Podsumowanie zmian w wyścigach długodystansowych
Zapraszamy do zapoznania się z najnowszymi regulacjami dla Le Mans 24, ILMC i LMS
27.01.1111:40
5305wyświetlenia
Automobile Club de l'Ouest wprowadzi od bieżącego roku nowe przepisy dotyczące samochodów startujących w wyścigu 24 Godziny Le Mans oraz mistrzostwach Intercontinental Le Mans Cup i Le Mans Series. Zapraszamy do zapoznania się z najnowszymi regulacjami.
Projekt nowych zasad ACO oparło na czterech kluczowych elementach: bezpieczeństwie, zrównoważonym rozwoju, równych szansach i ograniczeniu kosztów.
Największymi zmianami dotyczącymi kategorii LMP1 są silniki o mniejszej mocy oraz zmiany aerodynamiczne na pokrywie silnika (tzw. płetwa rekina). Automobile Club de l'Ouest chce dzięki temu ograniczyć średnią prędkość na Circuit de la Sarthe i zapobiec osiąganiu przez auta LMP1 czasów okrążeń poniżej 3 minut i 30 sekund. Moc silnika ma się zmniejszyć do około 520 KM, a nowe jednostki powinny zużywać mniej paliwa.
Zmniejszona zostanie również pojemność zbiornika paliwa. Niezależnie od temperatury otoczenia i ciśnienia atmosferycznego samochody z silnikami benzynowymi będą mogły zatankować maksymalnie 75 litrów, natomiast napędzane jednostkami dieslowskimi tylko 65 litrów.
Kolejną zmianą jest dopuszczenie technologii hybrydowych. ACO będzie mieć na uwadze przede wszystkim aspekty związane z bezpieczeństwem technologii hybrydowych i będzie musiało mieć pewność, że nie będą one wykorzystywane do pomocy kierowcy. Dozwolone są wszystkiego rodzaju technologie hybrydowe - w tym także systemy oparte na kole zamachowym - które odzyskują energię z hamowania i przekazują ją do przednich lub tylnych kół (nigdy wszystkich). Samochody wyposażone w napęd hybrydowy będą miały określoną minimalną wagę na poziomie 900 kg i ograniczona zostanie pojemność zbiornika paliwa - odpowiednio do 73 litrów dla jednostek benzynowych i 63 litrów dla diesli.
Kolejny ciekawy artykuł w regulacjach technicznych to wywołująca wiele kontrowersji „Regulacja wydajności”. Automobile Club de l'Ouest chce zmniejszyć różnice w wydajności pomiędzy różnymi rodzajami silników i/lub paliw do maksymalnie 2% i dlatego zastrzega sobie prawo do zmiany minimalnej wagi samochodu, wielkości przepustnicy powietrza i pojemności zbiornika paliwa.
W 2011 r. ACO dopuści jeszcze do rywalizacji samochody z 2010 roku. Muszą to być auta, które w minionym sezonie wystartowały przynajmniej w jednym wyścigu zorganizowanym przez ACO. Ich specyfikacja musi pochodzić z 2010 roku, a jedynymi dopuszczonymi zmianami są zamontowanie zwężki w silniku ograniczającej moc oraz zmniejszenie zbiornika paliwa (do 75 l).
Nowe regulacje dla klasy LMP2 faworyzują prywatne zespoły - teamy fabryczne nie zostaną dopuszczone. Kluczowym elementem nowych przepisów dla LMP2 jest ograniczenie kosztów.
Zgodnie z zasadami Automobile Club de l'Ouest cena nowego podwozia auta LMP2 nie może przekroczyć 345 000 euro, podczas gdy silnik nie może kosztować więcej niż 75 000 euro. W 2011 roku silnik wyścigowy powinien przepracować 30 godzin, zanim zostanie przeprowadzony remont, którego koszt nie może przekroczyć z kolei 35 000 euro. W ciągu najbliższych lat czas pracy jednostki ma wzrosnąć do 40 godzin, a następnie do 50. Co ważne, Automobile Club de l'Ouest może cofnąć homologację dla samochodu, jeśli wyżej wymienione ograniczenia cenowe nie będą przestrzegane.
