Inside Track: Lewis Hamilton pokazuje z bliska swój bolid

ExxonMobil, producent olejów silnikowych Mobil 1, przygotował cykl filmów o Formule 1
08.10.0711:45
ExxonMobil
7179wyświetlenia
ExxonMobil, producent olejów silnikowych Mobil 1, przygotował cykl filmów o Formule 1. Wiadomość ta z pewnością ucieszy polskich fanów Fernando Alonso, Lewisa Hamiltona i zespołu Vodafone McLaren Mercedes. Bohaterem pierwszego odcinka serii "Inside Track" jest jedna z najszybszych maszyn tegorocznego sezonu Formuły 1, bolid Vodafone McLaren Mercedes MP4-22. Hamilton opowiada przed kamerami, jakie czynniki wpływają na osiągi bolidu oraz wymienia kilka mniej znanych powodów, które tłumaczą sukces zespołu na torze.



Film został nakręcony podczas wizyty Lewisa Hamiltona w głównej siedzibie ExxonMobil w amerykańskim Fairfax. Wybór miejsca nagrania nie był przypadkowy. Vodafone McLaren Mercedes i producent olejów silnikowych Mobil 1 współpracują ze sobą już od 13 lat. W tym roku współpraca ta nabrała wyjątkowego znaczenia. Skąd taka teza? Otóż zgodnie z regulaminem Formuły 1, silniki bolidów przechodzą homologację. W sytuacji, gdy opony, paliwo oraz aerodynamika muszą spełniać normy nałożone przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA), środki smarne są jedynym czynnikiem, który nie podlega tym regulacjom, a poprawia osiągi bolidów, dając przewagę nad rywalami.

3 minuty przed wyścigiem...

Zbliżone parametry techniczne silników w Formule 1 zmuszają zespoły do poszukiwań innych metod poprawiających wydajność bolidów. Zespołowi Vodafone McLaren Mercedes pomagają w tym środki smarne, i to nie tylko te używane w silniku. Oprócz wysokowydajnego paliwa ExxonMobil, Partner Technologiczny Vodafone McLaren Mercedes, zaopatruje zespół w oleje, silnikowy i przekładniowy Mobil 1, oraz w smary do podwozia.

Podczas kwalifikacji robimy wszystko, aby wygrać. Przed wyścigiem na końcu pit-lane grzejemy silniki przez trzy do pięciu minut, trzymając je na jałowym biegu. Dobry olej silnikowy jest wtedy niezbędny. Redukuje tarcie, ale również chroni silnik przed uszkodzeniami spowodowanymi wysoką temperaturą. - mówi Lewis Hamilton.

Optymalne przkazywanie mocy

Zespół Vodafone McLaren Mercedes kontynuuje prace nad wzrostem wydajności silnika poprzez zapewnienie optymalnego przekazywania mocy z silnika przez skrzynię biegów na koła. Moc jaką wyciskamy z silnika bolidu jest przenoszona na koła poprzez skrzynię biegów i wały napędowe. Od tych ostatnich oczekujemy maksymalnej wytrzymałości, stąd potrzeba ich bardzo dobrego smarowania. - tłumaczy Lewis Hamilton.

Odpowiednio dobrana formulacja środka smarnego daje zespołowi Vodafone McLaren Mercedes pewność, że wydobędzie z silnika więcej mocy od swoich rywali. Fakt ten potwierdza Norbert Haug, Wiceprezes Mercedes-Benz Motorsport: Od wielu lat środkom smarnym Mobil 1 zawdzięczamy 3-5% wzrost osiągów.



Znakomita aerodynamika na każdym zakręcie

Odkąd regulamin Formuły 1 został rozszerzony na opony, zespoły i kierowcy muszą używać ich maksymalnie wydajnie. Optymalne przełożenie mocy silnika na koła bolidu pomaga Lewisowi Hamiltonowi w osiągnięciu jeszcze lepszych czasów na torze. Z pewnością wpływa na to dobra aerodynamika, w tym przednie i tylnie skrzydła bolidu, które zwiększają siłę docisku oraz zmniejszają opory powietrza. Wymienione elementy oraz dyfuzor dociskają bolid do ziemi. Bez dobrej aerodynamiki Vodafone McLaren Mercedes MP4-22 nie mógłby wchodzić w zakręty z prędkością blisko 250 km/h. Stale pracujemy nad siłą docisku bolidu, ponieważ to właśnie ona decyduje o panowaniu nad pojazdem i pozwala nam dużo szybciej pokonywać zakręty. - mówi Lewis Hamilton.

