Bezpieczniejsze kaski kierowców w sezonie 2011

Górna część wizjera została pokryta bardzo wytrzymałym materiałem - Zylonem
31.03.1114:31
Marek Roczniak
5882wyświetlenia

Z informacji opublikowanej na oficjalnej stronie Formuły 1 wynika, że od sezonu 2011 wszyscy kierowcy korzystają z bezpieczniejszych kasków, w których górna część wizjera została pokryta bardzo wytrzymałym materiałem - Zylonem.

Wizjer to bezsprzecznie najmniej chronione miejsce kasku, o czym na własnej skórze przekonał się w 2009 roku Felipe Massa, kiedy podczas kwalifikacji na torze Hungaroring uderzyła go w miejscu mocowania szybki sprężyna, która wypadła z jadącego przed nim bolidu. Sprężyna uderzyła Brazylijczyka w głowę i choć obrażenia nie okazały się trwałe, to jednak ludzie zajmujący się bezpieczeństwem w Instytucie FIA zaczęli poszukiwać nowych rozwiązań.

Pierwszym posunięciem, na jakie się zdecydowano w kwestii budowy kasków jest dodanie wysokiego na 50 mm paska z Zylonu na całej szerokości wizjera. Nachodzi on w połowie na górną część skorupy kasku i w połowie na samą szybkę od góry. Warto podkreślić, że pole widzenia kierowcy nie zostało w ten sposób zmniejszone i estetyka kasku także nie uległa pogorszeniu, bowiem w miejscu wzmocnienia i tak umieszczane są zwykle reklamy.

Doradca techniczny Instytutu FIA - Andy Mellor wyjaśnił, dlaczego wybrany został taki a nie inny materiał: Podczas testów odkryliśmy, że Zylon jest lepszy od włókna węglowego do tego celu, gdyż oferuje lepsze właściwości w zakresie pochłaniania energii. Naszym celem było osiągnięcie najlepszych proporcji wydajności-do-wagi dla dowolnego materiału, jaki wybierzemy. Powiększyliśmy wagę wizjera o jakieś 70 gramów, ale dwukrotnie zwiększyliśmy jego odporność na uderzenia.

Nową wersję kasków spełniających normę bezpieczeństwa FIA o oznaczeniu 8860 przygotowała między innymi japońska firma Arai. Z jej produktu korzysta w tym roku połowa stawki F1. Tymczasem Instytut FIA i producenci kasków poszukują już wydajnych materiałów optycznych - przezroczystych ceramików - jako nowego tworzywa do budowy głównej części wizjera w przyszłości.

Źródło: formula1.com

KOMENTARZE

15
Sanki
02.04.2011 07:41
@mbwrobel Masa relatywistyczna. Jeśli się nie mylę, to te prędkości są zbyt małe, żeby ta masa zauważalnie wzrosła.
mbwrobel
01.04.2011 10:59
@Sanki - Massa nie rośnie wraz z prędkością :-). Gdyby tak było, to pod koniec prostej startowej za bardzo wystawałby z bolidu :-D. A tak na poważnie, to przy obecnie osiągalnych dla człowieka prędkościach (poniżej prędkości światła) masa się nie zmienia. W zależności od prędkości zmienia się natomiast energia kinetyczna kasku względem nieruchomego toru. Jak by to było przy prędkościach wyższych, niż prędkość światła, na razie dość trudno sprawdzić ;-).
Sanki
01.04.2011 09:34
@oligator Masa rośnie wraz z prędkością :P
Huckleberry
01.04.2011 07:51
@Damos - chyba boczne przeciążenia są trudniejsze
Damos
01.04.2011 07:41
Podczas hamowania kask pewnie i tak wisi na Hansie, więc dużej różnicy nie powinno być.
Huckleberry
01.04.2011 05:03
@oligator - ok niech będzie siła ;) Ale na jedno wychodzi (prawie) :)
oligator
31.03.2011 03:21
masa nie rosnie :D ale sila jest taka jak piec razy ciezar :)
bartek199874
31.03.2011 03:00
Chyba dodał ,ponieważ przy hamowaniu masz 5g,czyli masa przedmiotu rośnie 5(czy 6)razy.
SirKamil
31.03.2011 03:00
5G
koneserF1
31.03.2011 02:57
@Hucklebarry Skąd w tych wyliczeniach wziąłeś liczbę 5???
Huckleberry
31.03.2011 02:51
70g * 5 = 350g - potrzebny będzie dodatkowy cieżarek w ćwiczeniu mięśni szyi ;)
krzysiek_aleks
31.03.2011 02:37
No i bardzo dobrze. Oby już nigdy nie było takich wypadków
Ferrarif1
31.03.2011 02:37
is a remarkable piece of kit, supplied to race (and rally) drivers by Arai, Schuberth and Bell since 2004 przygotowała między innymi japońska firma Ara z podkreśleniem na między innymi
Karol26
31.03.2011 02:36
Kaski muszą być mocne ;) To pokazuje, że nie będzie kombinowania z dachami czy czymś podobnym :D
SirKamil
31.03.2011 02:29
Ciekawe że wspomnieli akurat o Arai... ładny marketing szeptany.