Gianclaudio "Clay" Regazzoni (1939-2006)
Urodzony w Szwajcarii kierowca zginął w wypadku samochodowym w piątek, 15 grudnia
16.12.0615:48
1327wyświetlenia
Były kierowca Formuły 1 Gianclaudio "Clay" Regazzoni zginął w wypadku samochodowym w piątek, 15 grudnia - poinformowała włoska policja. Urodzony w Szwajcarii kierowca, który odniósł dla Williamsa pierwsze zwycięstwo Grand Prix, miał 67 lat.
Regazzoni, sparaliżowany od pasa w dół w wyniku złamania kręgosłupa w 1980 roku podczas wypadku w Grand Prix Stanów Zjednoczonych w Long Beach, zginął na skutek zderzenia z ciężarówką. Do wypadku tego doszło na autostradzie na zachód od Parmy.
Wraz z Clayem Regazzonim tracimy odważnego kierowcę i człowieka, który zawsze tak podchodził do swojego życia. Pamiętam go nie tylko jako jednego z moich kierowców, lecz również jako człowieka z prawdziwą pasją dla Ferrari.- oświadczył prezydent Ferrari Luca Cordero di Montezemolo.
Regazzoni jechał Chryslerem Voyagerem pomalowanym w barwy marki zegarków firmowanych jego nazwiskiem. W samochodzie był wózek inwalidzki, którego musiał używać od czasu feralnego wypadku w F1. Policja podała, że nic nie wskazuje na to, aby jechał z nadmierną szybkością, a widoczność była dobra. Nikt więcej nie ucierpiał.
Clay odniósł pierwsze zwycięstwo Grand Prix dla Williamsa w 1979 roku na torze Silverstone. To prawdopodobnie było najważniejszym wydarzeniem, jakie miało miejsce podczas naszej obecności w Formule 1. Był dżentelmenem i przyjemnością było obcowanie z nim w zespole. Patrick (Head) i ja oraz inni członkowie zespołu zawsze będziemy o nim pamiętać.- powiedział Frank Williams.
Urodzony w Lugano 5 września 1939 roku Regazzoni był wicemistrzem świata w barwach Ferrari w 1974 roku. Przegrał z młodym Brazylijczykiem startującym w barwach McLarena - Emersonem Fittipaldim. Rodzice nadali mu imiona Gianclaudio Giuseppe, jednak większość nazywała go po prostu "Clay".
Regazzoni zadebiutował w zespole Enzo Ferrari w 1970 roku podczas Grand Prix Holandii, zajmując czwarte miejsce. Wygrał jeszcze w tym samym roku podczas swojego piątego wyścigu, kiedy pokonał Jackiego Stewarta na torze Monza. Pomimo brania udziału jedynie w ośmiu wyścigach, zakończył sezon na trzeciej pozycji w klasyfikacji mistrzostw świata.
Jeździł dla BRM w sezonie 1973, zanim powrócił do Ferrari w 1974 roku, jako drugi kierowca obok przyszłego trzykrotnego mistrza świata, jakim pod okiem Luki di Montezemolo okazał się Niki Lauda. W 1975 roku ponownie wygrał z Ferrari Grand Prix Włoch.
W latach 1977-1978 jeździł odpowiednio dla zespołów Ensign oraz Shadow, zanim powrócił do konkurencyjnego samochodu dostarczonego przez stajnię Franka Williamsa. Był partnerem Alana Jonesa. Pomimo zapewnienia zespołowi historycznego zwycięstwa na Silverstone, został po roku zastąpiony przez Argentyńczyka Carlosa Reutemanna.
Wypadek Regazzioniego na skutek awarii hamulców w 1980 roku zakończył jego karierę w Formule 1 po 132 wyścigach. "Clay" mimo paraliżu nie skończył z wyścigami samochodowymi. Prowadził samochody sportowe przystosowane do obsługi z użyciem jedynie rąk oraz brał udział w rajdzie Dakar.
Źródło: Reuters.com
KOMENTARZE