Honda zaprezentowała RA108 w nowym malowaniu

Prezentacji nowych barw RA108 dokonał nowy kierowca testowy Hondy - Alex Wurz
29.01.0814:05
Marek Roczniak
8129wyświetlenia

Dziś w siedzibie głównej zespołu Honda Racing F1 w Brackley w Wielkiej Brytanii odbyła się oficjalna prezentacja bolidu RA108.

Samochód ten pierwsze testy przeszedł już w ubiegłym tygodniu w Walencji, jednak dopiero dzisiaj zaprezentowano jego malowanie na sezon 2008, na którym nadal widoczna jest Ziemia, choć już tylko głównie na bokach pokrywy silnika i bocznych wlotach powietrza. Dominuje tymczasem biały kolor.

Prezentacji nowych barw RA108 dokonał nowy kierowca testowy i zarazem rezerwowy Hondy - Alex Wurz, który poprowadził dzisiaj po raz pierwszy samochód na sezon 2008 w ucharakteryzowanym na pit-lane audytorium na oczach 300 przedstawicieli międzynarodowych mediów i zaproszonych gości.

Honda przedstawiła swoje plany na rok 2008 i dalszą przyszłość, potwierdzając tym samym swoje zaangażowanie w sport i podkreślając determinację wzmocnionego zespołu do realizacji swoich ambicji. Zespół dokonał znaczącej ewolucji w trzech kluczowych obszarach, z których najbardziej fundamentalnym jest zmiana w filozofii projektu samochodu. Cały proces od przedstawienia koncepcji do wypuszczenia gotowego produktu został powtórnie przemyślany. Nowy samochód jest odpowiedzią na wyzwania z sezonu 2007 i wynikiem połączonych sił trzech oddziałów Honda Racing F1 Team: w Brackley i Bracknell w Wielkiej Brytanii oraz w centrum badawczo-rozwojowym Hondy w Tochigi w Japonii.

RA108 jest także produktem wzmocnionej ekipy inżynierów pod przewodnictwem nowego szefa zespołu Rossa Brawna, łączącej w sobie doświadczenie w wykorzystywaniu dotychczasowych zasobów zespołu z nową, obszerną wiedzą w kluczowych obszarach. Zespół skorzysta też z ciągłości wynikającej z utrzymania tej samej pary kierowców wyścigowych na trzeci sezon z rzędu - Jensona Buttona i Rubensa Barrichello, którzy wraz z Wurzem utworzą najbardziej doświadczony skład kierowców w stawce F1.


Ross Brawn: RA108 jest zupełnie inną koncepcją w stosunku do jego poprzedników, pod względem aerodynamicznego układu i mechanicznej struktury. Filozofia projektu została rozwinięta w celu stworzenia większego pola do popisu dla aerodynamików, zwłaszcza z myślą u ułatwieniu wprowadzania ulepszeń poprawiających osiągi w trakcie całego sezonu.

Skupiliśmy się na osiągnięciu wyższego poziomu wydajności aerodynamicznej przy zachowaniu stabilności i jest to odzwierciedlone w sposobie, w jaki podwozie zostało zmodyfikowane, aby lepiej współgrać z różnymi cechami aerodynamicznymi zawieszenia. Takie podejście powinno zapewnić nam większy potencjał do dalszego rozwoju. Pierwsze efekty tego zobaczymy w Melbourne, kiedy to przedstawimy znacząco zmodyfikowany pakiet aerodynamiczny w stosunku do tego, w jaki wyposażony jest samochód podczas dzisiejszej prezentacji.

Silnik Honda RA808E podlega przepisom dotyczącym homologacji silników FIA, a więc zdecydowania większość jego komponentów pozostała bez zmian. Geometria układu wydechowego i górny wlot powietrza uległy zmianie, aby pasowały do pakietu aerodynamicznego RA108. Dodatkowej pracy wymagało uwzględnienie nowego wymogu FIA dotyczącego 5,75-procentowej zawartości składników pochodzenia biologicznego w paliwie, którą to inicjatywę w pełni popiera Honda.

Dwie najbardziej znaczące zmiany w przepisach obejmują obszary elektroniki i skrzyni biegów. Wprowadzenie przez FIA standardowej jednostki elektronicznej (ECU) i oprogramowania oznaczało ciężką pracę podczas zimowych testów nad integracją nowego systemu z silnikiem RA108, skrzynią biegów i systemami podwozia. W związku z wyeliminowaniem z samochodu kontroli trakcji i innych ułatwień dla kierowców, większy nacisk będzie położony na umiejętności kierowcy.

