Zespół B.A.R zaprezentował w Barcelonie swój nowy bolid

16.01.0500:00
Marek Roczniak
1194wyświetlenia

Dziś na hiszpańskim torze Catalunya odbyła się prezentacja jednego z najbardziej oczekiwanych bolidów na przyszły sezon, Lucky Strike B.A.R Honda 007. Stajnia z Brackley w sezonie 2004 dokonała niebywałego postępu, który zaowocował 11 wizytami na podium i tytułem wicemistrza w klasyfikacji konstruktorów, stąd też oczekiwania względem kolejnego sezonu są jeszcze większe. W zespole zaszły dwie z pozoru dosyć istotne zmiany, jednak według zapewnień nie powinny mieć one zbyt wielkiego wpływu na funkcjonowanie stajni. Pierwsza z nich to odejście Davida Richardsa, którego zastąpił inny pracownik firm Prodrive, Nick Fry, obejmując stanowisko głównego dyrektora wykonawczego. Druga to przekształcenie B.A.R Holdings w nową spółkę z tylko dwoma udziałowcami: British American Tobacco (55%) i Hondą (45%). Wykupienie dodatkowych udziałów przez japoński koncern ma być niejako przygotowaniem do przejęcia zespołu, przy jednoczesnym zmniejszaniu zaangażowania BAT w związku ze zbliżającym się ogólnoświatowym zakazem reklamy wyrobów tytoniowych.


B.A.R Honda 007 jest znacząco rozwiniętą wersją zeszłorocznego modelu 006. Nowy samochód jest dostrzegalnie mniejszy, a dzięki jeszcze większej integracji nadwozia z silnikiem nastąpiło znaczące zmniejszenie całkowitej wagi. Udało się to osiągnąć nawet pomimo tego, iż od sezonu 2005 obowiązują jeszcze bardziej rygorystyczne testy strukturalne i zderzeniowe (tzw. crash-testy), narzucone przez FIA. Najbardziej widoczne zmiany w zewnętrznym wyglądzie zostały podyktowane nowymi przepisami technicznymi, dotyczącymi aerodynamiki. Szczególną uwagę zwraca nieco odmienna konstrukcja nosa i przedniego skrzydła, które na środku jest wysunięte nieco do przodu i jednocześnie w dół, przez co utworzony został wyraźny lejek.


Tymczasem pod karoserią kryje się między innymi druga generacja uznanej przez świat inżynierii motoryzacyjnej skrzyni biegów z włókna węglowego. Nowa wersja jest jeszcze lżejsza i ma ulepszony mechanizm. Całość została zaprojektowana i rozwinięta pod wspólnym program konstrukcyjnym B.A.R i Hondy. Z kolei japoński koncern opracował nowy silnik Honda RA005E V10, który ma wytrzymywać dwa weekendy Grand Prix. Podobnie jak w przypadku nadwozia jest to znacząco rozwinięta wersja zeszłorocznego modelu, cechująca się mniejszym rozmiarem i wagą, a także obniżonym środkiem ciężkości. Kolejnym czynnikiem, który powinien mieć wpływ na poprawę osiągów, oczywiście nie zapominając o tym, że ze względu na zmiany w przepisach bolidy będą w tym roku nieco wolniejsze, jest rozwinięcie współpracy z firmą Michelin.

Nick Fry, główny dyrektor wykonawczy: "Nasze osiągnięcia w 2004 były bardzo zadowalające, a druga pozycja w mistrzostwach była zasługą wysiłków i pracy zespołowej każdego pracownika w B.A.R Honda. Jednakże wszyscy byliśmy rozczarowani brakiem zwycięstwa i to musi być pierwszy krok na drodze do realizacji trzyletniego planu, którego celem jest zdobycie tytułu Mistrza Świata. B.A.R Honda 007 to kolejny krok na przód, nie tylko pod względem konstrukcji i osiągów, ale również dlatego, że proces projektowania i budowy przebiegał bez żadnych zakłóceń. Potwierdza to skuteczność zmian zaimplementowanych w B.A.R Honda w okresie ostatnich trzech lat. B.A.R Honda 007 rozpoczyna także nową erę w integracji zasobów i umiejętności pomiędzy B.A.R, British American Tobacco i Hondą, która wykupiła 45% udziałów w naszym zespole. Wierzymy, że stanowi to na prawdę zwycięską formułę".

Jenson Button: "Nie mogę się już doczekać początku sezonu i powrotu do ścigania. 2005 będzie bardzo ważnym rokiem dla B.A.R Honda jako zespołu, w którym chcemy udowodnić, że sukces osiągnięty w 2004 nie był tylko zasługą przypadku. Musimy pokazać, że jesteśmy konsekwentnym zespołem z czołówki i nadal możemy rywalizować z McLarenem i Ferrari o podium". Zastanawia brak zespołów Renault i Williams na liście głównych konkurentów dla stajni z Brackley w sezonie 2005 według Brytyjczyka, ale w drugim przypadku jest to zapewne wynik niezbyt przyjemnych przeżyć związanych z aferą "Button-gate".

Takuma Sato: "Zapowiada się bardzo ekscytujący sezon 2005. Zmiany w przepisach stanowią wielkie wyzwanie dla wszystkich zespołów, nie tylko z punktu widzenia technicznego, ale także z powodu zmiany niektórych zasad (np. zakaz zmiany opon). B.A.R Honda miał taki wspaniały sezon w zeszłym roku i mamy szczęście, że możemy przenieść ten pęd do następnego sezonu. Myślę, że ułatwi nam to w zdecydowany sposób walkę w tegorocznych mistrzostwach".

Na koniec warto wspomnieć o nowych partnerach zespołu, jakimi są producent zegarków SEIKO, producent amortyzatorów Showa, producent łożysk NTN i dostawca usług komunikacyjnych Avaya. Dane techniczne bolidu B.A.R 007 znajdują się w dziale zespoły, natomiast zdjęcia z prezentacji i pierwszej jazdy próbnej można znaleźć tutaj.

Źródło: BARf1.com