GP Chin: Zapowiedź wyścigu - BMW Sauber
 Mistrzostwa świata Formuły 1 wkraczają w decydująca fazę 
26.09.0614:21
1696wyświetlenia
Grand Prix Chin
29 września - 1 października 2006 r.
Szesnasta runda mistrzostw świata (z osiemnastu)
Zapowiedź

Mistrzostwa świata Formuły 1 wkraczają w decydująca fazę. Do końca sezonu 2006 pozostały już tylko trzy wyścigi. Po odwiedzeniu Chin i Japonii w zaledwie tygodniowym odstępie, zespoły polecą do Brazylii i tam po kolejnych dwóch tygodniach zostanie rozegrana ostatnia runda sezonu.
Te trzy tory mają ze sobą niewiele wspólnego. Ciasne obiekty w Japonii i Brazylii kontrastują z przestronnym, nowoczesnym Shanghai International Circuit. Infrastruktura położonego na przedmieściach Szanghaju toru jest oszałamiająca, a pomysłowy układ toru niesie ze sobą liczne wyzwania dla kierowców.
Zespół BMW Sauber F1 Team ukończył w punktowanej ósemce 13 spośród 15 rozegranych dotychczas wyścigów i przekroczył własne oczekiwania, zdobywając dwukrotnie miejsce na podium. Zespół przygotowywał się do azjatyckich startów podczas trzydniowej sesji testowej na torze Jerez i spodziewa się znów walki o kolejne punkty w klasyfikacji mistrzostw świata.
Sebastian Vettel, który był trzecim kierowcą zespołu BMW Sauber F1 Team w Turcji i we Włoszech, będzie pełnił taką samą rolę w wyścigach w Chinach, Japonii i Brazylii.
Nick Heidfeld:
"Dopiero drugi raz będę się ścigał w Szanghaju, bo rok temu leczyłem kontuzję i opuściłem wyścig. Mój pierwszy start tutaj był wspaniałym doświadczeniem. Szanghaj to fascynujące miasto, a atmosfera w położonej nad rzeką dzielnicy jest szczególna. To także miejsce pełne kontrastów. Z jednej strony mamy supernowoczesne i jedno z najszybciej rozwijających się miast świata, a kilka metrów dalej ludzie żyją w nędzy i nie mają nawet toalet w domach.
Sam tor robi wrażenie. Mimo, że jest na wskroś nowoczesny, wciąż ma charakter. Już podczas pierwszej wizyty miałem wrażenie, że bywałem tu od zawsze - po prostu dobrze się tam czuję. Pierwszy zakręt po prostej startowej jest dość niezwykły. Dojeżdżasz z dużą prędkością i na wejściu nie odejmujesz gazu. Potem jednak łuk się zacieśnia coraz bardziej i w końcu musisz zredukować aż do dwójki".
Robert Kubica:
"Nie mogę się doczekać wyścigu w Szanghaju. Po raz pierwszy wystartuję w wyścigu poza Europą. Ścigałem się już w Chinach, ale miało to miejsce na terenie byłej portugalskiej kolonii w Makao. Tamtejszy tor uliczny jest zdecydowanie moim ulubionym obiektem. W 2004 i 2005 r. ukończyłem tu legendarny wyścig Formuły 3 na drugim miejscu. Układ toru w Szanghaju wygląda bardzo interesująco, cechą charakterystyczną jest kilka bardzo oryginalnych zakrętów.
Jeżdżąc tu po raz pierwszy będę mógł skorzystać z dotychczasowego doświadczenia zgromadzonego podczas startów w Formule 1. To będzie mój czwarty start i mam nadzieję na sukces.
Chińska mentalność bardzo różni się od europejskiej, ale z poprzednich pobytów tutaj zachowałem bardzo dobre wspomnienia. Cieszę się, że znów odwiedzę ten kraj. Przylatuję do Szanghaju tydzień wcześniej, by przyzwyczaić się nie tylko do zmiany czasu i do upałów, ale także do otoczenia".
Sebastian Vettel:
"Kiedy myślę o Chinach, przychodzą mi do głowy mali ludzie, Wielki Mur, tania elektronika, zupełnie obcy język i kultura oraz pismo, które nic mi nie mówi. Dotychczas byłem tylko w Hongkongu i w Makao. Hongkong dziwnie pachnie, ale samo miasto jest ładne. Jest tam Aleja Sław podobna do tej w Hollywood, z odciskami dłoni takich ludzi jak Jackie Chan. Makao to jeden z moich ulubionych torów, ale poza tym nie widziałem nic z tego ogromnego kraju, zamieszkałego przez tak wielu ludzi. Miło byłoby zobaczyć coś poza samymi miastami.