Kierownica bolidu Formuły 1

W pierwszym odcinku serii "Inside Track" Lewis Hamilton tłumaczy, jak zbudowana jest kierownica bolidu. Mamy tutaj mnóstwo przycisków, które pomagają mi w trakcie wyścigu - zaczynając od kontroli trakcji przez kontrolę mechanizmów różnicowych, hamulce, mieszankę paliwa po ustawienia jazdy w mokrych lub suchych warunkach. Znajomość tych wszystkich przycisków, pozwala wykręcić mi jeszcze lepszy czas. Kierownica Formuły 1 budzi tyle zainteresowania właśnie przez swoją złożoną budowę. Podobnie, jak wiele innych części, jest zaprojektowana z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb kierowcy. W kwalifikacjach, jak i podczas wyścigu nie można wprowadzać zmian w ustawieniach bolidu. Jedynie ustawienia dostępne z kierownicy pozwalają na modyfikacje, które mogą poprawić czas okrążenia.



Wydajność, która przybliża wygraną

Jeszcze nigdy wcześniej skuteczność w zakresie ochrony silnika oraz aerodynamiki nie miała tak dużego wpływu na osiągi bolidów Formuły 1. Regulaminowe ograniczenia powodują, że zespoły dbają o właściwe wykorzystanie każdej cząsteczki energii z silnika. W filmie Hamilton wyjaśnia, w jaki sposób wydobyć z silnika maksymalną moc i przełożyć ją na sukces w kolejnym wyścigu. Brytyjczyk potwierdza znaczenie współpracy technicznej pomiędzy McLaren Racing i producentem olejów Mobil 1, szczególnie teraz, kiedy produkty smarne są jedynym środkiem tuningowym w Formule 1, nie podlegającym regulacjom FIA.

Pierwszy odcinek cyklu "Inside Track" jest dostępny na stronie internetowej producenta olejów silnikowych Mobil 1: http://www.mobil.pl/Poland-Polish/LCW/Audiences/The_Inside_Track.asp

KOMENTARZE

15
MICHAL413
09.10.2007 05:54
@mutu masz racie dadzą bolid Ferrari, pomalowany w barwy Maca,i oryginalny* bolid Maca i przeprowadzą konkurs: Jakie widzisz różnice?
melex
09.10.2007 10:19
Określenia "tylnie skrzydła bolidu" i "cząsteczka energii" są, jak dla mnie, za odważne... ;)
rafaello85
08.10.2007 08:57
Dość ciekawy filmik:)
McLuke
08.10.2007 07:15
Przecież ten filmik jest na stronie McLarena i to od dawna, więc dal mnie to żadna nowość :P ;)
kLc!
08.10.2007 07:09
"oraz wymienia kilka mniej znanych powodów, które tłumaczą sukces zespołu na torze." brzmi cwaniacko, co mamy przez to rozumieć? :D
mutu
08.10.2007 04:34
Na kolejnym filmie ustawią Ferrari pomalowane w kolory McLarena i z jego emblematami Nie, no żartuje...
Lukas
08.10.2007 03:42
Ładny filmik :) Oby więcej odcinków było :)
w126
08.10.2007 03:12
Lewis pewnie zaprezentuje fanom szkap podłogi na sprężynie ktorych nie można stosować w F1.
kLc!
08.10.2007 01:13
Lewis, zaprezentuj widzom to, co Twój zespół ukradł panom z Maranello!
Sanki
08.10.2007 01:06
„Stale pracujemy nad siłą docisku bolidu, ponieważ to właśnie ona decyduje o panowaniu nad pojazdem i pozwala nam dużo szybciej pokonywać zakręty.” =====> „Stale pracujemy nad siłą docisku bolidu (aby uzyskac wynik taki jak ma Ferrari), ponieważ to właśnie ona decyduje (teczka z dokumentacją) o panowaniu nad pojazdem i pozwala nam (posiadac informacje dzięki którym Hamilton i tak wjedzie w żwir) dużo szybciej pokonywać zakręty (niestety nie przewidzieliśmy siły dosciskowej przy wjeździe do Pit lane w Szanghaju, przez Ferrari, które takich trywialnych badań nie prowadziła, dlatego sądzimy, że zespół Scuderia Ferrari Malboro powinien zostać ukarany).”
ht-hubcio
08.10.2007 12:53
no zwlaszcza w klasyfikacji indywidualnej widac jaki to numer jeden jest Alonso :D
kamil-8716
08.10.2007 12:18
takiej prezentacji powinin dokonywac numer 1 w zespole ktorym niby jest alonso ale widac nie dla denisa
Maraz
08.10.2007 11:02
Może w kolejnych odcinkach, jak dojdzie do takich tematów jak rozłożenie ciężaru czy gaz użyty w oponach ;)
Misiak
08.10.2007 10:57
To samo pytanie mi się nasunęło po przeczytaniu tematu :)
zoon
08.10.2007 10:16
A czy w filmie będzie o rozwiązaniach pozyskanych z Ferrari?