Renault zainwestuje 50 mln. dolarów w nowe centrum CFD

Bob Bell: "Nowe centrum umożliwi nam wykroczenie poza obecne ograniczenia technologiczne"
30.07.0712:55
Marek Roczniak
3032wyświetlenia

Zespół Renault ogłosił dzisiaj, że zainwestuje 50 milionów dolarów w nowe centrum CFD w swojej fabryce w Enstone (hrabstwo Oxfordshire, Wielka Brytania).

Komputerowa mechanika płynów (Computational Fluid Dynamics, w skrócie CFD) jest metodą opracowywania i rozwoju najbardziej zaawansowanych konstrukcji, zwłaszcza w takich dziedzinach jak Formuła 1, gdzie korzyści wynikające z wydajności aerodynamicznej są najważniejsze. Nowe centrum CFD w Enstone da francuskiej stajni dziesięciokrotnie większą moc obliczeniową w stosunku do tej, jaką dysponuje obecnie.


O ile niektóre zespoły inwestują w budowę kosztownych, drugich tuneli aerodynamicznych, o tyle my sądzimy, że CFD jest technologią przyszłości, która będzie nieodzowna przy projektowaniu oraz rozwoju coraz bardziej wydajnych pojazdów. - powiedział dyrektor techniczny Bob Bell. Nowe centrum umożliwi nam wykroczenie poza obecne ograniczenia technologiczne i pozwoli rozwinąć nowe techniki oraz umiejętności, które w przyszłości znajdą zastosowanie także z dala od torów wyścigowych.

Szef zespołu Flavio Briatore dodał: Ta inwestycja w rozwój technologiczny zespołu jest wyraźnym sygnałem świadczącym o naszym dążeniu do zapewnienia sobie konkurencyjnej przyszłości w Formule Jeden. Każda inwestycja będzie starannie i efektywnie zarządzana z myślą o przyszłych przepisach w tym sporcie, aby zapewnić maksymalne korzyści zespołowi, naszym partnerom i szerszej grupie.

Źródło: Autosport.com

KOMENTARZE

10
MarekW
31.07.2007 08:30
Pamiętajcie, że BMW od niedawna też ma takie "centrum" - superkomputer CFD Albert 2.
Darth ZajceV
31.07.2007 08:01
Ciekawe co przyniesie lepsze efekty... drugi tunel czy centrum CFD, które notabene jest 5 milionów droższe od tunelu aerodynamicznego.
sucharek147
31.07.2007 07:57
Mi sie nie wydaje zeby cos to pomoglo renault. Wydawac 50mln dolarow na centrum komputerowej mechaniki plynow! Pozyjemy, zobaczymy co z tego wyjdzie.
rafaello85
30.07.2007 02:56
d'Angelo... Zapewne chodzi o to, że każdy liczący się zespół ma przynamniej jeden tunel aerodynamiczny. Jednak aby nie zostawać w tyle za konkurencją wydają olbrzymią kasę na wybudowanie kolejnego tunelu. Mając 2 takie cacka zapewne możliwe jest jednoczesne prowadzenie badań nad kilkoma różnymi obszarami, które mogą poprawiać wydajność bolidów na torze.
Speedster
30.07.2007 02:23
może chodzi o to że zespoły z górnej półki mają teraz tunele aero gdzie mogą testować modele bolidów w skali 1:1 (czyli 100%) a nie np 50% czy coś takiego...
d'Angelo
30.07.2007 01:29
a co to jest? "...drugich tuneli aerodynamicznych..." ???
deZZember
30.07.2007 12:49
@Uszaty: skoro chcą mieć iluśtamdziesiąt procesorowe komputerki, każdy dwurdzeniowy, oraz coś, żeby to sprawnie działało (od dalszego wyposarzenia serwera i serwerowni, po obsługę ludzką i software), to się nie ma czego dziwić ;)
Uszaty22
30.07.2007 12:31
'A dynamika płynów zajmuje się siłami wywołującymi ruch płynów. Jak łatwo się więc domyśleć dynamika płynów jest tylko jednym z działów mechaniki płynów ' I na to poszło 50 mln $...
mkpol
30.07.2007 12:16
owca małe nieporozumienie. Tu chodzi bardziej o centrum obliczeniowe niż jakieś konkretne urządzenie czy instalację. Zastosowanie teorii mechaniki płynów w projektowaniu bolidów nie oznacza wcale że ktoś coś będzie kąpał :-). I żeby była jasność mechanika płynów jak sama nazwa wskazuje "dotyczy" środowiska płynnego, a więc zarówno cieczy jak i GAZÓW. A dynamika płynów zajmuje się siłami wywołującymi ruch płynów. Jak łatwo się więc domyśleć dynamika płynów jest tylko jednym z działów mechaniki płynów.
owca
30.07.2007 11:57
ciekawe ile potrwa budowa i kiedy inwestycja zacznie przynosić jakieś znaczące rezultaty na torze. moze Renault znowu zdobędzie mistrza ;)