Trzeci dzień testów na torze Jerez
Ferrari na czele podczas czwartkowych testów w Hiszpanii
15.12.0517:58
2793wyświetlenia
W czwartek najszybszym kierowcą z silnikiem V8 okazał Michael Schumacher. Początkowo powrót siedmiokrotnego mistrza świata do pracy zapowiadał się niezbyt udanie, bowiem kierowca Ferrari już na jednym z pierwszych okrążeń wpadł w poślizg na śliskiej nawierzchni toru Jerez i wylądował na środku żwirowiska. Później było już jednak znacznie lepiej i Schumacher uzyskał wręcz najlepszy czas dnia. "Na pierwszym okrążeniu byłem zszokowany, ale później okazało się, że nie wykorzystałem pełnego potencjału silnika. Czuje się mniejszą moc, ale szczerze mówiąc spodziewałem się znacznie gorszych osiągów", powiedział Niemiec mile zaskoczony osiągami silnika V8. Tymczasem Felipe Massa zakończył dzisiaj zapoczątkowane we wtorek testy opon Bridgestone za kierownicą F2005 z silnikiem V10 (ograniczona moc). Brazylijczyk uplasował się na drugiej pozycji, tracąc zaledwie 0.1 sekundy do Schumachera, który jutro samotnie będzie reprezentował włoską stajnię.
Kolejno na trzeciej i czwartej pozycji uplasowali się kierowcy testowi Renault, Franck Montagny i Heikki Kovalainen. Obaj kierowcy byli najbardziej pracowitymi uczestnikami czwartkowych testów, przejeżdżając łącznie za kierownicami bolidów R25 z silnikiem V10 (ograniczona moc) blisko 240 okrążeń. Montagny testował różne mieszanki opon Michelin, natomiast Kovalainen sprawdzał różne konstrukcje opon francuskiego producenta, który z końcem sezonu 2006 wycofa się z Formuły 1. Jutro Kovalainena zastąpi aktualny mistrz świata, Fernando Alonso.
Piąty czas uzyskał kierowca testowy Hondy, Anthony Davidson, prowadząc przejściowy bolid 078 z silnikiem V8. Brytyjczyk od Schumachera okazał się wolniejszy aż o blisko sekundę, koncentrując się dzisiaj głównie na testowaniu opon Michelin. Towarzyszący mu Adam Carroll także testował w czwartek opony, a ponadto wziął udział w krótkich testach aerodynamicznych. Brytyjczyk uplasował się na ósmej pozycji, tracąc niespełna 0.3 sekundy do Davidsona.
Odpowiednio na szóstej i dziewiątej pozycji znaleźli się kierowcy testowi Toyoty, Ricardo Zonta i Olivier Panis, kończąc ostatnią serię testów japońskiej stajni w 2005 roku. Zespół kontynuował w tym tygodniu testy nowego bolidu TF106 z silnikiem V8, koncentrując się głównie na optymalizacji ustawień aerodynamicznych w celu uzyskania jak najlepszych osiągów auta na oponach Bridgestone. Zonta przez trzy dni przejechał w sumie ponad 1000 km, natomiast cierpiący na kamicę nerkową Panis tak naprawdę dopiero dzisiaj był w na tyle dobrej kondycji fizycznej, aby przejechać większą liczbę okrążeń. Francuz stwierdził, iż od jego ostatnich testów zespół zdołał znacząco rozwinąć swój silnik V8.
Czwartek był także ostatnim dniem testów w tym roku dla zespołu McLaren. Juan Pablo Montoya i Pedro de la Rosa dzisiejsze testy ukończyli odpowiednio na 7 i 10 pozycji, przy czym aktywność Kolumbijczyka mocno ograniczyła awaria silnika V8 tuż przed lunchem. Stajnia z Woking skupiła się w tym tygodniu na programie rozwojowym silnika V8 i testach opon Michelin. W sumie od 28 listopada McLaren zaliczył 10 dni testowych: trzy na Circuit de Catalunya i siedem na torze Jerez. W tym czasie nowy silnik Mercedes-Benz FO108S V8 pokonał ponad 5000 kilometrów. Zespół wznowi testy 11 stycznia, a jego bolidy będą już wówczas pomalowane na pomarańczowo.
Ostatnimi uczestnikami dzisiejszych testów były zespoły Williams i BMW Sauber. Dla obydwu zespołów nie był to zbyt udany dzień testów. Reprezentujący barwy Williamsa Nico Rosberg i Mark Webber łącznie przejechali zaledwie 71 okrążeń, mając odpowiednio ponad półtorej i dwie i pół sekundy straty do najszybszego kierowcy. Pomiędzy nimi na przedostatniej pozycji uplasował się jedyny obecny na torze Jerez kierowca BMW, Nick Heidfeld, którego aktywność także ograniczyły problemy techniczne. Zespół wykrył usterkę w układzie wydechowym, a że było już zbyt mało czasu na naprawę, było to równoznaczne z nieco wcześniejszym zakończeniem tegorocznych testów. Heidfeld testował tym tygodniu silnik V8, a także sprawdzał funkcjonowanie układu chłodzenie i testował opony Michelin.
Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.