Tor jest nowy i wygląda na niełatwy. Widziałem w telewizji, jak kierowcy popełniają dużo błędów. Jest tu szybka prosta, potem następna i ciasny nawrót. Trudno będzie odnaleźć właściwe punkty hamowania. Spodziewam się zdobycia kolejnych nowych doświadczeń w Chinach".
Mario Theissen, dyrektor BMW Motorsport:
"Nasze wyniki w trzech ostatnich wyścigach pokazują, że jesteśmy na krzywej wznoszącej. Trzeci czas Nicka w kwalifikacjach na Monzy i dwa finisze na podium - Nick na Węgrzech i Robert we Włoszech - to o wiele lepsze wyniki niż mogliśmy oczekiwać w pierwszym sezonie startów. To wciąż nowe doświadczenie dla zespołu - pozdrawiać naszego kierowcę stojącego na podium. Ale to wspaniałe uczucie!
Trzy wyścigi przed końcem sezonu jesteśmy na piątym miejscu w mistrzostwach konstruktorów. To także więcej niż się spodziewaliśmy, ale obrona tej pozycji nie będzie łatwa. Pozostałe w kalendarzu tory to zupełnie różne wyzwania od tego, z czym mieliśmy do czynienia na Monzy, gdzie szło nam tak dobrze. Teraz celem jest utrzymanie wysokiej formy podczas azjatyckich wyścigów, znów wejść do pierwszej dziesiątki w kwalifikacjach i uzyskać kolejne punkty w wyścigu.
Przestronny tor pod Szanghajem zrobił na nas ogromne wrażenie także podczas drugiej wizyty na tym obiekcie, w 2005 r. Organizacja rundy mistrzostw świata w Chinach otworzyła nowe możliwości przed firmami związanymi z Formuła 1. Chiński rynek to ogromny potencjał dla BMW Group, ze wzrostem w wysokości 36% w 2005 r. i 41% w 2006 r. BMW ma w Chinach swoją fabrykę, gdzie powstają modele Serii 3 i Serii 5".
Willy Rampf, dyrektor techniczny d/s nadwozia:
"Szanghaj to jeden z torów, które stawiają wysokie wymagania przed aerodynamiką samochodów, głównie ze względu na zmianę silników na V8. Długie proste i szeroka nawierzchnia sprawiają, że łatwo tu wyprzedzać - o ile dysponuje się wysoką prędkością na prostych. Zbyt mały docisk aerodynamiczny sprawi jednak, że straci się szybkość w wolnych i średnich zakrętach. W ostatnich tygodniach prowadziliśmy intensywne prace w tunelu aerodynamicznym i wprowadzimy parę modyfikacji, które powinny pozwolić nam na utrzymanie tendencji wzrostowej. Trzeci kierowca będzie miał szczególnie ważną rolę w piątek, jeśli chodzi o wypracowanie ustawień które zapewnią nam dobry występ w kwalifikacji i solidne, równe czasy okrążeń w samym wyścigu".
Fakty i liczby
&,../tory/shanghai.jpg,,
Po piętnastu wyścigach zespół BMW Sauber F1 Team zajmuje 5. miejsce w mistrzostwach świata konstruktorów, z 33 punktami na koncie.
Historia toru
Ogrom toru w Szanghaju przytłacza każdy inny obiekt w Formule 1 - to oznacza długie spacery. Tor otwarto w 2004 r. po 18 miesiącach budowy. W bagno o obszarze 5,3 km2 wbito betonowe słupy o długości od 40 do 80 metrów, od góry przykrywając je metrową warstwą polistyrenu oraz ziemią. Tor został zaprojektowany przez niemieckiego architekta Hermanna Tilke, którego dziełem są także między innymi tory w Bahrajnie, Turcji i Malezji.
Trudno ocenić czas podróży z miasta na tor. W zależności od położenia hotelu, dojazd może zająć od niewiele ponad pół godziny do nawet trzech godzin w czasie szczytu.
Tor składa się z siedmiu prawym i siedmiu lewych zakrętów. Najdłuższa prosta to nie prosta startowa, ale odcinek między zakrętami 13 i 14, gdzie samochody jadą pełnym gazem przez dobre 1300 metrów.
