Sauber zmienił nazwę na Alfa Romeo Racing

W zespole nie doszło do wprowadzenia nowej struktury właścicielskiej.
01.02.1910:56
Nataniel Piórkowski
6189wyświetlenia


Zespół startujący do ubiegłego sezonu w Formule 1 pod nazwą Sauber stanie się od tego roku ekipą Alfa Romeo Racing.

Umowa sponsorska z Sauberem była pierwszą znaczącą oznaką zaangażowania się Alfy Romeo w F1 od 1985 roku. Celem partnerstwa zawsze było rozszerzenie współpracy w obszarze technicznym.

Pomimo ogłoszonej w piątek zmiany nazwy, sugerującej kolejne zwiększenie wkładu Alfy Romeo w projekt F1, w ekipie z Hinwil nie doszło do zmian w strukturze właścicielskiej i zarządzającej.

Szef zespołu - Fred Vasseur, powiedział: Z przyjemnością ogłaszam, że będziemy ścigać się tym sezonie pod nazwą Alfa Romeo Racing. Po rozpoczęciu współpracy z naszym sponsorem tytularnym w 2018 roku, zespół dokonał fantastycznego progresu na płaszczyznach technicznej, komercyjnej i sportowej.

Zaowocowało to wzrostem motywacji każdego członka zespołu, niezależnie czy pracuje on na torze, czy w fabryce w Szwajcarii. Ciężka praca przyniosła efekty i znalazła odzwierciedlenie w naszych wynikach. Chcemy kontynuować rozwój każdego sektora naszej stajni, pozwalając naszej pasji do ścigania, technologii i projektom prowadzić nas w kierunku dalszego rozwoju.

Dyrektor generalny koncernu Fiat Chrysler Automobiles - Mike Manley, dodał: Alfa Romeo Racing to nowa nazwa z bogatą tradycją w F1. Jesteśmy dumni ze współpracy z Sauberem, dzięki której możemy zaprowadzić tradycję technicznej doskonałości i włoskiego rozmachu na szczyty sportów motorowych. Z Kimi Raikkonenem i Antonio Giovinazzim po jednej stronie alei serwisowej oraz z doświadczeniem Alfy Romeo i Saubera po drugiej, jesteśmy w Formule 1 po to, aby konkurować na wysokim poziomie.

