GP Singapuru: Verstappen najszybszy na otwarcie weekendu
Awaria skrzyni biegów w bolidzie Leclerca, kraksa Bottasa i P17 Kubicy.
20.09.1912:01
4030wyświetlenia
Embed from Getty Images
Max Verstappen z Red Bulla popisał się najlepszym wynikiem w trakcie pierwszego treningu przed Grand Prix Singapuru. Czołową trójkę tabeli uzupełnili Sebastian Vettel i Lewis Hamilton.
Pierwszy trening w Singapurze nie odbywa się w warunkach reprezentatywnych dla nocnych kwalifikacji i wyścigu, ale kierowcy mierzą się w jego trakcie z innym poważnym wyzwaniem - oczyszczeniem toru z grubej warstwy pyłu.
Po dziesięciu minutach okrążenia instalacyjne pokonało osiemnastu z dwudziestu kierowców, a najlepszy wynik - 1:44,723s, należał do Charlesa Leclerca z Ferrari. Scuderia miała nadzieję na zebranie cennych danych, które pomogą ocenić efektywność działania nowej kombinacji nosa i przedniego skrzydła. Dodatkowo Monakijczyk miał w swoim bolidzie zmodyfikowaną podłogę.
Kierowcy stajni z Maranello nie próżnowali i ochoczo pokonywali kolejne okrążenia testowe. Leclerc zszedł do poziomu 1:43,618s. Wtedy to jednak pierwszą szybką próbę ukończył Max Verstappen. Holender od razu wskoczył na czoło klasyfikacji, by chwilę później ustąpić miejsca Valtteriemu Bottasowi z Mercedesa. Różnica w rezultatach obu zawodników wynosiła zaledwie 0,036s.
Około godziny 17:00 czasu lokalnego nowym liderem tabeli został obecny lider klasyfikacji generalnej - Lewis Hamilton, który jako pierwszy zszedł poniżej bariery 1m43s, uzyskując tym samym pokaźną przewagę sześciu dziesiątych sekundy nad Bottasem.
Wyniki kierowców ulegały poprawie wraz ze stopniowym oczyszczaniem nawierzchni. Coraz większa liczba kierowców zaczynała także korzystać z miękkich opon. Najpierw Verstappen wykręcił 1:41,938s, na co Hamilton odpowiedział wynikiem 1:41,469s. Ferrari spadało stopniowo w dół tabeli, opierając swój program na innych priorytetach. Wysokie piąte miejsce należało do Daniiła Kwiata, za którym ujrzeć można było Hulkenberga, Gasly'ego, Pereza, Leclerca i Albona.
Co ciekawe Bottas poprawił rekordowy wtedy wynik Hamiltona o 0,4s, nawet pomimo tego, że korzystał z twardych opon. Pokazywało to, jak z olbrzymi zapas drzemie jeszcze w bolidach i możliwościach kierowców. Tuż przed 17:30 Vettel zameldował się na pierwszej pozycji z przewagą 0,9s nad Bottasem. Gorzej sesja układała się dla Leclerca, w którego SF90 doszło prawdopodobnie do zablokowania się skrzyni biegów. Zwycięzca dwóch ostatnich wyścigów zatrzymał się na wjeździe do alei serwisowej, skąd do garażu zepchnęli go mechanicy Scuderii.
Około pół godziny przed upływem 90 minut sesji, Bottas rozbił swój bolid w dziewiętnastym zakręcie, za wyjazdem spod trybuny. Kierowca Mercedesa agresywnie wjechał w wiraż, tracąc kontrolę przy zblokowanych kołach. Uszkodzeniu uległ lewy przód bolidu W10. Po krótkiej przerwie kierowcy powrócili do jazdy. Lando Norris doprowadził do krótkiego wywieszenia żółtych flag w siódmym zakręcie, wykonując niegroźny piruet. Na czele znajdowali się Verstappen (1:30,259s), Vettel i Hamilton.
