GP Japonii: zapowiedź wyścigu - BMW Sauber
Będzie to być może ostatnia impreza w najbliższej przyszłości na jednym z najlepszych torów F1
03.10.0611:16
1425wyświetlenia
Grand Prix Japonii
6-8 października 2006 r.
Siedemnasta runda mistrzostw świata (z osiemnastu)
Zapowiedź
Ciąg dalszy azjatyckiego tournee. W najbliższą niedzielę, 8 października, będziemy świadkami być może ostatniej imprezy w najbliższej przyszłości na jednym z najlepszych torów Formuły 1. Zespół BMW Sauber F1 Team oczekuje wyścigu na torze Suzuka International Racing Course, gdzie rozegrana zostanie przedostatnia runda tegorocznych mistrzostw świata Formuły 1.
Nick Heidfeld:
"Nie mogę się doczekać wizyty na Suzuce. To mój ulubiony tor F1. Tym razem może to być trochę smutna okazja, bo możemy się już więcej nie ścigać na tym torze, jeśli do przyszłorocznego kalendarza wejdzie Fuji jako miejsce rozgrywania GP Japonii. Mam jednak nadzieję, że w Japonii będą odbywać się dwa wyścigi. Smutno będzie pożegnać się z tym wymagającym torem. Jego główna atrakcja to tak zwane "eski" - seria szybkich łuków za wyjazdem z boksów. To pięć zakrętów z rzędu, płynnie przechodzących jeden w drugi. Jazda po nich to niezła frajda, jeśli robisz to we właściwy sposób. Jeśli zepsujesz pierwszy zakręt, to już do końca sekwencji nie odzyskasz dobrego rytmu. W poniedziałek po Grand Prix Chin poleciałem do Tokio, odwiedzić przyjaciela. Tokio naprawdę robi wrażenie. Bardzo lubię japońskie jedzenie - pierwsze co przychodzi nam na myśl to sushi, które jest pyszne, ale poza tym japońska kuchnia oferuje wiele innych specjałów".
Robert Kubica:
"Do tej pory tylko raz byłem w Japonii, w 2000 r, na kartingowych mistrzostwach świata w Motegi. Nie znam toru Suzuka, choć wydaje się robić ogromne wrażenie - sprawdziłem to w grze komputerowej. Wygląda na bardzo wymagający i jazda po nim musi sprawiać przyjemność, dlatego już nie mogę się doczekać GP Japonii. Niestety nie miałem okazji jeździć innym bolidem po tym torze, ale i tak jestem pewien, że jazda wyścigówką Formuły 1 będzie niesamowitym przeżyciem".
Sebastian Vettel:
"Po Chinach nadszedł czas na kolejny, egzotyczny dla Europejczyków kraj. Język i styl życia są tu zupełnie inne. Cieszę się, że udajemy się wraz z zespołem do Japonii. Dla mnie to kraj wynalazców i przeróżnych elektronicznych gadżetów. Suzukę znam jak na razie tylko z gier video i wydaje mi się, że to niesamowity tor, zwłaszcza "eski". Na początku trudno będzie odnaleźć idealny tor jazdy i punkty hamowania. Wyobrażam sobie, że to tak samo wspaniały tor jak Spa, o ile nie lepszy".
Mario Theissen, dyrektor BMW Motorsport:
"Przyszłość Suzuki jako gospodarza GP Japonii jest niepewna i w sezonie 2006 być może po raz ostatni odwiedzamy ten tor. Szkoda, bo to jeden z najbardziej wymagających obiektów i kierowcy, a także kibice, bardzo bo lubią. Inżynierowie zajmujący się silnikami także muszą sprostać sporemu wyzwaniu, bo superszybki zakręt 130R stawia wysokie wymagania w zakresie właściwego obiegu oleju. Zmierzone przez nas przeciążenie boczne wynosi 6G i w takich warunkach dostawa oleju nie może być w żaden sposób zakłócona. Dla BMW Group wyścig o Grand Prix Japonii to kolejna w ciągu ośmiu dni wizyta na bardzo ważnym azjatyckim rynku".
