Testy w Jerez dzień 4: Kovalainen najszybszy w piątek
Tymczasem zespół Ferrari wypróbował dzisiaj pokrywę silnika z "płetwą rekina"
25.07.0817:08
7752wyświetlenia
Heikki Kovalainen (McLaren) okazał się najszybszym kierowcą całych testów na torze Jerez, wykręcając podczas czwartego i zarazem ostatniego dnia jazd czas 1:18,385. Fin był jednocześnie najbardziej pracowitym kierowcą w piątek, a jego najbliższym rywalem dość nieoczekiwanie okazał się Sebastien Bourdais (Toro Rosso).
Francuz jako jedyny zmieścił się poniżej jednej sekundy straty do Kovalainena, ale w przeciwieństwie do niego swój najszybszy czas ustanowił na slickach. Tymczasem Kovalainen kontynuował dzisiaj testy skrzydełek na nosie MP4-23, zapoczątkowane w czwartek przez Pedro de la Rosę. Co ciekawe, kierowca McLarena swój najszybszy czas ustanowił bez nich, ale rano, kiedy panowały chłodniejsze, bardziej optymalne warunki do jazdy.
Na pozycjach 3 i 4 uplasowali się David Coulthard (Red Bull) i kierowca testowy Renault - Romain Grosjean. Piaty czas uzyskał kierowca Ferrari - Felipe Massa, który po południu wypróbował po raz pierwszy pokrywę silnika z "płetwą rekina" w bolidzie F2008. Pierwotnie rozwiązanie to włoska stajnia miała podobno wypróbować już w czwartek, jednak ostatecznie nastąpiło to dopiero dzisiaj. Ferrari jest dziewiątym zespołem Formuły 1, który wypróbował "płetwę rekina" w swoim bolidzie - jedynie BMW nie testowało jeszcze tego rozwiązania, przynajmniej podczas wspólnych testów F1.
Były inżynier F1 - Gary Anderson tak opisuje to rozwiązanie:
To kolejna część sterująca przepływem powietrza. Jeśli wyobrazicie sobie górny wlot powietrza (airbox), kiedy jedziecie z dość dużą prędkością - powiedzmy ponad 200 km/h - to nie jest on w stanie pochłonąć całego powietrza, które zmierza w jego stronę. Powietrze 'rozlewa' się więc po obu stronach pokrywy silnika. Te strugi powietrza mogą mieć wpływ na tylne skrzydło, więc starasz się, aby były one równe i trafiały do tylnego skrzydła w możliwie najbardziej jednolitej postaci.
Na szóstej pozycji testy ukończył Kazuki Nakajima (Williams), tracąc zaledwie 0,1 sekundy do Massy. Tuż za Japończykiem uplasował się Nick Heidfeld (BMW Sauber), który był sprawcą jednej z trzech przerw w dzisiejszych testach. Niemiec zatrzymał się w szykanie tuż przed południem, kiedy w jego bolidzie zawiódł jeden z czujników. Po jego wymianie Heidfeld mógł wznowić przygotowania do Grand Prix Węgier, łącznie przejeżdżając blisko 100 okrążeń. Pozostałe dwa wywieszenia czerwonej flagi spowodował kierowca testowy Toyoty - Kamui Kobayashi. Japończyk wypadł najpierw z toru w ostatnim zakręcie w pierwszej godzinie testów, a tuż przed zakończeniem sesji zatrzymał się na jednej z najdłuższych prostych.
Kobayashi okazał się najwolniejszym kierowcą podczas ostatniego dnia testów w tym tygodniu. Przed nim na pozycjach 8 i 9 znaleźli się Adrian Sutil (Force India) oraz Jenson Button (Honda). Zamiast Sutila miał dzisiaj jeździć Giancarlo Fisichella, ale dopadła go jakaś infekcja wirusowa i zespół musiał ściągnąć na tor Jerez jego zespołowego kolegę. Tymczasem Button miał pierwszą okazję poprowadzić Hondę RA108 z "płetwą rekina". Brytyjczyk korzystał dzisiaj także ze slicków, jednak jego strata do Kovalainena wyniosła już ponad dwie sekundy.
Pogoda
Temperatura powietrza: 22-32°C
Temperatura toru: 24-45°C
Słonecznie przez cały dzień
Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.
Czasy uzyskane w piątek na torze Jerez (4,428 km) | ||||||
Kierowca | Nar. | Konstruktor | Bolid | Czas okr. | Okr. | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Heikki Kovalainen | McLaren Mercedes | MP4-23 | 1:18.385 | 116 | |
1 | Sebastien Bourdais * | STR Ferrari | STR3 | 1:18.746 | 113 | |
1 | David Coulthard | Red Bull Renault | RB4 | 1:19.494 | 93 | |
1 | Romain Grosjean | Renault | R28 | 1:19.561 | 90 | |
1 | Felipe Massa | Ferrari | F2008 | 1:19.611 | 92 | |
1 | Kazuki Nakajima | Williams Toyota | FW30 | 1:19.724 | 100 | |
1 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | F1.08 | 1:19.915 | 99 | |
1 | Adrian Sutil | Force India Ferrari | VJM01 | 1:19.965 | 72 | |
1 | Jenson Button * | Honda | RA108 | 1:20.532 | 98 | |
1 | Kamui Kobayashi * | Toyota | TF108 | 1:20.878 | 90 | |
* - korzystał także ze slicków |
KOMENTARZE