Zgodnie z duchem kontroli kosztów wprowadzono ograniczenie do jednej ewolucji na rok, która powinna być homologowana przed pierwszą imprezą w sezonie, w którym samochód ma zostać wystawiony. Zestaw modernizacyjny musi być homologowany przez Automobile Club de l'Ouest, a jego cena nie może przekroczyć 10 000 euro.
Zespoły będą mogły wystawić auta w specyfikacji z 2010 roku, jeśli będą one spełniać wymogi tegorocznej homologacji. Niedozwolone jest modyfikowanie ich nadwozia, a minimalna masa samochodu zostanie podwyższona do 920 kg. W takim przypadku jedyna ewolucja będzie mogła zostać zastosowana przed wyścigiem 24 Godziny Le Mans, jeśli tylko jej cena nie przekroczy 5 000 euro. Dalsze zmiany są dozwolone tylko wtedy, kiedy są niezbędne, aby zastosować silnik w nowej specyfikacji. Automobile Club de l'Ouest zastrzega sobie prawo do zmiany zasad dotyczących zeszłorocznych aut, jeżeli ich wydajność okaże się lepsza od nowych modeli.
Każdy zespół, który wystawi samochód w klasie LMP2 będzie musiał wśród swoich kierowców mieć przynajmniej jednego tzw. gentelmana, to znaczy takiego zawodnika, który jest zaliczany do Srebrnej lub Brązowej kategorii. Kierowcy z tej ostatniej nie są dozwoleni w klasie LMP1.
Po usunięciu klasy GT1, Automobile Club de l'Ouest postanowił skupić się na autach GT2. W 2011 r. klasa GT2 zostanie zastąpiona przez GT Endurance (GTE), której przepisy będą w 95% opierać się na regulacjach GT2. Dodatkowo klasa LM GTE zostanie podzielona na dwie kategorie: GTE Pro i GTE Am.
Podstawową różnicą pomiędzy kategoriami Pro i Am będzie kategoryzacja kierowców i wieku samochodu. LM GTE Pro jest przeznaczona dla profesjonalnych zespołów bez ograniczeń dotyczących kierowców, natomiast zespoły LM GTE Am będą mogą zgłaszać samochody mające co najmniej rok, za których kierownicą będzie mógł zasiadać najwyżej jeden kierowca z kategorii Platynowej lub Złotej. Celem ograniczenia wieku auta jest stworzenie rynku używanych samochodów GT.
Warto zauważyć, że w 2011 roku w klasie LM GTE Am mogą startować samochody klasy GTE oraz GT1. ACO nie wyjaśniło dokładnie co to oznacza, ale najprawdopodobniej chodzi o auta startujące w Mistrzostwach Świata GT1. Nie jest także jasne, jakie zmiany będą musiały zostać w nich wprowadzone. W wyniku tej decyzji oraz rozszerzenia zasad homologacji o samochody, które nie są produkowane od siedmiu i ośmiu lat, może to wywołać sytuację, w której pojawią się zespoły chcące wystawić takie auta, jak np. Saleen S7R.
Tak jak przewidywano, nowością jest możliwość zgłoszenia samochodów z elementami z włókna węglowego pod warunkiem, że wyprodukowano przynajmniej 300 egzemplarzy takiego modelu, a karbon zastosowano tylko w kokpicie. Niedozwolone jest używanie włókna węglowego w zawieszeniu. Przepis ten pozwoli wystartować w Le Mans takimi samochodami, jak np. McLaren MP4-12C.
Automobile Club de l'Ouest zaakceptuje również samochody, które nie są homologowane przez producenta, ale zostały przygotowane przez tunerów. Jeżeli tuner zdecyduje się na homologację samochodu wyścigowego, jego producent powinien przynajmniej dać pozytywną opinię dla realizacji takiego projektu. Każdy samochód LM GTE będzie mógł być modyfikowany tylko raz w ciągu roku, a zestaw ewolucyjny musi być zatwierdzony przed pierwszą imprezą w sezonie, w którym model ma zostać wystawiony. Modyfikacje nie są dozwolone dla aut startujących w klasie LM GTE Am.
