Zmiany punktacji w historii F1 a walka o tytuł w 2008
Lewis Hamilton może dziękować FIA za wprowadzenie w 2003 roku nowej punktacji
14.11.0810:13
8552wyświetlenia
Sezon 2008 zakończył się jednopunktowym zwycięstwem Lewisa Hamiltona, który zapewnił sobie prymat w mistrzostwach na ostatnim zakręcie ostatniego okrążenia Grand Prix Brazylii. Czy Brytyjczyk zgarnąłby tytuł, gdyby obowiązywały inne zasady punktacji, czy też oddałby prymat Felipe Massie? Wszak punktacja zmieniała się wielokrotnie w historii.
A jak wypadłby nasz rodak, Robert Kubica? Czy obroniłby trzecie miejsce przed Raikkonenem, czy też znalazłby się na czwartym, bądź dalszym miejscu w tabeli na koniec sezonu. Cofnijmy się w czasie i rozważmy sytuację w zależności od rodzajów punktacji obowiązujących w poprzednich sezonach.
2003-2008
Punktacja: 10-8-6-5-4-3-2-1
Liczone rezultaty: Wszystkie
Kierowca | @Punkty | |
---|---|---|
1 | Lewis Hamilton | 98 |
1 | Felipe Massa | 97 |
1 | Kimi Raikkonen | 75 |
1 | Robert Kubica | 75 |
1 | Fernando Alonso | 61 |
1 | Nick Heidfeld | 60 |
1 | Heikki Kovalainen | 53 |
1 | Sebastian Vettel | 35 |
1 | Jarno Trulli | 31 |
1 | Timo Glock | 25 |
1 | Mark Webber | 21 |
1 | Nelson Piquet | 19 |
1 | Nico Rosberg | 17 |
1 | Rubens Barrichello | 11 |
1 | Kazuki Nakajima | 9 |
1 | David Coulthard | 8 |
1 | Sebastien Bourdais | 4 |
1 | Jenson Button | 3 |
1991-2002
Punktacja: 10-6-4-3-2-1
Liczone rezultaty: Wszystkie
Kierowca | @Punkty | |
---|---|---|
1 | Felipe Massa | 83 |
1 | Lewis Hamilton | 80 |
1 | Kimi Raikkonen | 56 |
1 | Robert Kubica | 50 |
1 | Fernando Alonso | 43 |
1 | Nick Heidfeld | 38 |
1 | Heikki Kovalainen | 34 |
1 | Sebastian Vettel | 21 |
1 | Jarno Trulli | 13 |
1 | Timo Glock | 13 |
1 | Nelson Piquet | 10 |
1 | Nico Rosberg | 10 |
1 | Mark Webber | 6 |
1 | Rubens Barrichello | 5 |
1 | David Coulthard | 4 |
1 | Kazuki Nakajima | 1 |
1 | Jenson Button | 1 |
Dobrze znana punktacja z lat 1991-2002 wywróciłaby troszkę klasyfikację i najprawdopodobniej spodobałaby się Berniemu Ecclestone'owi, który jest za większym premiowaniem zwycięzców.
Mistrzem zostałby Felipe Massa, który dzięki wygranej w Brazylii zdobyłby aż trzypunktową przewagę nad Lewisem Hamiltonem. Na trzecim miejscu znalazłby się Kimi Raikkonen, który jednak do ostatniego wyścigu startowałby z przewagą jednego punktu nad Robertem Kubicą i pewnie obroniłby swoją pozycję. Dzięki wspaniałej dyspozycji w drugiej połowie sezonu piąte miejsce utrzymałby Fernando Alonso.
Szóste miejsce zachowałby Nick Heidfeld, podobnie jak plasujący się za nim Kovalainen, Vettel, Trulli i Glock zamykający czołową dziesiątkę. Jedenasty Webber spadłby za Piqueta i Rosberga, Barrichello utrzymałby 14 pozycję, a z punktami widzielibyśmy jeszcze Coultharda, Nakajimę i Buttona. Sebastien Bourdais niestety zakończyłby rok bez punktów, gdyż ani jednego wyścigu nie ukończył w czołowej szóstce.