Willy Rampf, dyrektor techniczny d/s nadwozia:
"Dobry balans samochodu to podstawa na Suzuce. Szybkie łuki - "eski" - w pierwszym sektorze są szczególnie ważne. Bolid musi być szybki i umożliwiać precyzyjną i szybką zmianę kierunku jazdy. Jakiekolwiek problemy ze sterownością oznaczają stratę czasu. Wiele zakrętów na Suzuce odciska swoje piętno na oponach, co z kolei ma wpływ na strategię w wyścigu. Zagęszczenie zakrętów jest tu na najwyższym poziomie, a wąskie pobocza to kolejna cecha charakterystyczna toru: nawet drobne błędy mogą wyeliminować zawodnika z wyścigu. Suzuka to prawdziwy tor dla kierowców".
Fakty i liczby
&,../tory/suzuka.jpg,,
Po szesnastu wyścigach zespół BMW Sauber F1 Team zajmuje 5. miejsce w klasyfikacji mistrzostw świata konstruktorów, z 35 punktami na koncie.
Historia toru
Tor Suzuka to jedyny obiekt w kalendarzu F1 w kształcie ósemki. Zakręty są bardzo zróżnicowane, od ciasnego nawrotu Spoon po superszybki łuk 130R.
Tor położony jest w centrum Suzuka Land, parku wypoczynkowego dla rodzin pracowników Hondy. Znakiem rozpoznawczym jest widoczny z daleka diabelski młyn.
W sezonie 2006 GP Japonii odbędzie się po raz 20. na torze Suzuka. Debiut miał miejsce w 1987 r. Przedtem rozegrano dwa wyścigi o GP Japonii na torze u stóp Mount Fuji - w 1976 i 1977 r. W latach 1994-95 rozegrano dwa wyścigi o GP Pacyfiku na torze Aida.
Grand Prix Japonii 2004 zostanie na zawsze w pamięci zespołów, które brały w niej udział. W sobotę tor był całkowicie zamknięty ze względu na zbliżający się tajfun, który ostatecznie dotarł do brzegu wyspy w innym miejscu. W piątek zespoły gorączkowo zabezpieczały swoje wyposażenie, w strugach ulewnego deszczu. W sobotę po południu niebezpieczeństwo minęło i kwalifikacje przesunięto na niedzielny poranek. Formuła 1 zetknęła się z siłami natury już wcześniej, kiedy w 2000 r. na Suzuce niewielkie wstrząsy wtórne po trzęsieniu ziemi dały się odczuć podczas wolnych treningów.
Miasto Suzuka leży na południowo-wschodnim wybrzeżu głównej wyspy Japonii, Honsiu. Należy do prefektury Mie. Lokalny przemysł oparty jest na gastronomii i tekstyliach. W mieście zlokalizowano także kilka fabryk Hondy. Pierwsza wzmianka o Suzuce pochodzi z 645 r., a obecnie miasto liczy prawie 200 000 mieszkańców. W Suzuce działa Akademia Medyczna, a do lokalnych atrakcji zalicza się także miejsca kultu religijnego buddystów i szintoistów.
Źródło: Polskie Biuro Prasowe Roberta Kubicy
6-8 października 2006 r.
Siedemnasta runda mistrzostw świata (z osiemnastu)
Zapowiedź
Ciąg dalszy azjatyckiego tournee. W najbliższą niedzielę, 8 października, będziemy świadkami być może ostatniej imprezy w najbliższej przyszłości na jednym z najlepszych torów Formuły 1. Zespół BMW Sauber F1 Team oczekuje wyścigu na torze Suzuka International Racing Course, gdzie rozegrana zostanie przedostatnia runda tegorocznych mistrzostw świata Formuły 1.
Nick Heidfeld:
"Nie mogę się doczekać wizyty na Suzuce. To mój ulubiony tor F1. Tym razem może to być trochę smutna okazja, bo możemy się już więcej nie ścigać na tym torze, jeśli do przyszłorocznego kalendarza wejdzie Fuji jako miejsce rozgrywania GP Japonii. Mam jednak nadzieję, że w Japonii będą odbywać się dwa wyścigi. Smutno będzie pożegnać się z tym wymagającym torem. Jego główna atrakcja to tak zwane "eski" - seria szybkich łuków za wyjazdem z boksów. To pięć zakrętów z rzędu, płynnie przechodzących jeden w drugi. Jazda po nich to niezła frajda, jeśli robisz to we właściwy sposób. Jeśli zepsujesz pierwszy zakręt, to już do końca sekwencji nie odzyskasz dobrego rytmu. W poniedziałek po Grand Prix Chin poleciałem do Tokio, odwiedzić przyjaciela. Tokio naprawdę robi wrażenie. Bardzo lubię japońskie jedzenie - pierwsze co przychodzi nam na myśl to sushi, które jest pyszne, ale poza tym japońska kuchnia oferuje wiele innych specjałów".
