GP Kanady: trening 2 - Hamilton najszybszy, Kubica znowu drugi

Wyniki i opis ostatniej z dwóch piątkowych sesji treningowych na Circuit Gilles Villeneuve
06.06.0821:38
Pyciek & Maraz
13210wyświetlenia

W ostatniej z dwóch piątkowych sesji treningowych poprzedzających Grand Prix Kanady najszybszy czas przejazdu jednego okrążenia ustanowił Lewis Hamilton (McLaren). Robert Kubica (BMW Sauber) ponownie uplasował się na drugiej pozycji, prezentując wysoką i zarazem bardzo równą formę na torze w Montrealu. Pierwszą trójkę zamknął Kimi Raikkonen (Ferrari).

Druga sesja rozpoczęła się przy całkowicie suchej nawierzchni toru i kierowcy od razu zabrali się do pracy. Jako pierwszy do przejechania pełnego okrążenia przystąpił Robert Kubica, uzyskując czas 1:19,401. W chwilę później szybciej pojechali Nick Heidfeld (BMW Sauber) i obydwaj kierowcy Toyoty, po czym Kubica powrócił na szczyt tabeli czasowej z wynikiem 1:18,352. Od razu czas ten poprawił Heidfeld, by znowu zostać pokonanym przez Kubicę (1:18,136). Następnie kierowców BMW pogodził Hamilton, wskakując na pierwsze miejsce z czasem 1:17,517.

Po 10 minutach czasy mieli już ustanowione wszyscy kierowcy z wyjątkiem Felipe Massy (Ferrari). Drugi w tym momencie był Kubica, a pierwszą trójkę zamykał Fernando Alonso (Renault). Tymczasem Raikkonen na swoim pierwszym okrążeniu pomiarowym popełnił błąd w ostatniej szykanie i uplasował się dopiero na 21 pozycji. Na kolejnym okrążeniu Fin poprawił się jednak i awansował na drugie miejsce - za Heikkiego Kovalainena (McLaren), który w międzyczasie wykręcił 1:17,166. Na torze był już też Massa, który po pierwszym okrążeniu pomiarowym był czwarty. Następnie Brazylijczyk poprawił się na 1:17,251 i wskoczył na drugie miejsce.

W końcu po upływie kwadransa na czele klasyfikacji znaleźli się obydwaj kierowcy Ferrari - Raikkonen i Massa, uzyskując czasy poniżej jednej minuty i 17 sekund (czas Raikkonena wyniósł 1:16,558). Pierwszą piątkę zamykali w tym momencie Kovalainen, Hamilton i Kubica (Polak miał już ponad sekundę straty do Raikkonena). W 19 minucie Hamilton wykręcił 1:16,874 i awansował na drugie miejsce. Na kolejnym kółku Brytyjczyk jechał jeszcze szybciej, ale popełnił błąd w nawrocie i nie poprawił czasu. Czołówka jeździła jak na razie na twardszej z dwóch mieszanek. Jadący właśnie na oponach bez białego paska Kubica poprawił się w 23 minucie na 1:17,190, ale nadal był piąty.

W chwilę później Jarno Trulli (Toyota) wykonał efektowny piruet w w szykanie, ale jakimś cudem uniknął uderzenia w bandę i mógł kontynuować jazdę. Tuż przed upływem pierwszych trzydziestu minut Heidfeld uzyskał czas 1:17,380 i znalazł się tuż za Kubicą na szóstej pozycji. W międzyczasie Kovalainen pojawił się na torze na supermiękkich oponach, ale nie zdołał poprawić swojego czasu. Heidfeld kontynuował jednak jazdę na twardszej mieszance i poprawił się na 1:17,071 (P4), a następnie awansował na drugie miejsce z czasem 1:16,589 (zaledwie 0,031 straty do Raikkonena).

