GP Japonii: zapowiedź wyścigu - BMW Sauber

Będzie to być może ostatnia impreza w najbliższej przyszłości na jednym z najlepszych torów F1
03.10.0611:16
BMW Sauber / Proximus
1425wyświetlenia
Grand Prix Japonii

6-8 października 2006 r.
Siedemnasta runda mistrzostw świata (z osiemnastu)

Zapowiedź


Ciąg dalszy azjatyckiego tournee. W najbliższą niedzielę, 8 października, będziemy świadkami być może ostatniej imprezy w najbliższej przyszłości na jednym z najlepszych torów Formuły 1. Zespół BMW Sauber F1 Team oczekuje wyścigu na torze Suzuka International Racing Course, gdzie rozegrana zostanie przedostatnia runda tegorocznych mistrzostw świata Formuły 1.

Nick Heidfeld:
"Nie mogę się doczekać wizyty na Suzuce. To mój ulubiony tor F1. Tym razem może to być trochę smutna okazja, bo możemy się już więcej nie ścigać na tym torze, jeśli do przyszłorocznego kalendarza wejdzie Fuji jako miejsce rozgrywania GP Japonii. Mam jednak nadzieję, że w Japonii będą odbywać się dwa wyścigi. Smutno będzie pożegnać się z tym wymagającym torem. Jego główna atrakcja to tak zwane "eski" - seria szybkich łuków za wyjazdem z boksów. To pięć zakrętów z rzędu, płynnie przechodzących jeden w drugi. Jazda po nich to niezła frajda, jeśli robisz to we właściwy sposób. Jeśli zepsujesz pierwszy zakręt, to już do końca sekwencji nie odzyskasz dobrego rytmu. W poniedziałek po Grand Prix Chin poleciałem do Tokio, odwiedzić przyjaciela. Tokio naprawdę robi wrażenie. Bardzo lubię japońskie jedzenie - pierwsze co przychodzi nam na myśl to sushi, które jest pyszne, ale poza tym japońska kuchnia oferuje wiele innych specjałów".

Robert Kubica:
"Do tej pory tylko raz byłem w Japonii, w 2000 r, na kartingowych mistrzostwach świata w Motegi. Nie znam toru Suzuka, choć wydaje się robić ogromne wrażenie - sprawdziłem to w grze komputerowej. Wygląda na bardzo wymagający i jazda po nim musi sprawiać przyjemność, dlatego już nie mogę się doczekać GP Japonii. Niestety nie miałem okazji jeździć innym bolidem po tym torze, ale i tak jestem pewien, że jazda wyścigówką Formuły 1 będzie niesamowitym przeżyciem".

Sebastian Vettel:
"Po Chinach nadszedł czas na kolejny, egzotyczny dla Europejczyków kraj. Język i styl życia są tu zupełnie inne. Cieszę się, że udajemy się wraz z zespołem do Japonii. Dla mnie to kraj wynalazców i przeróżnych elektronicznych gadżetów. Suzukę znam jak na razie tylko z gier video i wydaje mi się, że to niesamowity tor, zwłaszcza "eski". Na początku trudno będzie odnaleźć idealny tor jazdy i punkty hamowania. Wyobrażam sobie, że to tak samo wspaniały tor jak Spa, o ile nie lepszy".

Mario Theissen, dyrektor BMW Motorsport:
"Przyszłość Suzuki jako gospodarza GP Japonii jest niepewna i w sezonie 2006 być może po raz ostatni odwiedzamy ten tor. Szkoda, bo to jeden z najbardziej wymagających obiektów i kierowcy, a także kibice, bardzo bo lubią. Inżynierowie zajmujący się silnikami także muszą sprostać sporemu wyzwaniu, bo superszybki zakręt 130R stawia wysokie wymagania w zakresie właściwego obiegu oleju. Zmierzone przez nas przeciążenie boczne wynosi 6G i w takich warunkach dostawa oleju nie może być w żaden sposób zakłócona. Dla BMW Group wyścig o Grand Prix Japonii to kolejna w ciągu ośmiu dni wizyta na bardzo ważnym azjatyckim rynku".

Willy Rampf, dyrektor techniczny d/s nadwozia:
"Dobry balans samochodu to podstawa na Suzuce. Szybkie łuki - "eski" - w pierwszym sektorze są szczególnie ważne. Bolid musi być szybki i umożliwiać precyzyjną i szybką zmianę kierunku jazdy. Jakiekolwiek problemy ze sterownością oznaczają stratę czasu. Wiele zakrętów na Suzuce odciska swoje piętno na oponach, co z kolei ma wpływ na strategię w wyścigu. Zagęszczenie zakrętów jest tu na najwyższym poziomie, a wąskie pobocza to kolejna cecha charakterystyczna toru: nawet drobne błędy mogą wyeliminować zawodnika z wyścigu. Suzuka to prawdziwy tor dla kierowców".

