Zmiany w przepisach Formuły 1 na rok 2011 - część 1

W pierwszej części artykułu omawiamy sportowe aspekty
20.12.1012:06
MDK/deeze/Qnik
12778wyświetlenia
Na początku ubiegłego tygodnia FIA opublikowała regulamin techniczny i sportowy, jaki obowiązywał będzie w 2011 roku. Po raz kolejny doprecyzowano i poprawiono szereg przepisów, w szczególności dotyczących samochodu bezpieczeństwa, wyrażając jednocześnie nadzieję, że ta i pozostałe zmiany poprawią standardy ścigania się oraz zdyscyplinują kierowców. Wraz ze zmianami w regulaminie technicznym mają one wyraźnie na celu poprawę bezpieczeństwa kierowców i widzów. Poniżej przedstawiamy przegląd zmian w przepisach sportowych.

Stewardzi FIA




W 2011 roku zespół sędziowski, podobnie jak w minionym sezonie, będzie uzupełniony o byłego kierowcę Formuły 1. Pomysł ten okazał się dużym sukcesem, nie było większych kontrowersji związanych z decyzjami i karami nakładanymi przez grono sędziowskie, a decyzje były podejmowane jednogłośnie, czego z pewnością nie można było powiedzieć o poprzednich sezonach.

FIA przewidziała w nadchodzącym sezonie więcej narzędzi dla stewardów. Będą oni mogli w przyszłym roku nakładać kary czasowe, nagany, będą mogli wykluczyć kierowcę z wyników wyścigu, lub nie dopuścić go do kolejnego wyścigu. Tak jak dotychczas kary przejazdu przez aleję i stop-and-go nałożone podczas ostatnich pięciu okrążeń lub po zakończeniu wyścigu nie będą miały zastosowania, a zamiast nich doliczane będą, odpowiednio dwudziesto- i trzydziestosekundowe, kary do końcowego czasu kierowcy.

Kwalifikacje



W 2011 roku ponownie wprowadzona zostanie podczas kwalifikacji reguła 107% najlepszego czasu. Art 36.3 Regulaminu Sportowego mówi teraz, że każdy kierowca, którego czas najlepszego okrążenia kwalifikacyjnego podczas Q1 wynosi więcej niż 107% najszybszego zawodnika podczas tej sesji, nie będzie mógł uczestniczyć w wyścigu. W wyjątkowych przypadkach stewardzi będą mogli jednak dopuścić do wyścigu kierowcę, który nie zmieścił się w limicie 107% najlepszego czasu.

Jeśli kierowca nie zakwalifikuje się, ponieważ rozbił się podczas pierwszego okrążenia w Q1, w wyniku czego nie może uczestniczyć w dalszej części sesji kwalifikacyjnej, będzie mógł być dopuszczony do startu, jeśli on lub jego zespół udowodnił swoją szybkość podczas sesji treningowych. Decyzja należy wyłącznie do stewardów i nie ma możliwości odwołania się od niej. W artykule tym stwierdza się ponadto, że jeśli więcej niż jeden samochód zostanie dopuszczony do wyścigu na podstawie tego przepisu, to stewardzi określą, w jakiej kolejności zostaną one ustawione na linii startu.

Nowością jest również to, że samochody uczestniczące w Q2 i Q3 mogą losowo podlegać procedurze ważenia podczas tych sesji. Pod koniec kwalifikacji wszystkie samochody są ważone, a kierowcy nie mogą opuszczać samochodów przed ważeniem. Jeśli kierowca chce zostawić swój samochód, musi zwrócić się do delegata technicznego, który go zważy w celu dodania jego wagi do ciężaru samochodu.

Aleja serwisowa




W wyniku licznych incydentów w alei serwisowej podczas tegorocznych mistrzostw, FIA wprowadziła również zmiany przepisów o tym traktujących. Art. 23.1.a Regulaminu Sportowego daje jasny opis pit-lane: Aby uniknąć wątpliwości i w celu jasnego opisu alei serwisowej, zostanie ona podzielona na dwa pasy ruchu. Pas najbliżej pit-wall będzie nazywał się „pasem szybkiego ruchu” i nie może mieć więcej niż 3,5 metra szerokości, pas najbliżej garaży nazywać się będzie "pasem wewnętrzny".