1985-1990
Punktacja: 9-6-4-3-2-1
Liczone rezultaty:
Oryginalnie: 11 z 16 (69%)
Wzięte pod uwagę: 12 z 18 (67%)
Kierowca | @Punkty | ||
---|---|---|---|
1 | Felipe Massa | 77 | |
1 | Lewis Hamilton | 73 | (75) |
1 | Kimi Raikkonen | 54 | |
1 | Robert Kubica | 49 | |
1 | Fernando Alonso | 41 | |
1 | Nick Heidfeld | 38 | |
1 | Heikki Kovalainen | 33 | |
1 | Sebastian Vettel | 20 | |
1 | Jarno Trulli | 13 | |
1 | Timo Glock | 13 | |
1 | Nelson Piquet | 10 | |
1 | Nico Rosberg | 10 | |
1 | Mark Webber | 6 | |
1 | Rubens Barrichello | 5 | |
1 | David Coulthard | 4 | |
1 | Kazuki Nakajima | 1 | |
1 | Jenson Button | 1 | |
System stosowany w latach 1985-90 był najmłodszym, w którym nie brano pod uwagę wszystkich wyników w sezonie. Pod uwagę brano 11 najlepszych wyników, co w przeliczeniu daje około 69 procent, więc odnosząc się do zeszłego sezonu, daje to 12 rezultatów z 18-wyścigowego kalendarza. Co więcej, zwycięstwo było premiowane zaledwie dziewięcioma, a nie dziesięcioma punktami.
Pomimo tego, układ klasyfikacji pozostałby dokładnie taki sam, jak w przypadku punktacji z lat 1991-2002. Ucierpiałby jedynie Lewis Hamilton, który straciłby dodatkowe dwa punkty z Grand Prix Brazylii, gdyż to jego trzynasty punktowany rezultat. Zwyciężyłby Felipe Massa, który miałby przewagę 4 punktów.
Podobnie jak w latach 1991-2002, pomijając Hamiltona, stratni byliby Webber, Coulthard i Bourdais.
1981-1984
Punktacja: 9-6-4-3-2-1
Liczone rezultaty: wszystkie
Kierowca | @Punkty | |
---|---|---|
1 | Felipe Massa | 77 |
1 | Lewis Hamilton | 75 |
1 | Kimi Raikkonen | 54 |
1 | Robert Kubica | 49 |
1 | Fernando Alonso | 41 |
1 | Nick Heidfeld | 38 |
1 | Heikki Kovalainen | 33 |
1 | Sebastian Vettel | 20 |
1 | Jarno Trulli | 13 |
1 | Timo Glock | 13 |
1 | Nelson Piquet | 10 |
1 | Nico Rosberg | 10 |
1 | Mark Webber | 6 |
1 | Rubens Barrichello | 5 |
1 | David Coulthard | 4 |
1 | Kazuki Nakajima | 1 |
1 | Jenson Button | 1 |
1980
Punktacja: 9-6-4-3-2-1
Liczone rezultaty:
Oryginalnie: 5 z pierwszych 7, 5 z pozostałych 7 (71%)
Wzięte pod uwagę: 6 z pierwszych 9, 6 z pozostałych 9 (66,6%)
Kierowca | @Punkty | ||
---|---|---|---|
1 | Felipe Massa | 77 | |
1 | Lewis Hamilton | 73 | (75) |
1 | Kimi Raikkonen | 54 | |
1 | Robert Kubica | 47 | (49) |
1 | Fernando Alonso | 38 | (41) |
1 | Nick Heidfeld | 38 | |
1 | Heikki Kovalainen | 33 | |
1 | Sebastian Vettel | 20 | |
1 | Jarno Trulli | 13 | |
1 | Timo Glock | 13 | |
1 | Nelson Piquet | 10 | |
1 | Nico Rosberg | 10 | |
1 | Mark Webber | 6 | |
1 | Rubens Barrichello | 5 | |
1 | David Coulthard | 4 | |
1 | Kazuki Nakajima | 1 | |
1 | Jenson Button | 1 | |
Przed sezonem 1981 stosowano różne rodzaje punktacji, starając się podzielić sezon na dwie części i wybierając określoną liczbę wyścigów liczonych do klasyfikacji. Dzieląc sezon i zaliczając sześć z dziewięciu wyścigów w każdej połowie sezonu widzimy, że kierowcy jeżdżący równiej stracili po jednym z rezultatów - Hamilton punkty za Brazylię, Kubica za GP Francji, a Fernando Alonso za GP Chin.
W efekcie Alonso zrównał się punktami z Heidfeldem, jednak dzięki dwóm zwycięstwom utrzymał piąte miejsce. Układ punktacji pozostał podobny do tego, który obserwowaliśmy w latach 1981-2002.