Fakty i liczby








Tor/DataSuzuka International Racing Course/8 października 2006
Czas startu (lokalny/GMT)14:00 czasu lokalnego, 07:00 czasu środkowoeuropejskiego
Okrążenie/Długość wyścigu5,807 km/307,573 km (53 okrążenia)
Zwycięzca 2005Kimi Räikkönen (Team McLaren Mercedes), 1h29m02,212
Pole position 2005Ralf Schumacher (Panasonic Toyota Racing), 1:46,106
Najszybsze okrążenie 2005Kimi Räikkönen (Team McLaren Mercedes), 1:31,540
Rekord toruKimi Räikkönen (Team McLaren Mercedes), 1:31,540 (2005)


&,../tory/suzuka.jpg,,

KierowcaNick HeidfeldRobert KubicaSebastian Vettel
Data urodzin10.05.197707.12.198403.07.1987
Miejsce urodzinMönchengladbach/NiemcyKraków/PolskaHeppenheim/Niemcy
NarodowośćNiemiecPolakNiemiec
ZamieszkałyStäfa, SzwajcariaKraków, PolskaHeppenheim/Niemcy
Stan cywilnyDziewczyna Patricia Papen,
córka Juni
KawalerKawaler
Wzrost164 cm184 cm176 cm
Waga59 kg73 kg62 kg
Debiut w F12000, Melbourne2006, Budapeszt2006, Stambuł (treningi)
Starty w GP1144-
Udział w GP1164-
Pole position1--
Wygrane---
Miejsca na podium51-
Najszybsze okrążenia---
Najlepsze miejsce
 w mistrzostwach
8--
Zdobyte punkty786-
Punkty w sezonie 2006226-



















KierowcaNick HeidfeldJacques Villeneuve
KwalifikacjeWyścigPunktyKwalifikacjeWyścigPunkty
GP Bahrajnu10.12.-11.nie ukończył-
GP Malezji15.nie ukończył-14.7.2
GP Australii8.4.59.6.3
GP San Marino15.13.-12.12.-
GP Europy15.10.-9.8.1
GP Hiszpanii10.8.114.12.-
GP Monako16.7.215.14.-
GP Wlk. Brytanii9.7.210.8.1
GP Kanady13.7.211.wypadek-
GP USA10.wypadek-6.nie ukończył-
GP Francji16.8.114.11.-
GP Niemiec12.nie ukończył-18.wypadek-
KierowcaNick HeidfeldRobert Kubica
GP Węgier11.3.610.dyskw. (7.)-
GP Turcji6.14.-9.12.-
GP Włoch3.8.17.3.6
GP Chin8.7.29.13.-


Po szesnastu wyścigach zespół BMW Sauber F1 Team zajmuje 5. miejsce w klasyfikacji mistrzostw świata konstruktorów, z 35 punktami na koncie.

Historia toru

Tor Suzuka to jedyny obiekt w kalendarzu F1 w kształcie ósemki. Zakręty są bardzo zróżnicowane, od ciasnego nawrotu Spoon po superszybki łuk 130R.

Tor położony jest w centrum Suzuka Land, parku wypoczynkowego dla rodzin pracowników Hondy. Znakiem rozpoznawczym jest widoczny z daleka diabelski młyn.

W sezonie 2006 GP Japonii odbędzie się po raz 20. na torze Suzuka. Debiut miał miejsce w 1987 r. Przedtem rozegrano dwa wyścigi o GP Japonii na torze u stóp Mount Fuji - w 1976 i 1977 r. W latach 1994-95 rozegrano dwa wyścigi o GP Pacyfiku na torze Aida.

Grand Prix Japonii 2004 zostanie na zawsze w pamięci zespołów, które brały w niej udział. W sobotę tor był całkowicie zamknięty ze względu na zbliżający się tajfun, który ostatecznie dotarł do brzegu wyspy w innym miejscu. W piątek zespoły gorączkowo zabezpieczały swoje wyposażenie, w strugach ulewnego deszczu. W sobotę po południu niebezpieczeństwo minęło i kwalifikacje przesunięto na niedzielny poranek. Formuła 1 zetknęła się z siłami natury już wcześniej, kiedy w 2000 r. na Suzuce niewielkie wstrząsy wtórne po trzęsieniu ziemi dały się odczuć podczas wolnych treningów.

Miasto Suzuka leży na południowo-wschodnim wybrzeżu głównej wyspy Japonii, Honsiu. Należy do prefektury Mie. Lokalny przemysł oparty jest na gastronomii i tekstyliach. W mieście zlokalizowano także kilka fabryk Hondy. Pierwsza wzmianka o Suzuce pochodzi z 645 r., a obecnie miasto liczy prawie 200 000 mieszkańców. W Suzuce działa Akademia Medyczna, a do lokalnych atrakcji zalicza się także miejsca kultu religijnego buddystów i szintoistów.

Źródło: Polskie Biuro Prasowe Roberta Kubicy

KOMENTARZE

4
Kazz
04.10.2006 05:58
Czyżby znów zapowiadał się deszczowy wyścig. Swoją drogą może i dobrze będzie ciekawiej ale biorąc pod uwagę poprzednie dwa wyścigi w deszczu gdzie Robertowi nie wyszło to wolał bym jednak suchy tor. Jeszcze trzy dni.
LowR
03.10.2006 12:24
Słyszałem, że w tym roku na Suzuce ma wystartować gościnnie bolid koncernu Suzuki
Maraz
03.10.2006 10:35
Za debiut serwisy statystyczne uznają zgłoszenie do weekendu Grand Prix, nawet jeśli kierowca nie wystartuje w wyścigu, ale masz rację, że w takim razie powinni wypisać przy Robercie, że zadebiutował w Australii.
sneer
03.10.2006 10:22
Vettel nie jeżdził w wyścigu! Więc nie debiutował. A jeśli jazdy testowe też się liczą to Kubica nie debiutował na Węgrzech