Wyprzedzanie w pit-lane nie jest już dozwolone: Wszystkie auta, które dojechały do końca strefy alei serwisowej przed startem lub restartem sesji treningowej lub jakiekolwiek auta, które musiały się zatrzymać przy wyjeździe z alei serwisowej podczas okresu, gdy na torze znajduje się samochód bezpieczeństwa, muszą ustawić się w szyku na pasie szybkiego ruchu i wyjechać na niego w porządku, w jakim się ustawiły, o ile nie spowoduje to nadmiernego opóźnienia innego auta.

Odnośnie wypuszczenia samochodu z pit-stopu nowe przepisy brzmią następująco: Zespół może wypuścić samochód z postoju tylko wtedy, gdy ten manewr jest bezpieczny. Zespół musi ponadto zapewnić jednoznaczne środki sygnalizacji widoczne od przodu auta, kiedy auto jest wypuszczane. Aleja serwisowa może być zamknięta z powodów bezpieczeństwa podczas wyścigu na żądanie Dyrektora Wyścigu (zasada ta jest następstwem wypadku mechanika HRT w sezonie 2010, gdy konieczne było wezwanie karetki do boksów). W takim przypadku zawodnicy mogą wjechać do pit-lane jedynie w celu dokonania istotnych i ewidentnych napraw auta.

Przepisy dotyczące kierowców



FIA chce sprawić, by kierowcy jeździli po torze „czysto” i wprowadziła kilka nowych przepisów. Artykuł 30.13 Regulaminu Sportowego dotyczący bezpieczeństwa mówi: W żadnym wypadku samochód nie może być prowadzony niepotrzebnie wolno, niekonsekwentnie lub w jakikolwiek inny sposób, który może być potencjalnie uznany niebezpiecznym dla innych kierowców i jakiejkolwiek innej osoby. Przepis ten ma zastosowanie zarówno gdy jakikolwiek taki samochód znajduje się na torze, wjeździe do boksów lub w samej alei serwisowej.


Dodano także kilka nowych zapisów do Artykułu 20. dotyczących jazdy: Manewry mające na celu przeszkadzanie innym kierowcom, takie jak więcej niż jedna zmiana kierunku w celu obrony pozycji, celowe umieszczanie samochodu poza granicą toru lub jakiekolwiek inne nadzwyczajne zmiany kierunku, są zabronione.

„Wycieczki” poza tor zostały również zakazane: Kierowcy muszą przez cały czas używać toru. W celu rozwiania wątpliwości białe linie wyznaczające granice toru są uznawane za część toru, jednak tarki i krawężniki nie są. Kierowca będzie traktowany jako znajdujący się poza torem w momencie, gdy żadna część samochodu nie będzie w kontakcie z torem.

Kierowcy, którzy opuścili tor, mogą na niego powrócić tylko gdy jest to bezpieczne i w sposób, dzięki któremu nie uzyskują przewagi. FIA chce także szybszej reakcji kierowców, który mają być zdublowani - Artykuł 20.4: Gdy tylko samochód jest dogoniony przez kolejny, który ma zamiar go zdublować podczas wyścigu, kierowca musi przepuścić szybszego kierowcę przy pierwszej nadarzającej się okazji. Jeśli kierowca, który został dogoniony nie przepuści szybszego, pokazane zostaną niebieskie flagi mówiące o konieczności przepuszczenia przez niego kierowcy za nim. Kierowcy, którzy będą ignorować niebieskie flagi, zostaną zgłoszeni do stewardów FIA.

Nowością jest także przepis mówiący o tym, że kierowca musi być dostępny na sesji autografów podczas weekendu grand prix, a czas i miejsce takiej obowiązkowej sesji będzie wyznaczony przez FIA, promotora wyścigu i Właściciela Praw Komercyjnych.

Samochód bezpieczeństwa (SC)




Przepisy te zostały uaktualnione, pojawił się zapis podobny do Artykułu 30.13 - podczas gdy wprowadzony jest samochód bezpieczeństwa żaden kierowca nie może jechać niepotrzebnie wolno, niekonsekwentnie lub w jakikolwiek inny sposób, który może być potencjalnie uznany niebezpiecznym.

Nowe przepisy również jasno mówią, kiedy można wyprzedzać samochód bezpieczeństwa: Podczas wjazdu do alei serwisowej jakikolwiek samochód może wyprzedzić inny samochód pozostający na torze, wliczając w to SC po tym, jak przekroczył on pierwszą linię SC. Podczas wyjazdu z alei serwisowej każdy samochód, wliczając w to SC, może wyprzedzać lub być wyprzedzonym przez każdy samochód na torze, zanim minie on drugą linię SC.

