Honda zaprezentowała RA108 w nowym malowaniu
Prezentacji nowych barw RA108 dokonał nowy kierowca testowy Hondy - Alex Wurz
29.01.0814:05
8131wyświetlenia
Dziś w siedzibie głównej zespołu Honda Racing F1 w Brackley w Wielkiej Brytanii odbyła się oficjalna prezentacja bolidu RA108.
Samochód ten pierwsze testy przeszedł już w ubiegłym tygodniu w Walencji, jednak dopiero dzisiaj zaprezentowano jego malowanie na sezon 2008, na którym nadal widoczna jest Ziemia, choć już tylko głównie na bokach pokrywy silnika i bocznych wlotach powietrza. Dominuje tymczasem biały kolor.
Prezentacji nowych barw RA108 dokonał nowy kierowca testowy i zarazem rezerwowy Hondy - Alex Wurz, który poprowadził dzisiaj po raz pierwszy samochód na sezon 2008 w ucharakteryzowanym na pit-lane audytorium na oczach 300 przedstawicieli międzynarodowych mediów i zaproszonych gości.
Honda przedstawiła swoje plany na rok 2008 i dalszą przyszłość, potwierdzając tym samym swoje zaangażowanie w sport i podkreślając determinację wzmocnionego zespołu do realizacji swoich ambicji. Zespół dokonał znaczącej ewolucji w trzech kluczowych obszarach, z których najbardziej fundamentalnym jest zmiana w filozofii projektu samochodu. Cały proces od przedstawienia koncepcji do wypuszczenia gotowego produktu został powtórnie przemyślany. Nowy samochód jest odpowiedzią na wyzwania z sezonu 2007 i wynikiem połączonych sił trzech oddziałów Honda Racing F1 Team: w Brackley i Bracknell w Wielkiej Brytanii oraz w centrum badawczo-rozwojowym Hondy w Tochigi w Japonii.
RA108 jest także produktem wzmocnionej ekipy inżynierów pod przewodnictwem nowego szefa zespołu Rossa Brawna, łączącej w sobie doświadczenie w wykorzystywaniu dotychczasowych zasobów zespołu z nową, obszerną wiedzą w kluczowych obszarach. Zespół skorzysta też z ciągłości wynikającej z utrzymania tej samej pary kierowców wyścigowych na trzeci sezon z rzędu - Jensona Buttona i Rubensa Barrichello, którzy wraz z Wurzem utworzą najbardziej doświadczony skład kierowców w stawce F1.
Ross Brawn:
RA108 jest zupełnie inną koncepcją w stosunku do jego poprzedników, pod względem aerodynamicznego układu i mechanicznej struktury. Filozofia projektu została rozwinięta w celu stworzenia większego pola do popisu dla aerodynamików, zwłaszcza z myślą u ułatwieniu wprowadzania ulepszeń poprawiających osiągi w trakcie całego sezonu.
Skupiliśmy się na osiągnięciu wyższego poziomu wydajności aerodynamicznej przy zachowaniu stabilności i jest to odzwierciedlone w sposobie, w jaki podwozie zostało zmodyfikowane, aby lepiej współgrać z różnymi cechami aerodynamicznymi zawieszenia. Takie podejście powinno zapewnić nam większy potencjał do dalszego rozwoju. Pierwsze efekty tego zobaczymy w Melbourne, kiedy to przedstawimy znacząco zmodyfikowany pakiet aerodynamiczny w stosunku do tego, w jaki wyposażony jest samochód podczas dzisiejszej prezentacji.
Silnik Honda RA808E podlega przepisom dotyczącym homologacji silników FIA, a więc zdecydowania większość jego komponentów pozostała bez zmian. Geometria układu wydechowego i górny wlot powietrza uległy zmianie, aby pasowały do pakietu aerodynamicznego RA108. Dodatkowej pracy wymagało uwzględnienie nowego wymogu FIA dotyczącego 5,75-procentowej zawartości składników pochodzenia biologicznego w paliwie, którą to inicjatywę w pełni popiera Honda.
Dwie najbardziej znaczące zmiany w przepisach obejmują obszary elektroniki i skrzyni biegów. Wprowadzenie przez FIA standardowej jednostki elektronicznej (ECU) i oprogramowania oznaczało ciężką pracę podczas zimowych testów nad integracją nowego systemu z silnikiem RA108, skrzynią biegów i systemami podwozia. W związku z wyeliminowaniem z samochodu kontroli trakcji i innych ułatwień dla kierowców, większy nacisk będzie położony na umiejętności kierowcy.
Wykonana z kompozytów włókna węglowego skrzynia biegów RA108 została zaprojektowana z myślą o sprostaniu nowym przepisom, które wymagają by jedna skrzynia wytrzymywała cztery Grand Prix. Przeprowadziliśmy wyczerpujące próby na stanowisku testowym w fabryce, aby zoptymalizować konstrukcję skrzyni biegów i zadbać o to, że osiągnęliśmy wymagany poziom niezawodności.
Naszym celem na rok 2008 jest zapewnienie, że wrócimy do pozycji, jaką zajmowaliśmy w drugiej połowie sezonu 2006, kiedy to Honda walczyła o punkty podczas każdego wyścigu. Tylko wtedy będziemy mieli stabilną podstawę do myślenia o osiąganiu bardziej ambitnych rezultatów.
Zobacz także:
- Dane techniczne Hondy RA108
- Dane techniczne silnika Honda RA808E 2.4 V8
- Zdjęcia z prezentacji Hondy RA108 (nasza galeria)
- Zdjęcia z prezentacji Hondy RA108 (GPUpdate.net)
- Prezentacje i pierwsze testy bolidów na sezon 2008
Źródło: HondaRacingF1.com
KOMENTARZE