GP Singapuru: Red Bull wraca do formy

W pierwszym treningu najszybszy okazał się Vettel, przed Hamiltonem
21.09.1213:30
Łukasz Godula
7997wyświetlenia

GP Singapuru to od kilku lat jedna z pereł kalendarza F1. Pierwsze w historii nocne GP usytuowane w niezwykłym mieście, które z dumą zmierza do przejęcia statusu Monako, z pewnością na każdym robi wrażenie. Jednak bogactwo to nie jedyna wyjątkowość tego miejsca. To tutaj kierowcy nie przestawiają się na czas lokalny, żyjąc według europejskiego, by jak najlepiej przygotować się do wyścigu.

Pierwszy trening rozpoczął się po opadach deszczu, co zaowocowało wilgotną nawierzchnią w czasie zachodu słońca. Zaraz po zapaleniu się zielonego światła na torze pojawił się Perez, kierowcy Toro Rosso oraz Charles Pic. W użyciu, jak można było podejrzewać, znalazły się przejściowe opony.

GP Singapuru wymaga maksymalnego docisku od bolidów, przez co wiele ekip pojawiło się tutaj z nowymi skrzydłami, a farba fluorescencyjna widniała nawet na bolidzie HRT. Nowe przednie skrzydło testował również Caterham. Wyjątkowo ostrożny okazał się Mercedes, który testował swój nowy wydech w stylu McLarena na w pełni deszczowych oponach. Również Lewis Hamilton zdecydował się na okrążenie instalacyjne na deszczówkach.

Po serii okrążeń instalacyjnych kierowcy na kilka minut schowali się w garażach, licząc na szybkie przeschnięcie trasy, ale jak wiadomo asfalt w Singapurze nie należy do najszybciej schnących. Zawodnicy nieśmiało pojawiali się na torze, ciągle na przejściowych oponach. Pojawiła się również informacja o możliwych opadach przed końcem sesji, co z pewnością nie ułatwiło zadania zespołom.

Po 20 minutach treningu czasem okrążenia legitymował się jedynie Timo Glock, ale jego wynik 2:24,476 nie mówił niczego. Pierwszym kierowcą na miękkiej mieszance był Lewis Hamilton, ale nie zdecydował się na ustanowienie żadnego czasu okrążenia. Po 30 minutach na czele był Jean-Eric Vergne z wynikiem 2:04,866.

Kierowcy śmielej wyjechali na tor i zaczęli kręcić czasy. Po kolejnych kilku minutach na czele pojawił się Kobayashi, który wyruszył na miękkiej mieszance. Reszta kierowców na razie jeździła na przejściowej. Zawodnicy wykonywali różne programy, z różnym obciążeniem paliwem co uniemożliwiało jakiekolwiek porównywanie czasów, które znacząco się różniły między sobą. Na czele natomiast nastąpiła zmiana, gdy Rosberg pojechał szybciej od Japończyka i wykręcił 1:53,416.

Linia wyścigowa była już praktycznie całkowicie sucha, a deszczem w dalszym ciągu straszyły komunikaty. Zespoły wykorzystywały ten stan rzeczy i kręciły kolejne kółka. Tym razem na czoło wskoczył Maldonado z wynikiem 1:51,576, przed Hulkenbergiem i Hamiltonem. Lewis po kilku kolejnych kółkach pobił Vettela, który chwilę wcześniej wskoczył na pierwsze miejsce. Zawodnicy łapali rytm z każdym okrążeniem, co przekładało się na wyniki. Vettel nie zamierzał odpuścić i ponownie wskoczył na pierwszą lokatę wyprzedzając Hamiltona o 0,049s.

Małą przygodę zaliczył Pastor Maldonado, który musiał ratować się wyjazdem poza tor, jednak nie uszkodził bolidu i mógł wrócić na trasę. Kierowcy starali się coraz mocniej naciskać, co powodowało kolejne chwilowe żółte flagi, jednak szczęśliwie nikt nie zaliczył większego incydentu. Vettel pozostał na czele do końca sesji i razem z Hamiltonem zdecydowanie wyprzedzili resztę stawki. Zapowiadany deszcz ostatecznie nie pojawił się nad Marina Bay, co z pewnością było po myśli ekip.


Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 26°C
Temperatura powietrza: 28°C
Prędkość wiatru: 1,9 m/s
Wilgotność powietrza: 72%
Sucho

