F1 2019: podstawowe informacje na temat nowego sezonu

Rozpoczynamy rok przedstawieniem kluczowych danych na temat kolejnej edycji mistrzostw świata.
01.01.1912:19
Nataniel Piórkowski
6443wyświetlenia


Witamy w 2019 roku i zapraszamy do zapoznania się z najważniejszymi informacjami na temat nadchodzącego sezonu Formuły 1. Od pierwszego wyścigu dzielą nas 74 dni.

Składy zespołów



W porównaniu do poprzednich sezonów, tym razem na rynku kierowców doszło do bardzo dużych zmian. Co ciekawe lista startowa na sezon 2019 została sfinalizowana już pod koniec listopada.

Dla fanów z Polski najważniejszą informacją było z całą pewnością potwierdzenie powrotu Roberta Kubicy do ścigania w Formule 1. Polak, dla którego ostatnim startem pozostaje GP Abu Zabi 2010, związał się z Williamsem, z którym w ubiegłym sezonie współpracował jako kierowca rezerwowy i testowy. Zespołowym kolegą krakowianina będzie protegowany Mercedesa - George Russell.

W większości ekip także doszło do zmian kadrowych. Tylko ośmiu kierowców z ubiegłorocznej stawki nie zmieniło zimą pracodawcy. Składy zachowają jedynie Mercedes (Lewis Hamilton i Valtteri Bottas) oraz Haas (Romain Grosjean i Kevin Magnussen). W Ferrari miejsce Kimiego Raikkonena zajmie wschodząca gwiazda F1 - Charles Leclerc. W Red Bullu, który będzie korzystał z jednostek napędowych Hondy, w miejsce Daniela Ricciardo pojawi się Pierre Gasly. Latem Australijczyk zdecydował się na przyjęcie oferty Renault, gdzie jego partnerem będzie Nico Hulkenberg.

Ekipa znana obecnie pod nazwą Racing Point rozpocznie pierwszy pełen sezon startów w nowych barwach z duetem Stroll-Perez. Sauber postawił na mieszankę doświadczenia i młodzieńczego entuzjazmu zatrudniając Raikkonena i Antonio Giovinazziego. Nowe otwarcie czeka także McLarena, gdzie będą ścigać się Carlos Sainz i najmłodszy kierowca w stawce, 19-letni Lando Norris. Dwukrotny mistrz świata - Fernando Alonso zdecydował się co prawda na odejście z F1, ale już mówi się o tym, że mógłby przetestować wiosną nowy bolid MCL34. Do Toro Rosso wraca z kolei "rosyjska torpeda" Daniił Kwiat. Po drugiej stronie garażu stajni z Faenzy swój bolid będzie ustawiał Alexander Albon.

LogoZespół/silnikNar. Pierwszy kierowcaNar. Drugi kierowcaKierowcy testowi
Mercedes
(Mercedes)
44. Lewis Hamilton77. Valtteri BottasEsteban Ocon
Stoffel Vandoorne
Ferrari
(Ferrari)
5. Sebastian Vettel16. Charles Leclerc-
Red Bull
(Honda)
10. Pierre Gasly33. Max Verstappen-
Renault
(Renault)
3. Daniel Ricciardo27. Nico Hulkenberg-
Haas
(Ferrari)
8. Romain Grosjean20. Kevin MagnussenPietro Fittipladi
McLaren
(Renault)
4. Lando Norris55. Carlos SainzSergio Sette Camara
Racing Point
(Mercedes)
11. Sergio Perez18. Lance StrollEsteban Ocon
Sauber
(Ferrari)
7. Kimi Raikkonen99. Antonio GiovinazziMarcus Ericsson
Toro Rosso
(Honda)
23. Alexander Albon26. Daniił Kwiat-
Williams
(Mercedes)
63. George Russell88. Robert KubicaNicholas Latifi

Prezentacje bolidów



Do końca ubiegłego roku daty prezentacji bolidów na sezon 2019 oficjalnie ogłosiły dwa zespoły. Najnowsza konstrukcja Ferrari ujrzy światło dzienne 15 lutego. 12 lutego Renault przedstawi następcę modelu R.S.18. Dzień później nową identyfikację zaprezentuje w Kanadzie zespół zgłoszony do mistrzostw jako Racing Point. Oczekuje się, iż poznamy jego nową nazwę i barwy. Czy wtedy pokazany zostanie bolid stworzony dla Strolla i Pereza? Tego stajnia z Silverstone jednoznacznie nie potwierdziła.