Układ toru oparty jest na chińskim znaku Shang, oznaczającym "góra" lub "powyżej", a futurystyczne budynki boksów i trybun udają tradycyjne chińskie budowle. Tor może pomieścić 200 000 widzów.
Szanghaj, miasto portowe i strefa wolnego handlu na wschodnim wybrzeżu kraju w pobliżu delty rzeki Yangcy, to najszybciej rozwijające się chińskie miasto. W granicach administracyjnych Szanghaju żyje ponad 18 milionów mieszkańców, z czego ponad połowa w samym mieście.
Źródło: Polskie Biuro Prasowe Roberta Kubicy
29 września - 1 października 2006 r.
Szesnasta runda mistrzostw świata (z osiemnastu)
Zapowiedź

Mistrzostwa świata Formuły 1 wkraczają w decydująca fazę. Do końca sezonu 2006 pozostały już tylko trzy wyścigi. Po odwiedzeniu Chin i Japonii w zaledwie tygodniowym odstępie, zespoły polecą do Brazylii i tam po kolejnych dwóch tygodniach zostanie rozegrana ostatnia runda sezonu.
Te trzy tory mają ze sobą niewiele wspólnego. Ciasne obiekty w Japonii i Brazylii kontrastują z przestronnym, nowoczesnym Shanghai International Circuit. Infrastruktura położonego na przedmieściach Szanghaju toru jest oszałamiająca, a pomysłowy układ toru niesie ze sobą liczne wyzwania dla kierowców.
Zespół BMW Sauber F1 Team ukończył w punktowanej ósemce 13 spośród 15 rozegranych dotychczas wyścigów i przekroczył własne oczekiwania, zdobywając dwukrotnie miejsce na podium. Zespół przygotowywał się do azjatyckich startów podczas trzydniowej sesji testowej na torze Jerez i spodziewa się znów walki o kolejne punkty w klasyfikacji mistrzostw świata.
Sebastian Vettel, który był trzecim kierowcą zespołu BMW Sauber F1 Team w Turcji i we Włoszech, będzie pełnił taką samą rolę w wyścigach w Chinach, Japonii i Brazylii.
Nick Heidfeld:
"Dopiero drugi raz będę się ścigał w Szanghaju, bo rok temu leczyłem kontuzję i opuściłem wyścig. Mój pierwszy start tutaj był wspaniałym doświadczeniem. Szanghaj to fascynujące miasto, a atmosfera w położonej nad rzeką dzielnicy jest szczególna. To także miejsce pełne kontrastów. Z jednej strony mamy supernowoczesne i jedno z najszybciej rozwijających się miast świata, a kilka metrów dalej ludzie żyją w nędzy i nie mają nawet toalet w domach.
Sam tor robi wrażenie. Mimo, że jest na wskroś nowoczesny, wciąż ma charakter. Już podczas pierwszej wizyty miałem wrażenie, że bywałem tu od zawsze - po prostu dobrze się tam czuję. Pierwszy zakręt po prostej startowej jest dość niezwykły. Dojeżdżasz z dużą prędkością i na wejściu nie odejmujesz gazu. Potem jednak łuk się zacieśnia coraz bardziej i w końcu musisz zredukować aż do dwójki".
Robert Kubica:
"Nie mogę się doczekać wyścigu w Szanghaju. Po raz pierwszy wystartuję w wyścigu poza Europą. Ścigałem się już w Chinach, ale miało to miejsce na terenie byłej portugalskiej kolonii w Makao. Tamtejszy tor uliczny jest zdecydowanie moim ulubionym obiektem. W 2004 i 2005 r. ukończyłem tu legendarny wyścig Formuły 3 na drugim miejscu. Układ toru w Szanghaju wygląda bardzo interesująco, cechą charakterystyczną jest kilka bardzo oryginalnych zakrętów.
Jeżdżąc tu po raz pierwszy będę mógł skorzystać z dotychczasowego doświadczenia zgromadzonego podczas startów w Formule 1. To będzie mój czwarty start i mam nadzieję na sukces.
Chińska mentalność bardzo różni się od europejskiej, ale z poprzednich pobytów tutaj zachowałem bardzo dobre wspomnienia. Cieszę się, że znów odwiedzę ten kraj. Przylatuję do Szanghaju tydzień wcześniej, by przyzwyczaić się nie tylko do zmiany czasu i do upałów, ale także do otoczenia".