KOMENTARZE

25
SirKamil
04.02.2019 11:25
[quote="bufcik"]Chodziło mi głównie o to, że z biegiem lat Sauber dostawał coraz więcej od Ferrari a co a tym idzie wsparcie z zewnątrz dało się mocno zauważyć po tym co wyprawiał Leclerc. Także czy Sauber takim do końca niezależnym konstruktorem jest teraz patrząc na to się dzieje...[/quote] Myślę, że źle rozumiałeś mój wpis. Celowo użyłem sformułowania "niezależny konstruktor" a nie "niezależny zespół", co z grubsza przesuwa języczek u wagi w stronę aspektów technicznych, zamiast politycznych czy ekonomicznych- nawet jeśli one zawsze mniej lub bardziej (tu clou: na różne sposoby) się zazębiają. Konkretyzując zaznaczyłem też o co chodzi- aby Sauber tak jak dotychczas a inaczej niż Haas, sam konstruował swoje bolidy, czyli w uproszczeniu podwozia, zawieszenia i aerodynamikę. To, że Sauber kupował, kupuje i będzie kupował zespoły napędowe, skrzynie biegów i hydraulikę jest faktem. Oni nigdy nie robili tego sami- nawet w czasie epizodu fabrycznego te elementy BMW rozwijało i produkowało u siebie w Monachium. Na tej samej zasadzie działa Racing Point i STR, których też (przynajmniej w ich dotychczasowej formie) nazywam niezależnymi konstruktorami, choć nie można powiedzieć aby STR było niezależnym zespołem.
kumien
02.02.2019 08:45
[quote="Matthias"]Poza tym, co już wymienił @slipstream, ciekawe czy będą jeździć na licencji włoskiej czy szwajcarskiej, i czy będą chcieli (w kontekście długoterminowym, rzecz jasna) przenosić fabrykę do Włoch. Albo do Anglii.[/quote] Mercedes nie przeniósł fabryki z UK do DE, bo nie każdy z zespołu się na to zgodzi.
bufcik
02.02.2019 07:51
@ SirKamil Być może ja nie wyraziłem się do końca jasno, [quote="SirKamil"]Sauber w drugiej połowie tamtego sezonu pokazał, że niezależny konstruktor z niewielkimi (jak na aktualną F1) zasobami, może jeździć szybciej, niż utrzymywanie przy życiu roczne Ferrari.[/quote] Chodziło mi głównie o to, że z biegiem lat Sauber dostawał coraz więcej od Ferrari a co a tym idzie wsparcie z zewnątrz dało się mocno zauważyć po tym co wyprawiał Leclerc. Także czy Sauber takim do końca niezależnym konstruktorem jest teraz patrząc na to się dzieje...
SirKamil
02.02.2019 12:46
[quote="bufcik"]Przecież od 2018 roku współpraca jeszcze bardziej się zacieśniła a skład kierowców Saubera na ten sezon mówi dużo. Może chcą odstawić Hassa na boczny tor...[/quote] Przepraszam, ale nie rozumiem powiązania tego wpisu z moim cytatem. [quote="ymru"]@slipstream @SirKamil Myślę, że jest nawet prawdopodobne, że obrandują wszystko Alfą i wtedy w tabeli znajdziemy: Sauber Motorsport AG(?) — Alfa Romeo Racing — Alfa Romeo -- Alfa Romeo[/quote] Znając kazusik TAG Heuer, możesz mieć rację.
Maciek znafca
01.02.2019 11:16
Świetna wiadomość. Zawsze to jakieś środki finansowe dla zespołu. Poza tym Raikkonen - Alfa Romeo jak to pięknie brzmi :)
ymru
01.02.2019 10:09
@slipstream @SirKamil Myślę, że jest nawet prawdopodobne, że obrandują wszystko Alfą i wtedy w tabeli znajdziemy: Sauber Motorsport AG(?) — Alfa Romeo Racing — Alfa Romeo -- Alfa Romeo @bufcik & Aeromis Haas pozostanie klientem, specyficznym, bo w szerokim zakresie, ale jednak tylko klientem, bo sam tak wybrał. Proponowali mu kilka razy, pewnie nawet wejście z marką AR zanim dogadali się z Sauberem, ale Haas woli pracować na własną markę. W tej sytuacji logiczne jest, że pakują się mocno w stajnię z Hinwil. Zyskują prawdziwie satelicki zespół na wzór układu RBR --> STR, jednocześnie czerpiąc korzyści ze sprzedaży dużej ilości części Haasowi. Może nawet kasą od amerykanów finansują operację Saubera i im się to ładnie bilansuje - wychodzą finansowo na zero, ale zyskują miejsce dla swoich juniorów, promocję marki AR i dużo więcej danych z testów niż tylko w przypadku dostarczania samej jednostki (to ostatnie zresztą odnosi się również do układu z Amerykanami). No i fabryka Saubera jest właściwie za miedzą, więc logistycznie to też dla nich super układ. Może nie tak jak odkup STR od byczków (na co puszki na pewno by nie poszły nie chcąc wzmacniać konkurenta), ale i tak lepiej niż wejście w którąś ze stajni z Wysp.
Aeromis
01.02.2019 08:12
@bufcik Coś w tym jest. Według starego planu Alfa Romeo miała się związać z Sauberem co się stało, a Maserati z Haaem, jednak ten wybrał niezależność w postaci Rich Energy - Marchionne: Umowa Haasa z Maserati byłaby dobra.
polek
01.02.2019 08:10
Szkoda. Kibicowałem Peterowi Sauberowi od debiutu stajni, a ostatnio temu, żeby choć jego dzieło odnosiło sukcesy jako w miarę niezależny team. Taki skok rozwojowy w 2018 roku, a teraz cóż - team przekształcił się w coś całkiem nowego, już nie będzie w nim widać śladu prywatnej, niezależnej inicjatywy. Alfa Romeo to zacna marka, ale jednak kolejny koncern.
bufcik
01.02.2019 07:52
@SirKamil [quote]Mam też nadzieję, że zespół nie stanie się konstruktorem-zombi na wzór Haasa. W końcu to właśnie Sauber w drugiej połowie tamtego sezonu pokazał, że niezależny konstruktor z niewielkimi (jak na aktualną F1) zasobami, może jeździć szybciej, niż utrzymywanie przy życiu roczne Ferrari.[/quote] Przecież od 2018 roku współpraca jeszcze bardziej się zacieśniła a skład kierowców Saubera na ten sezon mówi dużo. Może chcą odstawić Hassa na boczny tor...
Staszek2010
01.02.2019 05:06
@slipstream z tego co wiem w nazwie zespołu musi być nazwa nadwozia czy jakoś tak
slipstream
01.02.2019 03:03
@SirKamil Jasne, za pewnik zaproponowanej przezemnie zmiany nie przyjmuję i tutaj wydaje się bardziej kluczowe zachować Sauber Motorsport AG jako ciągłość właścicielską. Potrzeby chyba zmiany tego nie będzie i zwyczajnie osiągniemy sytuacją podobną do tej jaka zresztą była przez lata w rajdach i innych kategoriach, kiedy to firma M-Sport prowadziła fabryczny zespół Forda tudzież Prodrive prowadził ekipę Subaru w WRC czy też Aston Martina w wyścigach. Wciąż były to firmy niezależne w strukturze właścicielskiej, ale z ogromnym wsparciem budżetu z pominięciem w zamian ich nazwy w oficjalnych przekazach. I tak Sauber będzie po prostu taką firmą na wzór M-Sportu czy Prodrive'u prowadzącą team pod fabrycznym logotypem.
Matthias
01.02.2019 02:56
@bartoszcze To ogromny koncern z wielką ilością kasy. Mogą myśleć o nowej po paru latach, bo lokalizacja to jednak ważny czynnik.
SirKamil
01.02.2019 02:35
[quote="slipstream"] będzie wyglądać następująco: Sauber Motorsport AG — Alfa Romeo Racing — Sauber — Ferrari[/quote] Myślę, że bardziej tak: Sauber Motorsport AG(?) — Alfa Romeo Racing — Alfa Romeo — Ferrari Jestem prawie pewny, że między pełną nazwą zespołu (tą z komponentem komercyjnym, czyli w tym przypadku Alfa Romeo Racing), a nazwą podwozia (= konstruktora) musi występować wspólny mianownik. Konstruktor/zespół (w przekazie i tabelach) zmieni się na Alfę Romeo Ferrari. Nie wiem natomiast czy musi iść za tym również zmiana nazwy firmy, będącej właścicielem zespołu, zgłoszenia do mistrzostw świata F1 i licencji- dotychczas Sauber Motorsport AG.