Tłumacząc kraksę Bottas przyznał:
Na kilka minut przed końcem FP1 nic nie wskazywało na to, że ktoś z TOP3 poprawi swój wynik. Vettel przebywał w garażu, Verstappen pokonywał okrążenia na zużytych miękkich oponach podczas gdy Hamilton zbierał informacje na twardej mieszance. W górę pięli się za to reprezentanci McLarena: Carlos Sainz był siódmy a Norris ósmy.
W dole tabeli bardzo konkurencyjnym wynikiem błysnął Robert Kubica. Polak zakończył zajęcia na siedemnastej pozycji, pomiędzy Magnussenem i Perezem. Rezultat krakowianina był o ponad 0,6s lepszy od tego, jaki zdołał wykręcić jego zespołowy kolega z Williamsa - George Russell.
Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 39°C
Temperatura powietrza: 31°C
Prędkość wiatru: 1,2 m/s
Wilgotność powietrza: 68%
Sucho
Max Verstappen z Red Bulla popisał się najlepszym wynikiem w trakcie pierwszego treningu przed Grand Prix Singapuru. Czołową trójkę tabeli uzupełnili Sebastian Vettel i Lewis Hamilton.
Pierwszy trening w Singapurze nie odbywa się w warunkach reprezentatywnych dla nocnych kwalifikacji i wyścigu, ale kierowcy mierzą się w jego trakcie z innym poważnym wyzwaniem - oczyszczeniem toru z grubej warstwy pyłu.
Po dziesięciu minutach okrążenia instalacyjne pokonało osiemnastu z dwudziestu kierowców, a najlepszy wynik - 1:44,723s, należał do Charlesa Leclerca z Ferrari. Scuderia miała nadzieję na zebranie cennych danych, które pomogą ocenić efektywność działania nowej kombinacji nosa i przedniego skrzydła. Dodatkowo Monakijczyk miał w swoim bolidzie zmodyfikowaną podłogę.
Kierowcy stajni z Maranello nie próżnowali i ochoczo pokonywali kolejne okrążenia testowe. Leclerc zszedł do poziomu 1:43,618s. Wtedy to jednak pierwszą szybką próbę ukończył Max Verstappen. Holender od razu wskoczył na czoło klasyfikacji, by chwilę później ustąpić miejsca Valtteriemu Bottasowi z Mercedesa. Różnica w rezultatach obu zawodników wynosiła zaledwie 0,036s.
Około godziny 17:00 czasu lokalnego nowym liderem tabeli został obecny lider klasyfikacji generalnej - Lewis Hamilton, który jako pierwszy zszedł poniżej bariery 1m43s, uzyskując tym samym pokaźną przewagę sześciu dziesiątych sekundy nad Bottasem.
Wyniki kierowców ulegały poprawie wraz ze stopniowym oczyszczaniem nawierzchni. Coraz większa liczba kierowców zaczynała także korzystać z miękkich opon. Najpierw Verstappen wykręcił 1:41,938s, na co Hamilton odpowiedział wynikiem 1:41,469s. Ferrari spadało stopniowo w dół tabeli, opierając swój program na innych priorytetach. Wysokie piąte miejsce należało do Daniiła Kwiata, za którym ujrzeć można było Hulkenberga, Gasly'ego, Pereza, Leclerca i Albona.
Co ciekawe Bottas poprawił rekordowy wtedy wynik Hamiltona o 0,4s, nawet pomimo tego, że korzystał z twardych opon. Pokazywało to, jak z olbrzymi zapas drzemie jeszcze w bolidach i możliwościach kierowców. Tuż przed 17:30 Vettel zameldował się na pierwszej pozycji z przewagą 0,9s nad Bottasem. Gorzej sesja układała się dla Leclerca, w którego SF90 doszło prawdopodobnie do zablokowania się skrzyni biegów. Zwycięzca dwóch ostatnich wyścigów zatrzymał się na wjeździe do alei serwisowej, skąd do garażu zepchnęli go mechanicy Scuderii.
