", a futurystyczne budynki boksów i trybun udają tradycyjne chińskie budowle. Tor może pomieścić 200 000 widzów.
Szanghaj, miasto portowe i strefa wolnego handlu na wschodnim wybrzeżu kraju w pobliżu delty rzeki Yangcy, to najszybciej rozwijające się chińskie miasto. W granicach administracyjnych Szanghaju żyje ponad 18 milionów mieszkańców, z czego ponad połowa w samym mieście.
Źródło: Polskie Biuro Prasowe Roberta Kubicy
29 września - 1 października 2006 r.
Szesnasta runda mistrzostw świata (z osiemnastu)
Zapowiedź
Mistrzostwa świata Formuły 1 wkraczają w decydująca fazę. Do końca sezonu 2006 pozostały już tylko trzy wyścigi. Po odwiedzeniu Chin i Japonii w zaledwie tygodniowym odstępie, zespoły polecą do Brazylii i tam po kolejnych dwóch tygodniach zostanie rozegrana ostatnia runda sezonu.
Te trzy tory mają ze sobą niewiele wspólnego. Ciasne obiekty w Japonii i Brazylii kontrastują z przestronnym, nowoczesnym Shanghai International Circuit. Infrastruktura położonego na przedmieściach Szanghaju toru jest oszałamiająca, a pomysłowy układ toru niesie ze sobą liczne wyzwania dla kierowców.
Zespół BMW Sauber F1 Team ukończył w punktowanej ósemce 13 spośród 15 rozegranych dotychczas wyścigów i przekroczył własne oczekiwania, zdobywając dwukrotnie miejsce na podium. Zespół przygotowywał się do azjatyckich startów podczas trzydniowej sesji testowej na torze Jerez i spodziewa się znów walki o kolejne punkty w klasyfikacji mistrzostw świata.
Sebastian Vettel, który był trzecim kierowcą zespołu BMW Sauber F1 Team w Turcji i we Włoszech, będzie pełnił taką samą rolę w wyścigach w Chinach, Japonii i Brazylii.
Nick Heidfeld:
"Dopiero drugi raz będę się ścigał w Szanghaju, bo rok temu leczyłem kontuzję i opuściłem wyścig. Mój pierwszy start tutaj był wspaniałym doświadczeniem. Szanghaj to fascynujące miasto, a atmosfera w położonej nad rzeką dzielnicy jest szczególna. To także miejsce pełne kontrastów. Z jednej strony mamy supernowoczesne i jedno z najszybciej rozwijających się miast świata, a kilka metrów dalej ludzie żyją w nędzy i nie mają nawet toalet w domach.
Sam tor robi wrażenie. Mimo, że jest na wskroś nowoczesny, wciąż ma charakter. Już podczas pierwszej wizyty miałem wrażenie, że bywałem tu od zawsze - po prostu dobrze się tam czuję. Pierwszy zakręt po prostej startowej jest dość niezwykły. Dojeżdżasz z dużą prędkością i na wejściu nie odejmujesz gazu. Potem jednak łuk się zacieśnia coraz bardziej i w końcu musisz zredukować aż do dwójki".
Robert Kubica:
"Nie mogę się doczekać wyścigu w Szanghaju. Po raz pierwszy wystartuję w wyścigu poza Europą. Ścigałem się już w Chinach, ale miało to miejsce na terenie byłej portugalskiej kolonii w Makao. Tamtejszy tor uliczny jest zdecydowanie moim ulubionym obiektem. W 2004 i 2005 r. ukończyłem tu legendarny wyścig Formuły 3 na drugim miejscu. Układ toru w Szanghaju wygląda bardzo interesująco, cechą charakterystyczną jest kilka bardzo oryginalnych zakrętów.
Jeżdżąc tu po raz pierwszy będę mógł skorzystać z dotychczasowego doświadczenia zgromadzonego podczas startów w Formule 1. To będzie mój czwarty start i mam nadzieję na sukces.
Chińska mentalność bardzo różni się od europejskiej, ale z poprzednich pobytów tutaj zachowałem bardzo dobre wspomnienia. Cieszę się, że znów odwiedzę ten kraj. Przylatuję do Szanghaju tydzień wcześniej, by przyzwyczaić się nie tylko do zmiany czasu i do upałów, ale także do otoczenia".