Wykonana z kompozytów włókna węglowego skrzynia biegów RA108 została zaprojektowana z myślą o sprostaniu nowym przepisom, które wymagają by jedna skrzynia wytrzymywała cztery Grand Prix. Przeprowadziliśmy wyczerpujące próby na stanowisku testowym w fabryce, aby zoptymalizować konstrukcję skrzyni biegów i zadbać o to, że osiągnęliśmy wymagany poziom niezawodności.

Naszym celem na rok 2008 jest zapewnienie, że wrócimy do pozycji, jaką zajmowaliśmy w drugiej połowie sezonu 2006, kiedy to Honda walczyła o punkty podczas każdego wyścigu. Tylko wtedy będziemy mieli stabilną podstawę do myślenia o osiąganiu bardziej ambitnych rezultatów.

Zobacz także:


Źródło: HondaRacingF1.com

KOMENTARZE

41
DarkArt
31.01.2008 02:31
Nie jest zle to malowanie. Chociaz brakuje mi bolidow w takich umaszczeniach jak w latach '90 :(
svt
30.01.2008 09:43
ochydne malowanie (te paski... ;/) imho ubiegłoroczne było lepsze...
rmn
30.01.2008 08:41
w nowym ferrari tez jest troche kanciastych elementów, wiec moze to jest dobry kierunek
Piter
30.01.2008 11:15
a ja bym go walnął całego na zielono!:D
Barti
29.01.2008 11:48
Poprzednie malowanie jakoś mi się bardziej podobało... to jest takie nijakie. :(
Mishka
29.01.2008 07:56
Wciąż nietuzinkowe i oryginalne malowanie, ale nadal dość brzydkie. A szkoda... Chociaż z drugiej strony jest lepiej niż poprzednio :)
im9ulse
29.01.2008 07:23
tak własnie to widziałem oczami wyobrazni ,jak Fry w zeszlym roku mowil ze biały bedzie dominował ,to stało sie jasne ze czegos takiego powinnismy sie spodziewac. estetycznie IMO bardzo twarzowy :) niech czarnotrawiasty RA107 odejdzie w zapomnienie
rafaello85
29.01.2008 06:48
To malowanie i tak jest o niebo lepsze od ubiegłoroczne;) Widzę, że pod tym względem Honda zaczęła kroczyć właściwą drogą:D Jest szansa, że za rok a może dwa znowu będą mieć ładne bolidy;p A póki co niech się skupią na osiąganiu jak najlepszych wyników! Bo prawda jest taka, że nei liczy się wygląd, ale skuteczność.
michal2111
29.01.2008 06:13
Ładnie wygląda. Wg mnie lepiej niż rok temu. Tylko czy wygląd przekłada się na wyniki? Niekoniecznie. Zobaczymy jakie będą wyniki
sylweq
29.01.2008 05:55
A mnie się podoba. Malowanie jest ładne, chociaż to kanciaste aero jest śmiesznawe. Ale w sumie dzięki tym obu cechom bardzo się wyróżnia z tłumu. I końcowy efekt jest przynajmniej ciekawy :-)
Maly-boy
29.01.2008 05:54
moze im sie pomylilo i zbudowali juz bolid na 2009 :D
Fireball
29.01.2008 05:51
Poprzednia Honda wyglądała lepiej według mnie, jakoś nie odpowiada mi taka mieszanka kolorów poza tym kanciaste elementy aero psują jej wygląd...
kimir
29.01.2008 05:00
M-Power---> mi też się podobało z tego samego powodu. Szkoda, że zmienili.
Lord Paweł
29.01.2008 04:45
Znaleźli by sobie jakiegoś poważnego sponsora, i dali by malowanie pod jego kolor... A My earth dream wystarczy by reklamować na tylnym spojlerze ;]
Davider
29.01.2008 04:43
Wygląda jakby dosłownie pomalowali na biało zeszłoroczny bolid, gdzieniegdzie zostawiając fragmenty starego malowania na wierzchu :) Z dwojga złego wole jednak kolory RA107. Ale nie ważne jaki ma kolor, niech pokażą na ile jest konkurencyjny. See you in Melbourne!
M-Power
29.01.2008 04:16
