Mercedes rozwija innowacyjną koncepcję przedniego kanału F?

AMuS przybliża na swych łamach ideę mającą za zadanie zwiększyć docisk samochodu.
18.10.1120:07
Nataniel Piórkowski
2984wyświetlenia

Auto Motor und Sport donosi, że Mercedes na nowo zaadoptował ideę osławionego „kanału F”, którą zamierza stosować na stałe od przyszłego sezonu.

Magazyn opublikował we wtorek schemat innowacji, która była najprawdopodobniej testowana podczas treningów przed Grand Prix Japonii na torze Suzuka. W przeciwieństwie do systemu, który został zakazany z końcem ubiegłego roku, obszar działania nowego kanału F jest ograniczony do przedniego skrzydła.

Powietrze dostaje się przez owalny otwór w czubku nosa bolidu, a następnie kieruje się w dół poprzez poprzeczne elementy utrzymujące skrzydło, a następnie zostaje wydmuchiwane na jego skrajne, wewnętrzne partie. W przeciwieństwie do systemu z ubiegłego sezonu, ten nie jest aktywowany przez kierowcę, a co za tym idzie - w pełni zgodny z przepisami. Zadaniem innowacji jest zwiększenie siły docisku, przez przekierowanie większej ilości czystego powietrza na podłogę samochodu.

Auto Motor und Sport cytuje również szefa McLarena - Martina Whitmarsha, który przyznaje, iż jest w pełni świadomy ewentualnych korzyści, jakie od przyszłego roku może czerpać zespół Mercedesa: Jeśli nawet zacząłbyś teraz nad nim pracować, to i tak jest już za późno - miał powiedzieć Brytyjczyk zaznaczając, że konkurencja i tak będzie eksperymentowała z oryginalnym pomysłem.

Rysunek obrazujący działanie innowacji Mercedesa, można zobaczyć tutaj.

Źródło: onestopstrategy.com

KOMENTARZE

15
RY2N
19.10.2011 04:52
@kibic sribic No już w tym roku był taki zapis w regulaminie (wprowadzony żeby skasować F-duct), a mimo to pozwolili zespołom zostawić dmuchane dyfuzory, więc wszystko się da obejśc i wyinterpretować jak widać
kibic sribic
19.10.2011 02:23
@RY2N raczej nie byłoby to legalne, ponieważ to podchodzi po ruchomą część aero.
dancom
19.10.2011 01:32
Ja mam pomysł dużo ciekawszy, bazujący na gaszeniu tylnego skrzydła przy jeździe na wprost, w szybkich zakrętach skrzydło nie byłoby wygaszane. Bez użycia ruchomych elementów. Czekam na chętnych, którzy chcieliby skorzystać z mego pomysłu. :]
publius
19.10.2011 12:51
Przez taki otwór przy dużej prędkości mogą podać całkiem sporo powietrza. Jeżeli ma on powierzchnię powiedzmy około 0,003m2 (10x3cm) i bolid wchodzi w zakręt z prędkością 200 km/h (55m/s) to w ciągu sekundy na przednie skrzydło podadzą dodatkowo 0,16m3 (160 litrów) powietrza. Powietrze ma gęstość około 1,2 kg/m3. Jeżeli nic nie namieszałem to wychodzi na to, że każda strona przedniego skrzydła zostanie dodatkowo dociążona siła około 1N. I dużo, i mało. Według mnie nie jest to więcej niż +1% do standardu. Powietrze w kanałach będzie powodować opór i wibracje ale też poprzez sama siłę tarcia spowoduje, że wypadkowa siły wewnątrz kanałów będzie działać w dół. Będą mieli podwójną korzyść z tytułu kierunku przepływu powietrza oraz wypuszczania go na skrzydła...niezłe
RY2N
19.10.2011 09:15
@ari2k5 Pewnie, że nie jest trudne. Pytanie tylko czy doszczelniając przepisy na następny rok FIA nie zabroni i tego (wszystko zależy od tego jak sformułują zakaz wpływania przez kierowcę na aerodynamikę bolidu). W końcu koła są połaczone za pomocą układu kierowniczego z dłońmi kierowcy.
ari2k5
19.10.2011 07:48
@RY2N To nie byłoby trudne do wymyślenia. Chyba nawet mam pomysł jak to zrobić ;)
RY2N
19.10.2011 07:39
Ciekawe czy Merc (albo Newey) wpadnie na to, że można sterować kanałem F za pomocą przednich kół (jak są skręcone to wtedy struga jest tak kierowana że docisk wzrasta, jak są na wprost na wprost to maleje i redukuje opór)?
konradosf1
19.10.2011 04:54
brawa za sam pomysł. W czasach gdy zakazane jest prawie wszystko, takie informacje czyta się z uśmiechem na twarzy. Drugą stroną medalu jest to czy ten gadżet będzie pomagał, czy też nie
pawel92setter
18.10.2011 08:36
@Nirnroot Przednie skrzydło ma wielki wpływ na całą konstrukcję! To przecież ono rozprowadza powietrze, jest "pierwszą linią obrony"
Karol26
18.10.2011 07:32
Czy da to 0,500 s czy nic to i tak gratulacje dla inżynierów ;) Niezły pomysł :)
kumien
18.10.2011 07:28
^^ Przejechał się prototypem :P Rozwiązanie innowacyjne, ale czy pomocne. Warto zauważyć, że powietrze, które wpadnie przez nos będzie musiało się "odbić" od krawędzi skrzydła i zejść w dół. Niby nic, ale ten opór będzie musiała pokonać jednostka napędowa. Rozwiązanie wygeneruje trochę docisku, ale będzie bardziej męczyć silnik. Coś za coś.
Maly-boy
18.10.2011 07:05
Jak to wyliczyłeś ?
Patrykss94
18.10.2011 07:02
To jest naprawde niezły pomysł , jednak on nie będzie dawał przy docisku. Max 0,3 s na okrązeniu nie będzie dawał dużo docisku , Sora :D
Nirnroot
18.10.2011 06:58
To chyba nie jest aż tak zaawansowany projekt i mający tak wielki wpływ na całą konstrukcję jak wydech. Pierdółka, oby jedna z wielu... :D
punksnotdead
18.10.2011 06:42
Hmm... ciekawe, bardzo ciekawe. Zobaczymy, czy faktycznie okaże się efektywne, czy nietrafione, jak przedni wydech renault.