1979
Punktacja: 9-6-4-3-2-1
Liczone rezultaty:
Oryginalnie: 4 z pierwszych 7 (57%), 4 z pozostałych 8 (50%)
Wzięte pod uwagę: 5 z pierwszych 9 (55%), 5 z pozostałych 9 (55%)
Kierowca | @Punkty | ||
---|---|---|---|
1 | Felipe Massa | 74 | (77) |
1 | Lewis Hamilton | 69 | (75) |
1 | Kimi Raikkonen | 51 | (54) |
1 | Robert Kubica | 44 | (49) |
1 | Nick Heidfeld | 37 | (38) |
1 | Fernando Alonso | 35 | (41) |
1 | Heikki Kovalainen | 33 | |
1 | Sebastian Vettel | 19 | (20) |
1 | Jarno Trulli | 13 | |
1 | Timo Glock | 13 | |
1 | Nelson Piquet | 10 | |
1 | Nico Rosberg | 10 | |
1 | Mark Webber | 6 | |
1 | Rubens Barrichello | 5 | |
1 | David Coulthard | 4 | |
1 | Kazuki Nakajima | 1 | |
1 | Jenson Button | 1 | |
Wyniki wg sezonu 1979 potwierdzają bardzo szybką jazdę Felipe Massy, który stracił najmniej punktów ze ścisłej czołówki. Układ pierwszej czwórki nie zmienił się w stosunku do lat 1980-2002. Różnice punktowe zwiększyły się jednak - stracili Hamilton i Kubica.
Także Fernando Alonso może żałować, że forma Renault poprawiła się dopiero w drugiej połowie sezonu. Po odrzuceniu kolejnych rezultatów spadł za nierówno jadącego Nicka Heidfelda, któremu odliczono tylko jeden rezultat. Stracił też Vettel, jednak utrzymał swoją pozycję w klasyfikacji.
Niemniej jednak Felipe Massa po raz kolejny zwyciężył z wyraźną przewagą nad Lewisem Hamiltonem.
1967-1978
Punktacja: 9-6-4-3-2-1
Liczone rezultaty:
Oryginalnie: odrzucamy najgorszy wynik z danej połowy sezonu. Pierwsza część sezonu jest większa, jeśli liczba wyścigów jest nieparzysta
Wzięte pod uwagę: 8 z pierwszych 9, 8 z pozostałych 9
Kierowca | @Punkty | |
---|---|---|
1 | Felipe Massa | 77 |
1 | Lewis Hamilton | 75 |
1 | Kimi Raikkonen | 54 |
1 | Robert Kubica | 49 |
1 | Fernando Alonso | 41 |
1 | Nick Heidfeld | 38 |
1 | Heikki Kovalainen | 33 |
1 | Sebastian Vettel | 20 |
1 | Jarno Trulli | 13 |
1 | Timo Glock | 13 |
1 | Nelson Piquet | 10 |
1 | Nico Rosberg | 10 |
1 | Mark Webber | 6 |
1 | Rubens Barrichello | 5 |
1 | David Coulthard | 4 |
1 | Kazuki Nakajima | 1 |
1 | Jenson Button | 1 |
1960-1966
Punktacja: 9-6-4-3-2-1
Liczone rezultaty:
Oryginalnie: Jak najbliżej 60% lub 60%: 6 z 10 (1960), 5 z 8 (1961), 5 z 9 (1962, 1966), 6 z 10 (1963-1965)
Wzięte pod uwagę: 11 z 18 (61%)
Kierowca | @Punkty | ||
---|---|---|---|
1 | Felipe Massa | 76 | (77) |
1 | Lewis Hamilton | 71 | (75) |
1 | Kimi Raikkonen | 54 | |
1 | Robert Kubica | 48 | (49) |
1 | Fernando Alonso | 41 | |
1 | Nick Heidfeld | 38 | |
1 | Heikki Kovalainen | 33 | |
1 | Sebastian Vettel | 20 | |
1 | Jarno Trulli | 13 | |
1 | Timo Glock | 13 | |
1 | Nelson Piquet | 10 | |
1 | Nico Rosberg | 10 | |
1 | Mark Webber | 6 | |
1 | Rubens Barrichello | 5 | |
1 | David Coulthard | 4 | |
1 | Kazuki Nakajima | 1 | |
1 | Jenson Button | 1 | |
1950, 1956-59
Punktacja: 8-6-4-3-2, 1 za najszybsze kółko
Liczone rezultaty:
Oryginalnie: połowa z rezultatów, zaokrąglona w górę lub +1
Wzięte pod uwagę: 10 z 18
Kierowca | @Punkty | ||
---|---|---|---|
1 | Felipe Massa | 71 | (73) |
1 | Lewis Hamilton | 67 | (71) |
1 | Kimi Raikkonen | 61 | |
1 | Robert Kubica | 46 | |
1 | Nick Heidfeld | 38 | |
1 | Fernando Alonso | 37 | |
1 | Heikki Kovalainen | 34 | |
1 | Sebastian Vettel | 17 | |
1 | Timo Glock | 12 | |
1 | Jarno Trulli | 11 | |
1 | Nico Rosberg | 10 | |
1 | Nelson Piquet | 9 | |
1 | Mark Webber | 5 | |
1 | Rubens Barrichello | 4 | |
1 | David Coulthard | 4 | |
W latach pięćdziesiątych było troszkę inaczej, gdyż punktowało zaledwie pięciu najlepszych kierowców na mecie według podanego wyżej klucza, przy czym najszybszy zawodnik w dniu wyścigu otrzymywał dodatkowy punkt.