Źródło: pitpass.com
Kolejno na trzeciej i czwartej pozycji uplasowali się kierowcy testowi Renault, Franck Montagny i Heikki Kovalainen. Obaj kierowcy byli najbardziej pracowitymi uczestnikami czwartkowych testów, przejeżdżając łącznie za kierownicami bolidów R25 z silnikiem V10 (ograniczona moc) blisko 240 okrążeń. Montagny testował różne mieszanki opon Michelin, natomiast Kovalainen sprawdzał różne konstrukcje opon francuskiego producenta, który z końcem sezonu 2006 wycofa się z Formuły 1. Jutro Kovalainena zastąpi aktualny mistrz świata, Fernando Alonso.
Piąty czas uzyskał kierowca testowy Hondy, Anthony Davidson, prowadząc przejściowy bolid 078 z silnikiem V8. Brytyjczyk od Schumachera okazał się wolniejszy aż o blisko sekundę, koncentrując się dzisiaj głównie na testowaniu opon Michelin. Towarzyszący mu Adam Carroll także testował w czwartek opony, a ponadto wziął udział w krótkich testach aerodynamicznych. Brytyjczyk uplasował się na ósmej pozycji, tracąc niespełna 0.3 sekundy do Davidsona.
Odpowiednio na szóstej i dziewiątej pozycji znaleźli się kierowcy testowi Toyoty, Ricardo Zonta i Olivier Panis, kończąc ostatnią serię testów japońskiej stajni w 2005 roku. Zespół kontynuował w tym tygodniu testy nowego bolidu TF106 z silnikiem V8, koncentrując się głównie na optymalizacji ustawień aerodynamicznych w celu uzyskania jak najlepszych osiągów auta na oponach Bridgestone. Zonta przez trzy dni przejechał w sumie ponad 1000 km, natomiast cierpiący na kamicę nerkową Panis tak naprawdę dopiero dzisiaj był w na tyle dobrej kondycji fizycznej, aby przejechać większą liczbę okrążeń. Francuz stwierdził, iż od jego ostatnich testów zespół zdołał znacząco rozwinąć swój silnik V8.
Czwartek był także ostatnim dniem testów w tym roku dla zespołu McLaren. Juan Pablo Montoya i Pedro de la Rosa dzisiejsze testy ukończyli odpowiednio na 7 i 10 pozycji, przy czym aktywność Kolumbijczyka mocno ograniczyła awaria silnika V8 tuż przed lunchem. Stajnia z Woking skupiła się w tym tygodniu na programie rozwojowym silnika V8 i testach opon Michelin. W sumie od 28 listopada McLaren zaliczył 10 dni testowych: trzy na Circuit de Catalunya i siedem na torze Jerez. W tym czasie nowy silnik Mercedes-Benz FO108S V8 pokonał ponad 5000 kilometrów. Zespół wznowi testy 11 stycznia, a jego bolidy będą już wówczas pomalowane na pomarańczowo.
Ostatnimi uczestnikami dzisiejszych testów były zespoły Williams i BMW Sauber. Dla obydwu zespołów nie był to zbyt udany dzień testów. Reprezentujący barwy Williamsa Nico Rosberg i Mark Webber łącznie przejechali zaledwie 71 okrążeń, mając odpowiednio ponad półtorej i dwie i pół sekundy straty do najszybszego kierowcy. Pomiędzy nimi na przedostatniej pozycji uplasował się jedyny obecny na torze Jerez kierowca BMW, Nick Heidfeld, którego aktywność także ograniczyły problemy techniczne. Zespół wykrył usterkę w układzie wydechowym, a że było już zbyt mało czasu na naprawę, było to równoznaczne z nieco wcześniejszym zakończeniem tegorocznych testów. Heidfeld testował tym tygodniu silnik V8, a także sprawdzał funkcjonowanie układu chłodzenie i testował opony Michelin.
Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.
Kierowca | Konstruktor | Bolid | Op. | Czas okr. | Okr. | |
---|---|---|---|---|---|---|
Czasy uzyskane w czwartek na torze Jerez | ||||||
Michael Schumacher | Ferrari | F2004M V8 | bri | 1:18.953 | 67 | |
1 | Felipe Massa | Ferrari | F2005 V10 | bri | 1:19.060 | 97 |
1 | Franck Montagny | Renault | R25 V10 | mic | 1:19.066 | 120 |
1 | Heikki Kovalainen | Renault | R25 V10 | mic | 1:19.100 | 119 |
1 | Anthony Davidson | Honda | 078 V8 | mic | 1:19.877 | 114 |
1 | Ricardo Zonta | Toyota | TF106 V8 | bri | 1:20.035 | 106 |
1 | Juan Pablo Montoya | McLaren Mercedes | MP4-20B V8 | mic | 1:20.168 | 48 |
1 | Adam Carroll | Honda | 078 V8 | mic | 1:20.170 | 93 |
1 | Olivier Panis | Toyota | TF106 V8 | bri | 1:20.342 | 93 |
1 | Pedro de la Rosa | McLaren Mercedes | MP4-20B V8 | mic | 1:20.492 | 117 |
1 | Nico Rosberg | Williams Cosworth | FW27C V8 | bri | 1:20.597 | 46 |
1 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | C24B V8 | mic | 1:20.700 | 38 |
1 | Mark Webber | Williams Cosworth | FW27C V8 | bri | 1:21.453 | 25 |
KOMENTARZE