BMW Sauber F1.07 ujrzał światło dzienne

Bolid ten ma umożliwić BMW wywalczenie jeszcze więcej wizyt na podium niż w ubiegłym sezonie
16.01.0712:51
Marek Roczniak
7720wyświetlenia

Tuż po godzinie dziewiątej rano na terenie targów w Walencji (Feria de Valencia) zespół BMW Sauber F1 zaprezentował dzisiaj światu swój bolid na sezon 2007, który ma umożliwić Nickowi Heidfeldowi i Robertowi Kubicy wywalczenie jeszcze więcej wizyt na podium niż w ubiegłym sezonie.

Wstępne planowanie konstrukcji F1.07 rozpoczęło się już w kwietniu 2006 roku. W proces powstawania nowego auta zaangażowane były obydwie fabryki zespołu - główna w Hinwil (Szwajcaria) i odpowiedzialna za silnik oraz układ przeniesienia napędu w Monachium (Niemcy). Za fundament do dalszych prac rozwojowych posłużył zeszłoroczny F1.06, który był całkiem udaną konstrukcją.

F1.07 charakteryzuje się licznymi unowocześnieniami w stosunku do zeszłorocznego modelu, a niektóre innowacyjne rozwiązania są zauważalne gołym okiem. W porównaniu z zeszłorocznym F1.06, nos nowego auta jest znacznie krótszy i wyższy. Wloty powietrza do chłodnic zostały powiększone i są częścią nowej koncepcji układu chłodzenia, który został zaprojektowany pod kątem większego przepływu powietrza i daje się lepiej wkomponować w cały pakiet bolidu.


Przenosząc z jednej strony doświadczenie z F1.06, jednocześnie konieczne było zastanowienie się nad tym, jakie wymagania stawiane są nam przez regulamin techniczny na sezon 2007. - wyjaśnia dyrektor techniczny zespołu BMW Sauber F1 Willy Rampf.

Jedną z najważniejszych zmian było przejście na opony Bridgestone, które w ze względu na obecność tylko jednego dostawcy ogumienia w Formule 1 od 2007 roku zapewniają wyraźnie gorsze osiągi. Jasne jest, że bolidy będą się bardziej ślizgały. - kontynuuje Rampf. Dlatego też zależało nam na zbudowaniu bolidu dającego prowadzić się na tyle neutralnie, aby kierowcy nasi nabrali do niego zaufania i mogli skupić się na atakowaniu.

W tym celu konieczne było między innymi skonstruowanie na nowo od podstaw przedniego skrzydła. Wspomniane już wcześniej skrócenie i podwyższenie nosa zostało także dokonane w celu polepszenia właściwości aerodynamicznych. Tył F1.07 jest z kolei szczuplejszy i niższy, co w znacznym stopniu przyczyniło się do zoptymalizowania przepływu powietrza w kierunku tylnego skrzydła.

Ze względu na zaostrzone przepisy dotyczące odporności na zgniecenia, tylna strefa zgniotu uległa powiększeniu w stosunku do poprzedniego modelu, co zresztą jest cechą charakterystyczną wszystkich zaprezentowanych dotąd bolidów na sezon 2007. Jeśli chodzi o przednie zawieszenie, to z powodu wyżej położonego nosa wahacze opadają ku dołowi pod większym kątem, podobnie jak w nowej Toyocie TF107.


W 2006 roku osiągnęliśmy więcej niż się spodziewaliśmy. - mówi szef BMW Motorsport Mario Theissen. Teraz oczekiwania rosną szybciej niż zespół może się rozwijać. To jest kara, jaką trzeba ponieść za wybicie się.

2007 stanowi drugi i zarazem ostatni rok fazy rozwojowej zespołu. Naszym celem jest dostanie się na podium dzięki własnej sile. Jeśli czołowe zespoły wykażą jakiekolwiek oznaki słabości, chcemy być gotowi do wykorzystania nadarzającej się okazji i wyeliminowania dzielącej nas od nich różnicy. Zwycięstwa tylko i wyłącznie dzięki własnym możliwościom nie są dla nas realistyczną perspektywą już w sezonie 2007.

