Zmiany w przepisach Formuły 1 na rok 2011 - część 1
W pierwszej części artykułu omawiamy sportowe aspekty
20.12.1012:06
12778wyświetlenia
Na początku ubiegłego tygodnia FIA opublikowała regulamin techniczny i sportowy, jaki obowiązywał będzie w 2011 roku. Po raz kolejny doprecyzowano i poprawiono szereg przepisów, w szczególności dotyczących samochodu bezpieczeństwa, wyrażając jednocześnie nadzieję, że ta i pozostałe zmiany poprawią standardy ścigania się oraz zdyscyplinują kierowców. Wraz ze zmianami w regulaminie technicznym mają one wyraźnie na celu poprawę bezpieczeństwa kierowców i widzów. Poniżej przedstawiamy przegląd zmian w przepisach sportowych.
W 2011 roku zespół sędziowski, podobnie jak w minionym sezonie, będzie uzupełniony o byłego kierowcę Formuły 1. Pomysł ten okazał się dużym sukcesem, nie było większych kontrowersji związanych z decyzjami i karami nakładanymi przez grono sędziowskie, a decyzje były podejmowane jednogłośnie, czego z pewnością nie można było powiedzieć o poprzednich sezonach.
FIA przewidziała w nadchodzącym sezonie więcej narzędzi dla stewardów. Będą oni mogli w przyszłym roku nakładać kary czasowe, nagany, będą mogli wykluczyć kierowcę z wyników wyścigu, lub nie dopuścić go do kolejnego wyścigu. Tak jak dotychczas kary przejazdu przez aleję i stop-and-go nałożone podczas ostatnich pięciu okrążeń lub po zakończeniu wyścigu nie będą miały zastosowania, a zamiast nich doliczane będą, odpowiednio dwudziesto- i trzydziestosekundowe, kary do końcowego czasu kierowcy.
W 2011 roku ponownie wprowadzona zostanie podczas kwalifikacji reguła 107% najlepszego czasu. Art 36.3 Regulaminu Sportowego mówi teraz, że
Jeśli kierowca nie zakwalifikuje się, ponieważ rozbił się podczas pierwszego okrążenia w Q1, w wyniku czego nie może uczestniczyć w dalszej części sesji kwalifikacyjnej, będzie mógł być dopuszczony do startu, jeśli on lub jego zespół udowodnił swoją szybkość podczas sesji treningowych. Decyzja należy wyłącznie do stewardów i nie ma możliwości odwołania się od niej. W artykule tym stwierdza się ponadto, że jeśli więcej niż jeden samochód zostanie dopuszczony do wyścigu na podstawie tego przepisu, to stewardzi określą, w jakiej kolejności zostaną one ustawione na linii startu.
Nowością jest również to, że samochody uczestniczące w Q2 i Q3 mogą losowo podlegać procedurze ważenia podczas tych sesji. Pod koniec kwalifikacji wszystkie samochody są ważone, a kierowcy nie mogą opuszczać samochodów przed ważeniem. Jeśli kierowca chce zostawić swój samochód, musi zwrócić się do delegata technicznego, który go zważy w celu dodania jego wagi do ciężaru samochodu.
W wyniku licznych incydentów w alei serwisowej podczas tegorocznych mistrzostw, FIA wprowadziła również zmiany przepisów o tym traktujących. Art. 23.1.a Regulaminu Sportowego daje jasny opis pit-lane:
Wyprzedzanie w pit-lane nie jest już dozwolone:
Odnośnie wypuszczenia samochodu z pit-stopu nowe przepisy brzmią następująco:
FIA chce sprawić, by kierowcy jeździli po torze „czysto” i wprowadziła kilka nowych przepisów. Artykuł 30.13 Regulaminu Sportowego dotyczący bezpieczeństwa mówi:
Dodano także kilka nowych zapisów do Artykułu 20. dotyczących jazdy:
„Wycieczki” poza tor zostały również zakazane:
Kierowcy, którzy opuścili tor, mogą na niego powrócić tylko gdy jest to bezpieczne i w sposób, dzięki któremu nie uzyskują przewagi. FIA chce także szybszej reakcji kierowców, który mają być zdublowani - Artykuł 20.4:
Nowością jest także przepis mówiący o tym, że kierowca musi być dostępny na sesji autografów podczas weekendu grand prix, a czas i miejsce takiej obowiązkowej sesji będzie wyznaczony przez FIA, promotora wyścigu i Właściciela Praw Komercyjnych.