Sebastian Vettel:
"Kiedy myślę o Chinach, przychodzą mi do głowy mali ludzie, Wielki Mur, tania elektronika, zupełnie obcy język i kultura oraz pismo, które nic mi nie mówi. Dotychczas byłem tylko w Hongkongu i w Makao. Hongkong dziwnie pachnie, ale samo miasto jest ładne. Jest tam Aleja Sław podobna do tej w Hollywood, z odciskami dłoni takich ludzi jak Jackie Chan. Makao to jeden z moich ulubionych torów, ale poza tym nie widziałem nic z tego ogromnego kraju, zamieszkałego przez tak wielu ludzi. Miło byłoby zobaczyć coś poza samymi miastami.
Tor jest nowy i wygląda na niełatwy. Widziałem w telewizji, jak kierowcy popełniają dużo błędów. Jest tu szybka prosta, potem następna i ciasny nawrót. Trudno będzie odnaleźć właściwe punkty hamowania. Spodziewam się zdobycia kolejnych nowych doświadczeń w Chinach".
Mario Theissen, dyrektor BMW Motorsport:
"Nasze wyniki w trzech ostatnich wyścigach pokazują, że jesteśmy na krzywej wznoszącej. Trzeci czas Nicka w kwalifikacjach na Monzy i dwa finisze na podium - Nick na Węgrzech i Robert we Włoszech - to o wiele lepsze wyniki niż mogliśmy oczekiwać w pierwszym sezonie startów. To wciąż nowe doświadczenie dla zespołu - pozdrawiać naszego kierowcę stojącego na podium. Ale to wspaniałe uczucie!
Trzy wyścigi przed końcem sezonu jesteśmy na piątym miejscu w mistrzostwach konstruktorów. To także więcej niż się spodziewaliśmy, ale obrona tej pozycji nie będzie łatwa. Pozostałe w kalendarzu tory to zupełnie różne wyzwania od tego, z czym mieliśmy do czynienia na Monzy, gdzie szło nam tak dobrze. Teraz celem jest utrzymanie wysokiej formy podczas azjatyckich wyścigów, znów wejść do pierwszej dziesiątki w kwalifikacjach i uzyskać kolejne punkty w wyścigu.
Przestronny tor pod Szanghajem zrobił na nas ogromne wrażenie także podczas drugiej wizyty na tym obiekcie, w 2005 r. Organizacja rundy mistrzostw świata w Chinach otworzyła nowe możliwości przed firmami związanymi z Formuła 1. Chiński rynek to ogromny potencjał dla BMW Group, ze wzrostem w wysokości 36% w 2005 r. i 41% w 2006 r. BMW ma w Chinach swoją fabrykę, gdzie powstają modele Serii 3 i Serii 5".
Willy Rampf, dyrektor techniczny d/s nadwozia:
"Szanghaj to jeden z torów, które stawiają wysokie wymagania przed aerodynamiką samochodów, głównie ze względu na zmianę silników na V8. Długie proste i szeroka nawierzchnia sprawiają, że łatwo tu wyprzedzać - o ile dysponuje się wysoką prędkością na prostych. Zbyt mały docisk aerodynamiczny sprawi jednak, że straci się szybkość w wolnych i średnich zakrętach. W ostatnich tygodniach prowadziliśmy intensywne prace w tunelu aerodynamicznym i wprowadzimy parę modyfikacji, które powinny pozwolić nam na utrzymanie tendencji wzrostowej. Trzeci kierowca będzie miał szczególnie ważną rolę w piątek, jeśli chodzi o wypracowanie ustawień które zapewnią nam dobry występ w kwalifikacji i solidne, równe czasy okrążeń w samym wyścigu".