Kolejna nowa zasada mówi, że gdy wyścig zostaje wznowiony po okresie neutralizacji, to kierowcy którzy nie są w stanie ustawić się w wymaganej kolejności zanim dotrą do pierwszej linii samochodu bezpieczeństwa zmuszeni są do wjazdu na aleję serwisową i mogą powrócić do wyścigu dopiero w momencie, gdy cała stawka przejedzie obok pit-lane. Ta sama zasada ma zastosowanie, gdy wyścig zostanie zawieszony i wznowiony - kierowca nie będący w stanie przywrócić wymaganej kolejności zanim wyścig zostanie wznowiony również musi zjechać do alei serwisowej.

Koniec zakazu używania poleceń zespołowych



Po długich dyskusjach, FIA i Światowa Rada Sportów Motorowych zdecydowały, aby znieść zakaz używania poleceń zespołowych. Wykreślony został więc artykuł 39.1 Regulaminu Sportowego. FIA ostrzega jednak: Zespoły muszą pamiętać, że jakiekolwiek działania powodujące dyskredytację sportu będą rozpatrywane z artykułu 151c Międzynarodowego Kodeksu Sportowego oraz innych ważnych postanowień.

FIA nie określiła co jest dozwolone, a co nie, lub co może spowodować uszczerbek dla wizerunku sportu. Z pewnością dobrym pomysłem byłoby jasne określenie czego nie wolno. W obecnej sytuacji pozostaje wciąż pewne miejsce na dyskusje na temat interpretacji przepisów dotyczących poleceń zespołowych. Pozostaje mieć nadzieję, że jeśli podczas wyścigu wykorzystane zostaną kontrowersyjne polecenia zespołowe, to ekipy nie będą starały się wykorzystać tych luk w przepisach, by uzasadnić swoje postępowanie.

