WTCC: Chevrolet wygrywa obydwa wyścigi w Walencji

Seat na swoim domowym torze nie był w stanie włączyć się do walki o zwycięstwa
18.05.0821:02
Konrad Házi
3631wyświetlenia
Na trzeci weekend wyścigowy sezonu 2008 seria WTCC powróciła do Europy. Dzisiejsze dwa wyścigi odbyły się na torze Ricardo Tormo i można powiedzieć, że byliśmy świadkami małej sensacji. W obu wyścigach zwyciężyli kierowcy Chevroleta, a Seat nie zdołał przełamać się na swoim domowym torze i nie był w stanie włączyć się do walki o zwycięstwa.

Wyścig 1

Pierwszy wyścig wygrał startujący z trzeciej pozycji Robert Huff za kierownicą Chevroleta, a podium uzupełnili dwaj kierowcy Seata - Gabriele Tarquini i Jordi Gene. Był to pierwszy wyścig wygrany w tym roku przez Chevroleta oraz pierwszy wyścig, którego nie wygrał Seat.

Wyścig rozpoczął się ze startu lotnego, a startujący z pierwszego pola Yvan Muller popełnił najwyraźniej błąd na wyjściu z ostatniego zakrętu, bowiem już na prostej startowej stracił dwie pozycje. Bardzo dobrze wystartował tymczasem James Thompson (Honda), który awansował o cztery pozycje.

W pierwszej części wyścigu na prowadzenie wyszedł Gabriele Tarquini, jednak na piątym okrążeniu wyprzedził go Huff, który nie oddał już prowadzenia do mety. W połowie wyścigu prowadząca szóstka zaczęła wyraźnie uciekać pozostałym kierowcom, ponieważ jadący na siódmej pozycji Thompson był od nich sporo wolniejszy, jednak skutecznie blokował rywali będących za nim.

Po kilku okrążeniach tempo wyścigu uspokoiło się i walka toczyła się jedynie w środku stawki. Frustracja zawodników jadących za Brytyjczykiem z czasem narastała. Każdy kolejny atak kończył się uderzeniem w jego samochód i w ten oto sposób Thompson spadł na 12 pozycję. Z bardzo dobrej strony pokazał się również Alain Menu, który startując z ostatniego pola, awansował aż o 19 pozycji i zajął ostatecznie ósme miejsce, które dało mu pole position do drugiego wyścigu.

Podczas wyścigu doszło do kilku wypadków. O największym pechu może mówić Augusto Farfus, który po nieudanym ataku na innego kierowcę BMW - Andy'ego Priaulxa wypadł z toru i został uderzony przez dotychczasowego lidera mistrzostw - Rickarda Rydella (Seat).


Wyścig 2

Drugi wyścig również wygrał kierowca Chevroleta - Alain Menu, który po odwróceniu kolejności pierwszej ósemki przed drugim wyścigiem wystartował z pole position. Drugie miejsce zajął kolega zespołowy Menu - Huff, a na najniższym stopniu stanął Priaulx z BMW. Start do drugiego wyścigu odbywa się już z miejsca. Niebo nad torem już przed wyścigiem zasnuły ciemne chmury, jednak nie padało. Dopiero kilka minut po wyścigu nad torem rozpętała się ogromna ulewa, przez co nie odbyło się wręczenie nagród zwycięzcom.

Na starcie bardzo dobrze zachowali się kierowcy BMW. Priaulx awansował na pierwsze miejsce, wyprzedzając Menu, a Jorg Muller wyprzedził Nicolę Lariniego i awansował na trzecie miejsce. W drugim wyścigu Thompson również pełnił rolę hamulcowego i był tak samo niemiłosiernie katowany, a Tiago Monteiro (Seat) po jednym z bardziej brutalnych ataków na Brytyjczyka dostał karę przejazdu przez boksy (Portugalczyk ostatecznie nie ukończył wyścigu). Jedynym kierowcą, któremu udało się wyprzedzić Thompsona w drugim wyścigu był Felix Porteiro (BMW), jednak on też używał do tego "łokci".

Andy Priaulx nie cieszył się długo z jazdy na pierwszym miejscu. Szybko wyprzedził go Alain Menu, a mniej więcej na półmetku wyścigu wyprzedził go również Huff. Taka kolejność pozostała już do końca. W drugim wyścigu poza licznymi kontaktami z Hondą Thompsona doszło jeszcze do kilku innych stłuczek, w których ucierpieli między innymi Farfus, Yvan Muller, Monteiro i Alex Zanardi.


Po wyścigach w Walencji nowym liderem mistrzostw jest Tarquini, mając osiem punktów przewagi nad Yvanem Mullerem i Rydellem, który ze względu na zdobycie tylko dwóch oczek w obydwu wyścigach spadł na trzecie miejsce (Muller drugie miejsce zawdzięcza zwycięstwu w Brazylii). Kolejna dwa wyścigi WTCC zostaną rozegrane za dwa tygodnie na torze Pau we Francji.

•  Pełne klasyfikacje WTCC po wyścigach w Hiszpanii

Źródło: Autosport.com
P.Kierowca (Nr)Nar.SamochódOkr.Czas/strataPkt.
1Alain Menu (8)Chevrolet Lacetti130h22m47,99410
2Robert Huff (7)Chevrolet Lacetti13+0:02,4418
3Andy Priaulx (1)BMW 320si13+0:03,9526
4Jörg Müller (2)BMW 320si13+0:05,4035
5Gabriele Tarquini (11)Seat Leon TDI13+0:16,3324
6Jordi Gene (9)Seat Leon TDI13+0:19,1713
7Rickard Rydell (10)Seat Leon TDI13+0:19,6622
8Yvan Muller (12)Seat Leon TDI13+0:20,4591
9Nicola Larini (6)Chevrolet Lacetti13+0:21,312
10Felix Porteiro (5)BMW 320si13+0:27,753
11James Thompson (15)Honda Accord Euro R13+0:28,183
12Sergio Hernandez (31)BMW 320si13+0:28,819
13Pierre-Yves Corthals (23)Seat Leon TFSI13+0:30,758
14Jose Manuel Pérez-Aicart (21)Seat Leon TFSI13+0:36,350
15Stefano D'Aste (26)BMW 320si13+0:47,009
16Aleksander Lwow (54)Honda Accord Euro R13+0:52,805
17Franz Engstler (42)BMW 320si13+1:18,737
18Alessandro Zanardi (4)BMW 320si13+1:36,653
19Ibrahim Okyay (13)BMW 320si13+1:37,412
20Augusto Farfus (3)BMW 320si13+1:39,479
21Andrej Smetski (55)Honda Accord Euro R12+1 okr.
Niesklasyfikowani
22Tiago Monteiro (18)Seat Leon TDI6
23Andrej Romanow (43)BMW 320si3
24Jaap van Lagen (29)Lada 1103
25Olivier Tielemans (16)BMW 320si2
26Wiktor Szapowałow (28)Lada 1102
Nie wystartowali
27Tom Coronel (20)Seat Leon TFSI0
Najszybsze okrażenie: Alain Menu - 1:44,043 na 2 okrążeniu

KOMENTARZE

2
oligator
18.05.2008 08:34
a zrozumial ktos co sie dokladnie stalo miedzy Yvan'em Mullerem a Farfusem? jakim cudem tak szybko Farfus byl tak wysoko, i czemu sie tak stukneli?
Teliss
18.05.2008 07:48
Wyścigi były ciekawe - najbardziej podobało mi się jak Thompsona taranowali :D