Kalendarz prezentacji przed sezonem 2019
Bolid/SilnikDataGodzinaMiejsceDodatkowe informacje
Renault R.S.19
(Renault)
12.02Enstone,
internet
Racing Point
(Mercedes)
13.02Torontoprezentacja zespołu
Ferrari
(Ferrari)
15.02Maranello,
internet

Kalendarz przedsezonowych testów



Podobnie jak miało to miejsce w poprzednich latach zorganizowane zostaną dwie tury zimowych testów - obie odbędą się na Circuit de Catalunya pod Barceloną. Do października nie było pewne, gdzie odbędą się zimowe przygotowania. Zespoły poważnie brały pod uwagę przeniesienie zajęć do Jerez. Jeden z pomysłów zakładał nawet przeprowadzenie sesji w Bahrajnie, gdzie zapewnione byłyby dobre warunki pogodowe. Ostatecznie postanowiono pozostać przy sprawdzonym obiekcie w Montmelo.

Każda z tur testów potrwa cztery dni. Pierwszą zaplanowano w dniach 18-21 lutego. Druga ruszy 26 lutego i potrwa do pierwszego marca. Zajęcia wystartują mniej więcej tydzień wcześniej niż przed rokiem. Ma to związek z przesunięciem inaugurującego mistrzostwa GP Australii na połowę marca.

^kalendarz,2,2019

Kalendarz wyścigów



Nie doszło w nim do większych zmian w porównaniu z sezonem 2019. Ze względu na przyspieszenie startu kampanii i jednoczesne wydłużenie jej do pierwszego dnia grudnia, Liberty Media udało się uniknąć organizowania trzech wyścigów tydzień po tygodniu, przy jednoczesnym zachowaniu 21 eliminacji. Miejscami zamieniły się rundy w Stanach Zjednoczonych i Meksyku.

Grafik jest jednak ponownie krytykowany za łatwo rzucające się w oczy niedociągnięcia logistyczne. Pierwsze pozaeuropejskie wyścigi odbędą się w dwutygodniowych odstępach, przez co przedstawiciele mediów i zespołów będą musieli za każdym razem wracać na Stary Kontynent.

Nie zrezygnowano także z budzącej zastanowienie konfiguracji, w której bezpośrednio po GP Singapuru cyrk F1 udaje się do Soczi, by dwa tygodnie później ponownie obrać azjatycki kierunek podróżą na japońską Suzukę. Większych zmian w kalendarzu należy spodziewać się dopiero w 2020 roku.

Kalendarz wyścigów Formuły 1 na sezon 2019
DataGrand PrixFlagaTor
117.03AustraliiAlbert Park (uliczny)
131.03BahrajnuSakhir (nocny)
114.04ChinShanghai
128.04AzerbejdżanuBaku (uliczny)
112.05HiszpaniiCatalunya
126.05MonakoMonte Carlo (uliczny)
109.06KanadyMontreal (uliczny)
123.06FrancjiPaul Ricard
130.06AustriiRed Bull Ring
114.07Wielkiej BrytaniiSilverstone
128.07NiemiecHockenheim
104.08WęgierHungaroring
101.09BelgiiSpa-Francorchamps
108.09WłochMonza
122.09SingapuruMarina Bay (uliczny, nocny)
129.09RosjiSoczi
113.10JaponiiSuzuka
127.10MeksykuHermanos Rodriguez
103.11Stanów ZjednoczonychAustin
117.11BrazyliiInterlagos
101.12Abu ZabiYas Marina (nocny)

Zmiany w przepisach



Najważniejsze modyfikacje dotyczą pakietu aerodynamicznego bolidów, przyjęte w kwietniu ubiegłego roku. Dążąc do ograniczenia efektu jazdy w "brudnym powietrzu" i zwiększenia możliwości wyprzedzania, podjęto decyzję o uproszczeniu konstrukcji przedniego skrzydła, kanałów chłodzących hamulce oraz deflektorów. Zwiększona zostanie także efektywność działania DRS - dojdzie do tego poprzez poszerzenie i pogłębienie tylnego skrzydła.