Zobacz także: Zmiany w przepisach Formuły 1 na rok 2011 - część 2

Źródło: motorsport.com, f1technical.net

KOMENTARZE

20
NEO86
10.01.2011 12:43
Widzę że opisane tutaj zmiany idą ku lepszemu. @cwiek i sylweq Dobrze gadają
MaxKapsel
22.12.2010 08:11
@Masio & Mats panowie spokojnie, ten system działał w jeszcze latach 90-tych i działał znakomicie, zresztą był wtedy koniecznością, bo chętnych do startu było o wiele więcej niż miejsc na gridzie - stąd były te limity, kwalifikacje, a nawet prekwalifikacje. Dzięki temu różne złomy, które absolutnie nie miały szans na pozostanie niezdublowanym dłużej niż do 10 okrążenia (o ile w ogóle byłyby w stanie przejechać 10 okrążeń) nie były dopuszczane do właściwego wyścigu. Mats, sytuacja o której piszesz jest nierealna. Po pierwsze jeśli ten "jakiś tam czas" "wolniejszego" kierowcy jest na suchym o tyle lepszy od tzw. czołówki, nawet jadącej po deszczu to albo to nie jest "wolniejszy" kierowca, albo oni nie są "czołówką" - przy jego czasie np. 1:40, cała reszta musiałaby pojechać gorzej niż 1:47 - mało prawdopodobne, chyba że ta "reszta" jeździ w HRT... A po drugie "nagle pogoda diametralnie się zmienia i zaczyna padać" - tak, a oczywiście żaden z innych zespołów nie wypuścił swojego zawodnika, bo jak wiadomo nie mają swoich meteorologów, i byle deszczyk to dla nich wielkie zaskoczenie ;-) O ten przepis naprawdę nie ma się co martwić, gorzej z innymi...
Mats
21.12.2010 09:16
Masio: zgadzam się całkowicie. Weźmy na przykład taką sytuację: zaczynają się kwalifikacje, wyjeżdża jak zwykle któryś z wolniejszych kierowców, uzyskuje jakiś tam czas. A nagle pogoda diametralnie się zmienia i zaczyna padać. Wtedy choćby nie wiem co pozostali nie zbliżą się na 107% czasu marudera. I według tego bezsensownego przepisu do Q2 nie powinien awansować nikt poza w/w maruderem. Kompletna paranoja.
Masio
21.12.2010 02:56
Z tym 107 % najlepszego czasu to jest na prawdę głupie. Z tym 107 % najlepszego czasu to jest na prawdę głupie. Powinni jeszcze zrobić, że zdublowani mogą wyprzedzić SC.
plastic
21.12.2010 01:31
@w.macko92, chodzi chyba o sutuację kiedy ktoś podczas okresu SC wypadnie z trasy i nie zdąży wrócić na swoje miejsce przed pierwszą linią SC. „Podczas wjazdu do alei serwisowej jakikolwiek samochód może wyprzedzić inny samochód pozostający na torze, wliczając w to SC po tym, jak przekroczył on pierwszą linię SC. Podczas wyjazdu z alei serwisowej każdy samochód, wliczając w to SC, może wyprzedzać lub być wyprzedzonym przez każdy samochód na torze, zanim minie on drugą linię SC”. Nie wiem czy dobrze to rozumiem. Kiedy jadąc za SC minę pierszą linię SC mogę zjechać do pitlane wyprzedzając SC? Załóżmy, że dzwon był na prostej start/meta, biegaja tam marshalle a SC i reszta stawki kula się tamtędy powolutku. Ja daję nura do pitlane, wyprzedzam SC jadąc na limiterze przez pitlane, wyjeżdżam przed nim i jestem jedno okrążenie do przodu? :|
pawel92setter
20.12.2010 08:33
Po prostu jeśli ktoś uzyska 107% w treningu to jasnym jest, że go na to stać i go dopuszczą...
w.macko92
20.12.2010 06:18
Może ktoś mi wytłumaczyć którzy kierowcy "nie są w stanie ustawić się w wymaganej kolejności zanim dotrą do pierwszej linii samochodu bezpieczeństwa". Chodzi o zdublowanych kierowców?
sylweq
20.12.2010 05:49
Mogliby z powrotem zakazać zjeżdżania do pitlane podczas neutralizacji. Nie mogą zajarzyć że przecież nikomu nie braknie paliwa.
cwiek
20.12.2010 05:04
@christoff.w czy tak ciężko zrozumieć, że jeśli powiedzmy Hamilton będzie w treningach 2.,3.,5. a w Q1 na początku mu padnie silnik to zostanie dopuszczony, bo pokazał na treningach, że szybkość ma. Żadnych przeliczeń, średnich, itp.
adept
20.12.2010 04:39
@christoff.w - "Byl pan cienitki na treningu wiec zapewne 107% w Q1 by pan nie mial takze OUT!?" - dokładnie tak. To będzie czysto uznaniowe. Chodzi o to, żeby ten przepis nie eliminował czołowych kierowców którzy nie mogą startować w kwalifikacjach (np. ALO w Monako).
christoff.w
20.12.2010 04:12