Około pół godziny przed upływem 90 minut sesji, Bottas rozbił swój bolid w dziewiętnastym zakręcie, za wyjazdem spod trybuny. Kierowca Mercedesa agresywnie wjechał w wiraż, tracąc kontrolę przy zblokowanych kołach. Uszkodzeniu uległ lewy przód bolidu W10. Po krótkiej przerwie kierowcy powrócili do jazdy. Lando Norris doprowadził do krótkiego wywieszenia żółtych flag w siódmym zakręcie, wykonując niegroźny piruet. Na czele znajdowali się Verstappen (1:30,259s), Vettel i Hamilton.
Tłumacząc kraksę Bottas przyznał:
Po prostu straciłem kontrolę nad tyłem, może winne były temu przegrzewające się opony. Tak czy owak był to mój błąd.
Na kilka minut przed końcem FP1 nic nie wskazywało na to, że ktoś z TOP3 poprawi swój wynik. Vettel przebywał w garażu, Verstappen pokonywał okrążenia na zużytych miękkich oponach podczas gdy Hamilton zbierał informacje na twardej mieszance. W górę pięli się za to reprezentanci McLarena: Carlos Sainz był siódmy a Norris ósmy.
W dole tabeli bardzo konkurencyjnym wynikiem błysnął Robert Kubica. Polak zakończył zajęcia na siedemnastej pozycji, pomiędzy Magnussenem i Perezem. Rezultat krakowianina był o ponad 0,6s lepszy od tego, jaki zdołał wykręcić jego zespołowy kolega z Williamsa - George Russell.
Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 39°C
Temperatura powietrza: 31°C
Prędkość wiatru: 1,2 m/s
Wilgotność powietrza: 68%
Sucho
REZULTATY TRENINGU 1
P. | Kierowca (Nr) | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen (33) | Red Bull RB15 | 1:40,259 | 22 | |||
2 | Sebastian Vettel (5) | Ferrari SF90 | 1:40,426 | 0,167 | 0,167 | 23 | |
3 | Lewis Hamilton (44) | Mercedes W10 EQ Power+ | 1:40,925 | 0,666 | 0,499 | 26 | |
4 | Valtteri Bottas (77) | Mercedes W10 EQ Power+ | 1:41,336 | 1,077 | 0,411 | 14 | |
5 | Alexander Albon (23) | Red Bull RB15 | 1:41,467 | 1,208 | 0,131 | 24 | |
6 | Nico Hulkenberg (27) | Renault R.S.19 | 1:41,812 | 1,553 | 0,345 | 26 | |
7 | Carlos Sainz (55) | McLaren MCL34 | 1:41,966 | 1,707 | 0,154 | 20 | |
8 | Lando Norris (4) | McLaren MCL34 | 1:42,180 | 1,921 | 0,214 | 19 | |
9 | Daniił Kwiat (26) | Toro Rosso STR14 | 1:42,305 | 2,046 | 0,125 | 26 | |
10 | Pierre Gasly (10) | Toro Rosso STR14 | 1:42,377 | 2,118 | 0,072 | 24 | |
11 | Daniel Ricciardo (3) | Renault R.S.19 | 1:42,527 | 2,268 | 0,150 | 20 | |
12 | Romain Grosjean (8) | Haas VF-19 | 1:42,630 | 2,371 | 0,103 | 23 | |
13 | Antonio Giovinazzi (99) | Alfa Romeo C38 | 1:42,677 | 2,418 | 0,047 | 15 | |
14 | Kimi Raikkonen (7) | Alfa Romeo C38 | 1:42,786 | 2,527 | 0,109 | 13 | |
15 | Lance Stroll (18) | Racing Point RP19 | 1:42,791 | 2,532 | 0,005 | 28 | |
16 | Kevin Magnussen (20) | Haas VF-19 | 1:43,150 | 2,891 | 0,359 | 22 | |
17 | Robert Kubica (88) | Williams FW42 | 1:43,336 | 3,077 | 0,186 | 28 | |
18 | Sergio Perez (11) | Racing Point RP19 | 1:43,369 | 3,110 | 0,033 | 23 | |
19 | Charles Leclerc (16) | Ferrari SF90 | 1:43,618 | 3,359 | 0,249 | 12 | |
20 | George Russell (63) | Williams FW42 | 1:43,993 | 3,734 | 0,375 | 29 |
107% najlepszego czasu: 1:47,277