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Sebastian Vettel (1)Red Bull RB81:50,56624
2Lewis Hamilton (4)McLaren MP4-271:50,6150,0490,04915
3Jenson Button (3)McLaren MP4-271:51,4590,8930,84417
4Fernando Alonso (5)Ferrari F20121:51,5250,9590,06620
5Pastor Maldonado (18)Williams FW341:51,5761,0100,05120
6Mark Webber (2)Red Bull RB81:51,6551,0890,07919
7Nico Hulkenberg (12)Force India VJM051:51,6581,0920,00324
8Paul di Resta (11)Force India VJM051:51,9431,3770,28521
9Daniel Ricciardo (16)Toro Rosso STR71:52,2751,7090,33224
10Sergio Perez (15)Sauber C311:52,2961,7300,02119
11Bruno Senna (19)Williams FW341:52,6292,0630,33325
12Kimi Raikkonen (9)Lotus E201:52,7162,1500,08716
13Kamui Kobayashi (14)Sauber C311:52,8392,2730,12323
14Michael Schumacher (7)Mercedes F1 W031:52,9862,4200,14721
15Romain Grosjean (10)Lotus E201:53,0282,4620,04220
16Felipe Massa (6)Ferrari F20121:53,0802,5140,05217
17Jean-Eric Vergne (17)Toro Rosso STR71:53,1892,6230,10925
18Nico Rosberg (8)Mercedes F1 W031:53,2272,6610,03826
19Timo Glock (24)Marussia MR011:54,9084,3421,68120
20Heikki Kovalainen (20)Caterham CT011:55,0914,5250,18316
21Charles Pic (25)Marussia MR011:55,3354,7690,24422
22Witalij Pietrow (21)Caterham CT011:55,7605,1940,42522
23Pedro de la Rosa (22)HRT F1121:56,6566,0900,89621
24Ma Qing Hua (23)HRT F1121:58,0537,4871,39720
107% najlepszego czasu: 1:58,305

KOMENTARZE

13
No70
22.09.2012 11:59
Tu nie chodzi o żadne czujniki, a o cząsteczki farby układające się zgodnie z przepływającym po pomalowanym elemencie powietrzem.
Nitz
21.09.2012 02:53
@michal132 Możesz rozwinąć myśl o farbie zawierającej czujniki? Brzmi ciekawie.
Lukas
21.09.2012 12:48
@Adakar nic, przeczytaj dokładnie tamtego newsa
derwisz
21.09.2012 12:48
@michal132 Dzięki.
Adakar
21.09.2012 12:46
czy ja przegapiłem jakiegoś newsa, że Valeri nie zasiądzie w bolidzie Senny w Singapurze ? coś się zmieniło od czasu: http://www.f1wm.pl/php/news_id-25762.html
michal132
21.09.2012 12:33
@derwisz chodzi o to że zespoły sprawdzają nowe części a farba ta zawiera w sobie czujniki i dostarcza dane zespołowi a że HRT ma dziś nową podłogę to jest też u nich
Lukas
21.09.2012 12:31
@derwisz stosowana od dawna a w ostatnich dwóch latach bardzo popularna w celu sprawdzania poprawności danych z tunelu aerodynamicznego :) Maluje się nią dany element bolidu, który sprawdzamy, a potem robimy fotki świecąc nań ultrafioletem.
Simi
21.09.2012 12:25
Jestem przekonany, że PP będzie należeć do Vettela (niestety). Zobaczymy co będzie dalej.
derwisz
21.09.2012 12:25
[quote]GP Singapuru wymaga maksymalnego docisku od bolidów, przez co wiele ekip pojawiło się tutaj z nowymi skrzydłami, a farba fluorescencyjna widniała nawet na bolidzie HRT.[/quote] Coś przeoczyłem? O co chodzi z tą farbą fluorescencyjną? Czy ktoś może mi to wyjaśnić?
Aeromis
21.09.2012 12:21
Duża lekkość kierowców RBR w ustanawianiu czasów poniżej 1:52. VET - 5 razy, WEB - 3 i tylko HAM także trzy. Zaczęli mocno i pewnie zgodnie z przypuszczeniami. Zespoły którzy przybyły z co większymi poprawkami słabiutko wypadły (Lotus, Mercedes, HRT...), czyli tradycyjnie nie wiemy nic i trzeba czekać. Force India całkiem solidnie, w dodatku obaj kierowcy zeszli dwukrotnie poniżej 1:52, co nikomu poza "top 3" tej statystyki już się nie udało.
Simi
21.09.2012 12:15
No własnie. Ja na przykład jestem w stanie okreslić na pewno kilka spraw - RBR, McLaren i Ferrari są tu najmocniejsze, choć to RBR i McLaren przodują. Inna rzecz to dobra forma Maldonado (a przynajmniej w qualu - nigdy nie wiesz co on zrobi w wyscigu) i znów nie najlepsze osiągi Lotusa.
Lukas
21.09.2012 12:07
Ten sam frazes od początku sezonu :) A wnioskować można, powrót RB do dobrego tempa (zapowiadany), dobrą formę McLarena ale bez dominacji (zapowiadano), Mocne Ferrari, które powalczy (również zapowiadano). Maldonado zawsze był szybki na torach ulicznych, potwierdza to tutaj. Czy na pewno jest aż tyle zagadek, czy powtarzamy coś, bo nie chce nam się analizować? :)
maciejas512
21.09.2012 11:54
Z tego treningu zresztą jak z wielu nie da się za wiele wywnioskować ale z tego to już w ogóle. Forma Mercedesa to chyba największa zagadka.