Drugi dzień testów na torze Catalunya
Massa nadal najszybszy w Barcelonie, a jego najbliższym rywalem okazał się tym razem Heidfeld
29.11.0617:07
2075wyświetlenia
Podczas drugiego dnia testów na torze Catalunya, którego przebieg zakłóciły nieco poranne opady deszczu, tempo ponownie dyktował Felipe Massa. Brazylijczyk jako jedyny kierowca uzyskał czas poniżej jednej minuty i 17 sekund, a jego przewaga nad najbliższym rywalem wyniosła ponad 0,7 sekundy.
Trzeci czas ponownie uzyskał kierowca testowy Ferrari - Luca Badoer, mając niewiele ponad sekundę straty do swojego partnera. Włoska stajnia - podobnie jak i pozostałe zespoły F1 - kontynuowała w środę poznawanie nowych opon Bridgestone i dostosowywanie do nich ustawień bolidu 248 F1, a także eksperymentowała z nowymi komponentami, które znajdą się w przyszłorocznym aucie. Massa i Badoer w sumie przejechali 154 okrążenia, co przekłada się na niewiele ponad 700 kilometrów. Jutro Massę zastąpi Marc Gene.
Kierowców Ferrari rozdzielił tym razem brodaty Nick Heidfeld, w dodatku jako jedyny mieszcząc się poniżej jednej sekundy straty do Massy. Niemiec kontynuował zapoczątkowane wczoraj testy układu przeniesienia napędu w przejściowym bolidzie BMW Sauber F1.06B, a także pracował nad ustawieniami auta i hamulcami. Tymczasem w przypadku Roberta Kubicy nastąpiła zmiana planów i zamiast testować nowe części, Polak także pracował nad ustawieniami bolidu pod kątem opon Bridgestone. Krakowianin uplasował się na 14 pozycji (ponad półtorej sekundy straty do Heidfelda), a jego dorobek wyniósł mniej niż 50 okrążeń. Jutro Heidfelda zastąpi Timo Glock, który po raz pierwszy od 2004 roku poprowadzi bolid F1.
Odpowiednio na czwartej i szóstej pozycji uplasowali się kierowcy McLarena - Pedro de la Rosa i Lewis Hamilton. Zbierający nadal doświadczenie Hamilton okazał się tym razem wolniejszy od Hiszpana o zaledwie 0,2 sekundy, tak więc uczynił zdecydowany postęp od wtorku. Jego dorobek wyniósł jednak niespełna 50 okrążeń, co było spowodowane problemami z prawym tylnym kołem i koniecznością zamiany ustawień MP4-21 po południu. Obaj kierowcy kontynuowali poznawanie opon Bridgestone Potenza, a także pracowali nad hamulcami i aerodynamiką. Jutro de la Rosę zastąpi Mika Hakkinen.
Reprezentantów stajni z Woking rozdzielił kierowca testowy Toyoty - Olivier Panis, dla którego był to jeden z ostatnich dni testowych w Formule 1, jako że Francuz z końcem tego roku opuści szeregi Toyoty i powróci do ścigania się, choć już w innych seriach wyścigowych. Japońska stajnia z jednodniowym opóźnieniem w stosunku do innych zespołów rozpoczęła trzydniowe testy na torze Catalunya. Oprócz Panisa jej barwy reprezentował dzisiaj także 20-letni Kamui Kobayashi, zaliczając swój debiut za kierownicą bolidu F1. Zdobywca tytułu debiutanta roku w F3 Euro Series przejechał ponad 80 okrążeń i pomimo wypadnięcia z toru przed lunchem oraz słabego czasu (ponad cztery sekundy straty do Massy) wywarł dosyć pozytywne wrażenie na zespole. Japończyk kolejną okazję do poprowadzenia bolidu F1 będzie miał już w przyszłym tygodniu na torze Jerez, natomiast od jutra w Barcelonie testowali będą Jarno Trulli i Ralf Schumacher.
Najbardziej pracowitym kierowcą podczas dzisiejszych testów okazał się Rubens Barrichello, przejeżdżając za kierownicą czarnej Hondy RA106 blisko 100 okrążeń. Brazylijczyk uzyskał siódmy czas, a jego strata do Massy wyniosła niewiele ponad półtorej sekundy. Drugi bolid przejął w środę od Jamesa Rossitera testowy i zarazem rezerwowy kierowca Hondy - Christian Klien. Dla Austriaka był to debiutancki występ w barwach japońskiej stajni, podczas którego przejechał blisko 80 okrążeń i uplasował się na 11 pozycji (+1,9s). W sumie Honda zaliczyła dzisiaj najwięcej kilometrów ze wszystkich zespołów (ponad 800), kontynuując głównie poznawanie nowych opon Bridgestone.