Przepisy te zostały uaktualnione, pojawił się zapis podobny do Artykułu 30.13 - podczas gdy wprowadzony jest samochód bezpieczeństwa
Nowe przepisy również jasno mówią, kiedy można wyprzedzać samochód bezpieczeństwa:
Kolejna nowa zasada mówi, że gdy wyścig zostaje wznowiony po okresie neutralizacji, to kierowcy którzy
Po długich dyskusjach, FIA i Światowa Rada Sportów Motorowych zdecydowały, aby znieść zakaz używania poleceń zespołowych. Wykreślony został więc artykuł 39.1 Regulaminu Sportowego. FIA ostrzega jednak:
FIA nie określiła co jest dozwolone, a co nie, lub co może spowodować uszczerbek dla wizerunku sportu. Z pewnością dobrym pomysłem byłoby jasne określenie czego nie wolno. W obecnej sytuacji pozostaje wciąż pewne miejsce na dyskusje na temat interpretacji przepisów dotyczących poleceń zespołowych. Pozostaje mieć nadzieję, że jeśli podczas wyścigu wykorzystane zostaną kontrowersyjne polecenia zespołowe, to ekipy nie będą starały się wykorzystać tych luk w przepisach, by uzasadnić swoje postępowanie.
Zobacz także: Zmiany w przepisach Formuły 1 na rok 2011 - część 2
Źródło: motorsport.com, f1technical.net
Stewardzi FIA
W 2011 roku zespół sędziowski, podobnie jak w minionym sezonie, będzie uzupełniony o byłego kierowcę Formuły 1. Pomysł ten okazał się dużym sukcesem, nie było większych kontrowersji związanych z decyzjami i karami nakładanymi przez grono sędziowskie, a decyzje były podejmowane jednogłośnie, czego z pewnością nie można było powiedzieć o poprzednich sezonach.
FIA przewidziała w nadchodzącym sezonie więcej narzędzi dla stewardów. Będą oni mogli w przyszłym roku nakładać kary czasowe, nagany, będą mogli wykluczyć kierowcę z wyników wyścigu, lub nie dopuścić go do kolejnego wyścigu. Tak jak dotychczas kary przejazdu przez aleję i stop-and-go nałożone podczas ostatnich pięciu okrążeń lub po zakończeniu wyścigu nie będą miały zastosowania, a zamiast nich doliczane będą, odpowiednio dwudziesto- i trzydziestosekundowe, kary do końcowego czasu kierowcy.
Kwalifikacje
W 2011 roku ponownie wprowadzona zostanie podczas kwalifikacji reguła 107% najlepszego czasu. Art 36.3 Regulaminu Sportowego mówi teraz, że
każdy kierowca, którego czas najlepszego okrążenia kwalifikacyjnego podczas Q1 wynosi więcej niż 107% najszybszego zawodnika podczas tej sesji, nie będzie mógł uczestniczyć w wyścigu. W wyjątkowych przypadkach stewardzi będą mogli jednak dopuścić do wyścigu kierowcę, który nie zmieścił się w limicie 107% najlepszego czasu.
Jeśli kierowca nie zakwalifikuje się, ponieważ rozbił się podczas pierwszego okrążenia w Q1, w wyniku czego nie może uczestniczyć w dalszej części sesji kwalifikacyjnej, będzie mógł być dopuszczony do startu, jeśli on lub jego zespół udowodnił swoją szybkość podczas sesji treningowych. Decyzja należy wyłącznie do stewardów i nie ma możliwości odwołania się od niej. W artykule tym stwierdza się ponadto, że jeśli więcej niż jeden samochód zostanie dopuszczony do wyścigu na podstawie tego przepisu, to stewardzi określą, w jakiej kolejności zostaną one ustawione na linii startu.
