GP Singapuru: Verstappen najszybszy na otwarcie weekendu

Awaria skrzyni biegów w bolidzie Leclerca, kraksa Bottasa i P17 Kubicy.
20.09.1912:01
Nataniel Piórkowski
3418wyświetlenia
Embed from Getty Images

Max Verstappen z Red Bulla popisał się najlepszym wynikiem w trakcie pierwszego treningu przed Grand Prix Singapuru. Czołową trójkę tabeli uzupełnili Sebastian Vettel i Lewis Hamilton.

Pierwszy trening w Singapurze nie odbywa się w warunkach reprezentatywnych dla nocnych kwalifikacji i wyścigu, ale kierowcy mierzą się w jego trakcie z innym poważnym wyzwaniem - oczyszczeniem toru z grubej warstwy pyłu.

Po dziesięciu minutach okrążenia instalacyjne pokonało osiemnastu z dwudziestu kierowców, a najlepszy wynik - 1:44,723s, należał do Charlesa Leclerca z Ferrari. Scuderia miała nadzieję na zebranie cennych danych, które pomogą ocenić efektywność działania nowej kombinacji nosa i przedniego skrzydła. Dodatkowo Monakijczyk miał w swoim bolidzie zmodyfikowaną podłogę.

Kierowcy stajni z Maranello nie próżnowali i ochoczo pokonywali kolejne okrążenia testowe. Leclerc zszedł do poziomu 1:43,618s. Wtedy to jednak pierwszą szybką próbę ukończył Max Verstappen. Holender od razu wskoczył na czoło klasyfikacji, by chwilę później ustąpić miejsca Valtteriemu Bottasowi z Mercedesa. Różnica w rezultatach obu zawodników wynosiła zaledwie 0,036s.

Około godziny 17:00 czasu lokalnego nowym liderem tabeli został obecny lider klasyfikacji generalnej - Lewis Hamilton, który jako pierwszy zszedł poniżej bariery 1m43s, uzyskując tym samym pokaźną przewagę sześciu dziesiątych sekundy nad Bottasem.

Wyniki kierowców ulegały poprawie wraz ze stopniowym oczyszczaniem nawierzchni. Coraz większa liczba kierowców zaczynała także korzystać z miękkich opon. Najpierw Verstappen wykręcił 1:41,938s, na co Hamilton odpowiedział wynikiem 1:41,469s. Ferrari spadało stopniowo w dół tabeli, opierając swój program na innych priorytetach. Wysokie piąte miejsce należało do Daniiła Kwiata, za którym ujrzeć można było Hulkenberga, Gasly'ego, Pereza, Leclerca i Albona.

Co ciekawe Bottas poprawił rekordowy wtedy wynik Hamiltona o 0,4s, nawet pomimo tego, że korzystał z twardych opon. Pokazywało to, jak z olbrzymi zapas drzemie jeszcze w bolidach i możliwościach kierowców. Tuż przed 17:30 Vettel zameldował się na pierwszej pozycji z przewagą 0,9s nad Bottasem. Gorzej sesja układała się dla Leclerca, w którego SF90 doszło prawdopodobnie do zablokowania się skrzyni biegów. Zwycięzca dwóch ostatnich wyścigów zatrzymał się na wjeździe do alei serwisowej, skąd do garażu zepchnęli go mechanicy Scuderii.

Około pół godziny przed upływem 90 minut sesji, Bottas rozbił swój bolid w dziewiętnastym zakręcie, za wyjazdem spod trybuny. Kierowca Mercedesa agresywnie wjechał w wiraż, tracąc kontrolę przy zblokowanych kołach. Uszkodzeniu uległ lewy przód bolidu W10. Po krótkiej przerwie kierowcy powrócili do jazdy. Lando Norris doprowadził do krótkiego wywieszenia żółtych flag w siódmym zakręcie, wykonując niegroźny piruet. Na czele znajdowali się Verstappen (1:30,259s), Vettel i Hamilton.

Tłumacząc kraksę Bottas przyznał: Po prostu straciłem kontrolę nad tyłem, może winne były temu przegrzewające się opony. Tak czy owak był to mój błąd.

Na kilka minut przed końcem FP1 nic nie wskazywało na to, że ktoś z TOP3 poprawi swój wynik. Vettel przebywał w garażu, Verstappen pokonywał okrążenia na zużytych miękkich oponach podczas gdy Hamilton zbierał informacje na twardej mieszance. W górę pięli się za to reprezentanci McLarena: Carlos Sainz był siódmy a Norris ósmy.

W dole tabeli bardzo konkurencyjnym wynikiem błysnął Robert Kubica. Polak zakończył zajęcia na siedemnastej pozycji, pomiędzy Magnussenem i Perezem. Rezultat krakowianina był o ponad 0,6s lepszy od tego, jaki zdołał wykręcić jego zespołowy kolega z Williamsa - George Russell.

Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 39°C
Temperatura powietrza: 31°C
Prędkość wiatru: 1,2 m/s
Wilgotność powietrza: 68%
Sucho

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Max Verstappen (33)Red Bull RB151:40,25922
2Sebastian Vettel (5)Ferrari SF901:40,4260,1670,16723
3Lewis Hamilton (44)Mercedes W10 EQ Power+1:40,9250,6660,49926
4Valtteri Bottas (77)Mercedes W10 EQ Power+1:41,3361,0770,41114
5Alexander Albon (23)Red Bull RB151:41,4671,2080,13124
6Nico Hulkenberg (27)Renault R.S.191:41,8121,5530,34526
7Carlos Sainz (55)McLaren MCL341:41,9661,7070,15420
8Lando Norris (4)McLaren MCL341:42,1801,9210,21419
9Daniił Kwiat (26)Toro Rosso STR141:42,3052,0460,12526
10Pierre Gasly (10)Toro Rosso STR141:42,3772,1180,07224
11Daniel Ricciardo (3)Renault R.S.191:42,5272,2680,15020
12Romain Grosjean (8)Haas VF-191:42,6302,3710,10323
13Antonio Giovinazzi (99)Alfa Romeo C381:42,6772,4180,04715
14Kimi Raikkonen (7)Alfa Romeo C381:42,7862,5270,10913
15Lance Stroll (18)Racing Point RP191:42,7912,5320,00528
16Kevin Magnussen (20)Haas VF-191:43,1502,8910,35922
17Robert Kubica (88)Williams FW421:43,3363,0770,18628
18Sergio Perez (11)Racing Point RP191:43,3693,1100,03323
19Charles Leclerc (16)Ferrari SF901:43,6183,3590,24912
20George Russell (63)Williams FW421:43,9933,7340,37529
107% najlepszego czasu: 1:47,277