Po wczorajszej pierwszej jeździe bolidem RB2, nowy kierowca stajni Red Bull Racing - Mark Webber uzyskał w środę lepszy o ponad sekundę czas, co dało mu ósmą pozycję. Australijczyk ponownie okazał się nieco szybszy od swojego partnera Davida Coultharda, który dzisiejsze testy ukończył na 12 pozycji. Obaj kierowcy łącznie przejechali jednak niewiele ponad 100 okrążeń, koncentrując się ponownie na poznawaniu charakterystyki opon Bridgestone. Jutro Webbera zastąpi Michael Ammermuller, który w ostatnich trzech wyścigach sezonu 2006 pełnił w Red Bull Racing funkcję piątkowego testera.
Odpowiednio na 9 i 13 pozycji uplasowali się reprezentanci Renault - Nelson Piquet Jr i Heikki Kovalainen, mając podobnie jak we wtorek dosyć znaczną stratę do Massy (około dwie sekundy). Francuska stajnia obok dalszych testów opon Bridgestone i dostosowywania do ich wymogów ustawień bolidu R26, kontynuowała testy nowej skrzyni biegów (Piquet) i sprawdzała jaki wpływ na dostawanie się powietrza do górnego wlotu nad głową kierowcy mają różne typy kasków (Kovalainen). Zespół przyznaje, że w związku ze zmianą dostawcy opon czeka go jeszcze bardzo dużo pracy, jednak jak dotąd jest zadowolony z poczynionych postępów.
Pierwszą dziesiątkę zamknął Anthony Davidson, kontynuując testy za kierownicą przypominającego Hondę RA106 przejściowego bolidu zespołu Super Aguri. Brytyjczyk jako jeden z ostatnich kierowców zmieścił się poniżej dwóch sekund straty do Massy i przejechał 86 okrążeń. Ostatni uczestnicy dzisiejszych testów - Alex Wurz (Williams) i reprezentujący barwy Toro Rosso Scott Speed oraz Vitantonio Liuzzi - uplasowali się na pozycjach od 15 do 17. Wurz kontynuował zapoczątkowane wczoraj testy porównawcze przedniego skrzydła i pracował nad nowymi komponentami przedniego zawieszenia. Jutro Austriaka zastąpi Narain Karthikeyan.
W czwartek testy na torze Catalunya zakończą zespoły BMW Sauber, McLaren, Honda, Red Bull, Renault, Super Aguri, Williams i Toro Rosso, tak więc w piątek jazdy próbne przeprowadzały będą już tylko zespoły Ferrari i Toyota.
Pogoda w momencie zakończenia testów
Temperatura powietrza: 15,5°C
Temperatura toru: 20,2°C
Wilgotność powietrza: 66,6%
Prędkość wiatru: 2 km/h
Częściowe zachmurzenie
Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.
Czasy uzyskane w środę na torze Catalunya (4,627 km) | ||||||
Kierowca | Nar. | Konstruktor | Bolid | Czas okr. | Okr. | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Felipe Massa | Ferrari | 248 F1 | 1:16.406 | 83 | |
1 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | F1.06B | 1:17.159 | 72 | |
1 | Luca Badoer | Ferrari | 248 F1 | 1:17.447 | 71 | |
1 | Pedro de la Rosa | McLaren Mercedes | MP4-21 | 1:17.584 | 77 | |
1 | Olivier Panis | Toyota | TF106B | 1:17.643 | 78 | |
1 | Lewis Hamilton | McLaren Mercedes | MP4-21 | 1:17.748 | 47 | |
1 | Rubens Barrichello | Honda | RA106 | 1:17.922 | 96 | |
1 | Mark Webber | RBR Ferrari | RB2 | 1:18.249 | 44 | |
1 | Nelson Piquet Jr | Renault | R26 | 1:18.312 | 86 | |
1 | Anthony Davidson | Super Aguri Honda | SAF1 | 1:18.374 | 86 | |
1 | Christian Klien | Honda | RA106 | 1:18.383 | 79 | |
1 | David Coulthard | RBR Ferrari | RB2 | 1:18.526 | 72 | |
1 | Heikki Kovalainen | Renault | R26 | 1:18.757 | 51 | |
1 | Robert Kubica | BMW Sauber | F1.06B | 1:18.778 | 47 | |
1 | Alex Wurz | Williams Toyota | FW28B | 1:18.876 | 47 | |
1 | Scott Speed | STR Cosworth | STR1 | 1:19.114 | 50 | |
1 | Vitantonio Liuzzi | STR Cosworth | STR1 | 1:19.277 | 86 | |
1 | Kamui Kobayashi | Toyota | TF106B | 1:20.731 | 81 | |
KOMENTARZE