W 67 minucie Nelson Piquet Jr zatrzymał się we wjeździe do boksów i mechanicy Renault musieli dopchać jego bolid do stanowiska serwisowego francuskiej stajni. Brazylijczyk nie pojawił się już więcej na torze. W chwilę później nastąpiła zmiana na szczycie tabeli czasowej, jako że najszybszy czas (1:16,413) wykręcił na twardszych oponach Massa. Na torze był także Kubica, który jadąc z kolei na supermiękkich oponach wykręcił 1:17,162 i awansował na piąte miejsce. Massa nadal jechał bardzo szybko i w środkowym sektorze ustanowił najlepszy czas, ale ostatecznie nie zdołał poprawić czasu.

Szansy na poprawę czasu nie wykorzystał także Raikkonen, który znowu popełnił błąd w ostatniej szykanie. Na kolejnym kółku Fin wykręcił już jednak 1:16,250 i odzyskał pierwsze miejsce. W połowie sesji pozostałe miejsce w pierwszej dziesiątce zajmowali: Massa, Heidfeld, Hamilton, Kubica, Kovalainen, Kazuki Nakajima (Williams), David Coulthard (Red Bull), Sebastian Vettel (Toro Rosso) i Trulli. Ten ostatni miał niewiele ponad sekundę straty do najszybszego kierowcy. W 49 minucie Nico Rosberg (Williams) uzyskał na bardziej miękkich oponach czas 1:17,186 i awansował na siódme miejsce.

Kubica powrócił na tor kilka minut przed początkiem ostatnich 30 minut sesji i na twardych oponach uzyskał czas 1:16,660, który zapewnił mu awans na czwarte miejsce. W chwilę później Alonso popełnił błąd w drugim zakręcie i zatrzymał się z w poprzek toru z tylnymi kołami na mokrej trawie. Oznaczało to tyle, że Hiszpan nie mógł kontynuować jazdy i jego bolid musiał być odciągnięty na pobocze. Tymczasem Kubica awansował na trzecie miejsce z czasem 1:16,431. Polak jechał na granicy swoich możliwości, ocierając się wręcz o bandę w jednym miejscu.

Jazda taka przynosiła jednak efekty i na jednym z kolejnych okrążeń Kubica wykręcił czas 1:16,023, awansując na pierwsze miejsce. Raikkonen spadł na drugie miejsce, a za Finem znaleźli się kierowcy McLarena. W 65 minucie Timo Glock (Toyota) uderzył lekko w bandę w drugiej szykanie i zatrzymał się na poboczu z uszkodzonym zawieszeniem bądź tylko pękniętą oponą. Tak czy inaczej był to koniec jazdy na dziś dla Niemca, który na 20 minut przed końcem sesji zajmował trzynaste miejsce.

W chwilę później na poboczu zatrzymał się także Massa, jednak w tym przypadku powodem były problemy techniczne z bolidem. Brazylijczyk zaparkował F2008 kilkadziesiąt metrów za nawrotem i wysiadł z kokpitu. Porządkowi mieli jednak wyraźne problemy z odciągnięciem samochodu w bezpieczne miejsce, gdyż była tylko niewielka szczelina w bandzie i trudno było w nią dobrze wcelować. Cała procedura zajęła kilka minut, ale w końcu udało się i żółta flaga znikła. W tym momencie Massa zajmował piąte miejsce, mając niespełna 0,4 sekundy straty do Kubicy.

Niespełna 10 minut przed końcem sesji Hamilton wykręcił 1:15,766 na supermiękkich oponach i awansował na pierwsze miejsce. Trzy minuty przed końcem sesji Webber wpadł w poślizg w drugiej szykanie i zatrzymał się na żwirowym poboczu, ale po chwili udało mu się powrócić na tor i mógł kontynuować jazdę. Tymczasem do końca sesji nikt nie zdołał już poprawić czasu Hamiltona i to Brytyjczyk wygrał drugą sesję treningową, pokonując Kubicę o niespełna 0,3 sekundy. Pierwszą piątkę zamknęli Raikkonen, Kovalainen i Massa.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 23°C
Temperatura powietrza: 21°C
Prędkość wiatru: 1,8 m/s
Wilgotność powietrza: 86%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.