Odnosząc się do składu kierowców zespołu, Theissen stwierdził, ze jest to mieszanka doświadczonej i świeżej krwi. Jesteśmy bardzo zadowoleni z naszego składu kierowców. Nick jest naszym doświadczonym człowiekiem. Jest szybki, solidny i posiada odpowiednią wiedzę, aby posuwać zespół na przód. To wszystko czyni z niego pewny element zespołu i punkt odniesienia dla inżynierów oraz innych kierowców.

Robert zdołał już udowodnić jak bardzo jest szybki i dzięki nabytemu doświadczeniu zacznie doganiać czołówkę. Obaj dobrze ze sobą współpracują i angażują się w zdrową rywalizację na torze. Jeśli chodzi o Sebastiana, damy mu możliwość jazdy w piątki i będzie się uczył od pozostałej dwójki. Będziemy także wspierani przez Timo, który jest nie tylko szybki, ale dysponuje już także sporym doświadczeniem.


A oto co powiedział nasz kierowca podczas prezentacji F1.07: Wiele się nauczyłem w 2006 roku i chcę to wykorzystać w 2007 roku, by nauczyć się jeszcze więcej. Stanie na podium po raz pierwszy po wyścigu Formuły 1 było niezwykłym przeżyciem. Chcę tego więcej!

Ostatni rok był dla mnie bardzo dobrym sezonem. Zacząłem jako kierowca testowy i wskoczyłem do kokpitu bolidu wyścigowego na Węgrzech. Ten rok jest inny, zaczynam od razu jako kierowca wyścigowy i to dobre uczucie. Mamy dobrą atmosferę w zespole, dobrych ludzi pracujących dla nas i liczę na dobry samochód. Wiele rzeczy jest zupełnie innych w porównaniu z jednomiejscowymi bolidami, jakimi jeździłem wcześniej. Wszystko w F1 jest duże: duża moc, duża siła docisku, mnóstwo ludzi pracujących w zespole i ogromne zainteresowanie ze strony mediów.

Tuż po prezentacji i obowiązkowej sesji zdjęciowej dla fotografów, zaproszeni przez zespół goście i dziennikarze udali się na pobliski tor Ricardo Tormo, na którym bolid BMW Sauber F1.07 o godzinie 13:00 przejdzie pierwsze testy.

Zobacz także:


Źródło: BMW-Sauber-F1.com

KOMENTARZE

21
melex
17.01.2007 07:58
Falconf1: a ja właśnie zwróciłem uwagę, że nasze chłopaki w dresikach będą miały problem - widać bowiem wyraźnie, jaka fryzura jest akceptowana przez BMW do ich wozów... Zresztą co się czepiasz Nicka - on chyba najdostojniej wygląda. W ogóle chlopaki z BMW z tymi swoimi długimi włosami wyglądają stylowo. (Nie to co u Mercedesa - tamte fryzury nasuwają mi na myśl pewną "mniejszość"...)
Piter
16.01.2007 11:38
Ahh... Dzisiejsza prezentacja tylko podsyciła mój apetyt na nowy sezon. Wierzę że BMW Sauber nowym F1.07 zrobi poważny krok na przód, m.in. dzięki Robertowi oczywiście:>
falconf1
16.01.2007 08:10
He, he a kim jest ten starszy zarośnięty pan??? Nick nie postarał się żeby przyzwoicie wyglądać na takiej ważnej imprezie dla BMW. Może mu polsilvera trzeba wysłac? A z drugiej strony widac, że szefostwo BMW to luzaki, wyobrażacie sobie żeby Ron Dennis na coś takiego pozwolił??? Tam od razu chłopaki musieli się zgolić na 1 cm!!!!
sasza82
16.01.2007 07:35
Akurat elementy aerodynamiczne zmienią się napewno w każdym bolidzie do pierwszego GP...zresztą one się zmieniają nawet na poszczególne GP więc "rogi" mogą powrócić...
Krystek
16.01.2007 07:11
pod względem barw bolid się nie zmienił ale widać zmiany w przednim nosie no i wyeliminowano te "rogi" za głową kierowcy
Marcin17
16.01.2007 05:07
ale wy głupoty opowiadacie!! to są opony
troni
16.01.2007 04:29
te pojemniczki to jest plyn hamulcowy anie piwo.
RENO
16.01.2007 04:14
te 2 pojemniczki to jest bodajże płyn hamulcowy
Marcin17
16.01.2007 03:17
Ciekawe czy Robert Kubica Będzie w ty roku wygrywał ty bolidem wyścigi? ale wogule się nie zmieniła ta formuła.
sasza82
16.01.2007 01:58
=>> grissley: Wątpię by akurat silnik był na dziś dzień największym zmartwieniem BMW, wręcz przeciwnie-P86 napewno jest dobry. Właśnie w nadwoziu, podwoziu, aero czy zawieszeniu mieli trochę do zrobienia...z jakim skutkiem okaże się w nadchodzącym sezonie...
sadektom
16.01.2007 01:15
ja mysle ze tam chomiki trzymaja :) i przez ten wylocik obserwuja sobie swiat z predkoscia ponad 300 km/h.
grissley
16.01.2007 01:15
No dobra, ale czy nadwozie przykryje niedostatki silnika? Bo zdaje sie, ze 8ka BMW, w przeciwienstwie do 10ki, to nie jest jakas rewelacja... :(
Jakuzo
16.01.2007 01:14
Moze tam jest piwo?
bambaryła
16.01.2007 01:13
taki "otwór gębowy" ma kazdy bolid, po co on jest to nie wiem ale nieraz widac bolid bez nosa to sa tam jakies 2 pojemniki moze z jakims plynem ktory jest chlodzony przez ten wlot.
Jakuzo
16.01.2007 01:13
Renault tez takie mialo od R25 + wczesniejsze modele sa mi nie znane :D
deZZember
16.01.2007 01:04
@sasza82: mniemam, że to służy chłodzeniu podzespołów umieszczonych z przodu samochodu, ewentualnie także kierowcy. Lecz głowy nie dam.
andrzej45
16.01.2007 12:55
Na podstawie obrazków nic nie wywnioskujemy:))trzeba cierpliwie czekać do 18-go marca niestety. Wszyscy oczywiście chwalą swoje bolidy, zmiany są widoczne ale czy będą na tyle skuteczne?? Jeszcze całe 2 miesiące!!!!!!!
stanson1980
16.01.2007 12:42
Rzcej wygląda na jakiś niewielki wlot powietrza, ale po co i dlaczego to ja nie wiem.
sasza82
16.01.2007 12:39
Fakt zmiany są widoczne i to dość wyraźnie szczególnie w konstrukcji nosa i tylej części bolidu. Ciekawe na ile ten bolid pozwoli im się zbliżyć do scisłej czołówki...Acha nie wiecie czemu służy to "wycięcie" w nosie widoczne na zdjęciu. To jakiś czujnik, kamera czy co...http://www.f1racing.net/en/photolarge.php?photoID=67042&catID=2175
Falarek
16.01.2007 12:38
W sumie trudno się było spodziewać jakiś radykalnych zmian. Ja czekam co ciekawego pokarze Honda i Red Bull który jak wiadomo pozyskał Adriana Neweya i ich najnowszy bolid będzie już w pełni jego dziełem.
stanson1980
16.01.2007 12:24
Oby był równie szybki i niezawodny co czołówka, a reszty już dokona Robert! Trzymam kciuki. Kurde, jak ja już bym chciał, żeby ten sezon sie rozpoczął!!!!