Testy w Jerez dzień 4: Kovalainen najszybszy w piątek

Tymczasem zespół Ferrari wypróbował dzisiaj pokrywę silnika z "płetwą rekina"
25.07.0817:08
Marek Roczniak
7752wyświetlenia

Heikki Kovalainen (McLaren) okazał się najszybszym kierowcą całych testów na torze Jerez, wykręcając podczas czwartego i zarazem ostatniego dnia jazd czas 1:18,385. Fin był jednocześnie najbardziej pracowitym kierowcą w piątek, a jego najbliższym rywalem dość nieoczekiwanie okazał się Sebastien Bourdais (Toro Rosso).

Francuz jako jedyny zmieścił się poniżej jednej sekundy straty do Kovalainena, ale w przeciwieństwie do niego swój najszybszy czas ustanowił na slickach. Tymczasem Kovalainen kontynuował dzisiaj testy skrzydełek na nosie MP4-23, zapoczątkowane w czwartek przez Pedro de la Rosę. Co ciekawe, kierowca McLarena swój najszybszy czas ustanowił bez nich, ale rano, kiedy panowały chłodniejsze, bardziej optymalne warunki do jazdy.

Na pozycjach 3 i 4 uplasowali się David Coulthard (Red Bull) i kierowca testowy Renault - Romain Grosjean. Piaty czas uzyskał kierowca Ferrari - Felipe Massa, który po południu wypróbował po raz pierwszy pokrywę silnika z "płetwą rekina" w bolidzie F2008. Pierwotnie rozwiązanie to włoska stajnia miała podobno wypróbować już w czwartek, jednak ostatecznie nastąpiło to dopiero dzisiaj. Ferrari jest dziewiątym zespołem Formuły 1, który wypróbował "płetwę rekina" w swoim bolidzie - jedynie BMW nie testowało jeszcze tego rozwiązania, przynajmniej podczas wspólnych testów F1.


Były inżynier F1 - Gary Anderson tak opisuje to rozwiązanie: To kolejna część sterująca przepływem powietrza. Jeśli wyobrazicie sobie górny wlot powietrza (airbox), kiedy jedziecie z dość dużą prędkością - powiedzmy ponad 200 km/h - to nie jest on w stanie pochłonąć całego powietrza, które zmierza w jego stronę. Powietrze 'rozlewa' się więc po obu stronach pokrywy silnika. Te strugi powietrza mogą mieć wpływ na tylne skrzydło, więc starasz się, aby były one równe i trafiały do tylnego skrzydła w możliwie najbardziej jednolitej postaci.

Na szóstej pozycji testy ukończył Kazuki Nakajima (Williams), tracąc zaledwie 0,1 sekundy do Massy. Tuż za Japończykiem uplasował się Nick Heidfeld (BMW Sauber), który był sprawcą jednej z trzech przerw w dzisiejszych testach. Niemiec zatrzymał się w szykanie tuż przed południem, kiedy w jego bolidzie zawiódł jeden z czujników. Po jego wymianie Heidfeld mógł wznowić przygotowania do Grand Prix Węgier, łącznie przejeżdżając blisko 100 okrążeń. Pozostałe dwa wywieszenia czerwonej flagi spowodował kierowca testowy Toyoty - Kamui Kobayashi. Japończyk wypadł najpierw z toru w ostatnim zakręcie w pierwszej godzinie testów, a tuż przed zakończeniem sesji zatrzymał się na jednej z najdłuższych prostych.

Kobayashi okazał się najwolniejszym kierowcą podczas ostatniego dnia testów w tym tygodniu. Przed nim na pozycjach 8 i 9 znaleźli się Adrian Sutil (Force India) oraz Jenson Button (Honda). Zamiast Sutila miał dzisiaj jeździć Giancarlo Fisichella, ale dopadła go jakaś infekcja wirusowa i zespół musiał ściągnąć na tor Jerez jego zespołowego kolegę. Tymczasem Button miał pierwszą okazję poprowadzić Hondę RA108 z "płetwą rekina". Brytyjczyk korzystał dzisiaj także ze slicków, jednak jego strata do Kovalainena wyniosła już ponad dwie sekundy.

Pogoda
Temperatura powietrza: 22-32°C
Temperatura toru: 24-45°C
Słonecznie przez cały dzień

Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.