Robert Kubica:
"Do tej pory tylko raz byłem w Japonii, w 2000 r, na kartingowych mistrzostwach świata w Motegi. Nie znam toru Suzuka, choć wydaje się robić ogromne wrażenie - sprawdziłem to w grze komputerowej. Wygląda na bardzo wymagający i jazda po nim musi sprawiać przyjemność, dlatego już nie mogę się doczekać GP Japonii. Niestety nie miałem okazji jeździć innym bolidem po tym torze, ale i tak jestem pewien, że jazda wyścigówką Formuły 1 będzie niesamowitym przeżyciem".
Sebastian Vettel:
"Po Chinach nadszedł czas na kolejny, egzotyczny dla Europejczyków kraj. Język i styl życia są tu zupełnie inne. Cieszę się, że udajemy się wraz z zespołem do Japonii. Dla mnie to kraj wynalazców i przeróżnych elektronicznych gadżetów. Suzukę znam jak na razie tylko z gier video i wydaje mi się, że to niesamowity tor, zwłaszcza "eski". Na początku trudno będzie odnaleźć idealny tor jazdy i punkty hamowania. Wyobrażam sobie, że to tak samo wspaniały tor jak Spa, o ile nie lepszy".
Mario Theissen, dyrektor BMW Motorsport:
"Przyszłość Suzuki jako gospodarza GP Japonii jest niepewna i w sezonie 2006 być może po raz ostatni odwiedzamy ten tor. Szkoda, bo to jeden z najbardziej wymagających obiektów i kierowcy, a także kibice, bardzo bo lubią. Inżynierowie zajmujący się silnikami także muszą sprostać sporemu wyzwaniu, bo superszybki zakręt 130R stawia wysokie wymagania w zakresie właściwego obiegu oleju. Zmierzone przez nas przeciążenie boczne wynosi 6G i w takich warunkach dostawa oleju nie może być w żaden sposób zakłócona. Dla BMW Group wyścig o Grand Prix Japonii to kolejna w ciągu ośmiu dni wizyta na bardzo ważnym azjatyckim rynku".
Willy Rampf, dyrektor techniczny d/s nadwozia:
"Dobry balans samochodu to podstawa na Suzuce. Szybkie łuki - "eski" - w pierwszym sektorze są szczególnie ważne. Bolid musi być szybki i umożliwiać precyzyjną i szybką zmianę kierunku jazdy. Jakiekolwiek problemy ze sterownością oznaczają stratę czasu. Wiele zakrętów na Suzuce odciska swoje piętno na oponach, co z kolei ma wpływ na strategię w wyścigu. Zagęszczenie zakrętów jest tu na najwyższym poziomie, a wąskie pobocza to kolejna cecha charakterystyczna toru: nawet drobne błędy mogą wyeliminować zawodnika z wyścigu. Suzuka to prawdziwy tor dla kierowców".
Fakty i liczby
Tor/Data | Suzuka International Racing Course/8 października 2006 |
Czas startu (lokalny/GMT) | 14:00 czasu lokalnego, 07:00 czasu środkowoeuropejskiego |
Okrążenie/Długość wyścigu | 5,807 km/307,573 km (53 okrążenia) |
Zwycięzca 2005 | Kimi Räikkönen (Team McLaren Mercedes), 1h29m02,212 |
Pole position 2005 | Ralf Schumacher (Panasonic Toyota Racing), 1:46,106 |
Najszybsze okrążenie 2005 | Kimi Räikkönen (Team McLaren Mercedes), 1:31,540 |
Rekord toru | Kimi Räikkönen (Team McLaren Mercedes), 1:31,540 (2005) |
&,../tory/suzuka.jpg,,
Kierowca | Nick Heidfeld | Robert Kubica | Sebastian Vettel |
---|---|---|---|
Data urodzin | 10.05.1977 | 07.12.1984 | 03.07.1987 |
Miejsce urodzin | Mönchengladbach/Niemcy | Kraków/Polska | Heppenheim/Niemcy |
Narodowość | Niemiec | Polak | Niemiec |
Zamieszkały | Stäfa, Szwajcaria | Kraków, Polska | Heppenheim/Niemcy |
