Upadłe zespoły Formuły Jeden

Przedstawiamy małe podsumowanie zespołów, których już nie ma w stawce F1
07.05.0814:33
Mariusz Karolak
14303wyświetlenia
(Oryginalne opracowanie: Alan Baldwin i Peter Rutherford, agencja prasowa Thomson Reuters)

Wtorkowe oświadczenie Super Aguri o natychmiastowym wycofaniu się z Formuły 1 jest jednym z wielu przykładów z ostatnich lat, kiedy to zespół wyścigowy zakończył swój żywot. Jedne powracały na tor pod zmienioną nazwą, inne przepadały bezpowrotnie. Oto małe podsumowanie zespołów, których już nie ma w stawce F1.

  • Super Aguri było zespołem dowodzonym przez byłego kierowcę wyścigowego Aguriego Suzukiego. Zaistniał dzięki wsparciu koncernu Honda, niemalże w ostatniej chwili przyłączając się do rywalizacji w sezonie 2006 jako jedenasta ekipa. Zrezygnował z dalszych startów ze względu na problemy finansowe.




  • Pod koniec roku 2005 z F1 zniknęły nazwy Jordan i Minardi, a Sauber został przejęty przez BMW. Jordan wcześniej został wykupiony przez firmę Midland i już pod taką nazwą uczestniczył w mistrzostwach w roku 2006, startując pod rosyjską flagą. W kilka miesięcy później zespół przejęli Holendrzy i startował dalej jako Spyker. Od obecnego sezonu figuruje już pod nazwą Force India i startuje w barwach Indii. Z kolei ekipa Minardi została zakupiona przez koncern Red Bull i przemianowana na Toro Rosso.


  • Ford w 1999 roku kupił zespół Stewart. We wrześniu 2004 roku amerykański koncern poinformował, że wycofuje się z Formuły 1 i sprzedał swój zespół, startujący w F1 jako Jaguar Racing, koncernowi Red Bull. Dietrich Mateschitz przekształcił zespół w Red Bull Racing.




  • Arrows został zlikwidowany w styczniu 2003 roku po tym, jak wycofał się z F1 w trakcie sezonu 2002 po Grand Prix Niemiec na pięć eliminacji przed końcem. W przeciągu 25 lat zespół uczestniczył w 282 wyścigach F1 (381 wliczając starty pod nazwą Footwork), lecz nie zanotował żadnego zwycięstwa.


  • Zespół Prost Grand Prix został założony przez Alaina Prosta, czterokrotnego Mistrza Świata F1. Miał to być narodowy zespół francuski. Został zlikwidowany w styczniu 2002 roku. W F1 ścigał się od 1997 roku, po tym jak Alain wykupił podupadającą ekipę Ligier pod koniec roku 1996.




  • Mistrzowski zespół Tyrrell zniknął bezpowrotnie ze stawki w 1998 roku. Stajnia została zakupiona wcześniej przez koncern tytoniowy BAT i dalej startowała pod nazwą British American Racing. Aktualnie zespół ten figuruje na liście startowej jako Honda.[/i][/ul]

    • Lola zniknęła z F1 w 1993 roku, ale pojawia się na krótko w 1997 roku. Zespół zaprzestał rywalizacji już po pierwszym wyścigu tamtego sezonu i został postawiony w stan likwidacji. Żaden z jego samochodów nie zdołał zakwalifikować się do otwierającego sezon 1997 wyścigu w Australii.




    • Utytułowany Lotus przestał istnieć w styczniu 1995 roku. Choć założyciel jego Colin Chapman zmarł na atak serca w 1982 roku, stajnia ta utrzymywana była na dosyć dobrym poziomie przez cały czas. To właśnie w Lotusie swoje pierwsze zwycięstwo odniósł Ayrton Senna w 1985 roku. Kłopoty zaczęły się z początkiem lat 90-tych. Ostatnim sezonem zespołu w F1 był 1994.


    • W roku 1995 z F1 zniknął również Simtek. Po nawet obiecującym pierwszym sezonie, w drugim zabrakło sponsorów. Ten sam los spotkał w 1996 roku ekipę Forti. Włosi zaliczyli w F1 niepełne dwa sezony startów.




    • Inny włoski zespół Andrea Moda zakończył niechlubnie swój krótki żywot w 1992 roku po tym, jak jego szef Antonio Sassetti został aresztowany i oskarżony o defraudację. Zespół ten wcześniej startował jako Coloni.


    • Były Mistrz Świata F1 Jack Brabham założył przed laty ekipę Brabham, której właścicielem przez pewien czas był Bernie Ecclestone. Ostatnim sezonem, w jakim startowała był 1992, jako że została wówczas sprzedana szwajcarskiemu finansiście, który trafił do więzienia za oszustwa. Właśnie tego roku w Brabhamie zadebiutował w F1 Damon Hill. Anglik cztery lata później zdobył tytuł Mistrza Świata.