Sebastian Vettel:
"Kiedy myślę o Chinach, przychodzą mi do głowy mali ludzie, Wielki Mur, tania elektronika, zupełnie obcy język i kultura oraz pismo, które nic mi nie mówi. Dotychczas byłem tylko w Hongkongu i w Makao. Hongkong dziwnie pachnie, ale samo miasto jest ładne. Jest tam Aleja Sław podobna do tej w Hollywood, z odciskami dłoni takich ludzi jak Jackie Chan. Makao to jeden z moich ulubionych torów, ale poza tym nie widziałem nic z tego ogromnego kraju, zamieszkałego przez tak wielu ludzi. Miło byłoby zobaczyć coś poza samymi miastami.
Tor jest nowy i wygląda na niełatwy. Widziałem w telewizji, jak kierowcy popełniają dużo błędów. Jest tu szybka prosta, potem następna i ciasny nawrót. Trudno będzie odnaleźć właściwe punkty hamowania. Spodziewam się zdobycia kolejnych nowych doświadczeń w Chinach".
Mario Theissen, dyrektor BMW Motorsport:
"Nasze wyniki w trzech ostatnich wyścigach pokazują, że jesteśmy na krzywej wznoszącej. Trzeci czas Nicka w kwalifikacjach na Monzy i dwa finisze na podium - Nick na Węgrzech i Robert we Włoszech - to o wiele lepsze wyniki niż mogliśmy oczekiwać w pierwszym sezonie startów. To wciąż nowe doświadczenie dla zespołu - pozdrawiać naszego kierowcę stojącego na podium. Ale to wspaniałe uczucie!
Trzy wyścigi przed końcem sezonu jesteśmy na piątym miejscu w mistrzostwach konstruktorów. To także więcej niż się spodziewaliśmy, ale obrona tej pozycji nie będzie łatwa. Pozostałe w kalendarzu tory to zupełnie różne wyzwania od tego, z czym mieliśmy do czynienia na Monzy, gdzie szło nam tak dobrze. Teraz celem jest utrzymanie wysokiej formy podczas azjatyckich wyścigów, znów wejść do pierwszej dziesiątki w kwalifikacjach i uzyskać kolejne punkty w wyścigu.
Przestronny tor pod Szanghajem zrobił na nas ogromne wrażenie także podczas drugiej wizyty na tym obiekcie, w 2005 r. Organizacja rundy mistrzostw świata w Chinach otworzyła nowe możliwości przed firmami związanymi z Formuła 1. Chiński rynek to ogromny potencjał dla BMW Group, ze wzrostem w wysokości 36% w 2005 r. i 41% w 2006 r. BMW ma w Chinach swoją fabrykę, gdzie powstają modele Serii 3 i Serii 5".
Willy Rampf, dyrektor techniczny d/s nadwozia:
"Szanghaj to jeden z torów, które stawiają wysokie wymagania przed aerodynamiką samochodów, głównie ze względu na zmianę silników na V8. Długie proste i szeroka nawierzchnia sprawiają, że łatwo tu wyprzedzać - o ile dysponuje się wysoką prędkością na prostych. Zbyt mały docisk aerodynamiczny sprawi jednak, że straci się szybkość w wolnych i średnich zakrętach. W ostatnich tygodniach prowadziliśmy intensywne prace w tunelu aerodynamicznym i wprowadzimy parę modyfikacji, które powinny pozwolić nam na utrzymanie tendencji wzrostowej. Trzeci kierowca będzie miał szczególnie ważną rolę w piątek, jeśli chodzi o wypracowanie ustawień które zapewnią nam dobry występ w kwalifikacji i solidne, równe czasy okrążeń w samym wyścigu".
