Dixon wygrywa w kontrowersyjnych okolicznościach w IndyCar

Pierwotny zwycięzca Helio Castroneves został ukarany za blokowanie Willa Powera
26.07.1011:52
Bartosz Pyciarz
3433wyświetlenia

Scott Dixon - zaskoczony, Helio Castroneves - wściekły, a Will Power utrzymał prowadzenie w mistrzostwach: tak w wielkim skrócie można opisać wczorajszy wyścig IndyCar Series na torze w Edmonton. Od początku wyścig układał się po myśli zdobywcy pole position - Willa Powera. Australijczyk wyjechał na prowadzeniu po ostatniej serii pit stopów na 76. okrążeniu i wydawało się, że jako pierwszy w historii serii odniesie trzecie zwycięstwo z rzędu.

Jednakże dwa okrążenia później ładnym manewrem w pierwszym zakręcie popisał się kolega z zespołu Powera - Helio Castroneves i objął prowadzenie. Brazylijczyk narzucił od razu mocne tempo, uzyskując najlepszy czas pojedynczego okrążenia (1:02,314).

Gdy wydawało się, że nic nie odbierze już Helio drugiej wygranej w tym sezonie, na 89. okrążeniu zabrakło paliwa w bolidzie Simony de Silvestro i na tor musiał wyjechać samochód bezpieczeństwa. Gdy na 93. okrążeniu wznowiono rywalizację, Will Power starał się wyprzedzić Castronevesa, jednak mu się to nie udało, a dodatkowo wyprzedził go Scott Dixon.

Niespodziewanie jednak sędziowie pokazali Brazylijczykowi czarną flagę informującą o karze przejazdu przez boksy za blokowanie Powera podczas restartu (w amerykańskich wyścigach czarna flaga oznacza ukaranie zawodnika, a nie dyskwalifikację, jak to ma miejsce np. w F1 - przyp. red.). Brazylijczyk nie zjechał jednak do boksów na odbycie kary, w następstwie czego sędziowie nie uwzględnili jego ostatniego okrążenia w pomiarze czasu, co zepchnęło Castronevesa na 10. miejsce.

Tym samym Scott Dixon odniósł dość nieoczekiwanie zwycięstwo, finiszując przed Willem Powerem i Dario Franchittim. Po wyścigu zdenerwowany Helio pobiegł do stanowiska sędziów i zaczął wykrzykiwać, co myśli o ich decyzji, a gdy dwóch z nich podeszło do niego, Brazylijczyk złapał jednego za kołnierz koszulki i mało brakło, a doszłoby do rękoczynów.

Trzy godziny po wyścigu Castroneves wydał oświadczenie w którym przepraszał wszystkich za swoje zachowanie, jednak nadal utrzymując, że nie zgadza się ze zdaniem sędziów. Również sam poszkodowany Will Power był całkiem zaskoczony karą, jaką otrzymał jego rywal i zarazem kolega zespołowy. Próbowałem objechać go po zewnętrznej, jednak on mnie delikatnie wypchnął, przez co wyprzedził mnie Scott. Powiedziałbym, że czarna flaga to dość surowa kara, ale tak to już jest i tego nie zmienisz - powiedział Power. Podobnie jak w seriach FIA, w IndyCar od kar „drive-through” nie można się odwoływać.

Czwarte miejsce zajął kolejny kierowca Penske - Ryan Briscoe, a piąty był Ryan Hunter-Reay, który ponownie okazał się najlepszym z kierowców Andretti Autosport. Miejsca od 6-9 padły łupem kierowców KV Racing. Dla tego zespołu był to jeden z najlepszych weekendów w tym sezonie. Power utrzymał prowadzenie w mistrzostwach i ma już 50 punktów przewagi nad Dario Franchittim. Przed nami jeszcze dwa tory drogowe, a potem do końca mistrzostw już tylko obiekty owalne. Najbliższy wyścig już za dwa tygodnie na torze Mid-Ohio.