Fakty i liczby
| Tor/Data | Shanghai International Circuit/1 października 2006 | 
| Czas startu (lokalny/GMT) | 14:00 czas lokalny, 08:00 czas środkowoeuropejski | 
| Okrążenie/Długość wyścigu | 5,451 km/305,066 km (56 okrążeń) | 
| Zwycięzca 2005 | Fernando Alonso (Mild Seven Renault F1 Team), 1h39m53,618 | 
| Pole position 2005 | Fernando Alonso (Mild Seven Renault F1 Team), 1:34,080 | 
| Najszybsze okrążenie 2005 | Kimi Räikkönen (West McLaren Mercedes), 1:33,242 | 
| Rekord toru | Michael Schumacher (Scuderia Ferrari Marlboro),1.32,238 (2004) | 
&,../tory/shanghai.jpg,,
| Kierowca | Nick Heidfeld | Robert Kubica | Sebastian Vettel | 
|---|---|---|---|
| Data urodzin | 10.05.1977 | 07.12.1984 | 03.07.1987 | 
| Miejsce urodzin | Mönchengladbach/Niemcy | Kraków/Polska | Heppenheim/Niemcy | 
| Narodowość | Niemiec | Polak | Niemiec | 
| Zamieszkały | Stäfa, Szwajcaria | Kraków, Polska | Heppenheim/Niemcy | 
| Stan cywilny | Dziewczyna Patricia Papen, córka Juni  | Kawaler | Kawaler | 
| Wzrost | 164 cm | 184 cm | 176 cm | 
| Waga | 59 kg | 73 kg | 62 kg | 
| Debiut w F1 | 2000, Melbourne | 2006, Budapeszt | 2006, Stambuł | 
| Starty w GP | 113 | 3 | - | 
| Udział w GP | 115 | 3 | - | 
| Pole position | 1 | - | - | 
| Wygrane | - | - | - | 
| Miejsca na podium | 5 | 1 | - | 
| Najszybsze okrążenia | - | - | - | 
| Najlepsze miejsce w mistrzostwach  | 8 | - | - | 
| Zdobyte punkty | 76 | - | - | 
| Punkty w sezonie 2006 | 20 | 6 | - | 
| Kierowca | Nick Heidfeld | Jacques Villeneuve | ||||
| Kwalifikacje | Wyścig | Punkty | Kwalifikacje | Wyścig | Punkty | |
| GP Bahrajnu | 10. | 12. | - | 11. | nie ukończył | - | 
| GP Malezji | 15. | nie ukończył | - | 14. | 7. | 2 | 
| GP Australii | 8. | 4. | 5 | 9. | 6. | 3 | 
| GP San Marino | 15. | 13. | - | 12. | 12. | - | 
| GP Europy | 15. | 10. | - | 9. | 8. | 1 | 
| GP Hiszpanii | 10. | 8. | 1 | 14. | 12. | - | 
| GP Monako | 16. | 7. | 2 | 15. | 14. | - | 
| GP Wlk. Brytanii | 9. | 7. | 2 | 10. | 8. | 1 | 
| GP Kanady | 13. | 7. | 2 | 11. | nie ukończył | - | 
| GP USA | 10. | nie ukończył | - | 6. | nie ukończył | - | 
| GP Francji | 16. | 8. | 1 | 14. | 11. | - | 
| GP Niemiec | 12. | nie ukończył | - | 18. | nie ukończył | - | 
| Kierowca | Nick Heidfeld | Robert Kubica | ||||
| GP Węgier | 11. | 3. | 6 | 10. | dyskw. (7.) | - | 
| GP Turcji | 6. | 14. | - | 9. | 12. | - | 
| GP Włoch | 3. | 8. | 1 | 7. | 3. | 6 | 
Po piętnastu wyścigach zespół BMW Sauber F1 Team zajmuje 5. miejsce w mistrzostwach świata konstruktorów, z 33 punktami na koncie.
Historia toru
Ogrom toru w Szanghaju przytłacza każdy inny obiekt w Formule 1 - to oznacza długie spacery. Tor otwarto w 2004 r. po 18 miesiącach budowy. W bagno o obszarze 5,3 km2 wbito betonowe słupy o długości od 40 do 80 metrów, od góry przykrywając je metrową warstwą polistyrenu oraz ziemią. Tor został zaprojektowany przez niemieckiego architekta Hermanna Tilke, którego dziełem są także między innymi tory w Bahrajnie, Turcji i Malezji.
Trudno ocenić czas podróży z miasta na tor. W zależności od położenia hotelu, dojazd może zająć od niewiele ponad pół godziny do nawet trzech godzin w czasie szczytu.
Tor składa się z siedmiu prawym i siedmiu lewych zakrętów. Najdłuższa prosta to nie prosta startowa, ale odcinek między zakrętami 13 i 14, gdzie samochody jadą pełnym gazem przez dobre 1300 metrów.
Układ toru oparty jest na chińskim znaku Shang, oznaczającym "góra" lub "powyżej", a futurystyczne budynki boksów i trybun udają tradycyjne chińskie budowle. Tor może pomieścić 200 000 widzów.
Szanghaj, miasto portowe i strefa wolnego handlu na wschodnim wybrzeżu kraju w pobliżu delty rzeki Yangcy, to najszybciej rozwijające się chińskie miasto. W granicach administracyjnych Szanghaju żyje ponad 18 milionów mieszkańców, z czego ponad połowa w samym mieście.
Źródło: Polskie Biuro Prasowe Roberta Kubicy
KOMENTARZE