Nowością jest również to, że samochody uczestniczące w Q2 i Q3 mogą losowo podlegać procedurze ważenia podczas tych sesji. Pod koniec kwalifikacji wszystkie samochody są ważone, a kierowcy nie mogą opuszczać samochodów przed ważeniem. Jeśli kierowca chce zostawić swój samochód, musi zwrócić się do delegata technicznego, który go zważy w celu dodania jego wagi do ciężaru samochodu.
Aleja serwisowa
W wyniku licznych incydentów w alei serwisowej podczas tegorocznych mistrzostw, FIA wprowadziła również zmiany przepisów o tym traktujących. Art. 23.1.a Regulaminu Sportowego daje jasny opis pit-lane:
Aby uniknąć wątpliwości i w celu jasnego opisu alei serwisowej, zostanie ona podzielona na dwa pasy ruchu. Pas najbliżej pit-wall będzie nazywał się „pasem szybkiego ruchu” i nie może mieć więcej niż 3,5 metra szerokości, pas najbliżej garaży nazywać się będzie "pasem wewnętrzny".
Wyprzedzanie w pit-lane nie jest już dozwolone:
Wszystkie auta, które dojechały do końca strefy alei serwisowej przed startem lub restartem sesji treningowej lub jakiekolwiek auta, które musiały się zatrzymać przy wyjeździe z alei serwisowej podczas okresu, gdy na torze znajduje się samochód bezpieczeństwa, muszą ustawić się w szyku na pasie szybkiego ruchu i wyjechać na niego w porządku, w jakim się ustawiły, o ile nie spowoduje to nadmiernego opóźnienia innego auta.
Odnośnie wypuszczenia samochodu z pit-stopu nowe przepisy brzmią następująco:
Zespół może wypuścić samochód z postoju tylko wtedy, gdy ten manewr jest bezpieczny. Zespół musi ponadto zapewnić jednoznaczne środki sygnalizacji widoczne od przodu auta, kiedy auto jest wypuszczane. Aleja serwisowa może być zamknięta z powodów bezpieczeństwa podczas wyścigu na żądanie Dyrektora Wyścigu (zasada ta jest następstwem wypadku mechanika HRT w sezonie 2010, gdy konieczne było wezwanie karetki do boksów). W takim przypadku zawodnicy mogą wjechać do pit-lane jedynie w celu dokonania istotnych i ewidentnych napraw auta.
Przepisy dotyczące kierowców
FIA chce sprawić, by kierowcy jeździli po torze „czysto” i wprowadziła kilka nowych przepisów. Artykuł 30.13 Regulaminu Sportowego dotyczący bezpieczeństwa mówi:
W żadnym wypadku samochód nie może być prowadzony niepotrzebnie wolno, niekonsekwentnie lub w jakikolwiek inny sposób, który może być potencjalnie uznany niebezpiecznym dla innych kierowców i jakiejkolwiek innej osoby. Przepis ten ma zastosowanie zarówno gdy jakikolwiek taki samochód znajduje się na torze, wjeździe do boksów lub w samej alei serwisowej.
Dodano także kilka nowych zapisów do Artykułu 20. dotyczących jazdy:
Manewry mające na celu przeszkadzanie innym kierowcom, takie jak więcej niż jedna zmiana kierunku w celu obrony pozycji, celowe umieszczanie samochodu poza granicą toru lub jakiekolwiek inne nadzwyczajne zmiany kierunku, są zabronione.
„Wycieczki” poza tor zostały również zakazane:
Kierowcy muszą przez cały czas używać toru. W celu rozwiania wątpliwości białe linie wyznaczające granice toru są uznawane za część toru, jednak tarki i krawężniki nie są. Kierowca będzie traktowany jako znajdujący się poza torem w momencie, gdy żadna część samochodu nie będzie w kontakcie z torem.