Stan cywilny | Dziewczyna Patricia Papen, córka Juni | Kawaler | Kawaler |
Wzrost | 164 cm | 184 cm | 176 cm |
Waga | 59 kg | 73 kg | 62 kg |
Debiut w F1 | 2000, Melbourne | 2006, Budapeszt | 2006, Stambuł (treningi) |
Starty w GP | 114 | 4 | - |
Udział w GP | 116 | 4 | - |
Pole position | 1 | - | - |
Wygrane | - | - | - |
Miejsca na podium | 5 | 1 | - |
Najszybsze okrążenia | - | - | - |
Najlepsze miejsce w mistrzostwach | 8 | - | - |
Zdobyte punkty | 78 | 6 | - |
Punkty w sezonie 2006 | 22 | 6 | - |
Kierowca | Nick Heidfeld | Jacques Villeneuve | ||||
Kwalifikacje | Wyścig | Punkty | Kwalifikacje | Wyścig | Punkty | |
GP Bahrajnu | 10. | 12. | - | 11. | nie ukończył | - |
GP Malezji | 15. | nie ukończył | - | 14. | 7. | 2 |
GP Australii | 8. | 4. | 5 | 9. | 6. | 3 |
GP San Marino | 15. | 13. | - | 12. | 12. | - |
GP Europy | 15. | 10. | - | 9. | 8. | 1 |
GP Hiszpanii | 10. | 8. | 1 | 14. | 12. | - |
GP Monako | 16. | 7. | 2 | 15. | 14. | - |
GP Wlk. Brytanii | 9. | 7. | 2 | 10. | 8. | 1 |
GP Kanady | 13. | 7. | 2 | 11. | wypadek | - |
GP USA | 10. | wypadek | - | 6. | nie ukończył | - |
GP Francji | 16. | 8. | 1 | 14. | 11. | - |
GP Niemiec | 12. | nie ukończył | - | 18. | wypadek | - |
Kierowca | Nick Heidfeld | Robert Kubica | ||||
GP Węgier | 11. | 3. | 6 | 10. | dyskw. (7.) | - |
GP Turcji | 6. | 14. | - | 9. | 12. | - |
GP Włoch | 3. | 8. | 1 | 7. | 3. | 6 |
GP Chin | 8. | 7. | 2 | 9. | 13. | - |
Po szesnastu wyścigach zespół BMW Sauber F1 Team zajmuje 5. miejsce w klasyfikacji mistrzostw świata konstruktorów, z 35 punktami na koncie.
Historia toru
Tor Suzuka to jedyny obiekt w kalendarzu F1 w kształcie ósemki. Zakręty są bardzo zróżnicowane, od ciasnego nawrotu Spoon po superszybki łuk 130R.
Tor położony jest w centrum Suzuka Land, parku wypoczynkowego dla rodzin pracowników Hondy. Znakiem rozpoznawczym jest widoczny z daleka diabelski młyn.
W sezonie 2006 GP Japonii odbędzie się po raz 20. na torze Suzuka. Debiut miał miejsce w 1987 r. Przedtem rozegrano dwa wyścigi o GP Japonii na torze u stóp Mount Fuji - w 1976 i 1977 r. W latach 1994-95 rozegrano dwa wyścigi o GP Pacyfiku na torze Aida.
Grand Prix Japonii 2004 zostanie na zawsze w pamięci zespołów, które brały w niej udział. W sobotę tor był całkowicie zamknięty ze względu na zbliżający się tajfun, który ostatecznie dotarł do brzegu wyspy w innym miejscu. W piątek zespoły gorączkowo zabezpieczały swoje wyposażenie, w strugach ulewnego deszczu. W sobotę po południu niebezpieczeństwo minęło i kwalifikacje przesunięto na niedzielny poranek. Formuła 1 zetknęła się z siłami natury już wcześniej, kiedy w 2000 r. na Suzuce niewielkie wstrząsy wtórne po trzęsieniu ziemi dały się odczuć podczas wolnych treningów.
Miasto Suzuka leży na południowo-wschodnim wybrzeżu głównej wyspy Japonii, Honsiu. Należy do prefektury Mie. Lokalny przemysł oparty jest na gastronomii i tekstyliach. W mieście zlokalizowano także kilka fabryk Hondy. Pierwsza wzmianka o Suzuce pochodzi z 645 r., a obecnie miasto liczy prawie 200 000 mieszkańców. W Suzuce działa Akademia Medyczna, a do lokalnych atrakcji zalicza się także miejsca kultu religijnego buddystów i szintoistów.
Źródło: Polskie Biuro Prasowe Roberta Kubicy
KOMENTARZE