Michelin krytykuje FIA
Francuski producent opon niezadowolony z przywrócenia wymiany opon w sezonie 2006
28.10.0521:49
1341wyświetlenia
Firma Michelin wydała dzisiaj oficjalne oświadczenie, w którym wyraziła swoje głębokie niezadowolenie z postępowania FIA. Chodzi oczywiście o przywrócenie wymiany opon w sezonie 2006, za czym w ostatni poniedziałek opowiedziała się Komisja Formuły Jeden i co dwa dni później zatwierdziła Światowa Rada Sportów Motorowych FIA.
Zdaniem francuskiego producenta decyzja ta podniesie koszty związane zarówno z produkcją opon, jak i dostarczaniem ich zespołom na wyścigi o 15%, gdyż od tej pory każdy kierowca będzie miał do dyspozycji więcej zestawów opon (7). Tymczasem to właśnie obniżenie kosztów było jednym z powodów zwiększenia wytrzymałości opon w sezonie 2005, obok spowolnienia szybkości bolidów na zakrętach.
Pretekstem do wprowadzenia tych zmian stały się wręcz względy bezpieczeństwa, dzięki czemu FIA nie musiała się nawet pytać o zgodę Komisji F1. Minął jednak rok i nagle Federacja zmieniła swój punkt widzenia o 180 stopni, zatwierdzając bez większych oporów - żeby nie powiedzieć z własnej inicjatywy - powrót do przepisów oponiarskich obowiązujących do 2004 roku włącznie.
W oświadczeniu Michelin czytamy: "W świetle zaistniałej sytuacji Michelin chciałby podziękować swoim partnerskim zespołom, które uczyniły wszystko co w ich mocy, aby nie dopuścić do przywrócenia starych przepisów w ostatniej chwili, ale niestety bez skutku". Wynika z tego, że połowa zespołów (no może poza wyjątkiem Renault) opowiedziała się za pozostawieniem obecnych przepisów. W skład Komisji F1 wchodzą jednak także promotorzy wyścigów (8 głosów), dostawcy silników (1 głos), dostawcy opon (1 głos) i sponsorzy (2 głosy) i najwyraźniej to właśnie dzięki tym głosom uzyskana została przytłaczająca większość podczas poniedziałkowego głosowania.
FIA w odpowiedzi na oświadczenie Michelin zaznaczyła, że głosowanie odbyło się na w pełni demokratycznych zasadach i dała wręcz do zrozumienia, że francuski producent powinien być zadowolony z przywrócenia starych przepisów, skoro w 2004 roku nie miał problemów ze swoimi oponami na torze Indianapolis. Ciekawe, jak zareagują producenci silników, gdy w przyszłym roku Federacja wpadnie na pomysł przywrócenia silników V10...
Źródło: MichelinSport.com, FIA
KOMENTARZE