Pozostałe zmiany techniczne:
Podobnie jak w kategoriach LMP, Automobile Club de l'Ouest wprowadzi „Regulację wydajności” w klasie GTE. Jej celem jest utrzymanie różnicy między czasami okrążeń różnych modeli w zakresie 0,5%. W przypadku większych ACO może zadecydować o zmianie minimalnej masy samochodu, wielkości przepustnicy powietrza, pojemności zbiornika paliwa lub ustawienia tylnego skrzydła.
ACO zastrzega sobie prawo do zmiany niektórych przepisów po pierwszych dwóch wyścigach sezonu 2011, jeśli uzna to za konieczne.
Po raz pierwszy Automobile Club de l'Ouest wyraźnie wymienia w swoich przepisach samochody Formuły Le Mans. Auta te będą mogły brać udział w Le Mans Series, American Le Mans Series (jako LMPC) oraz 6-godzinnym wyścigu w Chinach w listopadzie 2011 roku. Bolidy FLM nie mogą uczestniczyć w 24 Godzinach Le Mans, natomiast mogą wziąć udział w testach 24 kwietnia.
Automobile Club de l'Ouest będzie kontrolować wydajność aut Formuły Le Mans i jeśli będzie to niezbędne, jej poziom będzie odpowiednio dostosowywany, aby utrzymać różnicę między klasami LMP2 i FLM, jak to miało miejsce w 2010 roku.
Chociaż w Intercontinental Le Mans Cup nie istnieje klasa Formuły Le Mans, to zwycięzca klasyfikacji FLM w Le Mans Series w sezonie 2011 otrzyma zaproszenie do udziału w 24 Godzinach Le Mans w 2012 roku w kategorii LMP2.
Źródło: planetlemans.com (1), planetlemans.com (2)
Projekt nowych zasad ACO oparło na czterech kluczowych elementach: bezpieczeństwie, zrównoważonym rozwoju, równych szansach i ograniczeniu kosztów.
LMP1 - nowe przepisy obowiązujące przez trzy najbliższe sezony (2011-2013)
Największymi zmianami dotyczącymi kategorii LMP1 są silniki o mniejszej mocy oraz zmiany aerodynamiczne na pokrywie silnika (tzw. płetwa rekina). Automobile Club de l'Ouest chce dzięki temu ograniczyć średnią prędkość na Circuit de la Sarthe i zapobiec osiąganiu przez auta LMP1 czasów okrążeń poniżej 3 minut i 30 sekund. Moc silnika ma się zmniejszyć do około 520 KM, a nowe jednostki powinny zużywać mniej paliwa.
Zmniejszona zostanie również pojemność zbiornika paliwa. Niezależnie od temperatury otoczenia i ciśnienia atmosferycznego samochody z silnikami benzynowymi będą mogły zatankować maksymalnie 75 litrów, natomiast napędzane jednostkami dieslowskimi tylko 65 litrów.
Kolejną zmianą jest dopuszczenie technologii hybrydowych. ACO będzie mieć na uwadze przede wszystkim aspekty związane z bezpieczeństwem technologii hybrydowych i będzie musiało mieć pewność, że nie będą one wykorzystywane do pomocy kierowcy. Dozwolone są wszystkiego rodzaju technologie hybrydowe - w tym także systemy oparte na kole zamachowym - które odzyskują energię z hamowania i przekazują ją do przednich lub tylnych kół (nigdy wszystkich). Samochody wyposażone w napęd hybrydowy będą miały określoną minimalną wagę na poziomie 900 kg i ograniczona zostanie pojemność zbiornika paliwa - odpowiednio do 73 litrów dla jednostek benzynowych i 63 litrów dla diesli.
