Wyścigowy samochód kontra wyścigowy motocykl na VERVA Street Racing
Wyścigi uliczne VERVA Street Racing już w najbliższą sobotę w sercu Warszawy
16.08.1014:34
1899wyświetlenia
Na starcie oprócz wcześniej zapowiedzianych bolidów Formuły 1 i Formuły 3, a także zespołów rywalizujących w serii Porsche Supercup i WTCC zobaczymy jeden z najmocniejszych samochodów wyścigowych - BMW M3 GT2, który rywalizuje m.in. w serii Le Mans! W sobotę zobaczymy go w niecodziennym wyścigu z motocyklem!
To będzie niesamowite starcie potężnego auta wyścigowego z motocyklem z serii Superbike - BMW S 1000 RR, którego moc to 193 konie mechaniczne przy niespełna jednolitrowym silniku. Kierowcą motocykla, podczas warszawskich wyścigów, będzie Andrzej Pawelec, wielokrotny Mistrz Polski klasy Supersport oraz Superbike. Trasa wyścigu poprowadzona jest ulicami miasta, gdzie nie brakuje ciasnych zakrętów, które powinny premiować jednoślad. Z drugiej strony błędem jest niedoceniać samochodu, który pod maską ma 500 koni mechanicznych i przyspiesza do 100 km/h w 3,8 s. Wszystko rozstrzygnie się już 21 sierpnia.
BMW M3 GT2 będzie drugim, najmocniejszym pojazdem wyczynowym, który zobaczymy na VERVA Street Racing. Mocą silnika ustąpi jedynie bolidom Formuły 1. Samochód z zewnątrz przypomina seryjną wersję BMW M3 i na podobieństwach linii nadwozia porównania należy zakończyć. Auto napędza silnik o pojemności 4l, który potrafi rozpędzić ważącą 1145 kg wyścigową M3 do 300 km/h. Z uwagi na olbrzymie obciążenia, jakim poddawana jest jednostka napędowa, wał korbowy jest stalowy, a niektóre elementy silnika wykonane są z włókna węglowego. Dodatkowo ograniczono osprzęt silnika, aby zredukować jego masę.
Z uwagi na charakter wyścigów w jakich startuje ten samochód, zamontowano w kokpicie klimatyzację, co jest rzadkością w pojazdach wyczynowych. Zgodnie z przepisami wyścigów 24-godzinnych temperatura w kabinie nie może bowiem przekraczać 32° C. W celu ograniczenia powierzchni, którą trzeba schłodzić, tuż za siedzeniem kierowcy znajduje się plastikowa ścianka.
Tradycyjnie duży nacisk konstruktorzy postawili na kwestie bezpieczeństwa. Klatka chroniąca kierowcę zbudowana jest z wytrzymałych, zespawanych razem stalowych rur, tworzących jednolitą konstrukcję. Projekt opracowano wykorzystując zaawansowany program CAD. Kierowca przypięty jest do fotela za pomocą sześciopunktowych pasów bezpieczeństwa i w przypadku podejrzenia urazu kręgosłupa może zostać wyciągnięty z rozbitego samochodu przez dach wraz z fotelem. Dodatkowo szyję chroni system HANS znany przede wszystkim z wyścigów Formuły 1.
Najnowsza wersja BMW M3 GT2 została zbudowana w oparciu o czwartą generację sportowego modelu BMW M3. Prace koncepcyjne rozpoczęły się w połowie 2007 roku, z myślą o startach w wyścigach długodystansowych. Auto na torze zadebiutowało w 2009 startując w American Le Mans Series (ALMS). Po sukcesach za oceanem koncern z Monachium zdecydował się wystawić model również w wyścigach długodystansowych na Starym Kontynencie w sezonie 2010.
Po jedenastu latach nieobecności Team BMW Motorsport w tym roku powrócił na legendarny tor w Le Mans w modelu BMW M3 GT2. Samochód oznaczony numerem 78 finiszował na 6 miejscu w swojej klasie (startowało aż 17 zespołów) notując po upływie doby średnią prędkość na poziomie 200 km/h! Jednym z podstawowych kierowców auta był Augusto Farfus, którego zobaczymy na VERVA Street Racing. Niestety mniej szczęścia miała załoga drugiej maszyny (nr 79) odpadając z rywalizacji już pod koniec pierwszego dnia.
Co ciekawe, zgodnie z wieloletnią tradycją, jeden z dwóch samochodów jakie wystawiło do tego wyścigu BMW pomalowane zostało według projektu amerykańskiego artysty Jeff'a Koons's. W 1979 r. projektantem grafiki nadwozia BMW był sam Andy Warhol.
Tegoroczny program wyścigów długodystansowych obejmuje ponadto starty w 24-godzinnym wyścigu na niemieckim torze Nürburgring, a także występy w wyścigach European Le Mans Series (ELMS) oraz American Le Mans Series (ALMS). BMW M3 GT2 zobaczyć można także na wybranych zawodach VLN Endurance Championship. Tak intensywny program wspierają związane od lat z koncernem prywatne stajnie wyścigowe. W serii ALMS zespół występuje w barwach BMW Rahal Letterman Racing Team, a w ELMS jako Schnitzer Motorsport. W pozostałych wyścigach ekipa ściga się pod szyldem Team BMW Motorsport.
Wyścigi długodystansowe to dla BMW dobrze znane środowisko. W 1999 roku fabryczny zespół Team BMW Motorsport odniósł swój największy sukces wygrywając wielki klasyk - 24 godzinny wyścig Le Mans w najbardziej prestiżowej kategorii pojazdów prototypowych (model BMW V12 LMR).
Więcej na:
Źródło: Informacja prasowa
KOMENTARZE