Limit paliwa na wyścig wzrośnie ze 105 do 110 kilogramów. Wprowadzona zostanie także minimalna masa kierowcy. Przed pierwszym wyścigiem każdy z zawodników zostanie poddany ważeniu. Ci, którzy ważą poniżej 80 kilogramów będą zobligowani do zastosowania balastu, którego umiejscowienie jest ściśle wskazane w przepisach. Dzięki temu zespoły nie będą mogły czerpać korzyści z modyfikowania jego lokalizacji, starając się na przykład poprawić balans bolidu.

Jeśli więcej niż jeden kierowca otrzyma karę startu z końca stawki za wymianę jednostki napędowej, to ustawienie na polach będzie wyznaczana nie jak dotychczas w oparciu o moment zgłoszenia skorzystania z nowej części składowej delegatowi technicznemu, a o rezultaty z sesji kwalifikacyjnej. Ma to zachęcić kierowców, na których ciążą kary do aktywnego udziału w czasówce.

Opony



Przy okazji warto także zwrócić uwagę na nową generację opon Pirelli. Te odznaczają się większą trwałością, pozwalając kierowcom na podkręcenie tempa. Liczba mieszanek na suchy tor została ograniczona z siedmiu do pięciu. Na każde z Grand Prix dostarczone będą trzy z nich. Określane będą standardowymi nazwami i barwami: miękka (czerwona), pośrednia (żółta), twarda (biała).

Szef działu sportów motorowych Pirelli - Mario Isola, tak komentował zmiany w charakterystyce opon na sezon 2019: W bolidach będzie więcej paliwa, będą cięższe, ale dzięki temu kierowcy będą mogli nieco mniej skupiać się na zarządzaniu paliwem, w obawie że nie dojadą do mety. Musimy brać pod uwagę wszystkie cechy nowego pakietu. Więcej paliwa oznacza, że kierowca będzie mógł mocniej naciskać. Lepiej dać im ogumienie odznaczające się większą trwałością i regularnością osiągów, tak aby mogli walczyć o pozycję na torze, a nie poprzez podcięcia, nadcięcia i rywalizację w pit stopach. Postoje są częścią wyścigu, ale raczej wszyscy bardziej wolimy wyprzedzanie na torze.

Dobór mieszanek ogumienia na sezon 2019
Grand PrixMieszanka #1Mieszanka #2Mieszanka #3
AustraliiC2 (O)C3 (O)C4
BahrajnuC1 (O)C2 (O)C3
ChinC2 (O)C3 (O)C4
AzerbejdżanuC2 (O)C3 (O)C4

Punkty karne



Punkty karne na dobre zadomowiły się w Formule 1, jednak jak do tej pory żaden z kierowców nie zebrał 12 "oczek" w ciągu kalendarzowego roku i nie został zawieszony na jedno Grand Prix. Po ubiegłym sezonie najwięcej karnych oczek mają na koncie Max Verstappen z Red Bulla, Romain Grosjean z Haasa i Lance Stroll z Racing Point - wszyscy zgromadzili ich po siedem.

W najgorszej gorszej sytuacji jest Kanadyjczyk, któremu pierwsze trzy punkty zostaną anulowane dopiero 1 lipca. Verstappen pierwsze dwa straci w połowie kwietnia, a Grosjean 13 maja.

Z czystym kontem sezon rozpoczynają Lewis Hamilton, Charles Leclerc oraz nowi i powracający kierowcy.