Mi, chyba jednemu z nielicznych podobało się malowanie Hondy z poprzedniego sezonu, takie orginalne było
SpeedyGonzales
29.01.2008 03:56
ale brzydal:P nie podoba mi się, jednak ważne jest to na czym lakier jest położony
CamilloS
29.01.2008 03:43
Malowanie nawet niezłe, jednak moim zdaniem za dużo jest w F1 bolidów z kolorem białym i niebiesko-granatowym :/ Tylko Ferrari i McLaren sa oryginalni ;) Spoiler faktycznie jakby sprzed co najmniej trzech lat.
uriah
29.01.2008 03:20
co za prehistoryczny przedni spoiler... moim zdaniem ten bolid to bedzie klapa. Odnosnie malowania, to ubiegloroczne bardziej mi sie podobalo.
jolly
29.01.2008 02:52
Siux-skoro super ogórki mają sponsorów to i Honda by coś znalazła ;p
rex88
29.01.2008 02:38
o widze, ze ubranka fili maja czy to pierwszy sezon gdy puma ma konkurenta?
Siux
29.01.2008 02:32
jolly - skoro tak to OK. Tylko ciekawe, czy jakby szukali, toby znaleźli? :)
melex
29.01.2008 02:25
tragiczne wyniki, tragiczne malowanie. a tak się wszystkim podobała zeszłoroczna testowa czerń...
jolly
29.01.2008 02:19
Siux nie mają sponsorów, bo ich na to stać ;p nie chcą ich mieć zamiast białego mogli dać zielony i już by to lepiej wyglądało :)
Siux
29.01.2008 02:14
Kolejny rok, a sponsorów jak nie ma, tak nie ma. Mało kto wierzy, że w końcu odbiją się od dna. Może Ross coś zwojuje, o ile nie pożre go japoński system zarządzania :)
Krauza
29.01.2008 01:53
wygląd to nawet lepszy niż RA107, nie wygląta teraz jakby ktoś na nią zwrócił to co zjadł :D
sucharek147
29.01.2008 01:47
No całkiem ładna ta nowa Honda. Ciekawe jak się będzie prezentowała podczas wyścigu.
SoBcZaK
29.01.2008 01:43
w tamtym sezonie Honda osiagneła dno... teraz kopie jeszcze pod sobą
Maly-boy
29.01.2008 01:42
a moze jakies info techniczne ?
Phaedra
29.01.2008 01:41
Podoba mnie sie. Troche wiec zieleni i bedzie cool.
Artur2406
29.01.2008 01:40
Nie za bardzo mi się podoba :/
Kid
29.01.2008 01:32
To malowanie jest tak samo brzydkie jak malowanie BMW, chociaż te paski wyglądają nieźle.
owca
29.01.2008 01:20
bardzo podoba mi sie nowe malowanie :) zeszłoroczne faktycznie było brzydkie, ale to prezentuje sie bardzo dobrze :) moim zdaniem oczywiscie ;-) z daleka mozliwe ze bedzie przypominało troche BMW (takie biało-niebiesko-czerwone) albo Williamsa (bo BMW natomiast jest do niego podobne :P ) ogólnie malowanie fajne, ale to i tak nie jest najwazniejsze. oby nowa Honda nie podzieliła losu poprzedniej... :|
Micro_ice7
29.01.2008 01:18
no fakt piękne to te malowanie nie jest ale ważniejsze jest to jak się będzie sprawować na albert park
dz
29.01.2008 01:17
oni musieli zatrudnić projektanta nowych samochodów SUBARU takie to piękne ;) hehehehehehehe
jolly
29.01.2008 01:15
ochyda :/
ewreteyrytu
29.01.2008 01:15
E nawet to fajne...nawet bardzo:-)
Darth ZajceV
29.01.2008 01:13
jeśli to jeździ tak jak wygląda to na prawdę współczuję Jensonowi...
gnt3c
29.01.2008 01:11
tragedia, nic dodać nic ująć, te paski tragedia...oby jeździł tak dobrze jak źle wygląda to wygrają mistrzostwa
Maraz
29.01.2008 01:11
A gdzie widzisz tych sponsorów? :) Poza obowiązkowym logo Hondy i Bridgestone są tylko hasła z kampanii earthdreams...
kunik15
29.01.2008 01:07
czyli jednak musieli ugiąc sie pod naciskiem sponsorów