p.s: Przeczytalem to jeszcze raz i wnioskuje ze chodzilo o warunki 107%,i doczytalem rowniez ze chodzilo o sesje treningowe,ale i tak zastanawiam sie jak beda to rozpatrywac czyli jak udowodnia swoja szybkosc? Przeciez czasy okrazenia roznia sie nieznacznie na praktycznie wszystkich torach! Moze po predkosci w danym zakrecie (np: pierwszy zakret na Monzy)? Przeciez ogolnie to nawet te slabsze bolidy wchodza z taka sama predkoscia w dany zakret a moze nawet szybciej niz Ci z czolowki jak sie postaraja bo czas okrazenia to tylko dzisiate sekundy roznicy w przypadku przynajmniej pierwszej dzisiatki i lider to przewaznie sobie na prostych zyskuje przewage tak jak to mialo miejsce w przypadku Mclarenow z ich kanalu F. Tak poza tym to chyba bedzie im ciezko obliczyc jakas srednia na podstawie przejechania dwoch czy trzech zakretow przez dany bolid czy nawet jesli beda brali pod uwage cale okrazenia albo i nawet cale treningi to jak to sie ma do kwalifikacji,przeciez to juz inna bajka i moze sie zdazyc ze na treningu ogon stawki szalal a inni zalani pod korek testowali sobie co innego i ich czasy byl owiele forsze od innych co na pustym baku jezdzili i co wtedy? Byl pan cienitki na treningu wiec zapewne 107% w Q1 by pan nie mial takze OUT!?
deeze
20.12.2010 04:12
@christoff.w: czytaj ze zrozumieniem - "udowodnił swoją szybkość podczas sesji treningowych".
Adakar
20.12.2010 03:59
Polecenia zespołowe będą ale wiadomo, tylko w tych topowych ekipach i to w kluczowych momentach sezonu. Kiedy wiadomo kto ma wieksze szanse na dalsza walkę a kto już nie. Polecenie typu "he is faster then you" albo "please save some more fuel" i gotowe :-)
christoff.w
20.12.2010 03:58
"Jeśli kierowca nie zakwalifikuje się, ponieważ rozbił się podczas pierwszego okrążenia w Q1, w wyniku czego nie może uczestniczyć w dalszej części sesji kwalifikacyjnej, będzie mógł być dopuszczony do startu, jeśli on lub jego zespół udowodnił swoją szybkość podczas sesji treningowych. Decyzja należy wyłącznie do stewardów i nie ma możliwości odwołania się od niej. W artykule tym stwierdza się ponadto, że jeśli więcej niż jeden samochód zostanie dopuszczony do wyścigu na podstawie tego przepisu, to stewardzi określą, w jakiej kolejności zostaną one ustawione na linii startu." Nie rozumiem tego? Bedzie dopuczszony do startu na podstawie udowodnienia swojej szybkosci na podstawie czego? Przeciez rozbil sie na pierwszym kolku to skad beda wiedziec czy byl szybki itp? No i dlaczego niemialby byc dopuszczony do startu ,przeciez naprawia mu bolid itp i pojedzie ale pewnie z ostatniej pozycji lub adekwatnej do osiagnietego czasu jesli teoretycznie zdazyl zrobic jakis tam czas w Q1 a rozbil sie nie na pierwszym kolku tylko na drugim(w pierwszym przypadku musi wystartowac ostatni bo przeciez zadnego czasu nie wykrecil skoro sie rozbil,prawda?) To jest odnosnie tematu 107% wyscigu czy ogolnie bo moze zle rozumuje? Moglby ktos mi to wyjasnic jak chlopu na miedzy? Dzieki ;)
deeze
20.12.2010 02:32
Pierwsza linia SC znajduje się zaraz przy ostatnim zakręcie prowadzącym na prostą startową, druga linia SC znajduje się przed pierwszym zakrętem na okrążeniu. Ich zadaniem jest przede wszystkim właśnie informowanie kierowców, czy mogą/nie mogą wyprzedzać podczas neutralizacji.
Lochyzb
20.12.2010 01:02
Co to są w ogóle te linie SC? Na czym one polegają?
General
20.12.2010 12:44
@dominoziom2007: To sa maksymalne wartosci, a nie mozna wykluczyc czysto hipotetycznie, ze w nowym sezonie bolidy beda wezsze i na pasie 3,5 metra szerokosci dwa by sie zmiescily, ale mysle, ze po to tez wprowadzili ten nastepny podpunkt, gdzie na pasie "szybkiego ruchu" jest bezwgledny zakaz wyprzedzania. Dobry jest tez zapis (i chyba dlugo oczekiwany), ze jak jest SC, to samochody beda sie ustawiac w takiej kolejnosci w jakiej jada w wyscigu, czyli nie bedzie akcji, ze np. w TOP5 beda dwa zdublowane auta. Wydaje mi sie, ze te odleglosci pierwsza/druga linia za SC sa na tyle duze na torze, ze wszyscy sie zdarza odpowiednio ustawic, zreszta w dobie komunikacji radiowej (zakladajac, ze komus nie padlo radio) ustawienie wszystkich bolidow na odpowiednich pozycjach nie powinno byc problemem, szczegolnie, ze jak juz SC wjezdza to na minimum 2-3 okrazenia, czyli wystarczajaco dlugo dla takiej operacji. Zobaczymy jak to wyjdzie w praniu, bo te pierwsza/druga linia SC moze troche mieszac:)
dominoziom2007
20.12.2010 12:22
@kuba22: Dwa bolidy stojące obok siebie i dotykając siebie kołami mają szerokość 3,6 m (max. szerokość jednego bolidu = 1,8 m), więc w myśl nowych przepisów, takie ustawienie jest fizycznie niemożliwe.
asc
20.12.2010 12:02
kuba22: Nie będzie już możliwe wystartowanie z pitlane dwóch bolidów obok siebie (jak KUB się kiedyś ustawił obok pierwszego w kolejce).
kuba22
20.12.2010 11:45
A co nam to daje, że będą dwa pasy ruchu w pit-lane, bo nie za bardzo rozumiem ten przepis??