REZULTATY TRENINGU 2

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Lewis Hamilton (22)McLaren MP4-231:15,75242
2Robert Kubica (4)BMW Sauber F1.081:16,0230,2710,27141
3Kimi Raikkonen (1)Ferrari F20081:16,0930,3410,07039
4Heikki Kovalainen (23)McLaren MP4-231:16,3310,5790,23836
5Felipe Massa (2)Ferrari F20081:16,4130,6610,08227
6Nick Heidfeld (3)BMW Sauber F1.081:16,5890,8370,17643
7Mark Webber (10)Red Bull RB41:16,6040,8520,01539
8Nico Rosberg (7)Williams FW301:16,7671,0150,16337
9Sebastian Vettel (15)Toro Rosso STR31:17,0191,2670,25243
10Jarno Trulli (11)Toyota TF1081:17,0681,3160,04946
11Kazuki Nakajima (8)Williams FW301:17,2421,4900,17437
12David Coulthard (9)Red Bull RB41:17,3341,5820,09231
13Rubens Barrichello (17)Honda RA1081:17,4621,7100,12839
14Giancarlo Fisichella (21)Force India VJM011:17,5081,7560,04639
15Timo Glock (12)Toyota TF1081:17,5491,7970,04131
16Sebastien Bourdais (14)Toro Rosso STR31:17,5591,8070,01038
17Fernando Alonso (5)Renault R281:17,6441,8920,08530
18Adrian Sutil (20)Force India VJM011:17,8132,0610,16937
19Jenson Button (16)Honda RA1081:17,8422,0900,02939
20Nelson Piquet Jr (6)Renault R281:18,0762,3240,23417
107% najlepszego czasu: 1:21,054