    • Pacific ścigał się w F1 w sezonach 1994 i 1995, a później zapadła decyzja o zaprzestaniu startów. Larrousse wycofał się w 1994 roku. March i Dallara zrezygnowały z F1 w 1992 roku, AGS w 1991, a EuroBrun w 1990.


    • Z pozostałych ekip, które wycofały się z rywalizacji w F1 po latach startów warto wymienić: BRM, Cooper, Fittipaldi, Hesketh, Matra, Osella, Shadow, Vanwall, Wolf i Zakspeed.
    [/ul]

    Źródło: Reuters.com

KOMENTARZE

17
zitol
01.06.2008 08:15
im9ulse - bardzo wesołe, szczególnie Imola 1994
Twarzer
07.05.2008 10:29
Ducsen - co osiagnal Zakspeed czego by nie osiagnal np. Onyx (pomijajac juz fakt ze Onyx bywal nawet na podium)
Konfederat1970
07.05.2008 10:02
Myślę że upadek lub wycofanie takich zespołów jak Brabham, Lotus, Tyrrell, Benetton,Jordan, Minardi (?), Stewart (Jaguar), Arrows , Ligier i Alfa Romeo zubożyło F1 jako widowisko. Kiedy te zespoły uczestniczyły w Mistrzostwach Świata F1 wyścigi Grand Prix były bardziej wyrównane, pasjonujące i samo widowisko było o "niebo" lepsze. To głupota ograniczać liczbę zespołów do max.12. Jeśli ktoś ma tak duże pieniądze, aby je inwestować i "tracić" w F1 to czemu mu ograniczać i zabraniać w to zabawy ?? Ale takich ludzi jak widać jest już mało, aby tracić co roku 400 mln Euro. Koszty jednak powinny być zmniejszone. Jak ?? Tego nie wiem. Może przez podział zysków FIA z transmisji TV i reklam. W końcu Bernie Ecclestone ma już tyle kasy z F1, że mógłby reaktywować swój były zespół Brabham i pomóc przy powrocie Lotusa. Lotus kiedyś planował powrót do F1 (chyba w 2002 roku ??).
kampos
07.05.2008 08:32
impulse - simtec kojarzy mi się bardzo smutno - z Rolandem Ratzenbergerem...
freeman1982
07.05.2008 07:42
jak by ktoś tęsknił za tymi zespołami na ESPN Classic co tydzień w niedziele o 20:00 (na tygodniu powtórki) leci Formuła Retro aż się łezka w oku kręci jak się ogląda. Polecam
sir_Lukas
07.05.2008 07:26
Prosta sprawa Renault za dużo pewnie chciał zielonych za to że w nazwie będzie Benetton
Ducsen
07.05.2008 06:46
Ale skoro jest przykład Spyker - Force India to czemu nie ma Benetton - Renault ? :) A Zakspeed czemu? Dziwne pytanie Twarzer.
sir_Lukas
07.05.2008 04:57
"Śpieszmy się lubić zespoły! Tak szybko odchodzą " LOL Michal to ci się udało xP
ToshibaUser
07.05.2008 04:55
Całkowicie subiektywnie najmilej pamiętam Lotusa . To był wspaniały zespół :) Cóż tak sport ... Co do Benettona , to w sumie funkcjonuje nadal jako Renault .
im9ulse
07.05.2008 04:40
hehe Simtek MTV to byly wesole czasy...
michal2111
07.05.2008 04:00
Najbardziej to mi szkoda odejścia Stewarta, Arrowsa, Prosta i Super Korniszonków. Śpieszmy się lubić zespoły! Tak szybko odchodzą (nie wszystkie).
rafaello85
07.05.2008 02:20
Najbardziej "popisał się" zespół Lola :D
Twarzer
07.05.2008 01:39
"Pewien czas" - ~15 lat to calkiem sporo. :P Co do Benettona to ciekawa historia, bo przeciez niby Benetton to obecnie Renault. Jednakze zauwazmy, ze Benetton to tak naprawde Toleman. Zmiana nazwy miala miejsce po sezonie 1985 - czyli takze ostatnim Renault. Ciekawy zbieg okolicznosci, nie? xD Szczerze powiedziawszy to nie wiem co takiego zrobil Zakspeed, ze zalapal sie na honorowa wzmianke. :P
Ducsen
07.05.2008 01:36
@deZZember - dziecko onetu @sagger - to prawda, a przecież to nie było aż tak dawno i w dodatku mieli na koncie MŚ. Mogliby dopisać Prodrive :D Np. coś w stylu Brytyjski team, które zakończył działalność po 0 startach w F1 :P
deZZember
07.05.2008 01:15
LOL kto jeszcze po tytule myślał, że w newsie o "upadłych" będzie Ferrari? ;>
sagger
07.05.2008 12:58
nie napisali o Benettonie
adams
07.05.2008 12:50
Cześć ich pamięci.To smutne ale nasz sport nie jest uczciwy.Tylko grube ryby tu wytrzymują.