Kolejny ciekawy artykuł w regulacjach technicznych to wywołująca wiele kontrowersji „Regulacja wydajności”. Automobile Club de l'Ouest chce zmniejszyć różnice w wydajności pomiędzy różnymi rodzajami silników i/lub paliw do maksymalnie 2% i dlatego zastrzega sobie prawo do zmiany minimalnej wagi samochodu, wielkości przepustnicy powietrza i pojemności zbiornika paliwa.
W 2011 r. ACO dopuści jeszcze do rywalizacji samochody z 2010 roku. Muszą to być auta, które w minionym sezonie wystartowały przynajmniej w jednym wyścigu zorganizowanym przez ACO. Ich specyfikacja musi pochodzić z 2010 roku, a jedynymi dopuszczonymi zmianami są zamontowanie zwężki w silniku ograniczającej moc oraz zmniejszenie zbiornika paliwa (do 75 l).
LMP2 - nowe przepisy obowiązujące od 2011 do 2015 r.
Nowe regulacje dla klasy LMP2 faworyzują prywatne zespoły - teamy fabryczne nie zostaną dopuszczone. Kluczowym elementem nowych przepisów dla LMP2 jest ograniczenie kosztów.
Zgodnie z zasadami Automobile Club de l'Ouest cena nowego podwozia auta LMP2 nie może przekroczyć 345 000 euro, podczas gdy silnik nie może kosztować więcej niż 75 000 euro. W 2011 roku silnik wyścigowy powinien przepracować 30 godzin, zanim zostanie przeprowadzony remont, którego koszt nie może przekroczyć z kolei 35 000 euro. W ciągu najbliższych lat czas pracy jednostki ma wzrosnąć do 40 godzin, a następnie do 50. Co ważne, Automobile Club de l'Ouest może cofnąć homologację dla samochodu, jeśli wyżej wymienione ograniczenia cenowe nie będą przestrzegane.
Zgodnie z duchem kontroli kosztów wprowadzono ograniczenie do jednej ewolucji na rok, która powinna być homologowana przed pierwszą imprezą w sezonie, w którym samochód ma zostać wystawiony. Zestaw modernizacyjny musi być homologowany przez Automobile Club de l'Ouest, a jego cena nie może przekroczyć 10 000 euro.
Zespoły będą mogły wystawić auta w specyfikacji z 2010 roku, jeśli będą one spełniać wymogi tegorocznej homologacji. Niedozwolone jest modyfikowanie ich nadwozia, a minimalna masa samochodu zostanie podwyższona do 920 kg. W takim przypadku jedyna ewolucja będzie mogła zostać zastosowana przed wyścigiem 24 Godziny Le Mans, jeśli tylko jej cena nie przekroczy 5 000 euro. Dalsze zmiany są dozwolone tylko wtedy, kiedy są niezbędne, aby zastosować silnik w nowej specyfikacji. Automobile Club de l'Ouest zastrzega sobie prawo do zmiany zasad dotyczących zeszłorocznych aut, jeżeli ich wydajność okaże się lepsza od nowych modeli.
Każdy zespół, który wystawi samochód w klasie LMP2 będzie musiał wśród swoich kierowców mieć przynajmniej jednego tzw. gentelmana, to znaczy takiego zawodnika, który jest zaliczany do Srebrnej lub Brązowej kategorii. Kierowcy z tej ostatniej nie są dozwoleni w klasie LMP1.
LM GTE
Po usunięciu klasy GT1, Automobile Club de l'Ouest postanowił skupić się na autach GT2. W 2011 r. klasa GT2 zostanie zastąpiona przez GT Endurance (GTE), której przepisy będą w 95% opierać się na regulacjach GT2. Dodatkowo klasa LM GTE zostanie podzielona na dwie kategorie: GTE Pro i GTE Am.
Podstawową różnicą pomiędzy kategoriami Pro i Am będzie kategoryzacja kierowców i wieku samochodu. LM GTE Pro jest przeznaczona dla profesjonalnych zespołów bez ograniczeń dotyczących kierowców, natomiast zespoły LM GTE Am będą mogą zgłaszać samochody mające co najmniej rok, za których kierownicą będzie mógł zasiadać najwyżej jeden kierowca z kategorii Platynowej lub Złotej. Celem ograniczenia wieku auta jest stworzenie rynku używanych samochodów GT.