Czasy uzyskane w piątek na torze Jerez (4,428 km)
KierowcaNar.KonstruktorBolidCzas okr.Okr.
1Heikki KovalainenMcLaren MercedesMP4-231:18.385116
1Sebastien Bourdais *STR FerrariSTR31:18.746113
1David CoulthardRed Bull RenaultRB41:19.49493
1Romain GrosjeanRenaultR281:19.56190
1Felipe MassaFerrariF20081:19.61192
1Kazuki NakajimaWilliams ToyotaFW301:19.724100
1Nick HeidfeldBMW SauberF1.081:19.91599
1Adrian SutilForce India FerrariVJM011:19.96572
1Jenson Button *HondaRA1081:20.53298
1Kamui Kobayashi *ToyotaTF1081:20.87890
Źródło: Autosport.com, BMW-Sauber-F1.com (fotografie: Rivero, © CircuitoDeJerez.com)

KOMENTARZE

30
slawek_s
29.07.2008 06:43
@sir Lukas system pomiaru predkosci jest troche bardziej skomplikowany niz pomiar predkosci wiatru na drodze. Na wlocie jest radar sprawdzajacy predkosc wjazdu, natomiast dalej co 10m rozmieszczone sa czujniki odbierajace dane z transponedra kazdego samochodu (takie jak na lini startu i koncach sektorow). Dlatego nie mozna wapsc szybciej i zwalniajac na pierwszych 10m odrobic nadmiar, pozniej trzeba utrzymac mniej wiecej srednia predkosc.
Katatsuky
27.07.2008 02:01
czemu Robert nie jezdzil w ani jeden dzien testow ?
Chłodny
26.07.2008 11:47
paolo - Imirowi zapewne chodziło o to że BMW ma trochę przedłużoną pokrywę silnika, nie jest to taka płetwa jak w innych zespołach ale cos pomiedzy.
adams
26.07.2008 07:49
denerwuje mnie ten nos.
Clydebarrow
26.07.2008 07:28
@Maraz Warunki rano, nie mogły być "bardziej optymalne". Słowo "optymalne" oznacza "najlepsze", "idealnie dopasowane do oczekiwań lub postawionych warunków". Nie mogą one być "bardziej"... Powinno być "rano, kiedy panowały chłodniejsze, optymalne warunki do jazdy" lub "rano, kiedy panowały chłodniejsze, lepsze warunki do jazdy".
Neron
26.07.2008 03:43
Wątpie że stoją heh po prostu zainstalowane są tam czujniki .
sir_Lukas
25.07.2008 10:56
a ja mam pytanie czy oni przy wyjeździe z PL też stoją z takimi suszarkami jak nasza drogówka bo jeśli to to jak wyjadą z prędkością 260km/h to radar nie wskaże prędkości xD
rafaello85
25.07.2008 09:58
No cóż - od samego początku nie podobały mi się te płetwy, a teraz nawet Ferrari ma zamiar to zastosować. Moim skromnym zdaniem ona szpeci bolid. Jednak najważniejsze są osiągi, więc jeśli ma ona realny wpływ na polepszenie szybkości F2008 to nie mam nic przeciwko temu żeby jej używali w kojelnych eliminacjach:)
Metalpablo
25.07.2008 07:18
A ja pochwale Romaina bo idzie mu w tych testach całkiem dobrze:),nie odstaje od reszty stawki:).Podziwiam chłopaka bardzoo!! Płetwa rekina=lepsze czasy okrążeń=większa powiechrznia reklamowa=dodatkowa kasa z reklam :P.Rachunek jest prosty,mimo że ten element aero może szpecić bolid,ale są korzyści z jego wprowadzenia:).
domanpraszka
25.07.2008 06:27
pewnie Grosjean przekroczyl limit predkosci w boksie i mandacik FIA ;) Chlopcy Radarowcy ;)))
paolo
25.07.2008 06:08
Iwan: Gdzie ty w BMW widzisz płetwę rekina?
michael85
25.07.2008 06:01
Tak jak piszecie F1 to nie konkurs piękności tylko szybkości. Ferrari z płetwą czy bez i tak będzie najlepsze i piękne jak to Ferrari!!! A rogi Dennisa? Widocznie Dennis jest satanistą ;) Ferrarki mają ekstra skrzydełka po bokach jak w myśliwcach.