KOMENTARZE

21
jędruś
07.06.2008 10:44
Kubek bardzo ładnie . Heidfeld chyba też się nareszcie uporał z rozgrzewaniem opon , bo pozycje dziś ma bardzo wysokie . Honda dużo problemów . A zapowiadali walkę ... Eh ... O Nelsinho nie ma nawet co wspominać ... Sutil znów trochę odstaje do Fisco .
rafaello85
07.06.2008 09:12
Awaria w bolidzie Massy ahhhh... całe szczęście, że podczas pikątkowych treningów.
Teliss
07.06.2008 08:42
Ale ja nadal nie rozumiem jak mógł Raikkonen mimo nieudanego okrążenia zająć 21 pozycję na 20 zawodników xD
pawel92setter
07.06.2008 07:18
Kubica znowu bardzo dobrze, ale martwi mnie postawa Jarno. W pierwszym treningu też miał kilka pruetów... Chyba nie jest w najlepszej formie, ale to tylko treningi
SpeedyGonzales
07.06.2008 06:48
no żartowali sobie z tego incydentu, jak i również ze Szwiszczy:D Co jak co ale tu nie będzie dużych różnic. Kwal i wyścig będą ciekawe:D
Iwan
07.06.2008 12:12
Co mnie najbardziej zaskoczyło w treningu, predkości osiągane przez BMW na najdłuższej prostej. Kubica miał chyba rekord koło 318 km/h a najszybszy o ile pamiętam był Kova około 321 km/h, 3 km/h wydaje się być małą różnicą zwłaszcza że w tym sezonie BMki odstawały od Ferrari o około 10 km/h na prostych. Najlepszy był komentarz Mikołaja odnośnie ekipy usuwającej samochód Massy " parkowanie na dwadzieścia" xd
skan
06.06.2008 09:11
A najbardziej to mi sie podobali porządkowi, którzy zamiast popchać Ferrari do przodu pare metrów, a później je spokojnie wycofać, to kombinowali jak konie pod góre :) I do tego szalejący Massa, żeby mu do reszty nie rozbili bolidu o bandy ^^
virescens
06.06.2008 08:54
Dokładnie, myślę że bardziej Ron Denis nie mógł znieść tego że Kubica jest lepszy od Jego pupilka więc puścił Hamiltona na supersoftach. Wie ktoś ile można nimi przejechać okrążeń w kwalifikacjach ?
Poul
06.06.2008 08:32
@Corleone - zakładał, zakładał. Tylko na miękkich oponach jego rezultaty były gorsze. Może ze względu na większe dotankowanie, albo po prostu miękkie opony nie zapewniają BMW dobrych wyników na tym torze. Poza tym, Mercedes wyraźnie ustawiony jest pod 2 i 3 sektor (większą prędkość na prostych), a BMW i Ferrari dużo lepiej spisują się w pierwszym sektorze. Które ustawienie okaże się lepsze ? Przekonamy się w niedzielny wieczór :)
buczu
06.06.2008 08:29
A jest to możliwe! Gdyby nie tłok i małe błędy Roberta, wygrał by. Fajnie Robert fajnie, bardzo agresywnie jezdzi. Super się go ogląda. P.S. Zawsze uważałem, że Nick jest przeciętnym zawodnikiem, jeździ ale fajerwerków nie ma i nic nie zapowiada żeby były.
madry86
06.06.2008 08:22
Byle tak na kwalifikacjach było, tylko bez Lewisa przed Robertem;)
deeze
06.06.2008 08:15
dwa słowa: Nelson OUT
Corleone
06.06.2008 08:15
Świetny przejazd Roberta dał mu tą 2 pozycje. Hamilton na miękkich oponach może i był szybszy ale Kubica okazał sie szybszy od niego na twardych i Robert dzis nie zakładał kompletu miękkiej mieszanki. Liczę również że również dobrze w kwalifikacjach spisze się Nick Heidfeld.
danilo
06.06.2008 08:08
Dokładnie! Jutro po przebudzeniu tez chciałbym od razu kwalifikacje! Dzisiaj drugi trening był super!!!
Maraz
06.06.2008 08:08
Teliss, czytaj ze zrozumieniem: "Tymczasem Raikkonen na swoim pierwszym okrążeniu pomiarowym popełnił błąd w ostatniej szykanie i uplasował się dopiero na 21 pozycji. Na kolejnym okrążeniu Fin poprawił się jednak i awansował na drugie miejsce". Błąd był jedynie przy czasie Heidfelda.
Teliss
06.06.2008 08:01
W tym opisie jest trochę błędów bo np. jest podane, że Kubica pokonał Heidfelda a w nawiasach miał gorszy czas. Albo 21 miejsce Raikkonena :|
Phaedra
06.06.2008 07:57
Szykuje sie powtorka z Australii
kemek
06.06.2008 07:51
No brawo, tylko ten czas jest na twardych oponach. Później, mimo że jechał parę kółek na super softach, nie poprawił czasu. Może go podtankowali, bo innej opcji nie widzę [; A i znowu obiecujące dla BMW speed trapy, czyli przy (ewentualnie) nieudanych kwalifikacjach mogą raczej bez większych problemów wskoczyć na pozycje 5-6... Fajnie oglądać powtórki tych przejazdów tuż przy ścianach. Glock troszkę przesadził jako jedyny, ale naprawdę momentami brakowało centymetrów. [; A i prognozy zapowiadają słoneczne kwalifikacje i wyścig.
bartekws
06.06.2008 07:46
Kurcze z trudem powstrzymuje się do tych optymistycznych myśli.... dawno BMW tak nie szalało na treningach.. ciekawe czy to dlatego, że sprawdzają nowy pakiet czy są aż tak mocni .... Chciałbym się jutro obudzić od razi na kwalifikacje... Żeby tak troszkę popadało i podium będzie nasze ;) Choć na treningu to i bez deszczu było ciekawie, i sporo było wycieczek poza tor... w końcu to Montreal ;)
zlatan05
06.06.2008 07:46
hamilton nie mógł znieść że kubica jest pierwszy więc chciał go poprawić na miękkich oponach i wcale nie większą iloscą paliwa niz miał kubica, takie moje odczucia
Peyer
06.06.2008 07:41
Brawo Robert! Oby tak było w wyścigu!