Fakty i liczby
Tor/Data | Shanghai International Circuit/1 października 2006 |
Czas startu (lokalny/GMT) | 14:00 czas lokalny, 08:00 czas środkowoeuropejski |
Okrążenie/Długość wyścigu | 5,451 km/305,066 km (56 okrążeń) |
Zwycięzca 2005 | Fernando Alonso (Mild Seven Renault F1 Team), 1h39m53,618 |
Pole position 2005 | Fernando Alonso (Mild Seven Renault F1 Team), 1:34,080 |
Najszybsze okrążenie 2005 | Kimi Räikkönen (West McLaren Mercedes), 1:33,242 |
Rekord toru | Michael Schumacher (Scuderia Ferrari Marlboro),1.32,238 (2004) |
&,../tory/shanghai.jpg,,
Kierowca | Nick Heidfeld | Robert Kubica | Sebastian Vettel |
---|---|---|---|
Data urodzin | 10.05.1977 | 07.12.1984 | 03.07.1987 |
Miejsce urodzin | Mönchengladbach/Niemcy | Kraków/Polska | Heppenheim/Niemcy |
Narodowość | Niemiec | Polak | Niemiec |
Zamieszkały | Stäfa, Szwajcaria | Kraków, Polska | Heppenheim/Niemcy |
Stan cywilny | Dziewczyna Patricia Papen, córka Juni | Kawaler | Kawaler |
Wzrost | 164 cm | 184 cm | 176 cm |
Waga | 59 kg | 73 kg | 62 kg |
Debiut w F1 | 2000, Melbourne | 2006, Budapeszt | 2006, Stambuł |
Starty w GP | 113 | 3 | - |
Udział w GP | 115 | 3 | - |
Pole position | 1 | - | - |
Wygrane | - | - | - |
Miejsca na podium | 5 | 1 | - |
Najszybsze okrążenia | - | - | - |
Najlepsze miejsce w mistrzostwach | 8 | - | - |
Zdobyte punkty | 76 | - | - |
Punkty w sezonie 2006 | 20 | 6 | - |
Kierowca | Nick Heidfeld | Jacques Villeneuve | ||||
Kwalifikacje | Wyścig | Punkty | Kwalifikacje | Wyścig | Punkty | |
GP Bahrajnu | 10. | 12. | - | 11. | nie ukończył | - |
GP Malezji | 15. | nie ukończył | - | 14. | 7. | 2 |
GP Australii | 8. | 4. | 5 | 9. | 6. | 3 |
GP San Marino | 15. | 13. | - | 12. | 12. | - |
GP Europy | 15. | 10. | - | 9. | 8. | 1 |
GP Hiszpanii | 10. | 8. | 1 | 14. | 12. | - |
GP Monako | 16. | 7. | 2 | 15. | 14. | - |
GP Wlk. Brytanii | 9. | 7. | 2 | 10. | 8. | 1 |
GP Kanady | 13. | 7. | 2 | 11. | nie ukończył | - |
GP USA | 10. | nie ukończył | - | 6. | nie ukończył | - |
GP Francji | 16. | 8. | 1 | 14. | 11. | - |
GP Niemiec | 12. | nie ukończył | - | 18. | nie ukończył | - |
Kierowca | Nick Heidfeld | Robert Kubica | ||||
GP Węgier | 11. | 3. | 6 | 10. | dyskw. (7.) | - |
GP Turcji | 6. | 14. | - | 9. | 12. | - |
GP Włoch | 3. | 8. | 1 | 7. | 3. | 6 |
Po piętnastu wyścigach zespół BMW Sauber F1 Team zajmuje 5. miejsce w mistrzostwach świata konstruktorów, z 33 punktami na koncie.
Historia toru
Ogrom toru w Szanghaju przytłacza każdy inny obiekt w Formule 1 - to oznacza długie spacery. Tor otwarto w 2004 r. po 18 miesiącach budowy. W bagno o obszarze 5,3 km2 wbito betonowe słupy o długości od 40 do 80 metrów, od góry przykrywając je metrową warstwą polistyrenu oraz ziemią. Tor został zaprojektowany przez niemieckiego architekta Hermanna Tilke, którego dziełem są także między innymi tory w Bahrajnie, Turcji i Malezji.
Trudno ocenić czas podróży z miasta na tor. W zależności od położenia hotelu, dojazd może zająć od niewiele ponad pół godziny do nawet trzech godzin w czasie szczytu.
Tor składa się z siedmiu prawym i siedmiu lewych zakrętów. Najdłuższa prosta to nie prosta startowa, ale odcinek między zakrętami 13 i 14, gdzie samochody jadą pełnym gazem przez dobre 1300 metrów.
Układ toru oparty jest na chińskim znaku Shang, oznaczającym "góra" lub "powyżej", a futurystyczne budynki boksów i trybun udają tradycyjne chińskie budowle. Tor może pomieścić 200 000 widzów.
Szanghaj, miasto portowe i strefa wolnego handlu na wschodnim wybrzeżu kraju w pobliżu delty rzeki Yangcy, to najszybciej rozwijające się chińskie miasto. W granicach administracyjnych Szanghaju żyje ponad 18 milionów mieszkańców, z czego ponad połowa w samym mieście.
Źródło: Polskie Biuro Prasowe Roberta Kubicy
KOMENTARZE