Najwięcej zyskał dzięki temu Kimi Raikkonen, który aż dziesięć razy wykręcał w tym roku najszybsze okrążenie. Poza nim dodatkowe punkty dostali Massa - trzy, Hamilton jeden oraz Heidfeld i Kovalainen - po dwa. Punkty straciliby także Massa i Hamilton, którym skreślono by odpowiednio jeden i dwa rezultaty.
Felipe Massa podobnie jak w każdym innym dotychczas rozpatrywanym przypadku punktacji znalazłby się na czele. Za nim, ze stratą aż sześciu punktów byłby Lewis Hamilton, a na trzecim miejscu uplasowałby się bardzo szybki Kimi Raikkonen, ze stratą kolejnych sześciu oczek. Dzięki szybkim okrążeniom na piąte miejsce awansowałby także Nick Heidfeld, który zostawiłby za sobą Fernando Alonso.
Z powodu braku nagradzania punktami za szóste i kolejne miejsca, w tabeli spadliby Trulli i Piquet (każdy o jedno miejsce), a poza punktacją znaleźliby się Najakima, Bourdais i Button.
1955
Punktacja: 8-6-4-3-2, 1 za najszybsze kółko
Liczone rezultaty:
Oryginalnie: 5 z 7 (71%)
Wzięte pod uwagę: 13 z 18 (72%)
Kierowca | @Punkty | |
---|---|---|
1 | Felipe Massa | 73 |
1 | Lewis Hamilton | 71 |
1 | Kimi Raikkonen | 61 |
1 | Robert Kubica | 46 |
1 | Nick Heidfeld | 38 |
1 | Fernando Alonso | 37 |
1 | Heikki Kovalainen | 34 |
1 | Sebastian Vettel | 17 |
1 | Timo Glock | 12 |
1 | Jarno Trulli | 11 |
1 | Nico Rosberg | 10 |
1 | Nelson Piquet | 9 |
1 | Mark Webber | 5 |
1 | Rubens Barrichello | 4 |
1 | David Coulthard | 4 |
1951-1954
Punktacja: 8-6-4-3-2, 1 za najszybsze kółko
Liczone rezultaty:
Oryginalnie: połowa z rezultatów, minus jeden w przypadku nieparzystej ich liczby
Wzięte pod uwagę: 9 z 18
Kierowca | @Punkty | ||
---|---|---|---|
1 | Felipe Massa | 67 | (73) |
1 | Lewis Hamilton | 61 | (71) |
1 | Kimi Raikkonen | 58 | (61) |
1 | Robert Kubica | 44 | (46) |
1 | Nick Heidfeld | 38 | |
1 | Fernando Alonso | 37 | |
1 | Heikki Kovalainen | 34 | |
1 | Sebastian Vettel | 17 | |
1 | Timo Glock | 12 | |
1 | Jarno Trulli | 11 | |
1 | Nico Rosberg | 10 | |
1 | Nelson Piquet | 9 | |
1 | Mark Webber | 5 | |
1 | Rubens Barrichello | 4 | |
1 | David Coulthard | 4 | |
Podsumowanie
W tym sezonie mieliśmy do czynienia z jednym z ciekawszych sezonów w historii, a walka o mistrzowski tytuł rozstrzygnęła się dopiero na ostatnim zakręcie ostatniego wyścigu sezonu.
Niemniej jednak aktualny mistrz świata Lewis Hamilton może dziękować FIA za wprowadzenie w 2003 roku nowej punktacji, w której premiuje się ośmiu kierowców, a pomiędzy pierwszym, a drugim miejscem są zaledwie dwa punkty różnicy. W przypadku obowiązywania jakiejkolwiek innej punktacji mistrzem zostałby Felipe Massa, notujący przewagę od dwóch do sześciu punktów.
Jeśli chodzi o dalszą część tabeli, wdzięczny nowej punktacji może być także Sebastien Bourdais, gdyż tylko on odpadłby z klasyfikacji w przypadku premiowania punktami sześciu pozycji na mecie. Kolejne zmiany następowałyby dopiero przy punktacjach z lat 50. i pięciu punktowanych pozycjach na mecie.
KOMENTARZE