Zmarł współzałożyciel Coswortha, Keith Duckworth

Brytyjczyk był twórcą najbardziej udanego silnika w historii wyścigów Formuły 1, Cosworth DFV V8
19.12.0522:11
Marek Roczniak
2265wyświetlenia

W wieku 72 lat zmarł Keith Duckworth - twórca najbardziej udanego silnika w historii wyścigów Formuły 1, Cosworth DFV V8. Duckworth urodził się w Blackburn (hrabstwo Lancashire), pierwsze wykształcenie zdobywając w szkole Giggleswick w Yorkshire. Po odbyciu obowiązkowej służby wojskowej w Królewskich Siłach Powietrznych (RAF) studiował inżynierię w londyńskim Imperial College i w 1957 roku rozpoczął pracę w Lotusie, gdzie pracował nad rozwojem układu przeniesienia napędu pod czujnym okiem Colina Chapmana.

W 1958 roku wraz z innym pracownikiem Lotusa, Mikem Costinem, założył firmę Cosworth - ich pierwszym zajęciem było opracowywanie części do silników montowanych w drogowych samochodach Forda. W 1964 roku firma była już dobrze rozwinięta i przeniosła się do swojej obecnej centrali w Northampton. Jesienią 1965 roku Ford zlecił Cosworthowi opracowanie dwóch silników wyścigowych: o pojemności 1,6 litra dla Formuły 2 i 3,0 litra dla Formuły 1. Pierwszy z nich otrzymał oznaczenie FVA, natomiast drugi DFV.

Zaprojektowany przez Duckwortha na przestrzeni 1966 roku silnik Coswoth DFV V8 swoje pierwsze zwycięstwo odniósł już podczas debiutu w Grand Prix Holandii w czerwcu 1967 roku. W sumie silnik ten i jego liczne odmiany odniósł 154 zwycięstwa w F1, umożliwiając w latach 70-tych ubiegłego stulecia takim zespołom jak Brabham, McLaren i Williams współzawodnictwo z fabrycznymi zespołami, takimi jak Ferrari, czy Matra. DFV swoje ostatnie zwycięstwo odniósł w Las Vegas w 1982 roku, a jego pochodna wersja DFX odniosła ogromny sukces w Stanach Zjednoczonych, wygrywając w pewnym momencie 81 wyścigów z rzędu.

Z Coswortha wywodzą się także dwaj inżynierzy, Mario Illien i nieżyjący już Paul Morgan, którzy w latach 80-tych założyli konkurencyjną firmę Ilmor. Duckworth i Costin wówczas nie byli już jednak właścicielami Coswortha, bowiem swoją firmę sprzedali United Engineering Industries. Następnie Cosworth trafił w ręce Carlton Communications i Vickers Group, aż w końcu został podzielony na dwie niezależne firmy. Audi kupiło część odpowiedzialną za produkcję części do samochodów drogowych, natomiast Ford nabył oddział zaangażowany w wyścigi. Pod koniec 2004 roku Ford sprzedał Cosworth Racing dwóm szefom serii Champ Car (Kevin Kalkhoven i Gerald Forsythe). Duckworth przeszedł na emeryturę w 1988 roku w wieku 55 lat, będąc już wówczas zamożnym człowiekiem.

Źródło: GrandPrix.com

KOMENTARZE

2
W
19.12.2005 10:26
:-( Jakby nie patrzeć - zmarł człowiek, który współtworzył historię F1.
Szakall
19.12.2005 10:14
[`] Zapalmy świeczkę - niech Jego dusza spoczywa w pokoju [`]