Źródło: IndyCar.com
P.Kierowca (Nr)Nar.SamochódOkr.Czas/strataPkt.
1Scott Dixon (9)Dallara Honda951h50m37,05550
2Will Power (12)Dallara Honda95+0:02,66940
3Dario Franchitti (10)Dallara Honda95+0:03,28335
4Ryan Briscoe (6)Dallara Honda95+0:08,86532
5Ryan Hunter-Reay (37)Dallara Honda95+0:11,14830
6Paul Tracy (15)Dallara Honda95+0:11,90928
7Mario Moraes (32)Dallara Honda95+0:16,90226
8Ernesto Viso (8)Dallara Honda95+0:18,22124
9Takuma Sato (5)Dallara Honda95+0:21,58822
10Helio Castroneves (3)Dallara Honda95+1:02,60120
11Marco Andretti (26)Dallara Honda94+1 okr.19
12Tony Kanaan (11)Dallara Honda94+1 okr.18
13Raphael Matos (2)Dallara Honda94+1 okr.17
14Bertrand Baguette (36)Dallara Honda94+1 okr.16
15Danica Patrick (7)Dallara Honda94+1 okr.15
16Vitor Meira (14)Dallara Honda93+2 okr.14
17Hideki Mutoh (06)Dallara Honda93+2 okr.13
18Alex Lloyd (19)Dallara Honda92+3 okr.12
19Tomas Scheckter (24)Dallara Honda90+5 okr.12
20Dan Wheldon (4)Dallara Honda90+5 okr.12
21Justin Wilson (22)Dallara Honda88+7 okr.12
22Simona de Silvestro (78)Dallara Honda87+8 okr.12
23Alex Tagliani (77)Dallara Honda52+43 okr.12
24Mario Romancini (34)Dallara Honda52+43 okr.12
25Milka Duno (18)Dallara Honda4+91 okr.10
Pole position: Will Power - 1:00,713 (+1 pkt.)Najszybsze okrażenie: Scott Dixon - 1:02,127 na 88 okrążeniu
Prowadzenie przez najwięcej okrążeń: Will Power (+2 pkt.)

KOMENTARZE

11
Robsonxl
28.07.2010 12:47
Kara jest jak najbardziej zasłużona. Proszę posłuchać na you tube wypowiedzi Briana Barnharta, kierownika wyścigu, gdzie dokładnie tłumaczy on, dlaczego Helio został ukarany. Po restarcie, na wewnętrznej połowie pierwszego zakrętu mogą znajdować się tylko bolidy wyprzedzające, a więc mógł to być na przykład Will Power, albo Scott Dixon. Tymczasem w powtórkach wyraźnie wydać, że prowadząca maszyna Castronevesa znajdowała się tam, gdzie jej być nie powinno. Pod tym względem reguły są proste, dlatego Helio nie może czuć się pokrzywdzony.
renegade
26.07.2010 04:30
W IndyCar blokowanie jest zakazane!! Stad kara.
tomekf248
26.07.2010 04:18
Obejrzałem jeszcze raz na pełnym ekranie i muszę wam przyznać rację. Sama koncepcja karania za blokowanie jest słuszna, ale ten incydent nie kwalifikował się. Castroneves miał rację. Wy też.
Twarzer
26.07.2010 01:29
Powtorki pokazuja, ze nie bylo nic niebezpiecznego. Ponadto polecam obejrzenie tego filmiku: http://www.youtube.com/user/indycars?feature=chclk#p/u/4/1e-J6LWropo - powinien rozwiac wszelkie watpliwosci co do powodu kary i tego jak bardzo chorym powodem to bylo. Gadka o niebezpieczenstwie jest conajmniej dziwna, bo mamy do czynienia z Edmonton, tor jest potwornie szeroki.
tomekf248
26.07.2010 10:34
Blokowanie, które stwarza niebezpieczeństwo, czyli spychanie, zajeżdżanie drogi, czy gwałtowne zwolnienie przed zawodnikiem jest niedozwolone. Moim zdaniem Castroneves właśnie zepchnął Powera. Te przepisy to żadna nowość. Jeżeli oglądałeś Indy 500, czy sobotni wyścig ALMS, to miałeś okazję zobaczyć przykłady niedozwolonego blokowania.
Twarzer
26.07.2010 10:19
Nie, kara jest za to, ze Power musial po zewnetrznej stronie wyprzedzac. Potworny idiotyzm, ktory zniszczyl moje zainteresowanie seria. Strasznie mi szkoda Castronevesa.
tomekf248
26.07.2010 10:14
Obejrzałem całe zajście. Kara kontrowersyjna, ale zasłużona. Zgodnie z regulaminem wszelkie niebezpieczne manewry, mogące zagrozić innemu zawodnikowi są niedozwolone i podlegają karze. Z pewnością to był niebezpieczny manewr, ale nie był zbyt groźny dla Powera, gdyż tor w tym miejscu był bardzo, bardzo, bardzo szeroki. Niemniej jednak kara się należała. Podobna kara, za podobny manewr na starcie w Niemczech należała się Vettelowi. Tam mógł zepchnąć Alonso na bandę. Skoro piszę o Vettelu, to goniąc Massę, kilkakrotnie poszerzył wyjazd z pierwszego zakrętu, co także jest niedozwolone, a nie dostał nawet ostrzeżenia. W trakcie GP3 sędziowie dawali za to ostrzeżenia jak leci, a w F1 nic.
SkC
26.07.2010 10:02
No dobra jedenasty a nie drugi
fernandof1
26.07.2010 09:57
drugi ? zal on jeżdzi od początku sezonu a jednak jak dotychczas to jego najlepszy wynik \
SkC
26.07.2010 09:55
Nieźle Takuma to chyba jego drugi występ i już TOP 10, a co Baugette tam robi?? Testował z BMW i Renault po to żeby do stanow sie wyprowadzic
fernandof1
26.07.2010 09:54
Sato 9 to chyba błąd