FIA przedstawia wyniki ankiety przeprowadzonej wśród fanów

07.07.0500:00
Marek Roczniak
988wyświetlenia

Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) opublikowała dzisiaj wyniki przeprowadzonej we współpracy z firmą AMD ankiety na temat Formuły 1, którą wypełniły ponad 93 tysiące fanów tego sportu z całego świata.

  • 94% chce więcej wyprzedzania

  • 74% chce aby większy nacisk położony był na umiejętności kierowcy

  • 69% chce więcej zespołów

  • 84% chce 18 lub więcej wyścigów w sezonie


  • Prezydent FIA, Max Mosley: "Fani z całego świata są zgodni, że największym wyzwaniem czekającym F1 w najbliższych pięciu latach jest zadbanie o konkurencyjne wyścigi. Wielu chce, aby większy nacisk był położony na umiejętności kierowcy, a mniejszy na systemy wspomagające. Nie ulega także wątpliwości, że większość jest niezadowolona z obecnego systemu kwalifikacji. Te i inne opinie będą stanowiły bezcenny dodatek w procesie konsultacji nad przyszłymi przepisami Formuły Jeden, który formalnie rozpoczął się w tym tygodniu. Pierwszy raz opinia fanów będzie istotną częścią tego procesu".

    Ankieta

    Analizą wyników zajęła się niezależna firma badawcza TNS Sport. Większość respondentów wyścigi F1 śledzi co najmniej od sześciu lat, a wielu od ponad dziesięciu. Niemal wszyscy określili się jako osoby bardzo lub wręcz nadzwyczajnie zainteresowane Formuła 1.

    Kierowca i technologia

  • 88% twierdzi, że umiejętności kierowców są najistotniejszym aspektem Formuły Jeden

  • 80% zgadza się, że zaawansowana technologia odróżnia F1 od innych sportów motorowych

  • 74% chce aby większy nacisk położony był na umiejętności kierowcy

  • 64% liczy na techniczne innowacje w każdym sezonie


  • Tylko 15% fanów uważa, że obecnie zachowana jest właściwa równowaga pomiędzy technologią i umiejętnościami kierowcy w Formule Jeden. Blisko 2/3 są zdania, że Formuła Jeden prezentuje najbardziej zaawansowaną technologię w sportach motorowych, jednak tylko 1/3 twierdzi, że prezentuje najlepszych kierowców. W najbliższych pięciu latach blisko 3/4 fanów chcą, aby większy nacisk położony był na umiejętności kierowcy, a mniejszy na systemy wspomagające.

    Kalendarz

  • 84% fanów chce 18 lub więcej wyścigów w sezonie

  • 28% chce 21 lub więcej wyścigów

  • 69% mówi, że sport powinien odwiedzić jeszcze więcej nowych krajów


  • Przy składającym się z 19 wyścigów sezonie 2005 część obecnych zespołów opowiada się za skróceniem kalendarza. Opinii tej nie podzielają jednak fani, z których 53% stanowczo nie zgadza się z tym, że obecnie jest zbyt dużo wyścigów w kalendarzu. Większość fanów twierdzi, że nowe tory zwiększyły ich zainteresowanie mistrzostwami. Odnosi się to szczególnie do młodszych fanów.

    Tory

    Najbardziej popularne tory to Monako i Spa, za którymi odpowiednio 55% i 53% fanów opowiedziało się, że gdyby znikły z Mistrzostw, zmniejszeniu uległoby ich zainteresowanie Formułą Jeden. Inne tory otrzymały następującą liczbę głosów:

  • 49% Silverstone

  • 43% Monza

  • 38% Suzuka

  • 35% Imola

  • 29% Montreal

  • 27% Hockenheim

  • 27% Nurburgring

  • 26% Melbourne

  • 25% Indianapolis

  • 24% Interlagos

  • 23% Barcelona

  • 20% Magny-Cours

  • 18% Sepang

  • 17% Hungaroring

  • 15% Bahrain

  • 14% Shanghai

  • 9% Istanbul


  • Pomijając trzy nowe tory w Bahrajnie, Szanghaju i Stambule, które nie zdążyły jeszcze zapewnić sobie popularności, najmniejszym powodzeniem cieszą się tory Magny-Cours, Sepang i Hungaroring.

    Transmisje telewizyjne

  • 99% fanów ogląda Formułę Jeden w TV

  • 76% obejrzy wszystkie 19 wyścigów

  • 68% ogląda całe przekazy z wyścigów

  • 36% ogląda całe przekazy z kwalifikacji

  • 54% uważa, że poziom transmisji telewizyjnych uległ poprawie w ostatnich pięciu latach


  • Ze wszystkich narodowości najbardziej spragnieni widzowie są w Japonii, gdzie 87% procent zadeklarowało chęć obejrzenia wszystkich 19 wyścigów w tym sezonie. Dla porównania 79% w Wielkiej Brytanii, 68% w Stanach Zjednoczonych i 60% w Niemczech.

    Większość fanów zgadza się z tym, że poziom transmisji telewizyjnych uległ poprawie w ostatnich pięciu latach. Znaczna większość fanów (95%) chwali częstsze użycie kamer na bolidach. Niewiele ponad 1/5 (22%) fanów uważa, że jakość transmisji TV uległa pogorszeniu. Narzekali na zbyt mało szczegółowe relacje, jakość komentatorów i poświęcanie zbyt dużej uwagi liderom wyścigu.

    Kwalifikacje nie przyciągają tak dużej uwagi jak wyścigi. Mniejszość ogląda je w telewizji i 70% chciałoby, aby najlepszy czas wybierany był z określonej liczby okrążeń pomiarowych.

    Media i marketing

    W ostatnich 12 miesiącach:

  • 95% fanów odwiedziło strony internetowe poświęcone Formule Jeden

  • 89% czytało o Formule Jeden w gazecie

  • 55% wyraziło chęć zakupu publikacji poświęconej Formule Jeden

  • 48% zakupiło towary oferowane przez zespoły

  • 40% zakupiło produkt lub skorzystało z usług sponsora


  • Najwięcej towarów oferowanych przez zespoły Formuły Jeden w ostatnich 12 miesiącach zakupili Amerykanie (57% fanów). Dla porównania 38% niemieckich fanów nabyło produkty firmowane przez zespoły. Podobnie sprawa ma się z produktami lub usługami oferowanymi przez sponsorów - tutaj prym wiodą także Amerykanie (58% fanów), natomiast na drugim miejscu są fani w Wielkiej Brytanii (34%).

    Źródło: FIA