Webber: Kilku kierowców nie wyjedzie na tor w trakcie Q3

Australijczyk sądzi że wiele zespołów będzie chciało oszczędzić świeże ogumienie na wyścig.
11.05.1219:11
Nataniel Piórkowski
2219wyświetlenia

Mark Webber spodziewa się, że kilku kierowców z czołowej dziesiątki kwalifikacji w ogóle nie wyjedzie na tor w Q3 pragnąc zaoszczędzić komplet świeżego ogumienia, który może okazać się kluczem do osiągnięcia dobrego rezultatu w wyścigu.

Zawsze dobrze jest zakończyć kwalifikacje z kilkoma kompletami opon. Nieustannie starasz się przejechać wszystkie trzy bloki czasówki z jak najmniejszym zużyciem ogumienia i ten weekend nie będzie wyjątkiem od reguły.

Widzieliśmy już że niektórzy kierowcy dostają się do Q3 tylko po to, aby tam być i nie wykonują ani jednego pomiarowego okrążenia aby oszczędzać ogumienie - przyznał kierowca z Queanbeyan.

Pytany o to, który dzień będzie ważniejszy dla wyniku Grand Prix Hiszpanii, kierowca Red Bulla odrzekł: Najważniejsze są punkty, a punkty przyznawane są w niedzielę. W sobotę naszym celem będzie zakwalifikowanie się do wyścigu na najlepszym z możliwych miejsc, najlepiej na pole position, ale widzieliśmy, że podczas wyścigu z oponami dzieje się wiele ciekawych rzeczy. Pozycja na starcie nie oznacza i nie przesądza twej pozycji na mecie.

Źródło: autosport.com

KOMENTARZE

12
szczepaldo
25.05.2012 04:53
Myślę, że takie zagrywki taktyczne, o których wspomina Webber, wypaczają cały sens i piękno kwalifikacji. Powinny być one sesją dla sprinterów, potrafiących wycisnąć ułamki sekundy z każdego zakrętu, a nie partią szachów dla zespołowych strategów. Rozwiązanie jest proste - albo osobne opony na Q3 i wyścig albo po prostu jak za starych, dobrych lat, po jednym okrążeniu pomiarowym dla każdego i jazda. No chyba, że kogoś strategia kręci bardziej od ścigania się.
Aeromis
11.05.2012 08:55
To czy ktoś wyjeżdża w Q3 czy nie przede wszystkim zależy od czasów, jeśli różnice będą małe i będzie co ugrać to nikt się nie podda ot tak sobie. Wyścig o ile będzie słoneczny to i tak bardzo prawdopodobne, że rządzić będą w nim twarde opony, więc i strata w Q3 miękkiej mieszanki różnicy nie zrobi.
michal5
11.05.2012 07:43
najlepiej by było jak kazdy zespół miał 3 komplety opon kwalifikacyjnej
SirKamil
11.05.2012 07:41
@IceMan11, jeśli różnica między mieszankami to 1-1,5 sekundy to biorąc pod uwagę różnice między samochodami i umiejętnościami zawodników oraz to, że jedni być może będą w stanie wyciągnąć z twardej wszystko co najlepsze a inni z miękkiej niekoniecznie, to warto spróbować. Spójrz na Bahrajn- Grosejan zakwalifikował się do Q2 z P4 na twardszej mieszance i z 0,8 sekundy zapasu mimo tego, że wielu w tyle środka stawki walczyło jak lwy na miękkich.
mich909090
11.05.2012 07:37
Ja słyszałem, że ma padać w niedzielę.
Karol24
11.05.2012 07:23
@SirKamil ja się spodziewam taktyki 3 postojów z 3 przejazdami na twardych oponach. Więc najlepiej będzie po prostu zrobić po jednym okrążeniu na miękkich oponach w każdej części kwalifikacji. Jak Alonso w Bahrajnie.
akkim
11.05.2012 07:13
@oliveira Bądź pewny TAK jest. @IceMan11 Niekoniecznie. [quote]Do piątkowych treningów zawodnik przystępuje z 3 zestawami slicków. Po porannej sesji musi oddać 1 komplet, natomiast pozostałe 2 zachowuje na popołudnie. W sobotę kierowca ma do dyspozycji 8 nowych zestawów opon na suchy tor. Dwóch z nich pozbywa się po trzecim treningu, zostawiając na kwalifikacje sześć kompletów. [/quote]
IceMan11
11.05.2012 06:51
@oliveira Mogą zaoszczędzic najwyżej w FP3.
oliveira
11.05.2012 06:33
nie jestem pewien, ale wydaje mi się że w piątek zespoły otrzymuja całkowicie osobna pulę opon, więc nie ma mowy o żadnym piątkowym oszczędzaniu
Ralph1537
11.05.2012 06:22
nie lepiej podczas treningów zaoszczędzić?
IceMan11
11.05.2012 05:28
@SirKamil Do tej pory w Q1 tylu zawodników zakładało miękkie gumy, że szok. Teraz będzie tak samo. Ile razy widzieliśmy czołówkę na miejscach 12-17 i musieli oni założyć żółte opony. Będzie tak jak poprzednio - reakcja łańcuchowa. 17 zawodnik założy miękkie wskoczy do Top5, a za nim w ślad pójdzie reszta ze środka stawki. Różnice między oponami są zbyt duże i niewiele kierowców dostanie się do Q2 na twardych oponach. Jeżeli w ogóle ktoś... Różnica między mieszankami wynosi 0.8 - 1.0s. Przy tak ciasnej stawce nie wierzę, aby ktoś odważył się na przejazd tylko na twardym ogumieniu. Zbyt duże ryzyko.
SirKamil
11.05.2012 05:22
Może tak być, a może niekoniecznie. Ten tor nawet przy DRS i różnicy osiągów nie jest najlepszym miejscem do wyprzedzania, co oznacza że na skutek startu za ruchomą szykaną jakakolwiek przewaga startu na świeżych oponach może spalić na panewce. Myślę, że tutaj istotne będzie coś jeszcze, dużo wcześniej w kwalifikacjach a mianowicie dostanie się do Q2 na twardych gumach co może być dość trudne. To oczywiście zabawa tylko dla chłopców z czołówki, ale i fantastyczna okazja do zaoszczędzenie jednego kompletu miękkiej mieszanki. Spore różnice między mieszankami, mogą sprawić, że zagrożeniem będzie nawet Kovalainen, nie mówiąc już o jednym, zaszczytnym miejscu obok najwolniejszej szóstki. W Q2 nie ma czarów- wszyscy będą walczyć na miękkich.