Le Mans 2009: trzecie z rzędu pole position Peugeota

Stephane Sarrazin był aż o osiem dziesiątych sekundy lepszy od najszybszego kierowcy Audi
12.06.0916:37
Witold Szwarnowski
3831wyświetlenia

Stephan Sarrazin, jadący Peugeotem 908 Hdi FAP #8, zdobył trzecie z rzędu pole position dla swojego zespołu do słynnego klasyku 24 Heures Du Mans. Francuz w iście gwiazdorskim stylu ustanowił najlepszy czas na sam koniec wieczornej sesji, po uzyskaniu pole position również w 2007 i 2008 roku.

Zwycięzca sesji wyjechał na tor na świeżych oponach na mniej niż kwadrans przed zakończeniem czwartkowej rywalizacji, ale jego dwa pierwsze okrążenia pomiarowe zostały popsute z uwagi na duży tłok na torze. Trzecie przejazd okazał się już jednak czysty i zarazem bardzo szybki, co okazało się decydujące.

Peugeot 908 Hdi FAP #8 otworzy wyścig w sobotę o 15:00, a Sarrazin będzie dzielił kierownicę swego bolidu z aktualnym kierowcą F1 - Sebastienem Bourdaisem i byłym zawodnikiem teamu Super Aguri - Franckiem Montagnym. Czas okrążenia Sarrazina na torze o długości 13,629 km - 3:22,888 - był aż o osiem dziesiątych sekundy lepszy od najszybszego kierowcy Audi - Allana McNisha, a średnia prędkość wyniosła 241 km/h.

Z Peugeotem i Audi w pierwszej dwójce, pięć innych samochodów z silnikami diesla wystartuje z czterech pierwszych linii startowych. Wytężone działania teamu Lola Aston Martin doprowadziły pierwszy silnik benzynowy na ósme miejsce startowe, napotykając przy tym na zmienne szczęście - ich samochód z numerem 13 zanotował widowiskowe wypadnięcie z toru w Hunaudieres, ale uniknął poważniejszych uszkodzeń.

Dawny kierowca zespołów McLaren oraz Stewart - Duńczyk Jan Magnussen - okazał się najszybszy w kategorii LM GT1, prowadząc Chevroleta Corvette #63, a czas jego najlepszego okrążenia wyniósł 3.54,230. Oba fabryczne samochody wystawione przez GM z łatwością przewodzą swojej klasie, wyprzedzając trzeciego w kolejności Astona Martina #66 z teamu Jet Alliance o dwie sekundy.

Inny Duńczyk - Casper Elgaard zdobył pole position w klasie LM P2 wraz z zespołem Essex Porsche RS Spyder - tuż przed innym Spyderem z japońskiego zespołu Navi Goh. Trzecia w klasie LM P2 jest Lola Judd #33, wystawiona przez team Speedy Racing / Team Sebah.

Pole position w ostatniej klasie (LM GT2) zapewnili sobie Kalifornijczycy z teamu Flying Lizard, którzy po raz pierwszy ustanowili najlepszy czas okrążenia kwalifikacyjnego w Le Mans. Dokonali tego prowadząc Porsche 911 GT3 RSR, a najszybszym kierowcą "Latających jaszczurek" był Jorg Bergmeister z najlepszym okrążeniem 4:03,202. Mistrzowie tej klasy z roku 2008 - drużyna Risi Competizione (#82) jest dopiero trzecia, zostawszy wyprzedzona przez inne Porsche 911 GT3 RSR (#77) zespołu Felbermayr Proton Racing Team.

Pełne wyniki kwalifikacji z podziałem na klasy można znaleźć tutaj.

Źródło: LeMans.org

KOMENTARZE

8
oligator
14.06.2009 03:26
@marian R15 jest bardzo 'mlode'. Ale i tak ciesze sie szczerze ze tym razem Peugeot byl gora. Szkoda troche tego incydentu samochodu numer 7 (cale 13 km okrazenie z peknietym kolem, a potem 45 minutowa naprawa), inaczej pewnie lew by zajal cale podium...
marian3251
14.06.2009 01:22
PEUGEOT 908 HDi FAP WURZ/GENE/BRABHAM P1!!!!!!!!! PEUGEOT 908 HDi FAP SARRAZIN/BOURDAIS/MONTAGNY P2!!!!!!!!! AUDI spierniczyło... :D
w.macko92
13.06.2009 02:32
wielkie dzieki :)
piru
13.06.2009 10:09
Transmisja jest też chyba na głównym eurosporcie.
azazel85
12.06.2009 07:56
W.macko92 jak masz dobre łącze to transmisję można również oglądać w necie. Tutaj możesz znaleźć linki http://www.soccer-live.pl/transmisje.php?id=motorsport
VShila
12.06.2009 07:40
na eurosporcie 2 o 15:00
w.macko92
12.06.2009 07:10
gdzie można oglądać wyścig?
Kamikadze2000
12.06.2009 03:34
Ja mam nadzieje, że tym razem Pegueot pokona Audi, gdyż ich hegemonia staje się nudna. Po kwalifikacjach nie można powiedziec niestety kompletnie nic, gdyż tutaj liczy się sprawny samochód i ekipa oraz niezawodni kierowcy. I mam nadzieje, że tak właśnie jest z "niebieskimi"!!! A tak z innej beczki, ciekawe, jaki czas zostałby wykręcony przez bolid F1. Myślę, że lepszy od LMP1, ale o ile??