BMW Sauber musi dokonać poprawek w kokpicie F1.09

To wynik wizyty Charliego Whitinga podczas testów w tym tygodniu pod Barceloną
12.03.0920:31
Marek Roczniak
6990wyświetlenia

Według niepotwierdzonych doniesień zespół BMW Sauber musi dokonać kosmetycznych zmian w kokpicie bolidu F1.09, aby przeszedł on pomyślnie kontrolę techniczną tuż przed pierwszym wyścigiem sezonu. To wynik wizyty delegata technicznego FIA - Charliego Whitinga podczas testów w tym tygodniu pod Barceloną.

Zastrzeżenia Whitinga dotyczą małych elementów aerodynamicznych wystających z zagłówków kokpitu F1.09, które poprawiają przepływ powietrza w kierunku tylnego skrzydła. Koordynator techniczny BMW Sauber F1 Team - Willy Rampf już zapowiedział, że szybko rozwiążą ten problem, choć cytowana przez media jego wypowiedź jest trochę niejasna: Wypełnimy to miejsce materiałem.

F1.09 to jednak nie jedyny bolid, do którego Whiting ma zastrzeżenia. Jak można było się spodziewać, zakwestionował on także znacznie większe elementy wyrastające z zagłówków Williamsa FW31, które Robert Kubica nazwał "uszami". Zdaniem Whitinga te 30-centymetrowe elementy mogą utrudnić kierowcy szybkie wydostanie się z kokpitu, dlatego powinny zostać usunięte. Czy tak się rzeczywiście stanie - przekonamy się już za dwa tygodnie w Australii.

Ponadto delegat techniczny FIA uznał podwójny dyfuzor w Toyocie TF109 za nielegalny i japońska stajnia będzie go musiała zmienić przed pierwszym wyścigiem, choć wcześniej Federacja podobno zaakceptowała to rozwiązanie, a także podobne w Williamsie FW31. Na temat dyfuzorów wypowiedział się ostatnio szef zespołu Renault: Nie może być tak, że część dyfuzorów zbudowana jest w jeden sposób, a reszta w zupełnie inny. - cytuje słowa Flavio Briatore serwis F1.pl.

Wygląda to tak, jakby obowiązywały dwa regulaminy, z których jeden pozwala kilku zespołom na zbudowanie dyfuzora w sposób zakazany dla innych, ponieważ jest to nielegalne. Nie tego oczekujemy. Chcemy, żeby przepisy były jasne i takie same dla wszystkich. Nie chcę, żeby to się skończyło tak samo, jak reguła mówiąc o zamrożeniu rozwoju silnika, którą szanowaliśmy, po czym okazało się, że tracimy do innych 50 KM. Teraz historia się powtarza.