Warto zauważyć, że w 2011 roku w klasie LM GTE Am mogą startować samochody klasy GTE oraz GT1. ACO nie wyjaśniło dokładnie co to oznacza, ale najprawdopodobniej chodzi o auta startujące w Mistrzostwach Świata GT1. Nie jest także jasne, jakie zmiany będą musiały zostać w nich wprowadzone. W wyniku tej decyzji oraz rozszerzenia zasad homologacji o samochody, które nie są produkowane od siedmiu i ośmiu lat, może to wywołać sytuację, w której pojawią się zespoły chcące wystawić takie auta, jak np. Saleen S7R.
Tak jak przewidywano, nowością jest możliwość zgłoszenia samochodów z elementami z włókna węglowego pod warunkiem, że wyprodukowano przynajmniej 300 egzemplarzy takiego modelu, a karbon zastosowano tylko w kokpicie. Niedozwolone jest używanie włókna węglowego w zawieszeniu. Przepis ten pozwoli wystartować w Le Mans takimi samochodami, jak np. McLaren MP4-12C.
Automobile Club de l'Ouest zaakceptuje również samochody, które nie są homologowane przez producenta, ale zostały przygotowane przez tunerów. Jeżeli tuner zdecyduje się na homologację samochodu wyścigowego, jego producent powinien przynajmniej dać pozytywną opinię dla realizacji takiego projektu. Każdy samochód LM GTE będzie mógł być modyfikowany tylko raz w ciągu roku, a zestaw ewolucyjny musi być zatwierdzony przed pierwszą imprezą w sezonie, w którym model ma zostać wystawiony. Modyfikacje nie są dozwolone dla aut startujących w klasie LM GTE Am.
Pozostałe zmiany techniczne:
- pojemność silników wolnossących została zmniejszona z 8 l do 5,5 l;
- poziom hałasu został zmniejszony ze 112 dbA do 110 dBA;
- łopatki przy kierownicy do zmiany biegów są dozwolone w obu kategoriach GTE;
- wyświetlacz, przyciski oraz przełączniki można umieścić na kierownicy.
Podobnie jak w kategoriach LMP, Automobile Club de l'Ouest wprowadzi „Regulację wydajności” w klasie GTE. Jej celem jest utrzymanie różnicy między czasami okrążeń różnych modeli w zakresie 0,5%. W przypadku większych ACO może zadecydować o zmianie minimalnej masy samochodu, wielkości przepustnicy powietrza, pojemności zbiornika paliwa lub ustawienia tylnego skrzydła.
ACO zastrzega sobie prawo do zmiany niektórych przepisów po pierwszych dwóch wyścigach sezonu 2011, jeśli uzna to za konieczne.
Formuła Le Mans / LMPC
Po raz pierwszy Automobile Club de l'Ouest wyraźnie wymienia w swoich przepisach samochody Formuły Le Mans. Auta te będą mogły brać udział w Le Mans Series, American Le Mans Series (jako LMPC) oraz 6-godzinnym wyścigu w Chinach w listopadzie 2011 roku. Bolidy FLM nie mogą uczestniczyć w 24 Godzinach Le Mans, natomiast mogą wziąć udział w testach 24 kwietnia.
Automobile Club de l'Ouest będzie kontrolować wydajność aut Formuły Le Mans i jeśli będzie to niezbędne, jej poziom będzie odpowiednio dostosowywany, aby utrzymać różnicę między klasami LMP2 i FLM, jak to miało miejsce w 2010 roku.
Chociaż w Intercontinental Le Mans Cup nie istnieje klasa Formuły Le Mans, to zwycięzca klasyfikacji FLM w Le Mans Series w sezonie 2011 otrzyma zaproszenie do udziału w 24 Godzinach Le Mans w 2012 roku w kategorii LMP2.
Źródło: planetlemans.com (1), planetlemans.com (2)
KOMENTARZE