Punkty karne kierowców F1
KierowcaZespółPunktyData anulowania najbliższych punktów
Max VerstappenRed Bull715.04.2019 (2 punkty)
Romain GrosjeanHaas713.05.2019 (2 punkty)
Lance StrollRacing Point701.07.2019 (3 punkty)
Brendon Hartley-608.04.2019 (4 punkty)
Siergiej Sirotkin-629.04.2019 (2 punkty)
Esteban Ocon-606.10.2019 (2 punkty)
Fernando Alonso-607.10.2019 (1 punkt)
Marcus Ericsson-514.04.2019 (3 punkty)
Sergio PerezRacing Point529.04.2019 (2 punkty)
Sebastian VettelFerrari524.06.2019 (2 punkty)
Nico HulkenbergRenault426.11.2018 (1 punkt)
Pierre GaslyRed Bull415.04.2019 (2 punkty)
Valtteri BottasMercedes429.07.2019 (2 punkty)
Stoffel Vandoorne-313.05.2019 (1 punkt)
Carlos SainzMcLaren322.07.2019 (2 punkty)
Daniel RicciardoRenault223.03.2019 (2 punkty)
Kevin MagnussenHaas229.04.2019 (2 punkty)
Kimi RaikkonenSauber208.07.2019 (2 punkty)
Na koniec życzymy naszym Czytelnikom wszystkiego najlepszego w 2019 roku i zapraszamy do śledzenia rywalizacji w nadchodzącym sezonie F1 wspólnie z [color=#3c88b8]Wyprzedź Mnie!.[/color]

KOMENTARZE

10
ymru
02.01.2019 08:39
Szkoda, że np. na Australię się nie pokusili o przydział z pominięciem jednego stopnia - C2-C3-C5.
Haifisch7734
01.01.2019 08:20
Osobiście też żałuję, że ujednolicają nazewnictwo w ramach wyścigów, zawsze lubiłem tę gamę kolorów opon :P
marios76
01.01.2019 07:24
@Mahilda111 Pewnie byli tacy naiwniacy :) Swiadomosc kibica rośnie, ale niektorym moze sie wydawac, ze kiedyś bylo prosciej pod tym wzgledem. Natomiast Pirelli na pewno chce byc czytelne.
paymey852
01.01.2019 04:26
@slipstream R.K wspominał że za czasów wojny oponiarskiej praktycznie nie jechał dwa razy na tej samej charakterystyce ogumienia :)
Mahilda111
01.01.2019 01:13
Dokładnie. Chyba nikt z was nie myślał, że Bridgestone przywoził do Monako tą samą miękką mieszankę co do Malezji. Te bolidy jechałyby wówczas prosto ze skręconymi kołami :P Pirelli można wiele zarzucić, ale na pewno nie to, że ma słabą komunikację z kibicami.
slipstream
01.01.2019 01:07
Ale wiecie że podobnie z oponami było za Bridgestona. Było kilka różnych mieszanek z których wybierali na wyścig dwie i oznaczali twarde, miękkie. Tylko wtedy nie było takiej informacji jak teraz od Pirelli jakie to dokładnie opony, więc każdy widział tylko opony "z paseczkiem" lub bez.
paymey852
01.01.2019 12:56
@Masio Jak by dalej było 7 mieszanek to wolał bym nową propozycje bo te nazwy ultra, hiper to mnie irytowały. Skoro jednak mamy tylko pięć mieszanek to co za problem nazwać "Super Twarda" i "Super Miękka".
Pauree
01.01.2019 12:05
A ja powiem tylko tyle: wielu punktów RK88 życzę wszystkim w tym nowym roku! :)
marios76
01.01.2019 12:01
@Masio Do d...y bylo q nie czytelne. Dla mnie tak, ale jak ktos wchodzi poogladac jeden z pierwszych wyscigow i slyszy miekkie czyli twarde itp. to jakas paranoja byla. Najlepsze bylo by nakazanie uzycia 3 mieszanek w wyscigu, a same opony, zeby byly mniej trwałe. (Na mniej okrazen dobre parametry) Duzo, duzo rotacji w skladach, a niektorym (Vettel) i tak nie pasuje. Ciesza powroty, moze uciesza debiuty, a przejscia i zmiany moga byc doplywem świeżej krwi w niektorych zespołach. Zapowaida sie fajny sezon, mam tylo nadzieje, ze konkurent pretendenta qytrzyma presję i mistrzostwa beda do konca. Milego sledzenia wszystkim :) PS Mam nadzieje, ze nic nie bedzie za bardzo zmieniane w przekazach i transmisji i każdy bedzie mogl oglądać?
Masio
01.01.2019 11:29
Nie podoba mi się zmiana oznaczeń opon. Dotychczas wszystko było jasne i czytelne, a to nowe to jakaś masakra. Jeszcze kolory pozmieniali...