Źródło: Eurosport.pl, F1.pl

KOMENTARZE

20
ht-hubcio
13.03.2009 03:38
***a, temu Briatore nic sie nie podoba. Najlepiej niech sie przeniesie do GP2, tam wszyscy mają taki sam bolid. A FIA też jest jakaś dziwna, skoro najpierw akceptuje jakieś rozwiązanie, a za pięć dwunasta mówi, że trzeba zmienić...
Seraf
13.03.2009 09:56
benethor: nie wiedzialem jak to nazwac wiec uzylem slowa dyfuzor xD ale tak czy siak bardzo interesujacy element... i czyba tego starali sie ukryc wczoraj przed innymi....
benethor
13.03.2009 09:50
Seraf: nie, to nie jest coś w stylu dyfuzora ;) Dyfuzor jest z tyłu płyty podłogowej ;) To jest chyba jakiś element mechaniki do sterowania profilem skrzydła z kokpitu.
Seraf
13.03.2009 09:01
http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=119757&catID=4010 Czy to ie jest cos w stylu dyfuzora i czy jest to dozwolone wogole bmw sie wczoraj odgradzalo jakby chcieli cos ukryc.
natleniony
13.03.2009 07:29
patrząc na te małe skrzydełko w bmw i porównując z toyotą na zdjęciu: http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=119765&catID=4010 uważam, że oni też powinni zlikwidować tą owiewkę na osłonie kokpitu, bo może się ktoś skaleczyć hehe
paolo
13.03.2009 05:37
mitcom: "... (z tego co zrozumiałem) zabraniał wystawania żadnym elementom aero POWODUJĄCYM DODATKOWY DOCISK..." Źle zrozumiałeś i wszystko pogmatwałeś. Zabronione są wszelkie dodatkowe elementy aero i koniec. Jest kilka obszarów, które pozostały: pod nosem, lusterka, wloty chłodnic i właśnie obszar wokół głowy kierowcy. Ten ostatni jak widać FIA "skasowała" argumentując bezpieczeństwem. Nie wiem w czym zagraża element w BMW, ale widocznie można się skaleczyć przy wysiadaniu:) Nie ma tutaj znaczenia czy element powoduje wzrost docisku pośrednio czy bezpośrednio. Z resztą większość "choinkowych dodatków" powodowało wzrost docisku poprzez poprawę przepływu, a nie było jakimś dodatkowym skrzydłem. Deflektorki, rogi na nosie i klapie, uszy "królika" itd. itp. Z resztą porównaj sobie zdjęcia F1.09 i F1.08.
Mexi
12.03.2009 11:23
A co konkretnie jest złego w tych skrzydełkach BMW? Tj, jaki paragraf lamią?
mitcom
12.03.2009 09:43
Huckleberry: "było powiedziane, że nie mogą wystawać żadne elementy aero" chyba trochę za bardzo generalizujesz, przepis (z tego co zrozumiałem) zabraniał wystawania żadnym elementom aero POWODUJĄCYM DODATKOWY DOCISK. co prawda dyfuzor nie wystaje z nadwozia jak typowy element aero, ale tutaj był inny szczegółowy przepis podający maksymalną wysokość w centymetrach, więc to było nieudane ryzyko niektórych zespołów - schowanie części dyfuzora pod tylną lampę i udawanie, że jest niższy. co do Williamsa: zdaniem Whitinga uszy nie mogą zostać, bo są niebezpieczne, a nie zabronione z powodów ograniczenie aero (podejrzewam, że z tych samych powodów może zostać płetwa i inne 'pionowe ścianki' z boków samochodów - jako, że nie powoduje docisku, a jedynie kieruje opływem powietrza) według mnie nielegalne powinny być mocowania niektórych lusterek - generują dodatkowy docisk (szczególnie Ferrari), chociaż one nie wystają, dla samego "wystawania" (jak np. skrzydełka)
biela
12.03.2009 09:09
Czy autor newsa mógłby dodać do niego jakąś galerię ze zdjęciami elementów, których istnienie zostało zakwestionowane?
korzo
12.03.2009 09:08
zapewne chodzi o to na tym zdjęciu: http://images.gpupdate.net/large/119484.jpg phii też mi problem :D
misio129
12.03.2009 08:57
dziwne że na autosporcie o tym nie pisza jeszcze
noofaq
12.03.2009 08:35
podejrzewam że pomimo wszystko sa przygotowani na usunięcie kwestionowanych elementów - byliby niespełna rozumu gdyby w ciemno założyli że wszystko spodoba się FIA ... tak wiec nie demonizowałbym znaczenia tych zmian...
Maraz
12.03.2009 08:16
michal132, w którym miejscu i na jakiej stronie? Podaj link najlepiej.
Huckleberry
12.03.2009 08:12
Kombinowali, kombinowali i przekombinowali. Nie wierzę, że nie mieli świadomości, że naciągają przepisy. Co do dyfuzorów to nie jestem w temacie, ale wyraźnie było powiedziane, że nie mogą wystawać żadne elementy aero. Należało się spodziewać takiej decyzji FIA nt tych "uszu" i innych. Ciekawe czy pozwolą użyć tych fikuśnych wsporników do lusterek :/
fernandof1
12.03.2009 08:11
szkoda mi troche williamsa :/
wartek
12.03.2009 08:01
to juz nie chodzi o przewage dyfuzora, ale o to ze powiedzieli im to na sam koniec testow a to napewno zmieni balans auta :/
fernandof1
12.03.2009 07:53
czyli jest jakaś szansa ze alo bedzie na pudle bo te dyfuzory na pewno troche daja przewagi
dragon92
12.03.2009 07:49
No głupio troche dla williamsa. Napewno dużo na tym straci
michal132
12.03.2009 07:48
bmw juz usunelo ten element tak napisali na stronie
Jędruś
12.03.2009 07:46
Czyli Toyota i Williams muszą zastosować takie dyfuzory jak reszta stawki ? To według mnie dobra decyzja FIA. Jak przepisy to równe dla wszystkich. Te ,,uszy'' Williamsa też powinny zniknąć bo wyglądają dziwnie , a wręcz trochę śmiesznie.