CamilloS
25.07.2008 05:43
Foto 35 - Co to miśki w F1? ;) Grosjean będzie dmuchał :P
mbg
25.07.2008 05:40
Ja myśle że płetwa w przyszłym sezonie zostanie bo nie zmienia docisku bolidu. A chyba o docisk chodzi w regulacji aero w sezonie 2009.
CamilloS
25.07.2008 05:40
F1 to nie konkurs piękności, bolidy mają wygrywać a nie wyglądać :P Poprawią trochę kod kreskowy na płetwie i będzie git :) @rofl "Rogi Denisa" - dobre xD
sebas
25.07.2008 05:22
A mnie sie bardzo ta płetwa podoba w Ferrari. Bardzo stylowa :)
michal2111
25.07.2008 05:06
Ferrari - dlaczego??? Dlaczego zastosowaliście tą płetwę? Ale za rok płetwy nie będzie. Chociaż tyle.
impr
25.07.2008 04:38
Nie ma znaczenia, czy pasuje, czy nie. Ważne, że może pomóc w prześcignięciu McLarena :)
Neron
25.07.2008 04:33
Fakt Jest Taki ze Ferrari nie pasuje takie coś jak jakaś Płetwa :) ich bolidy zawsze były schludne i całkiem nieźle się prezentowały:) mówię tak choć jestem Fanem Mclarena :)
Falarek
25.07.2008 04:30
Kto pamięta x-wings na Tyrrellu w 1998 roku? To dopiero było dziwactwo. Ferrari nawet zdążyło raz użyć tego w wyścigu w Imoli nim tego zakazano. Ja osobiście bardzo lubię wszelkiego rodzaju innowacje aero i będzie mi tego wszystkiego brakować.
Maly-boy
25.07.2008 04:09
naszczescie te wszystkie nadmiary skrzydełek i innych czasami smiesznie wygladajacych elementow znikna ,a płetwa może zostanie
MairJ23
25.07.2008 04:06
:D ze zloscia to nie ma nic wspolnego- poprostu od paru dni czytam tu komentarze - ze to sa brzydkie bolidy, ze parowozy, ze statki z pelnym ozaglowaniem itd itp :) smieszne :) a wystarczy zobaczyc samochod z lat 80tych i teraz - roznica jest ? oczywiscie. Kiedys F1 nie mialanawet skrzydla z tylu a jak sie pojawilo to bylo to takie ogromne z jakims rusztowaniem na tyle samochodu - to dopiero musial byc szum wsrod fanow... nie bylo internetu rzecz jasna to i nei bylo forum :) no ale mam nadzieje ze rozumiesz o czym mowie - nieunikniona kolej rzeczy - zmiany zawsze beda. pozdrawmiam z philadelphii :)
Iwan
25.07.2008 03:42
impr,BMW ma już płetwe rekina, tylko nie jest ona tak wielka ;p
Szakall
25.07.2008 03:39
kolego bo Ci serduszko zaraz pęknie z tej złosci :D
MairJ23
25.07.2008 03:36
hehhee - ale teraz sie narobilo - zaraz wszyscy beda stekac jak im si ete bolidy nie podobaja i ze to ferrari takie dziwne ze tez pletwe sobie doprawia.... A tak naprawde te wszystkei zespoly maja was gdzies... poprostu chodzi o lepsze osiagniecia i tyle - jak juz moze do was to dotarlo - z wygladem nei ma to nic wspolnego - licza si erezultaty... Czy tak trudno to zrozumiec ? pozdro :)
benethor
25.07.2008 03:31
BMW to bardziej sobie powinno odgromnik wypróbować...:P
rofl
25.07.2008 03:28
hehe ferrari tragicznie z pletwa wyglada ale mclaren z tymi "rogami denisa" XD nawet mi sie podoba.... skoro ferrari to wypróbowało to BMW tez musi bo bym sie aż zdziwił.
andy
25.07.2008 03:22
co to? ferrari przerobiło swoją landarę na parowóz?
domanpraszka
25.07.2008 03:18
BMW mialo testowac dziurke a'la Ferrari i maja ja w ""nosie"" :-)
impr
25.07.2008 03:16
Ciekawe czy BMW też przetestuje płetwę, czy oleje ją, tak jak to bylo z płatem nad przednim skrzydłem...