Kierowcy, którzy opuścili tor, mogą na niego powrócić tylko gdy jest to bezpieczne i w sposób, dzięki któremu nie uzyskują przewagi. FIA chce także szybszej reakcji kierowców, który mają być zdublowani - Artykuł 20.4:
Gdy tylko samochód jest dogoniony przez kolejny, który ma zamiar go zdublować podczas wyścigu, kierowca musi przepuścić szybszego kierowcę przy pierwszej nadarzającej się okazji. Jeśli kierowca, który został dogoniony nie przepuści szybszego, pokazane zostaną niebieskie flagi mówiące o konieczności przepuszczenia przez niego kierowcy za nim. Kierowcy, którzy będą ignorować niebieskie flagi, zostaną zgłoszeni do stewardów FIA.
Nowością jest także przepis mówiący o tym, że kierowca musi być dostępny na sesji autografów podczas weekendu grand prix, a czas i miejsce takiej obowiązkowej sesji będzie wyznaczony przez FIA, promotora wyścigu i Właściciela Praw Komercyjnych.
Samochód bezpieczeństwa (SC)
Przepisy te zostały uaktualnione, pojawił się zapis podobny do Artykułu 30.13 - podczas gdy wprowadzony jest samochód bezpieczeństwa
żaden kierowca nie może jechać niepotrzebnie wolno, niekonsekwentnie lub w jakikolwiek inny sposób, który może być potencjalnie uznany niebezpiecznym.
Nowe przepisy również jasno mówią, kiedy można wyprzedzać samochód bezpieczeństwa:
Podczas wjazdu do alei serwisowej jakikolwiek samochód może wyprzedzić inny samochód pozostający na torze, wliczając w to SC po tym, jak przekroczył on pierwszą linię SC. Podczas wyjazdu z alei serwisowej każdy samochód, wliczając w to SC, może wyprzedzać lub być wyprzedzonym przez każdy samochód na torze, zanim minie on drugą linię SC.
Kolejna nowa zasada mówi, że gdy wyścig zostaje wznowiony po okresie neutralizacji, to kierowcy którzy
nie są w stanie ustawić się w wymaganej kolejności zanim dotrą do pierwszej linii samochodu bezpieczeństwa zmuszeni są do wjazdu na aleję serwisową i mogą powrócić do wyścigu dopiero w momencie, gdy cała stawka przejedzie obok pit-lane. Ta sama zasada ma zastosowanie, gdy wyścig zostanie zawieszony i wznowiony - kierowca nie będący w stanie przywrócić wymaganej kolejności zanim wyścig zostanie wznowiony również musi zjechać do alei serwisowej.
Koniec zakazu używania poleceń zespołowych
Po długich dyskusjach, FIA i Światowa Rada Sportów Motorowych zdecydowały, aby znieść zakaz używania poleceń zespołowych. Wykreślony został więc artykuł 39.1 Regulaminu Sportowego. FIA ostrzega jednak:
Zespoły muszą pamiętać, że jakiekolwiek działania powodujące dyskredytację sportu będą rozpatrywane z artykułu 151c Międzynarodowego Kodeksu Sportowego oraz innych ważnych postanowień.
FIA nie określiła co jest dozwolone, a co nie, lub co może spowodować uszczerbek dla wizerunku sportu. Z pewnością dobrym pomysłem byłoby jasne określenie czego nie wolno. W obecnej sytuacji pozostaje wciąż pewne miejsce na dyskusje na temat interpretacji przepisów dotyczących poleceń zespołowych. Pozostaje mieć nadzieję, że jeśli podczas wyścigu wykorzystane zostaną kontrowersyjne polecenia zespołowe, to ekipy nie będą starały się wykorzystać tych luk w przepisach, by uzasadnić swoje postępowanie.
Zobacz także: Zmiany w przepisach Formuły 1 na rok 2011 - część 2
Źródło: motorsport.com, f1technical.net
KOMENTARZE