Spotkanie technicznej grupy Formuły Jeden

22.01.0300:00
Marek Roczniak
1100wyświetlenia
Po dwóch kolejnych spotkaniach z zespołami Formuły Jeden, ale już z udziałem dyrektorów technicznych i specjalistów od elektroniki, FIA wydała dzisiaj oświadczenie, w którym informuje o ostatecznej wersji zmian, które zostaną wprowadzone w sezonie 2003 i później. Po dyskusji związanej z finansowymi aspektami zaproponowanych 15 stycznia zmian podjęto następujące decyzje:

  • telemetria z boksów do bolidu - wyeliminowana ze skutkiem natychmiastowym;

  • telemetria z bolidu do boksów - wyeliminowana od 2004 roku z jednoczesnym wprowadzeniem ujednoliconych urządzeń do rejestrowania danych (natychmiastowe wprowadzenie tego zakazu wiązałoby się z niepotrzebnym wzrostem kosztów);

  • komunikacja radiowa pomiędzy kierowcą i boksami będzie dozwolona, o ile (I) użyty system będzie służył wyłącznie do tego celu i nie będzie umożliwiał transmisji danych oraz (II) komunikacja będzie otwarta i dostęp do niej będzie miała FIA, a także realizatorzy transmisji telewizyjnych. Rozważana jest również możliwość wprowadzenia standardowego systemu nasłuchowego, dostępnego dla publiczności podczas wyścigów;

  • trzeci (zapasowy) bolid będzie mógł być użyty tylko i wyłącznie w przypadku nie nadających się do naprawy uszkodzeń jednego z podstawowych bolidów. Ponadto jeśli jeden z głównych bolidów zepsuje się tuż przed startem, użycie zapasowego bolidu będzie się wiązało ze startem z linii boksów;

  • pomiędzy zakończeniem finałowej sesji kwalifikacyjnej i rozpoczęciem wyścigu bolidy będą mogły być przechowywane w garażach zespołów, ale pod nadzorem. W przypadku konieczności dokonania napraw lub innych czynności nie przewidzianych w przepisach wymagane będzie specjalne upoważnienie;

  • kontrola trakcji (traction control) i automatyczne skrzynie biegów zabronione będą dopiero od połowy sezonu 2003, czyli od Grand Prix Wielkiej Brytanii;

  • kontrola startu (launch control) zostanie wyeliminowana w tym samym czasie, o ile zespoły będą mogły manualnie sterować obecnymi sprzęgłami;

  • brak kontroli trakcji, kontroli startu i w pełni automatycznych skrzyni biegów będzie sprawdzany przy pomocy nowej technologii oraz dodatkowych czujników FIA. Ponadto możliwa będzie inspekcja oprogramowania jako dodatkowe zabezpieczenie. Z tego względu nie będzie konieczne wprowadzenie ujednoliconych elektronicznych urządzeń kontrolnych od 2004 roku.


Pozostałe zmiany uzgodnione 15 stycznia pozostają bez zmian.