bartoszcze
01.02.2019 01:43
@Matthias Przewiozą fabrykę przez Alpy czy samolotem przez Kanał?
Matthias
01.02.2019 01:30
Poza tym, co już wymienił @slipstream, ciekawe czy będą jeździć na licencji włoskiej czy szwajcarskiej, i czy będą chcieli (w kontekście długoterminowym, rzecz jasna) przenosić fabrykę do Włoch. Albo do Anglii.
slipstream
01.02.2019 12:53
Trochę to wygląda na zwykłe kupienie nazwy. Coś jak ze stadionami. Trochę to zagmatwane się robi, bo wychodzi na to że to będzie tylko nazwa komercyjna, a gdzieś tam głęboko w papierach w FIA nadal będzie to Sauber, wszak podmiot Sauber Motorsport AG istnieje nadal. Jednak sama FIA chyba nie jest tak rygorystyczna że nazwa konstruktora obowiązkowo widniała w nazwie komercyjnej zgłoszonego podmiotu. Wygląda więc na to, że po prostu zaktualizowana lista zgłoszeń (orginalna tutaj http://www.f1wm.pl/php/news_id-44247.html ) będzie wyglądać następująco: Sauber Motorsport AG — Alfa Romeo Racing — Sauber — Ferrari. Sauber w papierach musi zresztą pozostać, bo widzieliśmy w tym roku za sprawą Force India/Racing Point jakie cyrki formalne mogą się dziać jeśli zmienia się nazwa konstruktora i właściciela (a nie tylko nazwa zespołu). A tego zakładam nikt w Hinwil ani w Alfie nie chce. Czy dla samej ekipy z Hinwil taki ruch jest dobry? Teoretycznie chyba lepiej od wykupienia. W takim układzie jeśli ktoś w Alfie/FCA powie że zabiera zabawki zespół dalej ma ciągłość swojego istnienia, oczywiście z problemami braku budżetu, i to poważnymi na poziomie wycofania się kluczowego sponsora. Niemniej taki układ eliminuje potencjalne problemy z desperackim szukaniem chętnych na zakup zespołu i tym podobnej "biurokracji" mającej na celu w ogóle uratowanie istnienia.
SirKamil
01.02.2019 12:20
Układ wydaje się delikatny. Są właściciele zespołu ze swoim kapitałem jako podmiot- Longbow. Brand i nazwa należą do jeszcze innego podmiotu- Alfa. Pieniądze wykłada jeszcze inny podmiot- FCA. Fabryka, licencja i ogólne umocowanie prawne to zaś jeszcze inny podmiot, który choć zniknął z F1, w dalszym ciągu będzie formalnie istniał- Sauber. Choć lubię i szanuję markę Sauber, mam nadzieję, że podjęte zobowiązania są ze wszech miar długoterminowe i zabezpieczone. Mam tu na myśli choćby to, że nie dojdzie do nagłej zmiany strategii marketingowej w FCA i skasowania tej działki na marketing Alfy... lub generalnie Alfy... Mam też nadzieję, że zespół nie stanie się konstruktorem-zombi na wzór Haasa. W końcu to właśnie Sauber w drugiej połowie tamtego sezonu pokazał, że niezależny konstruktor z niewielkimi (jak na aktualną F1) zasobami, może jeździć szybciej, niż utrzymywanie przy życiu roczne Ferrari.
OldSeb
01.02.2019 10:55
Od czasu do czasu się pokazywał. Myślałem, że pełni jeszcze jakąś rolę.
Mahilda111
01.02.2019 10:46
@OldSeb Peter Sauber całkowicie wycofał się z życia zespołu w połowie 2016 roku.
OldSeb
01.02.2019 10:42
Ciekawe co z Panem Peterem Sauberem, wycofuje się z biznesu całkowicie czy będzie jeszcze się udzielał w jakieś roli?
Pavlos Le Paul
01.02.2019 10:20
W takim razie, po raz trzeci w Formule 1 pojawia nam się Alfa Romeo.
Sasilton
01.02.2019 10:13
Czyli marka Sauber znika z F1?
dancom
01.02.2019 10:13
Alfa Romeo - to mi się podoba.
Foryster
01.02.2019 10:12
WOW. Ale z drugiej strony, szkoda Saubera, choć on nadal gdzieś tam będzie w tle :)
cichy
01.02.2019 10:02
trochę szkoda.. od zawsze miałem sentyment do "Sauber" ;)